Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

LittleNinja

Dat hangt nogal af van welke camera's je vergelijkt. Canon en Sony hebben zowel snelle als minder snelle modellen. Pak een R3 van Canon en hij maakt toch serieus gehakt van de meeste Sony modellen (puur op het gebied van snelheid van foto's schieten.

Als hij een ingebouwde flitser heeft, is het in ieder geval niet een camera die gemaakt is voor snelheid in een professionele omgeving. En inderdaad als de flitser aan staat, dan heeft hij wat tijd nodig om weer "op te laden" voor de volgende flits.

Citaat van: FS249 op februari 13, 2022, 18:36:10
Ik mocht laatst een paar opnamen maken met de Canon van mijn zoon. Mij viel op de dit allemaal heel traag ging. Scherm op zwart en daarna een klik. Dat was ik niet gewend. Mijn Sony is dan veel sneller. Is dat bij al die grotere camera's zo? Foto's waren wel goed, maar het kwam op mij toch erg traag over.

Heb daarna ook gevraag aan mijn zoon om de flitser uit te zetten, dat maakte het nog erger voor mijn gevoel.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

ajbeefde

Citaat van: FS249 op februari 13, 2022, 18:36:10
Ik mocht laatst een paar opnamen maken met de Canon van mijn zoon. Mij viel op de dit allemaal heel traag ging. Scherm op zwart en daarna een klik. Dat was ik niet gewend. Mijn Sony is dan veel sneller. Is dat bij al die grotere camera's zo? Foto's waren wel goed, maar het kwam op mij toch erg traag over.

Heb daarna ook gevraag aan mijn zoon om de flitser uit te zetten, dat maakte het nog erger voor mijn gevoel.

Welk type Canon?   
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

VTEC_genieter

Citaat van: LittleNinja op februari 13, 2022, 18:20:22
Ze zijn ook een klap compacter dan een spiegelreflex camera...
Maar jij zet meteen in op onmogelijke combinaties. :D

Maar zoals Frank zegt.. Sony RX100, Panasonic LX100 II... 1" sensoren in een compacte body.
Een Canon EOS 5D IV met een EF 24-70/2.8 L II is qua formaat niet zo ver van een EOS R5 met een RF 24-70/2.8 L hoor [emoji6]

Ik blijf doorzeiken.
Een systeemcamera is nog steeds groot vind ik.
Jij mag ze wel klein vinden, maar ik vind ze zeker niet compact.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VlisChris

#4653
Gewoon spiegelreflex die ietsjes te warm gewassen is.
Dat is niet compact nee  :baaa:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

eddy135

Zit naar een vervanging voor m'n 7D te kijken, maar is het überhaupt nog verstandig een (Canon) spiegelreflex te kopen? Lijkt een doodlopende weg intussen...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

LittleNinja

Tja, het ene merk doet er meer aan om ze compact te maken dan het andere merk. Bij Sony is het verschil fors te noemen.

Maar dan zal ik je ook maar vast verklappen dat een hoop fotografen uiteindelijk toch liever de grotere bodies wilde hebben omwille de betere grip.

Dus sorry dat ze voor jou geen betaalbaar en ultra compacte full frame camera hebben gebouwd. :clapping:

Citaat van: VTEC_genieter op februari 13, 2022, 20:28:17
Een Canon EOS 5D IV met een EF 24-70/2.8 L II is qua formaat niet zo ver van een EOS R5 met een RF 24-70/2.8 L hoor [emoji6]

Ik blijf doorzeiken.
Een systeemcamera is nog steeds groot vind ik.
Jij mag ze wel klein vinden, maar ik vind ze zeker niet compact.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Het klinkt wellicht wat onaardig, maar het klopt wel wat je zegt. De fabrikanten zijn langzaam aan het stoppen (of al gestopt) met de ontwikkeling van de DSLR modellen.

