The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jean Sibelius

Citaat van: Jean Sibelius op juli  3, 2008, 17:16:47
Binnenkort ga ik twee van de mooiste HT's hier op het forum bezoeken en laat ik me graag uitleggen wat de motivaties zijn geweest voor de diverse keuzes die zijn gemaakt.
Waarschijnlijk moet je het verschil tussen 2.35:1 en 16:9 een keer gezien hebben om een goed oordeel te kunnen vellen.

Ik weet dat in ieder geval 1 van deze HT's een dergelijke optie heeft, dus ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen.
Ik ga dus even spioneren bij deze twee top HT's hoe zij dit soort dingen hebben opgelost >:D, maar daarnaast natuurlijk lekker genieten van film en muziek!
Het scherm gaat sowieso 3 [m] breed worden, direct vanaf het begin of uiteindelijk

Afhankelijk van mijn bevindingen in de genoemde twee HT's zal ik uiteindelijk besluiten wat het gaat worden qua afmetingen van het scherm (en het merk) ;).

Vooralsnog heeft een 16:9 mijn eigen voorkeur omdat ik dan zowel 16:9 als 2.35:1 over de volle breedte kan kijken... we zullen (letterlijk) zien binnenkort :)

Komende woensdag het tweede gesprek met de architect, waarin enkele keuzes die (nu weer) open staan definitief gemaakt worden.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

PjotrrrNL

Quote from: PjotrrrNL on July  3, 2008, 10:07:28
CIH projectie is met een CRT projector echter geen optie vanwege het inefficiente gebruik van het fosforoppervlak...

Citaat van: SpeedyAndré op juli  5, 2008, 11:49:16
Ik weet niet hoe jij dat dan doet, maar de meerderheid van mijn films is 2.35:1 en ik heb een 16:9 scherm voor de overige 16:9 films.
Een crt is zelfs standaard 4:3 dus je gebruikt het fosfor zowiezo niet efficient :)

André  8)

Hi Andre,

Ik bedoel dus dat Constant Image Height projectie niet efficient is met een CRT, dan zou je namelijk 16:9 gaan kijken binnen het fosfor/de schermhoogte van het 2.35:1 formaat....
Schermen wisselen is overigens een goed idee!

Peter

donaldk


Jean Sibelius

Onderstaande plaatje maakt de discussie misschien wat makkelijker ;).

De achterwand is hier 5.86 x 2.77 (breedte x hoogte). Als ik vasthoud aan een scherm van 3 meter breed, dan betekent dat het onderstaande voor de (toekomstige) set-up voor de verschillende formaten van het scherm.

Een 16:9 zou net kunnen, maar het houdt zeker niet over (afhankelijk van hoe diep de diffusers worden die aan het plafond komen)
=> op dit moment heb ik het scherm 30 [cm] van het plafond gehouden (om al rekening te houden met diffusie panelen aan het plafond)

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

bmateijsen

Ik zou je setup wat herzien qua audiorack en het scherm een stuk lager neerhangen. Dit lijkt mij te hoog.
En 4:3 hoef je geen rekening te houden. Op een 16:9 projector wordt deze binnen het 16:9 kader geprojecteerd.

Groet,

Bjorn

Ghosty J

je kan toch ook doek nemen die voor je luidsprekers komt ?
geluidsdoorlatend doek ofzo iets heet dat
misschien je set aan een zij muur plaatsen?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

molle

Ik zou ook alle audio achter je plaatsen. Je gaat er spijt van krijgen dat je alle lichtjes in je ogen zal krijgen. Zonder lichtjes heb je een veel zuiverder zicht en rust aan je ogen ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Jean Sibelius

Citaat van: bmateijsen op juli  8, 2008, 19:31:34
Ik zou je setup wat herzien qua audiorack en het scherm een stuk lager neerhangen. Dit lijkt mij te hoog.
En 4:3 hoef je geen rekening te houden. Op een 16:9 projector wordt deze binnen het 16:9 kader geprojecteerd.
Bedankt voor je opmerkingen!

