Roving Gecko's Woonkamer - Linkwitz LX521

Gestart door rovinggecko, april 1, 2012, 13:45:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

#300









... 'n heel bijzonder ontwerp. Jaloers op jouw twee rechter handen. Ruilen met een linker? ::)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HTip

Citaat van: rovinggecko op april 19, 2014, 08:42:06
:) wat onderdelen zelf bouwen of een complete dedicated, reference level, HT? :worship: :worship: .
Dank je voor het mooie compliment! Om die te kunnen bouwen heb je eigenlijk met standaard DHZ-technieken een heel eind komen. Het verlaagd plafond was het moeilijkste. Een goede tweede waren de bass-traps i.c.m. de projectiewand.

Ik zie jouw speakers en DACs bouwen toch als moeilijker. Iedereen zijn expertise ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rovinggecko

#302
Citaat van: Xander32 op april 19, 2014, 08:51:26
... 'n heel bijzonder ontwerp. Jaloers op jouw twee rechter handen. Ruilen met een linker? ::)
" een heel bijzonder ontwerp" , apart zijn ze zeker. Ik vind ze wel aardig om te zien, weer eens wat anders. Maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn. :)

Over de twee rechter handen, iedereen kan wat pvc pijp in elkaar plakken, de asp/versterker is wat lastiger, maar ook best te doen, als je kunt solderen dan ben je d'r.
En het resultaat is de moeite waard :)

Anyway, thanks!

Citaat van: HTip op april 19, 2014, 16:36:19
Iedereen zijn expertise ;)
Zijn we het eens :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Xander32

Bijzondere set up. Respect voor zoveel handvaardigheid :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

rovinggecko

:)

Het blijft leuk om zelf iets te maken en te constateren dat de verwachtingen niet al te groot waren, altijd weer een gok, want lastig even bij een dealer luisteren of een thuis demo regelen.

Ook altijd fijn als er op het moment supreme geen rook uit komt of de conussen door de kamer vliegen.

Begrijp nu wat mensen bedoelen wanneer ze zeggen dat niet alleen de speakers verdwijnen, maar ook de ruimte.

Heb de vlag maar uitgehangen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

thebest106

Ik zie dat je de zwarte kabel van de cinemag op je rca connecter hebt gesoldeerd, bij mijn weten moeten zowel de witte als de zwarte niet verbonden zijn.

Of heb je een bron die dit wel adviseerd?

PS blijft een super dac, wat zijn jouw eerste bevindingen?

rovinggecko

#307
Eerste bevindingen zijn helemaal top!  Samen met m'n Pluto's geeft het een geweldige stage. Beter dan gehoopt!

De bron voor de cinemag setup:
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/224108-nos-192-24-dac-pcm1794-waveio-usb-input-142.html#post3874786


De formele setup instructies:
http://cinemag.biz/line_input/PDF/CMLI-15-15B.pdf
De witte zou formeel geaard moeten worden zo te zien (heb ik nog niet geprobeerd). Niet helemaal zeker wat ze met de zwarte bedoelen. Vermoed dat eigenlijk de witte op GND van het moederboard moet en dan de zwarte los.

Praktisch gezien heb ik eerst met en daarna zonder de zwarte draad aan de rca ground geprobeerd. Zonder kreeg ik last van ruis, dus heb hem er weer op gezet, waarna eea mooi ' zwart'  is. Zou misschien ook eens moeten proberen met de witte op de GND van het moederboard en dan met zwart los.

Maar hou me aanbevolen voor verdere tips & tricks.
Begrijp dat jij er ook een hebt? Hoe bevalt die?
Wat heb je met de behuizing gedaan?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

thebest106

Heb er zelf ook een staan :D, maar dan nog wel met het oude moederbord (dus zonder spdif :nopompom:). Heb hier momenteel wel een chinees spdif to i2s bordje liggen maar dit moet nog ingebouwd worden, moet alleen nog een manier voor input selection bedenken . Enig idee hoe het nieuwe moederbord switch tussen de signalen (usb of spdif)?

Hij bevalt mij ook super, maar ik heb ook een beetje last van ruis in de output. 2 maanden terug een behuizing (hout met aluminium achterzijde) om het geheel heen gemaakt. Tijdens de montage en afwerking is de dddac 2 dagen uit mijn set geweest, en kon ik het maar moeilijk opbrengen om naar mijn muziek te blijven luisteren, er miste iets in de weergave van het geluid.