Citaat van: eddy135 op februari 13, 2022, 21:02:28
Zit naar een vervanging voor m'n 7D te kijken, maar is het überhaupt nog verstandig een (Canon) spiegelreflex te kopen? Lijkt een doodlopende weg intussen...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

ajbeefde

Citaat van: eddy135 op februari 13, 2022, 21:02:28
Zit naar een vervanging voor m'n 7D te kijken, maar is het überhaupt nog verstandig een (Canon) spiegelreflex te kopen? Lijkt een doodlopende weg intussen...

Ligt natuurlijk ook aan wat voor lenzen je in de tas hebt zitten.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

LittleNinja

Citaat van: ajbeefde op februari 13, 2022, 21:29:30
Ligt natuurlijk ook aan wat voor lenzen je in de tas hebt zitten.

Die zijn goed te gebruiken met een adapter op de nieuwe R lijn van Canon. 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Zou absoluut niet meer investeren in een spiegel systeem
Zelfs Sony heeft nu officieel de a mount gestopt
Dus mirrorless is het vanaf nu denk ik.

De nadelen uit het verleden zijn ook wel allemaal eruit trouwens. De a99 was echt nog behelpen qua evf. Als ik nu naar de A7RIV kijk is het supersnel en zeer hoge resolutie. Sterker ik zie door het hogere contrast veel meer dan op een ovf ;)

Dus gewoon mirror less ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

spiegel is hopeloos verouderd. had al jaren gedaan moeten zijn

VTEC_genieter

Citaat van: LittleNinja op februari 13, 2022, 21:48:42
Die zijn goed te gebruiken met een adapter op de nieuwe R lijn van Canon. 8)
Maar maar maar dan wordt de systeemcamera met een adapter ertussen nog groter! [emoji33]

O gutte gut [emoji2359]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VlisChris

Was de spiegel niet gewoon aanwezig omdat ze technisch niet anders konden?
En is de systeem camera daar niet een logische opvolger van?

Systeemcamera koop je voor mijn gevoel niet omdat je compacter wilt. Maar omdat je DSLR kwaliteit in een modern jasje wilt.

Maar, misschien lxl ik wel uit mijn nek. Hou me echt al jaaaaren niet meer bezig met de ontwikkelingen in camera land.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

PatrickP

Citaat van: LittleNinja op februari 13, 2022, 18:22:05
Het glas is niet groter geworden om meer megapixels goed in beeld te kunnen brengen.. de sensor is even groot als voorheen. Alleen wil men een steeds groter diafragma en autofocus. Daardoor groeien die dingen wel ja.. f1.4/1.2 met AF. Altijd stevige jongens inderdaad.
Toch wel. Zie bijvooorbeeld de Sigma Art serie. Zo groot en zwaar waren objectieven met vergelijkbare waarden vroeger niet hoor.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

J.A.F._Doorhof

Lenzen zijn inderdaad zwaarder geworden maar ook voornamelijk voor de motoren en de hoeveelheid elementen binnen in.

Ik schiet heel graag met oude m42 lenzen etc en die hebben geen motor etc en zijn dus een stuk slanker. Leuk detail is dat als je de goede hebt ze modern glas erg dicht naderen ;) (top glas)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Klopt. Wat wil je nu eigenlijk?

Dat was een reactie op een vraag van iemand.

Citaat van: VTEC_genieter op februari 13, 2022, 22:10:37
Maar maar maar dan wordt de systeemcamera met een adapter ertussen nog groter! [emoji33]

O gutte gut [emoji2359]
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Toch wel wat? Toch wel groter om meer megapixels in beeld te kunnen brengen? Nee, nog steeds niet.

Citaat van: PatrickP op februari 14, 2022, 00:09:43
Toch wel. Zie bijvooorbeeld de Sigma Art serie. Zo groot en zwaar waren objectieven met vergelijkbare waarden vroeger niet hoor.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Citaat van: VlisChris op februari 13, 2022, 22:21:21
Was de spiegel niet gewoon aanwezig omdat ze technisch niet anders konden?
En is de systeem camera daar niet een logische opvolger van?