Heb gisteravond nog wat zitten stoeien met de set-up, maar nog geen goede oplossing gevonden...
Je opmerking m.b.t. het scherm klopt, maar zie tevens mijn onderstaande ervaringen in deze speurtocht.
Ga binnenkort kijken naar de verschillen tussen 16:9 en 2.35:1! :)

Citaat van: Ghosty J op juli  8, 2008, 21:35:44
je kan toch ook doek nemen die voor je luidsprekers komt ?
geluidsdoorlatend doek ofzo iets heet dat

Ik dat geval zou ik weer een compromis sluiten qua geluidsweergave en beeldkwaliteit en daar wil ik zo lang mogelijk vanaf blijven.
(tenzij iemand van mening is dat noch geluidsweergave noch beeldkwaliteit lijden onder zo'n geperforeerd doek) ;)

Citaat van: Ghosty J op juli  8, 2008, 21:35:44
misschien je set aan een zij muur plaatsen?

Eigenlijk geen optie (zie mijn eigen quote hieronder)

Citaat van: molle op juli  8, 2008, 22:40:08
Ik zou ook alle audio achter je plaatsen. Je gaat er spijt van krijgen dat je alle lichtjes in je ogen zal krijgen. Zonder lichtjes heb je een veel zuiverder zicht en rust aan je ogen ;)

Zie mijn eigen quote hieronder.

Citaat van: Jean Sibelius op juli  1, 2008, 19:02:41
[KNIP]

Dat is inderdaad een goede opmerkingen en heeft me lang aan het denken gezet. Uiteindelijk kom ik hiervoor niet tot een echte charmante maar wel tot een simpele en goedkope oplossing.

In mijn openingspost heb ik gesteld dat stereoweergave uiteindelijk boven film kijken gaat (verhouding 90:10) . Ik heb op dit moment 2 x 2 [m] Nordost Frey speakerkabel voor de fronts en als ik die voor enkele meters moet kopen, gaat me dat een vermogen kosten. Ergens anders de set 'opsplitsen' is niet mogelijk aangezien ik o.a. 5 Nordost Tyr interlinks van 1 [m] heb voor alle versterkerkanalen. Oftewel die zitten tussen de processor en de eindversterkers (waardoor de andere componenten vervolgens tevens in de buurt van de versterkers moeten staan). Het meeste licht kom overigens van de Parasound A51. Tevens voor de center zou ik dus in de problemen komen qua (nieuwe) speakerkabel. Voor de achterspeakers heb ik 2 x 16.5 [m] Nordost Blue Heaven, Rev. II dus dat gaat wel goed... Ik heb ondertussen een oplossing die slechts 20 [sec] werk kost iedere keer als ik film ga kijken en die in het donker niet op gaat vallen, namelijk een zwarte plank op maat gemaakt die ik tussen de kijkpositie en de set-up kan plaatsen als ik film ga kijken en weer op kan bergen als dat niet zo is.

Deze oplossing kost me enkele euro's terwijl ik voor langere speakerkabel misschien wel het honderdvoudige kwijt ben. Oók hier dus een compromis, helaas... 

Realiseer me goed dat dit qua film kijken een risico is. Als ik echter op hetzelfde niveau muziek wil kunnen blijven luisteren, dan gaat me dat een investering van enkele k€'s kosten en dat heb ik er op dit moment niet voor over.


Bedankt voor jullie opmerkingen! Het houdt me scherp om de goede afwegingen te maken. Soms realiseer ik me niet eens dat er een afweging gemaakt moet worden of dat er evt. alternatieven zijn.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

bmateijsen

Citaat van: Jean Sibelius op juli  9, 2008, 07:06:50
Bedankt voor je opmerkingen!

Heb gisteravond nog wat zitten stoeien met de set-up, maar nog geen goede oplossing gevonden...
Je opmerking m.b.t. het scherm klopt, maar zie tevens mijn onderstaande ervaringen in deze speurtocht.
Ga binnenkort kijken naar de verschillen tussen 16:9 en 2.35:1! :)

Je hebt zo meteen bijna 3 meter ruimte tussen je luidsprekers, dus ik zou kiezen om de apparatuur naar beneden te plaatsen. Het enige wat je evt. moet opoffereren, is de lengte van de interlinks...