Kijk goede info, op diyaudio gaan ze toch net een stapje verder, blijft mooi om te zien :thumbs-up:

Een tijdje geleden heb ik me eens ingelezen in de juiste manier van aansluiten en toen kwam ik voornamelijk tegen dat zowel de black (signaal ground) als de white (chassis ground) geen verbinding behoeven, er werd zelf gesteld dat de kwaliteit zou afnemen. Geheel tegenstrijdig met jou ervaringen.



Net nog even wat nagezocht, en het lijkt er steeds meer op dat jij het bij het goede einde heb. Zwart bij oranje op de - van de rca en om het compleet te maken wit op de chassis aarde (rand aarding, als die aanwezig is). Blijf het toch raar vinden dat op zowel audio-creative.nl als op Diyaudio.com meerdere malen wordt afgewezen om ze aan te sluiten.

Zie ook deze link: http://groupdiy.com/index.php?topic=29981.1500 voor bevestiging van jou verhaal + afbeelding.

rovinggecko

Kijk, da's mooi om te horen. Dank voor het uitzoek gebeuren en bevestiging dat dit de juiste richting is.

Je kan zelf makkelijk de zwarte er bij zetten ( mits je die niet kort afgeknipt hebt). Dan hoor je gelijk of de ruis weg is.

Voor mij ook een mooie bevestiging :).

Misschien dat de klagers graag wat extra ruis hebben (als dit maar een heel klein beetje is)? Dat dit als een stukje levendigheid oid ervaren wordt?

Anyway, zit er hier voorlopig maar eens rustig naar te luisteren. En eens nadenken over een kast.

En over een streamer ipv de SBT. Op diyaudio staan positieve verhalen over een rpi over i2s. Schijnt dat udoo daar nog niet klaar voor is.
Of toch een caps cloon oid. Keus genoeg.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Vwb de switch op het moederboard, dit staat in zijn ontwerp:
http://www.dddac.com/documents/dddac1794s_nos_ver41.pdf

Als ik het goed zie gebruikt hij een 74hct244am:
http://nl.mouser.com/ProductDetail/Fairchild-Semiconductor/74VHCT244AM/?qs=WWddzyAYxcqzoyyAi7Cwbg==

Dat zou je na kunnen bouwen en dan tussen de i2s input van je huidige board zetten met de spdif en waveio als bronnen?

Of 120 euries voor een nieuw moederboard (en serieus gepruts met het zilverdraad).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

djaxx

Leuk maar doet me denken aan zo een spoelbak van bij de tandarts :)

rovinggecko

Als ze een beetje spelen dan krijg je het water gewoon weer terug :) . Het is duidelijk geen form over function. De function daarentegen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

advr

Leuk topic, dit ga ik even lezen de komende dagen. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

rovinggecko

Citaat van: advr op april 27, 2014, 14:53:01
Leuk topic, dit ga ik even lezen de komende dagen. ;D

Dat mag natuurlijk ;)

Wel iets anders dan Linn ;)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

thebest106

Citaat van: rovinggecko op april 27, 2014, 09:41:34
Vwb de switch op het moederboard, dit staat in zijn ontwerp:
http://www.dddac.com/documents/dddac1794s_nos_ver41.pdf

Als ik het goed zie gebruikt hij een 74hct244am:
http://nl.mouser.com/ProductDetail/Fairchild-Semiconductor/74VHCT244AM/?qs=WWddzyAYxcqzoyyAi7Cwbg==

Dat zou je na kunnen bouwen en dan tussen de i2s input van je huidige board zetten met de spdif en waveio als bronnen?

Of 120 euries voor een nieuw moederboard (en serieus gepruts met het zilverdraad).

Bedankt voor de info, als ik het schema zo bekijk dan is er een fysieke schakelaar aanwezig voor het switchen tussen usb/spdif?

Had namelijk verwacht dat dit automatisch zou gebeuren, maar als dit niet het geval is kan ik net zo goed voor een 4xswitch relais gaan met een 12vdc trigger.

Heb serieus nagedacht om het nieuwe moederboard te bestellen, maar ik vind het nogal prijzig en kan het standaard moederbord + het spdif>i2s bordje in de container kieperen. Daarnaast is het waarschijnlijk nog een heel klusje om het geheel te demonteren en monteren.

thebest106

Citaat van: rovinggecko op april 26, 2014, 22:00:27
Je kan zelf makkelijk de zwarte er bij zetten ( mits je die niet kort afgeknipt hebt). Dan hoor je gelijk of de ruis weg is.

Voor mij ook een mooie bevestiging :).

Anyway, zit er hier voorlopig maar eens rustig naar te luisteren. En eens nadenken over een kast.

En over een streamer ipv de SBT. Op diyaudio staan positieve verhalen over een rpi over i2s. Schijnt dat udoo daar nog niet klaar voor is.
Of toch een caps cloon oid. Keus genoeg.