Systeemcamera koop je voor mijn gevoel niet omdat je compacter wilt. Maar omdat je DSLR kwaliteit in een modern jasje wilt.


in mijn geval juist wél omdat het compacter is. En omdat de spiegel tot niets meer dient, nu kan je perfect op sensor kijken. een opklappende spiegel was gewoon om je film te kunnen belichten. Had ineens geskipped moeten worden bij de komst van digitaal

VlisChris

Ik denk dat ik het wat scheef omschrijf maar dat we redelijk hetzelfde bedoelen.
Zal het thuis eens opnieuw nalezen.

Maar. De spiegel was gewoon noodzaak. Kun je hetzelfde resultaat krijgen zonder, waarom de spiegel dan houden...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mikekiwi

De EVF's van tegenwoordig zijn zo goed dat ze nu een goed (m.i. zelfs beter) alternatief zijn voor de optische zoekers. Dat was in het verleden echt niet het geval en dus was er nog lang de hang naar het spiegelreflex-systeem.

Vooral in de kleinere sensorformaten (M43/APS-C) zijn de camera's echt stukken kleiner dan SLR's, maar ook mijn Eos Rp is echt niet groot te noemen. Maar hang ik mijn 24-70 of 70-200 EF-lenzen eraan dan is het idd wel weer behoorlijk grote combinatie.

Maar daarnaast heb ik een Canon G1X MKII; 'compact' camera met relatief grote sensor (tussen M43 en APS-C in) en lichtsterke 24-120mm lens. Prima alternatief voor als ik niet met een grotere tas wil slepen. Hier zijn meer varianten van (die ik hier ook voorbij heb zien komen).

Kwaliteit van camera's + sensoren stijgt, de wensen/eisen van de gebruikers ook. Daarom komen er idd steeds meer grotere en lichtsterkere primes en zoomlenzen om aan die wensen te voldoen. En rijzen de prijzen de pan uit.
Als ik zie wat nieuwe RF Canon-lenzen kosten, poehee...dat gaat mijn hobby-budget ver te boven. Kan niet wachten totdat Sigma en Tamron eindelijk gaan instappen...

ajbeefde

Citaat van: mikekiwi op februari 14, 2022, 10:13:07

En rijzen de prijzen de pan uit.
Als ik zie wat nieuwe RF Canon-lenzen kosten, poehee...dat gaat mijn hobby-budget ver te boven. Kan niet wachten totdat Sigma en Tamron eindelijk gaan instappen...


Prijzen rijzen echt de pan uit, Body's en lenzen zijn allemaal duurder geworden, voorbeeld: vorig jaar januari een nwe Canon 70-200 aangeschaft welke nu gewoon ruim €400,00 duurder is.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

mikekiwi

#4672
Citaat van: ajbeefde op februari 14, 2022, 10:47:14
Prijzen rijzen echt de pan uit, Body's en lenzen zijn allemaal duurder geworden, voorbeeld: vorig jaar januari een nwe Canon 70-200 aangeschaft welke nu gewoon ruim €400,00 duurder is.
Klopt, hieronder een leuk schemaatje in dollars. Ervaring is dat het in euro nog meer gestegen is.
Zelfs oudere EF-lenzen gaan met bijna 20% de hoogte in..

J.A.F._Doorhof

Grootste probleem met mirrorless was niet eens de kwaliteit van de display. Maar de hitte.

Een sensor lang laten uitlezen genereert enorm veel hitte. De eerste MF sensoren hadden daar ook last van bij langere belichtingen.

Nu is vele malen beter. En is de spiegel niet meer nodig
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Citaat van: mikekiwi op februari 14, 2022, 10:13:07

Kwaliteit van camera's + sensoren stijgt, de wensen/eisen van de gebruikers ook. Daarom komen er idd steeds meer grotere en lichtsterkere primes en zoomlenzen om aan die wensen te voldoen. En rijzen de prijzen de pan uit.


eisen van gebruikers stijgen, maar ironisch genoeg nagenoeg enkel amateurs die vragende partij zijn.

de pro's zijn dunner dan ooit bezaaid en toch vliegen de peperdure camera's de deur uit... en van zodra er een nieuwe uitkomt 2 jaar later wordt alles geupdate.

mijn vader had 1 nikon spiegelreflex, een 3 tal lenzen en daar hebben we heel ons leven mee gedaan