Jean Sibelius

Citaat van: bmateijsen op juli  9, 2008, 07:41:21
Je hebt zo meteen bijna 3 meter ruimte tussen je luidsprekers, dus ik zou kiezen om de apparatuur naar beneden te plaatsen. Het enige wat je evt. moet opoffereren, is de lengte van de interlinks...
Klopt, maar dat zijn natuurlijk niet de goedkoopste interlinks :D

Heb nog eens zitten rekenen wat het zou kosten om vergelijkbare speakerkabels op de fronts te houden, maar dan bij een grotere lengte.
Dan kan ik de huidige speakerskabel voor de fronts op de rears aansluiten, de speakerkabel voor de rears op de center en dan zou ik voor de fronts t.z.t. nieuwe speakerkabel moeten kopen (incl. een nieuwe interlink voor de subwoofer).

Mogelijk dat de diverse voordelen WEL opwegen tegen de extra kosten. Ben e.e.a. aan het uitzoeken en houd jullie op de hoogte.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

tijse400

ik zou bij de hoogte van het doek rekening houden met dat ongeveer 2/3 van de hoogte van het doek, onder ooghoogte komt.
dan zou je iig bij het 2,35:1 doek, het een stuk lager hangen dan 30 cm vanaf het plafond.

30 cm is denk ik ook weinig als je er nog iets qua acoustiek aan wilt hangen? dat zit geloof ik weer aan rails aan het plafond, en die nemen ook ruimte in.

als je met een plank voor je apparatuur gaat werken, werkt een IR afstandbediening nog wel?

je hebt nu een mooi rack en dat stop je straks achter een armoedige plank. dan is een ander meubel misschien nog een optie, met deuren er voor oid?
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Jean Sibelius

Citaat van: tijse400 op juli  9, 2008, 11:51:47
ik zou bij de hoogte van het doek rekening houden met dat ongeveer 2/3 van de hoogte van het doek, onder ooghoogte komt.
Binnenkort ga ik langs bij Toine zodat we samen een idee krijgen en kunnen vormen wat er allemaal nodig zou zijn om deze ruimte te optimaliseren.
Zodra ik wat meer afmetingen heb, dan kan ik verder gaan plannen. Diepe basetraps zijn namelijk zo diep, dat als ik die overal zou tekenen weinig van de ruimte overblijft.
Ik kan dus nu van alles verzinnen m.b.t. electriciteit, loze leidingen, e.d. maar als dat conflicteert, dan kan al het werk mogelijk voor niets zijn geweest.
Dus ik moet eerst met Toine afstemmen, alvorens tot een weloverwogen besluit te komen op basis waarvan ik verder kan plannen.

Citaat van: tijse400 op juli  9, 2008, 11:51:47
dan zou je iig bij het 2,35:1 doek, het een stuk lager hangen dan 30 cm vanaf het plafond.

Klopt, dat geeft weer enorm veel vrijheid (tevens voor de set-up).

Citaat van: tijse400 op juli  9, 2008, 11:51:47
30 cm is denk ik ook weinig als je er nog iets qua acoustiek aan wilt hangen? dat zit geloof ik weer aan rails aan het plafond, en die nemen ook ruimte in.
Klopt en dat realiseer ik mezelf ook. Allereerst afstemmen met Toine wat nodig zou zij om de ruimte optimaal te krijgen, daarna keuzes maken en compromissen sluiten.

Tevens is dit handige input voor de architect, want er zou reeds rekening mee gehouden kunnen worden tijdens de fabricage van de plafondelementen.

Citaat van: tijse400 op juli  9, 2008, 11:51:47
als je met een plank voor je apparatuur gaat werken, werkt een IR afstandbediening nog wel?
Niet getest, maar de Logitech Harmony werkt aanzienlijk beter als alle originele afstandbedieningen die ik heb, dus hier ben ik redelijk zeker van.

Citaat van: tijse400 op juli  9, 2008, 11:51:47
je hebt nu een mooi rack en dat stop je straks achter een armoedige plank. dan is een ander meubel misschien nog een optie, met deuren er voor oid?
haha, dank je! :D

Die plank verdwijnt natuurlijk zodra het licht aangaat. Het is alleen maar tijdens het flim kijken, maar zie mijn posting hieronder.
Nog geen definitief besluit genomen, maar ik ga de voors- en tegens tegen elkaar af zetten.
Ik heb nog even de tijd alvorens beslissingen niet meer omgedraaid kunnen worden.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Woensdagavond heb ik samen met Angelie en de architect gesproken en zijn nogmaals de wensen van mij en Angelie uitgesproken en is er volgens mij een heel mooi alternatief uitgerold voor een nieuwe indeling van de ruimte.

Het voorstel is nu om de twee ramen volledig te laten vervallen en voor eventueel daglicht en vluchtroute!, zie één van de eerste posting van SpeedyAndré ;), de ruimte toch direct via een deur met buiten te verbinden. Aan de buitenzijde komt in ieder geval een rolluik om te verduisteren. Angelie wil niet dat het rolluik dicht gaat als we film kijken, dus ik moet nog even bedenken wat we voor de deur kunnen maken, maar dat lijkt me een detail (b.v. vergelijkbaar met de uiteindelijke oplossing voor de CD-DVD-racks die óók akoestisch onzichtbaar gemaakt moeten worden). Plaatsing van deze racks en de deur is nog niet besloten, maar er zijn weinig andere opties als deze.

Het aantal 'lastige' doorgangen wordt hiermee gereduceerd van 3 naar 1. In hoeverre dit voordelen heeft voor de akoestiek wil ik samen met Toine overleggen.

Gezien de mate van akoestische isolatie is tevens de thermische isolatie gewaarborgd. Volgens de architect zou dit betekenen dat een split unit met voldoende capaciteit in staat moet zijn om de ruimte volledig te verwarmen dan wel te koelen, waardoor zowel de vloerverwarming als de radiatoren komen te vervallen. Dit wordt nog uitgezocht, maar dat zou ideaal zijn aangezien ik sowieso een airco wilde om de ruimte te kunnen koelen.

Naar aanleiding van alle opmerkingen van de set-up onder het schem heb ik een schetsje gemaakt hoe de indeling van de ruimte er uit zou zien als ik alle apparatuur achter de bank plaats. Door het wegvallen van de deur geeft dat een hele mooie mogelijkheid. Ik ga nog even de plussen en minnen onder elkaar zetten, want alhoewel deze set-up vele praktische voordelen biedt zijn er ook (aanzienlijke!) financiële nadelen.

Volgende week hoop ik een inschatting te hebben van de totale kosten van de ruwbouw, op basis hiervan en andere gesprekken die daarop zullen volgen hoop ik dan definitief een uitspraak te kunnen doen of dit project wel dan niet doorgaat.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

En een overzicht van de voor- en nadelen tussen de twee opties met aangegeven of er oplossing mogelijk is voor het nadeel (en zo ja, welke)

Set-up voorzijde

Voordelen                     
- Alle speakerkabels herbruikbaar
- Meer ruimte om set-up neer te zetten en daardoor beter benaderbaar                  

Nadelen                     
- Mogelijk conflict schermmaat en rest van de set-up (Ja, kleiner scherm (goedkoper :))
- Lampjes van de electronica tijdens film kijken (Ja, plank)
- Grote stroomverbruikers zit relatief ver van de stoppenkast (Ja, extra kosten)
- Lastig om projector te bereiken middels kabels    (Ja, extra kosten)
- Akoestische verstoring door de set-up (Nee)
                     

Set-up achterzijde                     

Voordelen                     
- Geen apparatuur in het geluidsbeeld van de fronts                  
- Voldoende ruimte om scherm vrij op te hangen                  
- Projector is makkelijker benaderbaar met bekabeling                  
- Stoppenkast en meeste stroomverbruikers dicht bij elkaar                  

Nadelen                     
- Set-up slechter benaderbaar (Nee)
- Nieuwe speakerkabel nodig voor de center en fronts (Ja, extra kosten)
- Extra loze leidingen om speakerkabels door de ruimte te leiden (Ja, extra kosten)

Over de eventuele voordelen tussen deze twee qua mogelijkheden voor akoestische optimalisatie van de ruimte, wacht ik graag op de visie van Toine hierover.