Die zwarte kabel kan ik gemakkelijk bij de oranje prikken dus dit zal ik in de komende dagen een gaan proberen.

Heb hier ook een rpi liggen maar vindt de software nog steeds niet toereikend genoeg om dit als streamer te gebruiken, ik luister voornamelijk naar spotify en hier is maar minimale ondersteuning voor (alleen pi musicbox op dit moment). Heb een paar maanden geleden verschillende soorten muzieksoftware uitgeprobeerd en de pi via usb op de waveio aangesloten en via de 5volt psu van stroom voorzien.

Nu lees ik op diyaudio inderdaad ook dat het aansluiten van de pi direct via is2 een noemenswaardige verbetering in geluidskwaliteit zal op leveren. Aangezien dat de rpi hier nu toch maar werkeloos in een laatje ligt is het wel een leuk idee om dit eens uit te proberen. Maar dan moet ik nog wel eerst even uitzoeken welke software de is2 output modus ondersteund.

Als ik dan toch bezig ben kan ik ook meteen even de r1,r2 & fuse bypass tweak op de psu's doen zoals op diyaudio beschreven, en eens luisteren of hier verschil in waar te nemen is

rovinggecko

Citaat van: thebest106 op april 28, 2014, 09:04:05
Bedankt voor de info, als ik het schema zo bekijk dan is er een fysieke schakelaar aanwezig voor het switchen tussen usb/spdif?

Had namelijk verwacht dat dit automatisch zou gebeuren, maar als dit niet het geval is kan ik net zo goed voor een 4xswitch relais gaan met een 12vdc trigger.

Heb serieus nagedacht om het nieuwe moederboard te bestellen, maar ik vind het nogal prijzig en kan het standaard moederbord + het spdif>i2s bordje in de container kieperen. Daarnaast is het waarschijnlijk nog een heel klusje om het geheel te demonteren en monteren.
Inderdaad physieke schakelaar tussen de bronnen. Een 4x switch relais zou prima moeten werken denk ik.

Helemaal eens met een nieuw moederboard. Voegt niet genoeg toe en zal een lastig klusje zijn om eea weer netjes lost te weken. Hoeveel dac boards heb je? Met 1 nog wel te doen, maar als je er 2 of meer hebt wordt dit een puinhoop ben ik bang.

Citaat van: thebest106 op april 28, 2014, 09:26:29
Die zwarte kabel kan ik gemakkelijk bij de oranje prikken dus dit zal ik in de komende dagen een gaan proberen.

Heb hier ook een rpi liggen maar vindt de software nog steeds niet toereikend genoeg om dit als streamer te gebruiken, ik luister voornamelijk naar spotify en hier is maar minimale ondersteuning voor (alleen pi musicbox op dit moment). Heb een paar maanden geleden verschillende soorten muzieksoftware uitgeprobeerd en de pi via usb op de waveio aangesloten en via de 5volt psu van stroom voorzien.

Nu lees ik op diyaudio inderdaad ook dat het aansluiten van de pi direct via is2 een noemenswaardige verbetering in geluidskwaliteit zal op leveren. Aangezien dat de rpi hier nu toch maar werkeloos in een laatje ligt is het wel een leuk idee om dit eens uit te proberen. Maar dan moet ik nog wel eerst even uitzoeken welke software de is2 output modus ondersteund.

Als ik dan toch bezig ben kan ik ook meteen even de r1,r2 & fuse bypass tweak op de psu's doen zoals op diyaudio beschreven, en eens luisteren of hier verschil in waar te nemen is
Benieuwd naar je resultaat met de zwarte kabel.

En ook de rpi op i2s. Was ook nieuwsgierig daarnaar, maar zag ook een gebrek aan spotify support. Dacht eigenlijk aan iets meer power met een udoo, maar daar is nog geen i2s support voor.

Voor i2s moet je de laatste versie hebben volgens mij er staat een goede uitleg in the diy thread: http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/224108-nos-192-24-dac-pcm1794-waveio-usb-input-160.html#post3899254



HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

thebest106

Dan gaat het de oplossing met het 4x switch relais worden, bedankt voor de bevestiging. Ik heb maar een solo (enkel deck), mijn eerste echte diy project dus wilde het niet te lastig maken.
Vandaag flink aan het knusselen geweest, heb de zwarte kabel bij de oranje gevoegd en daarna de stof van de rpi afgeblazen en direct ingebouwd via de i2s aansluiting, was nog een heel uitzoek werkje  :wacko:, maar het is gelukt.
Over het resultaat kan ik nog weinig zeggen heb alleen even via mijn hoofdtelefoonversterker geluisterd. Zojuist het geheel weer in mijn set geplaatst, dus nu weer tijd voor muziek en wellicht verbazing.

