Starred AV

Gestart door Starred, februari 27, 2009, 11:39:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bmateijsen

Citaat van: Starred op oktober 14, 2009, 17:31:42
Scheelt dat veel of is het verschil marginaal?

Dat scheelt veel, vandaar dat wij in smalle ruimtes bijna altijd 7.1 doen.
Met de notitie erbij dat we dan gelijke luidsprekers + versterking doen.

Starred

Ik kan waarschijnlijk nog aan een set Walls komen  :)

Wel gelijk een dilemma:
Wat plaats ik waar?
-De Walls kan ik achter de bank plaatsen, maar dan kunnen de gordijnen niet dicht en komen ze dan hoger de Concertino's te staan (vanwege stopcontacten en CV tegen de achtermuur kunnen ze niet lager).
-Ik kan ook de Concertino's achter de bank zetten, Walls kunnen dan even hoog aan de zijkanten en de gordijnen kunnen dicht, maar de Concertino's komen niet volledig boven de achterkant van de bank uit  :confused:


bmateijsen

Walls en Concertino zijn niet gelijk, dan zou ik kiezen voor 4 x wall.
En anders voor 4 x concertino.

De side en rear werken samen, als deze niet gelijk zijn, dan is het alsof je stereo luistert met 2 verschillende luidsprekers.

wil

Citaat van: Starred op oktober 13, 2009, 20:51:39
Ik kan op dit moment de surround speakers te veel pinpointen, met name als ik niet helemaal in het midden van de bank zit (sweetspot). De speakers zijn met autosetup van de AVR600 ingesteld en ik heb het nagemeten met dbmeter en meetlat en de instellingen kloppen goed.
...
Met wat voor bronmateriaal ervaar je dat?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Starred

Citaat van: bmateijsen op oktober 14, 2009, 17:55:53
Walls en Concertino zijn niet gelijk, dan zou ik kiezen voor 4 x wall.
En anders voor 4 x concertino.

De side en rear werken samen, als deze niet gelijk zijn, dan is het alsof je stereo luistert met 2 verschillende luidsprekers.

Tsja, als er inderdaad zo'n groot verschil is tussen Wall en Concertino wordt het lastig.
Dan moet ik wachten tot er nog ergens een setje Concertino beschikbaar komt. Zal lang kunnen duren  :plain:

Starred

Citaat van: wil op oktober 14, 2009, 18:26:24
Met wat voor bronmateriaal ervaar je dat?

wil

Met zo'n beetje alle films waarbij de rears significant worden aangesproken

Starred

Citaat van: bmateijsen op oktober 14, 2009, 17:55:53
Walls en Concertino zijn niet gelijk, dan zou ik kiezen voor 4 x wall.
En anders voor 4 x concertino.

De side en rear werken samen, als deze niet gelijk zijn, dan is het alsof je stereo luistert met 2 verschillende luidsprekers.

Hoe kan het overigens dat er schijnbaar zo'n groot hoorbaar verschil zit tussen deze speakers?

Ze hebben zelfde volume, zelfde drivers, zelfde filters. Ik nam eigenlijk aan dat SF de kast van de Wall zo heeft gebouwd dat deze de concerto erg dicht benadert qua sound?

bmateijsen

Citaat van: Starred op oktober 14, 2009, 21:42:42
Hoe kan het overigens dat er schijnbaar zo'n groot hoorbaar verschil zit tussen deze speakers? Ze hebben zelfde volume, zelfde drivers, zelfde filters. Ik nam eigenlijk aan dat SF de kast van de Wall zo heeft gebouwd dat deze de concerto erg dicht benadert qua sound?

Probeer het uit zou ik zeggen... ;D

Starred


bmateijsen

Citaat van: Starred op oktober 15, 2009, 15:32:19
:confused:

Tja... zie mijn antwoord hierboven. Als je zekerheid wil, dan neem je geen wall.

Starred

Citaat van: bmateijsen op oktober 15, 2009, 15:37:16
Tja... zie mijn antwoord hierboven. Als je zekerheid wil, dan neem je geen wall.

Ok, u bent de expert. Geen Wall  :)

Starred

Iemand anders nog een mening inz de Walls vs de Concertino's? De verkoper van de Walls claimt namelijk dat er nauwelijks hoorbare verschillen zijn tussen Wall en Concertino   :popcorn:

MartijnR

Kopen, uitproberen en weer doorverkopen als het niet bevalt.
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Starred

Citaat van: MartijnR op oktober 16, 2009, 16:50:36
Kopen, uitproberen en weer doorverkopen als het niet bevalt.

Daar zat ik ook al aan te denken. Maar wat me tegenhoudt is het idee dat de markt voor de SF Wall niet zo groot is  :confused:

Durk

De walls als front en achter 4 x concertino's?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Starred

Citaat van: Durk op oktober 16, 2009, 19:11:12
De walls als front en achter 4 x concertino's?

Ook daar heb ik aan zitten denken. Maar gevoel zegt dat dit niet klopt  :-\

bmateijsen

Waarom ga je niet eerst eens spelen met de afstanden in de AVR600. Meten is niet altijd direct bingo.
Als je een gat hebt links en rechts, dan zou ik eens iets meer dB gooien op de surrounds en afstanden iets langer zetten ;).

Groet,

Bjorn

Starred

Citaat van: bmateijsen op oktober 17, 2009, 00:49:54
Waarom ga je niet eerst eens spelen met de afstanden in de AVR600. Meten is niet altijd direct bingo.
Als je een gat hebt links en rechts, dan zou ik eens iets meer dB gooien op de surrounds en afstanden iets langer zetten ;).

Het is niet zozeer een gat, maar als ik op de 2 persoonsbank links zit, dan hoor ik de linkerrear te hard en rechts dito. In het midden klinkt het prima. Is dat op te lossen door met afstanden en dBs te spelen?

bmateijsen

Citaat van: Starred op oktober 21, 2009, 07:40:26
Het is niet zozeer een gat, maar als ik op de 2 persoonsbank links zit, dan hoor ik de linkerrear te hard en rechts dito. In het midden klinkt het prima. Is dat op te lossen door met afstanden en dBs te spelen?

Nee. Dat is gewoon omdat de ruimte niet breed genoeg is. De enige manier om dat op te lossen is 7.1 te gaan draaien.

Starred

Citaat van: bmateijsen op oktober 21, 2009, 09:26:57
Nee. Dat is gewoon omdat de ruimte niet breed genoeg is. De enige manier om dat op te lossen is 7.1 te gaan draaien.

Helder.

Ik heb even de Concertino's achter de bank gezet, maar dan komt alleen de tweeter boven de bank uit, maw: ze zijn te laag. En het ziet er eigenlijk ook niet uit  :-X
Als ik Walls zou ophangen kunnen de uiteraard hoger, maar dan kunnen de gordijnen niet dicht. Lastig lastig lastig

bmateijsen

De tweeter boven de bank is over het algemeen voldoende ;)

Citaat van: Starred op oktober 21, 2009, 10:40:35
Helder.

Ik heb even de Concertino's achter de bank gezet, maar dan komt alleen de tweeter boven de bank uit, maw: ze zijn te laag. En het ziet er eigenlijk ook niet uit  :-X
Als ik Walls zou ophangen kunnen de uiteraard hoger, maar dan kunnen de gordijnen niet dicht. Lastig lastig lastig

Starred

#271
Zou een 5.1 setup met dipoolspeakers als rears het net zo goed doen in mijn situatie als een 7.1 setup?

CitaatThe dipole has the advantage of disappearing as it is producing sound in two directions at once. It is unlikely that any one person
will have it directly radiating at them, but rather it will be producing a large area of sound in the rear of the theater.

Direct radiating speakers frequently sound better for smaller theaters that seat fewer people. The advantage is that they can better define the rear soundstage. This can be very impressive when that jet flies overhead. However, they have the disadvantage of being a point source and clearly
defined, particularly if someone in the theater is seated to close to the speaker. In this case the rear speaker can sound too loud for that individual and can be annoying rather than the great special effects it was meant to be.

bmateijsen

Citaat van: Starred op oktober 21, 2009, 17:03:33
Zou een 5.1 setup met dipoolspeakers als rears het net zo goed doen in mijn situatie als een 7.1 setup?


Probeer het uit ;D. (hoewel SF geen dipool heeft...)

Starred

Als ik alles gewoon kan uitproberen heb ik geen forum nodig he?  :D

Starred

Beetje klote is dit wel allemaal.
Dacht het eindelijk voor elkaar te hebben met 4x contertino (front en rear), bijpassende center, goede sub en goede receiver.
Nu is het reargeluid in deze 5.1 setup dus niet fijn omdat ik er te dicht op zit en moet ik naar 7.1. Er is echter nauwelijks een mogelijkheid om dit goed uit te voeren:
-nog een paar concertino's is zeer lastig
-4x wall vinden is helemaal lastig
-de optie om ipv directstralers over te stappen op dipole speakers is binnen SF niet mogelijk

Wordt er een beetje moe van eerlijk gezegd  :-[