Vooralsnog lijkt de set-up voorzijde de 'low-budget' versie te worden van de set-up achterzijde variant met allebei hun specifieke voor- en nadelen.

Mocht ik nog dingen over het hoofd gezien hebben, dan hoor ik het graag!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

tijse400

misschien je huidige dure kabels weer verkopen, dat dekt een deel van de kosten voor neuwe kabels.

weet je verder zeker dat de extra loze leidingen die je berekent bij de setup achter ook echt extra zijn? je moet in feite in beide gevallen dezelfde aantallen kabels wegwerken, misschien dat ze in de setup achter ietsje langer zijn.

misschien vallen de extra loze leidingen weg tegen minder benodigde leidingen tbv stroomvoorziening, en de kabels naar de beamer.

ik dacht dat IR afstandbedieningen altijd last hadden van planken voor de ontvangers verder, dus dan maakt het denk ik weinig uit of je de originele of de harmony gebruikt. en richten moet eje waarschijnlijk ook. is dat handig bij een setup achter?

of gebruik je zo'n wireless extender apparaat?

wat zijn verder gebruikskosten van een splitunit?
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Jean Sibelius

Citaat van: tijse400 op juli 11, 2008, 10:20:38
misschien je huidige dure kabels weer verkopen, dat dekt een deel van de kosten voor neuwe kabels.
Au, hoe kun je dat nu zeggen ;). Ik heb de huidige speakerkabel van mijn fronts vergeleken met de andere (en goedkopere) types van Nordost.
Het verschil is dusdanig significant dat ik hierin eigenlijk geen stap terug wil doen. Dit is meteen de stap die het meeste pijn doen in de beurs.
Voor 2 [m] is deze al erg prijzig, als we over ± 8 [m] praten, dan kun je zelf uitrekenen dat dit eigenlijk buiten alle proporties is.

In mijn openingsposting heb ik gesteld dat ik circa 90% van de tijd muziek zal luisteren, dus daar wil ik eigenlijk geen compromis sluiten (tenzij het te duur wordt)

Citaat van: tijse400 op juli 11, 2008, 10:20:38
weet je verder zeker dat de extra loze leidingen die je berekent bij de setup achter ook echt extra zijn? je moet in feite in beide gevallen dezelfde aantallen kabels wegwerken, misschien dat ze in de setup achter ietsje langer zijn.

misschien vallen de extra loze leidingen weg tegen minder benodigde leidingen tbv stroomvoorziening, en de kabels naar de beamer.
Ik had hier al naar gekeken.
In het geval 'set-up voor' heb ik ten minste 4 buizen nodig (rekening houdend met 7.2 in de toekomst)
In het geval 'set-up achter' heb ik ten minste 7 buizen nodig (rekening houdend met 7.2 in de toekomst)

Geef direct toe dat dit niet de kosten zijn (alhoewel ze wel allemaal vooraf in de fundering moeten zitten alvorens beton gestort kan worden), het is met name het verschil in aantal meters (dure) speakerkabel.

Misschien is het zelfs mogelijk in het geval set-up voor om de stoppenkast die kant op te brengen.
Als het allemaal eenmaal is aangesloten, zul je daar niet vaak meer bij hoeven, dus een simpel deurtje moet voldoende zijn voor evt. onderhoud.

Citaat van: tijse400 op juli 11, 2008, 10:20:38
ik dacht dat IR afstandbedieningen altijd last hadden van planken voor de ontvangers verder, dus dan maakt het denk ik weinig uit of je de originele of de harmony gebruikt. en richten moet eje waarschijnlijk ook. is dat handig bij een setup achter?

of gebruik je zo'n wireless extender apparaat?
Mijn ervaring nu is dat ik alle kant op kan richten en tot gewoon kan werken. Zo'n wireless extender heb ik wel hier liggen, maar (nog) niet nodig gehad.
Hij zit dus weer in de doos, maar is beschikbaar indien er zich problemen voor zouden doen.

Citaat van: tijse400 op juli 11, 2008, 10:20:38
wat zijn verder gebruikskosten van een splitunit?
Het ding wat ik voorbij heb zien komen is 3.5 [kW]. Voor mij voldoende reden om hem aan een aparte groep te hangen, maar ik verwacht dat hij meer zal moeten koelen dan moeten verwarmen.
Wat de kosten zullen zijn weet ik eerllijk gezegd niet. Hier in mijn terrarium staat bijvoorbeeld 500 [W] bijna continue te stoken, dus voor mij geen go/no-go issue
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Je denkt in ieder geval ver vooruit. Dat scheelt je straks aanzienlijk in de kosten ;)

Loze leidingen voor de kabels zou je ook kunnen oplossen door een DIY-plint. Die kan je verven of bekleden met tapijt.

Je zou toch je dure kabels voor de rears gebruiken? Of is dat inmiddels achterhaald en heb ik niet goed gelezen ;D

Je laatste tekening met de setup achter ziet er wel heel mooi uit 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Durk

voor een volledig 4G opstelling zou je ook dezelfde kabels achter moeten hebben.. Maar voor de rears is dat een beetje over the top volgens mij.. Ik ben voornemens om mijn apparatuur voor neer te zetten, met een mooi schuif of folding deurtje ervoor.. Heb ik geen last van te korte kabels én geen last van rode en blauwe lampjes..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Jean Sibelius

Citaat van: HTip op juli 11, 2008, 12:31:02
Je denkt in ieder geval ver vooruit. Dat scheelt je straks aanzienlijk in de kosten ;)
Dank je! Het zou inderdaad jammer zijn om straks dingen niet te kunnen (of erg duur worden) omdat je ze niet voorzien hebt.
Wat dat betreft is dit forum SUPER! Ik merk dat ik zelf nog steeds wat slinger tussen diverse ideeën die door iedereen worden geopperd.
Vervolgens ga ik daarmee aan de gang en blijken er betere/alternatieve oplossingen te zijn voor een probleem of word ik gewezen op mogelijke problemen die ikzelf nog niet had gezien.

Het dwingt je in ieder geval om na te denken over alle aspecten van zo'n ruimte en problemen en keuzes zijn er ontelbaar :)

Citaat van: HTip op juli 11, 2008, 12:31:02
Loze leidingen voor de kabels zou je ook kunnen oplossen door een DIY-plint. Die kan je verven of bekleden met tapijt.
Dat is inderdaad een goed alternatief en ik zal dit zeker toe gaan passen in de ruimte.
Qua speakerkabels probeer ik zo min mogelijk meters te gebruiken ivm de prijs, dus dan is het goed om 'op het scherpste van de snede' na te gaan denken.

Overigens weet ik nu al dat ik, hoe goed ik nu over zaken probeer na te denken, straks toch nog zo'n 'SHIT niet aangedacht' moment ga krijgen.

Citaat van: HTip op juli 11, 2008, 12:31:02
Je zou toch je dure kabels voor de rears gebruiken? Of is dat inmiddels achterhaald en heb ik niet goed gelezen ;D
Idee is zeker nog niet achterhaald, maar ik ben voor mezelf de voors- en tegens tegen elkaar af aan het wegen (set-up voor en set-up achter)
Die hele dure kabel op de rears zou alleen gebeuren als ik de set-up achter de bank zet en daardoor genoodzaakt ben om andere speakerkabels voor de fronts te gebruiken.
Een setje Nordost speakerkabel ongebruikt in de kast laten liggen zou dan zonde zijn ;)

Citaat van: HTip op juli 11, 2008, 12:31:02
Je laatste tekening met de setup achter ziet er wel heel mooi uit 8)
Dank je! Ook die verhoging zie ik wel zitten om daarin alle stroom en bekabeling weg te werken.
Overigens blijft de verhoging sowieso of de set-up nu voor of achter gaat komen.

Op deze manier heb ik alle ruimte om stroom en signaalkabels netjes weg te werken.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Durk op juli 11, 2008, 12:48:02
voor een volledig 4G opstelling zou je ook dezelfde kabels achter moeten hebben.. Maar voor de rears is dat een beetje over the top volgens mij.. Ik ben voornemens om mijn apparatuur voor neer te zetten, met een mooi schuif of folding deurtje ervoor.. Heb ik geen last van te korte kabels én geen last van rode en blauwe lampjes..
Lijkt me inderdaad de meest praktische en 'goedkope' oplossing. Als je klaar bent, zou ik graag wat foto's zien hoe het is geworden :D!
Heb jij toevallig al ervaring ivm de eerder gedane opmerking mbt ontvangst van de afstandbediening door een houten deur(tje)?
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op juli 11, 2008, 12:49:33
Overigens weet ik nu al dat ik, hoe goed ik nu over zaken probeer na te denken, straks toch nog zo'n 'SHIT niet aangedacht' moment ga krijgen.

Dat heb ik nou nooit ::) ;D ;D

Citaat van: Jean Sibelius op juli 11, 2008, 12:49:33
Dank je! Ook die verhoging zie ik wel zitten om daarin alle stroom en bekabeling weg te werken.
Overigens blijft de verhoging sowieso of de set-up nu voor of achter gaat komen.

Op deze manier heb ik alle ruimte om stroom en signaalkabels netjes weg te werken.

Bedoel je hoe ik het opgelost heb? Is echt ideaal voor het kabelprobleem. Ruimte zat :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Citaat van: HTip op juli 11, 2008, 13:04:46
Dat heb ik nou nooit ::) ;D ;D
Ik zal je topic nog eens goed doorlezen, aangezien nu op andere dingen gefocussed ben ;)

Citaat van: HTip op juli 11, 2008, 13:04:46
Bedoel je hoe ik het opgelost heb? Is echt ideaal voor het kabelprobleem. Ruimte zat :D
Het idee is vergelijkbaar. Ik wil echter ter plaatse van de center sowieso een verhoging met daaronder een scala aan lege pijpen die in de vloer naar de andere kant gaan om de speakerkabels in weg te werken. Door deze ruimte te voorzien van een deksel kun je er altijd makkelijk bij om kabels toe te voegen en eventueel te verleggen. Volgens mij kan ik jouw idee voor het podium gebruiken, maar dan niet alles opvullen met steenwol. Door die ruimte aan de voorzijde open te houden heb ik dan de mogelijkheid om stroomkabels weg te werken. Dit in combinatie met (diepe) basstraps zou er een mooi en functioneel geheel van moeten maken.

Ik heb overigens de tip gekregen om alle versterkers aan te sluiten middels CEE-form stekkers ivm de nodige betere verbinding als bv. HMS, dus die worden dan geïntegreerd met deze verhoging.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Durk

Citaat van: Jean Sibelius op juli 11, 2008, 12:53:01
Lijkt me inderdaad de meest praktische en 'goedkope' oplossing. Als je klaar bent, zou ik graag wat foto's zien hoe het is geworden :D!
Heb jij toevallig al ervaring ivm de eerder gedane opmerking mbt ontvangst van de afstandbediening door een houten deur(tje)?

voordat ik klaar ben is het waarschijnlijk medio oktober.. Ik heb geen ervaring met de ontvangst. maar je kunt toch altijd extender gebruiken.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Jean Sibelius

Hier weer een korte update...

Vandaag ben ik bij Toine op bezoek geweest om de grove plannen door te nemen qua akoestische afstemming van de ruimte.

Bij een dergelijke ruimte is het onmogelijk om vooraf alle puntjes op de 'i' te zetten zonder gegevens te hebben van de daadwerkelijk karakteristiek van de ruimte, maar er zijn talloze opties de revue gepasseerd qua mogelijkheden voor afwerking van de muren, bruikbare leveranciers, e.d. Dus ik kan weer naar hartelust plannen maken en scenario's langs elkaar zetten en doorrekenen.

Wel kan er alvast met grote zekerheid bepaald worden hoe het plafond eruit zal komen te zien qua diffusie en absorptie.
Door een verlaagd plafond te gaan gebruiken (met b.v. Rockfon panelen) zal tevens het midlaag al redelijk getemd kunnen worden.

Afgezien van de projector zijn er weinig andere zaken die het gebruik van het plafond voor akoestische maatregelen beperken.
Hieronder een eerste schets van hoe het plafond eruit zal komen te zien.

In totaal zijn bij dit plan 50 rockfon 60 x 60 plafond panelen gebruikt en 98(!) WaveWeaver 1 diffusers (32 x 62 cm).
Fijn om te weten dat er ik al 16 heb staan :D.

Op de zijwanden links en rechts van de fronts zal zeker gebruik gemaakt gaan worden van vergelijkbare diffusers (met een hoogte van minimaal 140 [cm] met een periode van 7.

Zoals jullie kunnen zien heb ik tevens besloten om de set-up toch aan de voorkant te houden.
De uiteindelijke voordelen om de set-up naar achter te halen wegen niet op tegen de meerprijs die hier bij hoort.

Zodra Toine klaar is met zijn eigen werkzaamheden in huis zal hij middels eerste simulaties een inschatting maken hoever we met het bovenstaande van de ideale akoestische ruimte af zitten.

Het echte optimaliseren kan pas gebeuren nadat er metingen zijn verricht, aan de ruimte waarin de bovenstaande akoestische maatregelen reeds zijn ingebouwd dus dat gaat nog wel even duren ;).

Erg inspirerend overigens om met Toine over akoestiek/hifi te praten en ik ben erg benieuwd hoe zijn inwall apogees-project klinkt als het straks klaar is! 8) 
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Toine heeft het er maar druk mee ;) Sander (THX-UltraII), jij en ik (bij mij is hij bijna klaar)

Citaat van: Jean Sibelius op juli 16, 2008, 16:35:40
Wel kan er alvast met grote zekerheid bepaald worden hoe het plafond eruit zal komen te zien qua diffusie en absorptie.
Door een verlaagd plafond te gaan gebruiken (met b.v. Rockfon panelen) zal tevens het midlaag al redelijk getemd kunnen worden.

Afgezien van de projector zijn er weinig andere zaken die het gebruik van het plafond voor akoestische maatregelen beperken.
Hieronder een eerste schets van hoe het plafond eruit zal komen te zien.

In totaal zijn bij dit plan 50 rockfon 60 x 60 plafond panelen gebruikt en 98(!) WaveWeaver 1 diffusers (32 x 62 cm).
Fijn om te weten dat er ik al 16 heb staan :D.

Op de zijwanden links en rechts van de fronts zal zeker gebruik gemaakt gaan worden van vergelijkbare diffusers (met een hoogte van minimaal 140 [cm] met een periode van 7.

Je hebt al voor Rockfon gekozen? Kan dat ook verdekt worden opgehangen? Waarom gebruik je platen van 60x60? Ik gebruik 60x120 Sombra-Ds platen van Ecophon. Die kunnen verdekt worden opgehangen (zie je dus geen stellage). Elke plaat moest aan beide kanten worden ondersteund met een dwarsprofiel. Met deze grootte heb je dus veel minder dwarsprofielen nodig en je bent ook nog eens sneller klaar met ophangen.

Klinkt erg imposant, 98 :o diffusers aan het plafond en 14 aan de wanden. Is er een voordeel door een periode van 7 te hebben? Ik heb nl. een periode van 4...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive