DTS HD / Dolby TruHD / Dolby Digital+

Gestart door Fico, maart 12, 2007, 10:22:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Del member

Citaat van: riwi op augustus 26, 2007, 20:02:09
Volgens mij is het een perfect apparaat, dat vrijwel iedere andere receiver weg speelt. Alleen de prjis is voor menigeen aan de hoge kant. En je zegt 'doeleinden', wiens doeleinden? Volgens mij ging het algemeen om receivers met hdmi die 6 of 8 kanaals PCM aan kunnen. De ' ;) ' was bedoeld om aan te geven dat het waarschijnlijk geen realistisch alternatief was.

Je moet dan wel een speler hebben die alles intern decoded en als PCM naar buiten door HDMI duwt.

riwi

#76
Citaat van: 4G op augustus 26, 2007, 20:43:39
Je moet dan wel een speler hebben die alles intern decoded en als PCM naar buiten door HDMI duwt.

Dat zal ook wel de methode blijven voorlopig, omdat het 'mixen' van tracks in de speler plaatst moet vinden volgens de standaard. In ieder geval voor in advanced mode geauthor'de schijven.

Reeds door Teejoo gequote 2 pagina's eerder :
Zie ook http://www.highdefdigest.com/news/show/High-Def_FAQ/Joshua_Zyber/High-Def_FAQ:_Is_HDMI_1.3_Really_Necessary/853

Citaat
Current HDMI allows 8 channels of 96/24 PCM to be transmitted (more than enough resolution for any soundtrack), but not the new codecs in their native form. When HDMI 1.3 arrives, it will allow the new codecs mentioned above to be transmitted in their native bitstream, but only if they were authored in 'Basic' mode (no interactivity). If the soundtrack was authored in Advanced mode, then it cannot be transmitted in undecoded form; decoding in the player is mandatory because of live mixing.

So far, all HD DVD soundtracks have been authored in Advanced mode. Which means nothing will change when new receivers arrive on the market. Despite having HDMI 1.3 transmission and decoders built into the receiver, decoding will still have to take place in the player.

Currently, Blu-ray discs are authored in Basic mode, since they haven't gotten interactivity yet. As soon as BD Java is up and working, they'll all be authored in Advanced mode too. At that point, what are the decoders in the receivers going to do? Decode the relatively few BD titles that were released before interactivity? Most of those titles will be re-issued anyway.


Del member

Citaat van: riwi op augustus 26, 2007, 21:07:54
Dat zal ook wel de methode blijven voorlopig, omdat het 'mixen' van tracks in de speler plaatst moet vinden volgens de standaard. In ieder geval voor in advanced mode geauthor'de schijven.

Reeds door Teejoo gequote 2 pagina's eerder :
Zie ook http://www.highdefdigest.com/news/show/High-Def_FAQ/Joshua_Zyber/High-Def_FAQ:_Is_HDMI_1.3_Really_Necessary/853



Als je dit dus leest ... dan staat BD en HDDVD nog in z'n kinderschoenen. Ik herinner me nog de tijd waarin iedereen plots nieuwe DVD spelers kocht en receivers die DTS konden verwerken. Dus ik laat de early adopters mijn toekomstige HD speler lekker financieren door nu er geen te kopen tot wanneer er gevestigde formaten zijn.

Raymen

 ;)

Ik herinner me nog dat ik een losse decoder van harman kardon kocht om ac-3 te kunnen luisteren van een laserdisc speler.


Dat was toen toch echt vernieuwend.

Als je dan kijkt waar we nu terecht zijn gekomen,tja het nieuwe is er allemaal van af vindt ik.

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

riwi

Ik heb voor 800 gulden nog een Onkyo ProLogic decoder (alleen prologic I ) gekocht (staat nog hier op zolder dus mocht iemand er nog geld voor willen neerleggen ;)  ;D ) Oude apparatuur is geen fluit meer waard. Dat was toen, en geldt voor de huidige nieuwe spullen net zo goed.

Teejoo

Citaat van: riwi op augustus 26, 2007, 16:39:33
Let ook op dat het belangrijk is dat de versterker 1080p60 en 1080p24 video aan kan. Hij krijgt namelijk 1 datastroom met zowel video als audio data te verwerken. Als de bandbreedte te hoog is (bv. de receiver kan geen 1080p60 video aan) dan kan hij niet locken op het signaal en zal hij er ook geen audio uit kunnen halen. Je zou dan verplicht zijn om je video met 1080i uit te sturen, alleen omdat je graag 6 kanaals PCM wilt horen.
Dat is dus ook het probleem met de huidige en nieuwe Lexicons. En dat vind ik dus echt niet kunnen.

riwi

't is nog niet helemaal duidelijk voor mij wat de nieuwe Lexicons kunnen.

Er zit een soort scaler in de processor/receiver. 't zou kunnen zijn dat de scaler max 1080i aan kan, maar dat de processor wel 1080p in een soort pass through aan kan (en er dan dus ook de audio uit kan halen). Zover ik begreep kan de mc12hd geen 1080p aan en kan er dan ook geen audio uit halen. Als de nieuwe receiver dat ook niet kan, dan hoeven ze het ding helemaal niet uit te brengen  :-X

Teejoo

Citaat van: riwi op augustus 27, 2007, 00:17:48
Als de nieuwe receiver dat ook niet kan, dan hoeven ze het ding helemaal niet uit te brengen  :-X

Dat bedoel ik. Het is toch erg dat de MC12 het nog steeds niet kan. Dat is ook de nr1 reden dat er maar weinig amerikanen de overstap maken naar de HD versie. Pas als hij 1080p door kan sluizen, zullen ze wel omgaan.

Del member

Citaat van: Teejoo op augustus 27, 2007, 09:45:17
Dat bedoel ik. Het is toch erg dat de MC12 het nog steeds niet kan. Dat is ook de nr1 reden dat er maar weinig amerikanen de overstap maken naar de HD versie. Pas als hij 1080p door kan sluizen, zullen ze wel omgaan.

Het meest debiele aan Lexicon is dat die dingen niet future proof zijn. Als een nieuwe versie van de MC12 uitkomt mag je alles verkopen en terug nieuwkopen ofwel een trade-in. Het feit dat zulke dure machines niet modulair zijn is voor mij niet aanvaardbaar.

Teejoo

Citaat van: 4G op augustus 27, 2007, 10:11:07
Het meest debiele aan Lexicon is dat die dingen niet future proof zijn. Als een nieuwe versie van de MC12 uitkomt mag je alles verkopen en terug nieuwkopen ofwel een trade-in. Het feit dat zulke dure machines niet modulair zijn is voor mij niet aanvaardbaar.
Nou, dat is niet helemaal waar. Dat is alleen gebeurt met de laatste upgrade, naar de HD versie. Neemt niet weg dat ik het ook niet ideaal vind.

Del member

Citaat van: Teejoo op augustus 27, 2007, 16:58:05
Nou, dat is niet helemaal waar. Dat is alleen gebeurt met de laatste upgrade, naar de HD versie. Neemt niet weg dat ik het ook niet ideaal vind.

Bedoel: de bestaande versie van Lex MC12 en de MC8 rekent volgens mij intern perfect in 24/96 of zelfs meer. Mijn good old Integra doet al Pro-Logic 2 op een 24/96 signaal via S/P DIF das een machine van eind 2002  ;D Vragen de nieuwe Dolby en DTS formaten die in de processor dienen decoded te worden dan zoveel extra CPU power dat er een volledig nieuwe Lex voor nodig is ? Volgens mij is de complexiteit van de nieuwe lossy formaten niet zwaarder dan iets als flac. Het is zelfs frappant dat de lossless audio tracks tegenwoordig van de blueray en hd-dvd als flac op private sites te vinden zijn :)

Ik zit eigenlijk te wachten op een fabrikant die slim genoeg is om :

- hdmi 1.3a te implementeren id receiver chip
- full 7.1 processing op 24/96
- echte room correction na decoding (geen parametrische equi maar iets tijdfase gebaseerd a la vista libdsp en lyngdorfs roomperfect)

Al de rest is volgens mij nu weggegooid geld wetende dat bovenstaande oplossing er aan komt.

Staaled

#86
Citaat van: 4G op augustus 27, 2007, 17:48:13

Ik zit eigenlijk te wachten op een fabrikant die slim genoeg is om :

- hdmi 1.3a te implementeren id receiver chip
- full 7.1 processing op 24/96
- echte room correction na decoding (geen parametrische equi maar iets tijdfase gebaseerd a la vista libdsp en lyngdorfs roomperfect)

Al de rest is volgens mij nu weggegooid geld wetende dat bovenstaande oplossing er aan komt.

Met het laatste ben ik het helemaal eens.

Dat wordt dus inderdaad Lyngdorf.
Ze zijn er,voorzover ik weet, reeds mee bezig.

Ik heb besloten om in afwachting 2.2 te spelen.

PCM out vanuit een PS3 via Toslink naar de TDA.
Roomperfect en crossover @ 120 Hz doen hun werk. :-*

Geen gezeur,alle nieuwe codecs die ik tot op heden heb geprobeerd,PCM5.1, DDplus ,DTShd klinken als een klok met vaak meer diepte impact en punch dan ik van mijn surround-set gewend was. O0

Salut,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rhodanos

CitaatPCM out vanuit een PS3 via Toslink naar de TDA

De ps3 doet via de toslink toch alleen maar pcm stereo uit.

Staaled

Citaat van: Rhodanos op augustus 27, 2007, 23:01:11
De ps3 doet via de toslink toch alleen maar pcm stereo uit.
Klopt.

2.2 = 2 front met 2 subs.
Crossover vindt plaats in Lyngdorf TDAi.

Salut,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

riwi

Citaat van: Hipster op augustus 28, 2007, 00:05:39
2.2 = 2 front met 2 subs.
Crossover vindt plaats in Lyngdorf TDAi.

3 of meer kanalen weglaten kan je toch niet als een serieuze optie zien?

Staaled

Citaat van: riwi op augustus 28, 2007, 00:28:59
3 of meer kanalen weglaten kan je toch niet als een serieuze optie zien?
Je laat ze niet weg.  ;)

Het speelt via de fronts: downmix.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Citaat van: Hipster op augustus 28, 2007, 08:29:49
Je laat ze niet weg.  ;)

Het speelt via de fronts: downmix.
???

Die is toch echt 2 kanalen, en wellicht als ze het goed doen (wat ik niet geloof) dmv een systeem als prologic gecodeerd.
Dan ga jij met je 2 kanalen systeem die informatie er weer uit halen ?

Volgens mij is het weg..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Staaled

Citaat van: jaco op augustus 28, 2007, 08:48:40
???

Die is toch echt 2 kanalen, en wellicht als ze het goed doen (wat ik niet geloof) dmv een systeem als prologic gecodeerd.
Dan ga jij met je 2 kanalen systeem die informatie er weer uit halen ?

Volgens mij is het weg..
Dat dacht ik in 1ste instantie dus ook.

Ik heb uiteraard vergeleken en als er al iets ontbreekt (dat zouden hooguit de surrounds kunnen zijn) is het niet merkbaar.
Fronts,Center,LFE alles komt door.
En hoe. >:D
Je behoudt de kwaliteitsverbetering tov de oudere codecs.



"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

norman

Ik zie nu wel steeds meer Bluray discs voorbij komen met TrueHD of PCM 5.1 track ...
Iemand dit al ervaren hoe het verschil is ten opzichte van bv. DTS ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Staaled

Citaat van: norman op september  9, 2007, 12:33:46
Ik zie nu wel steeds meer Bluray discs voorbij komen met TrueHD of PCM 5.1 track ...
Iemand dit al ervaren hoe het verschil is ten opzichte van bv. DTS ?

Ik ervaar het verschil als zeer fors. O0

Ook tov het lange tijd superieur geachte DTS.
DTS op DVD heeft zelfs zelden de volledige bitrate. :o
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

norman

Hmm is dit ook in sterke mate afhankelijk van je installatie ?
Dus met andere woorden is het verschil bij een budget installatie net zo groot ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Staaled

Citaat van: norman op september  9, 2007, 21:26:36
Hmm is dit ook in sterke mate afhankelijk van je installatie ?
Dus met andere woorden is het verschil bij een budget installatie net zo groot ?
Net zo groot zou ik niet durven zeggen.
Wel dat ik verwacht dat ook op een niet high-end set het verschil duidelijk waarneembaar zal zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bigbro

Waarom een andere receiver als je het alleen om genoemde geluidsnormen gaat. Wanneer je niet geinteresseerd bent in DTS Master koop je gewoon een dmp BD10-A bluray van Panna. Uitsturen via analoogmulti en klaar ben je. Overigens mag je je afvragen wat de betekenis van Dolby en DTS nog is. Op dvd hebben ze zin, vanwege de ruimte, maar zolang maatschappijen uncompressed LPCM op het schijfje blijven zetten heb je maximale kwaliteit.

Groet

Bigbro

THX-UltraII

Citaat van: bigbro op december 27, 2007, 19:14:58
Waarom een andere receiver als je het alleen om genoemde geluidsnormen gaat. Wanneer je niet geinteresseerd bent in DTS Master koop je gewoon een dmp BD10-A bluray van Panna. Uitsturen via analoogmulti en klaar ben je. Overigens mag je je afvragen wat de betekenis van Dolby en DTS nog is. Op dvd hebben ze zin, vanwege de ruimte, maar zolang maatschappijen uncompressed LPCM op het schijfje blijven zetten heb je maximale kwaliteit.

Groet

Bigbro

dts master zie je momenteel steeds meer terug op BRs. Sowieso al op ALLE fox titels. Ik denk dat DTS-MA WEL boeiend is. Kom je straks terug van de FRS met je Mr.&Mrs.Smith BR, kun je niet van HD geluid genieten omdat je geen DTS-MA decoder op je speler of in je versterker hebt! :(

Overigens zullen de maatschappijen langzamerhand af gaan stappen van LPCM uncompressed. Dit is een soort tussenstation tot alles TrueHD en/of DTS-MA tracks hebben. Je ziet dit overigens nu al gebeuren: steeds meer HDs en BRs krijgen enkel een TrueHD of DTS-MA track mee en geen uncompressed LPCM meer. (uiteraard wel de reguliere DD/DTS tracks maar wat moet je nou nog met die 'oude' geluidsformaten ;D)

Snowmaster

Citaat van: THX-ultraII op december 27, 2007, 19:35:58
. Je ziet dit overigens nu al gebeuren: steeds meer HDs en BRs krijgen enkel een TrueHD of DTS-MA track mee en geen uncompressed LPCM meer. (uiteraard wel de reguliere DD/DTS tracks maar wat moet je nou nog met die 'oude' geluidsformaten ;D)

Jij bent lekker..... ;)......ik moet het nog met een 4306 doen en ben dus nog héél blij met die oude formaten.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)