Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

Wat maakt dan dat het geluid klopt?
Volgens mij wordt dat alles bepaalt door de smaak en (luister-)voorkeuren van het individu, verschilt dat per persoon en betreft het geen vaste waarde.


Citaat van: frank2 op december 23, 2015, 19:27:48
Wanneer het geluid klopt, dus er is niet teveel van iets. Er is dynamiek ruimtelijkheid geen scherpte enz
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

lynch1979

Citaat van: Xander32 op december 23, 2015, 19:44:16
Wat maakt dan dat het geluid klopt?
Volgens mij wordt dat alles bepaalt door de smaak en (luister-)voorkeuren van het individu, verschilt dat per persoon en betreft het geen vaste waarde.

Beter had ik het niet kunnen zeggen.

De Octave MKI klinkt wat minder warm dan bijvoorbeeld de Ocatve MKII en de HEX.
Deze heb ik beide gehoord en gehad, waarvan de HEX hier nu een kleine 2 maanden zijn kunsten staat te vertonen.

Het iets wat donkere karakter van de MKII is bij de HEX niet aan de orde.
De HEX heeft een opener geluid en een breder geluidsbeeld dan de MKII.

Niet dat de MKII slecht is, maar als je weet waar de HEX toe in staat is......

Bergsman

Om het verhaal nog even compleet te maken hierbij het Pavane review van Audiostream uit New York

http://www.audiostream.com/content/metrum-acoustics-pavane-0#SfsUETtykoKpywx0.97

lynch1979

Van de Metrum Facebookpagina afgehaald:

DAC TWO is born!
Early 2014 we started the Transient project as no new R2R NOS dacs were available for audio. End of 2014 the DAC ONE was the first module available and for the very first time used in our Metrum Pavane flagship. To boost the low level performance we combined two DAC ONE modules together with our FPGA "forward correction module" to get real 24 bits performance , extreme linearity and amazing noise figures. Now two years later we succeed to bring this technology in one module . The DAC TWO has the dimensions of a half sized credit card and carries two R2R ladders and extremely fast glue logic. The lab results are amazing and the next step is to prepare a real production model which will be available in the second quarter of 2016.

Kingpin

Goed bezig die gasten!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Shorty

De EVA-modules kunnen door doehetzelvers gekocht worden. Iemand daar al mee bezig?

VrGr,

Bart J.

Kingpin

Citaat van: Shorty op februari 12, 2016, 14:22:09
De EVA-modules kunnen door doehetzelvers gekocht worden. Iemand daar al mee bezig?

VrGr,

Bart J.
Weet je zo wat deze kosten?
Beetje weinig info over te vinden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bergsman

Citaat van: Kingpin op februari 12, 2016, 14:29:24
Weet je zo wat deze kosten?
Beetje weinig info over te vinden.

Ik heb zo'n setje gekocht toen ik moest wachten op de Pavane. Euro 475 had ik geloof ik betaald. Gebruikt dezelfde dacs als de Pavane.

Kingpin

Citaat van: Bergsman op februari 12, 2016, 15:50:18
Ik heb zo'n setje gekocht toen ik moest wachten op de Pavane. Euro 475 had ik geloof ik betaald. Gebruikt dezelfde dacs als de Pavane.
x2 (stereo) of volstaat 1?
Dus enkel een goede voeding toepassen en behuizing?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bergsman

Citaat van: Kingpin op februari 12, 2016, 16:21:46
x2 (stereo) of volstaat 1?
Dus enkel een goede voeding toepassen en behuizing?

Het is alleen spdif in  en natuurlijk voor stereo bedoeld. Er is een trafo nodig van 2x9 tot 2x 12 volt. De trafo die zij aanbieden is 2x 10 Volt 15VA ringkern trafo maar is apart geprijsd ergens rond de Euro 30

zoldar

Vandaag de musette gehoord op pmc facts en cary buizen. Recht voor zijn raap zuiver. Opener dan de octave die ik had. Geen warmte maar dat kan aan de facts liggen.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

lynch1979

Citaat van: zoldar op februari 13, 2016, 21:07:43
Vandaag de musette gehoord op pmc facts en cary buizen. Recht voor zijn raap zuiver. Opener dan de octave die ik had. Geen warmte maar dat kan aan de facts liggen.

Welke versie had je van de Octave?

zoldar

Zwarte behuizing met 1 trafo en tot 192khz. Fijn ding maar blies niet weg zoals bij anderen.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

terik

Heb dit item doorgenomen maar ik kan niet het verschil terug vinden tussen de Hex  en de Menuet.
De menuet is wel duurder maar als je dan klaar bent...
Heeft iemand deze al eens met elkaar vergeleken.

lynch1979

Citaat van: terik op februari 19, 2016, 13:03:01
Heb dit item doorgenomen maar ik kan niet het verschil terug vinden tussen de Hex  en de Menuet.
De menuet is wel duurder maar als je dan klaar bent...
Heeft iemand deze al eens met elkaar vergeleken.

De Menuet is net uit, denk dat het nog even wachten is op een vergelijk tussen beide.
En klaar ben je eigenlijk nooit  ;)

Kingpin

#1965
Metrum heeft eek een OEM board "EVA" die hetzelfde is als de Musette met alleen spdif.
Met je 'm alleen zelf maken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

Citaat van: Kingpin op februari 19, 2016, 16:49:39
Metrum heeft eek een OEM board "EVA" die hetzelfde is als de Menuet met alleen spdif.
Met je 'm alleen zelf maken.

Met een mooie Kingpin voeding? Heb je er al ideeën over?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Kingpin

Citaat van: Roksan op februari 19, 2016, 16:56:52
Met een mooie Kingpin voeding? Heb je er al ideeën over?
Ja ik kan 'm zo maken, board is al kant en klaar, met wat addons erin zal dit zeker wel goed presteren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

tomaat

Beste FL

ben al jaren zeer tevreden met mijn Octave, eerste versie, met daarvoor de stello u3 converter.Voor mij geen reden te veranderen. totdat een recente update in mijn systeem toch weer de veranderdrift aanwakkert, en ik nu vernomen heb dat de Musette de Octave voorbij zou streven .Dit ga ik binnenkort dan maar eens uitproberen.
Ik vaag me af of er ervaring is mbt de USB converter van de Musette tov de interne USB converter van de Musette?Of kan ik maar beter de Stello houden?Ook dat zal de praktijk wel uitwijzen, het zou een coax kabel schelen, maar ben gewoon benieuwd of er iets over te zeggen valt?


Isflicka

Citaat van: tomaat op april  8, 2016, 15:49:04
Beste FL

ben al jaren zeer tevreden met mijn Octave, eerste versie, met daarvoor de stello u3 converter.Voor mij geen reden te veranderen. totdat een recente update in mijn systeem toch weer de veranderdrift aanwakkert, en ik nu vernomen heb dat de Musette de Octave voorbij zou streven .Dit ga ik binnenkort dan maar eens uitproberen.
Ik vaag me af of er ervaring is mbt de USB converter van de Musette tov de interne USB converter van de Musette?Of kan ik maar beter de Stello houden?Ook dat zal de praktijk wel uitwijzen, het zou een coax kabel schelen, maar ben gewoon benieuwd of er iets over te zeggen valt?
Dat zul je even moeten proberen. Ik heb een voorkeur voor een extern USB converter zoals de Stello of de Hydra Z i.c.m. Metrum.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

tomaat

Citaat van: Isflicka op april  9, 2016, 16:23:04
Dat zul je even moeten proberen. Ik heb een voorkeur voor een extern USB converter zoals de Stello of de Hydra Z i.c.m. Metrum.

dank voor je reactie
Ga ik zeker ook doen, de vraag was echter of ervaringen van anderen zijn op dit punt.
vlg week ga ik er voor zitten,heb hem dan te leen

Isflicka

Citaat van: tomaat op april 10, 2016, 10:23:12
dank voor je reactie
Ga ik zeker ook doen, de vraag was echter of ervaringen van anderen zijn op dit punt.
vlg week ga ik er voor zitten,heb hem dan te leen
Antwoord is dus ja. Metrum heeft redelijk veel verschillende USB modules in omloop en helaas klinken ze allemaal anders.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

tomaat

Citaat van: Isflicka op april 10, 2016, 10:36:02
Antwoord is dus ja. Metrum heeft redelijk veel verschillende USB modules in omloop en helaas klinken ze allemaal anders.

Goed om te weten.Zal dan eerst gaan luisteren met de Musette +Stello ivm de Octave +Stello.
Daarna maar zien of die USB module het bij de Stello haalt

Bergsman

#1973
Citaat van: tomaat op april 10, 2016, 11:24:18
Goed om te weten.Zal dan eerst gaan luisteren met de Musette +Stello ivm de Octave +Stello.
Daarna maar zien of die USB module het bij de Stello haalt

Stello is gebaseerd op Xmos. Ook de Musette is gebaseerd op Xmos. In geval stello gaat het eerst naar spdif en dan naar het interne formaat I2S. In geval interne USB module gaat het direct naar I2S en daarom kan de Musette ook 384kHz bestanden verwerken.

tomaat

Citaat van: Bergsman op april 10, 2016, 17:06:59
Stello is gebaseerd op Xmos. Ook de Musette is gebaseerd op Xmos. In geval stello gaat het eerst naar spdif en dan naar het interne formaat I2S. In geval interne USB module gaat het direct naar I2S en daarom kan de Musette ook 384kHz bestanden verwerken.

384 khz bestanden heb ik niet, doch valt er uit het feit dat spdif wordt"overgeslagen" op te maken dat een interne XMOS "beter"  zal zijn, waarschijnlijk niet he?
Altijd lastig dit soort zaken daar en ook nog eens een coax kabel een rol speelt, dus waar luister je uiteindelijk naar.