De rpi inbouwen duurde langer als gedacht dus jammer genoeg nog niet toegekomen aan het bypassen van r1&r2 + fuse van de psu's. Heeft wel als voordeel dat het wellicht waar te nemen verschil bij de juiste aanpassing te plaatsen is.

rovinggecko

Benieuwd hoe het klinkt!

Stapsgewijze verbetering heeft ook zo zo'n voordelen, altijd leuk om te weten waar het echte verschil zit.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Ook maar een Raspberry Pi gescoord.
P5 header er op gesoldeert en nu een mapping maken naar de dddac om een I2S verbinding te maken ipv een spdif.
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Zou volgens het diyaudio forum een goede SQ moeten geven.
Ga eerst eens testen met Volumio en daarna met piCorePlayer https://sites.google.com/site/picoreplayer/home, want de laatste haakt aan LMS en dus ook Spotify support.

Maar eerst nog even verder prakken...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

advr

Citaat van: rovinggecko op april 27, 2014, 18:59:23
Dat mag natuurlijk ;)

Wel iets anders dan Linn ;)

Maar daarom niet minder leuk!! ;)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

thebest106

#322
Citaat van: rovinggecko op mei  3, 2014, 14:49:13
Ook maar een Raspberry Pi gescoord.
P5 header er op gesoldeert en nu een mapping maken naar de dddac om een I2S verbinding te maken ipv een spdif.
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.


Zou volgens het diyaudio forum een goede SQ moeten geven.
Ga eerst eens testen met Volumio en daarna met piCorePlayer https://sites.google.com/site/picoreplayer/home, want de laatste haakt aan LMS en dus ook Spotify support.

Maar eerst nog even verder prakken...

Mooi dat je de stap ook hebt gezet (voor de prijs hoef je het niet te laten), in mijn geval betreft het zeker een verbetering t.o.v. de htpc als bron. Wat mijn voornamelijk opvalt is de toename van bas en ruimtelijkheid en daarnaast heb ik idee dat ik meer details in de muziek waarneem. Dit alles kan ik natuurlijk pas echt onderbouwen als ik weer terug ga naar de htpc als bron.

Ik heb alleen nog maar met volumio gedraaid, maar de spotify ondersteuning van Picoreplayer spreek me enorm aan. Is er binnen picoreplayer wel de ondersteuning voor i2S output? edit: staat beschreven in de link)

Nog even terugkomen op het verhaal van de bijgevoegde zwarte kabel van de cinemag, ik ondervind hierbij geen negatieve effecten, voor mogelijke positieve effecten zal ik deze nog eens ontkoppelen en luisteren of er verschil waarneembaar is.

rovinggecko

En... het werkt als een trein.  :inlove:

Met de piCorePlayer geinstalleerd op de rpi selecteer je simpelweg de I2S interface (de eerste daarvan uit de lijst) en het speelt.

Haakt gewoon aan de bestaande LMS server en iPeng op m'n laptop en is dus bestuurbaar als een SBT, inclusief Spotify, Qobuz, etc. Helemaal top!

En... het klinkt echt goed. Moet er nog eens rustig voor gaan zitten, maar in eerste instantie klonk het net zo goed als m'n SBT over coax (wat ik prefereer over USB uit).

Overigens ook Volumio geprobeerd, maar dat was stukken minder: besturing was niet zo mooi (geen iPeng), maar, nog belangrijker, volume control via de software had veel te grote stappen. En aangezien de rpi via de dddac rechtstreeks aan de actieve speakers hangt moet ik met de software het volume regelen of iedere keer nieuwe woofers installeren.

Voorlopig plannen om een dedicated streamer pc te bouwen dus even van de baan. Eerst eens de SBT met de RPI over I2S vergelijken. Als de RPI minimaal gelijkwaardig is dan blijft ie.
Moet ik wel iets bouwen om de I2S interface te switchen tussen de waveio en de RPI, zodat ik op de DDDAC zowel een coax als USB uit heb en ingebouwde streamer.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Citaat van: thebest106 op april 28, 2014, 09:04:05
Bedankt voor de info, als ik het schema zo bekijk dan is er een fysieke schakelaar aanwezig voor het switchen tussen usb/spdif?

Had namelijk verwacht dat dit automatisch zou gebeuren, maar als dit niet het geval is kan ik net zo goed voor een 4xswitch relais gaan met een 12vdc trigger.
Zag deze kit voor switchen van i2s: http://www.twistedpearaudio.com/control/otto.aspx.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer