De set van Blue-Eyes

Gestart door blue-eyes, augustus 15, 2005, 10:44:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

LexiconLogan

Citaat van: Blue-Eyes op maart 24, 2008, 20:15:44
Yup. Dat geluid heet Raphie. 9 v/d 10 keer hebben we dezelfde mening. Dus als ie langskomt weten we het ;D



scary thought... :P
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

blue-eyes

Citaat van: Lexicon Logan op maart 24, 2008, 20:17:19
scary thought... :P

Die jongen geef je een biertje en dan is ie prima te handelen ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Raphie

Klopt  ;D
vandeweek hopelijk weer wat meer tijd
JBL PRX Power!

LexiconLogan

Ah daar zal je hem hebben!
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

VlisChris

Hij dacht zeker dat die een biertje kreeg ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BuSpu

Citaat van: Blue-Eyes op maart 24, 2008, 20:08:06
Nog steeds niet duidelijk dus ;)

Maar ik ga met Bjorn mee, rears = sides, surrounds = surrounds.

Dat lijkt me ook als je kan kiezen uit sides en rears. In jouw geval kan je kiezen uit rears en surrounds. Lijkt mij dat de rears je achter speakers zijn en je surrounds de zijspeakers. Rear is niet echt voor meerdere uitleg vatbaar denk ik. Je zou kunnen testen door eerst 5.1 te draaien en te kijken of je pre signaal op de surround-uitgang geeft. Doet ie dit niet en wel in 7.1 dan ben je eruit.

Audiofiel

Citaat van: Teejoo op maart 24, 2008, 19:08:33
Nou, ik wel. Als je eenmaal 7.1 gedraaid hebt met een goede processor, dan wil je niet meer zonder.

Als je 5.1 software perfect wilt afdraaien, is een 5.1 opstelling natuurlijk beter.
Waarom zou ik een deel van een discreet kanaal laten verdelen over de zijkant en achterkant? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Blue-Eyes op maart 24, 2008, 20:08:06
zelf 1 LS kabel met een kroonsteentje gekoppeld, had een meter tekort ;D ;D) .

Citaat van: TheSpeedSkater op maart 24, 2008, 20:11:06
Goed bezig de laatste tijd. Leuk!

Vreemd om die twee postings achter elkaar te lezen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

#1809
Citaat van: BuSpu op maart 24, 2008, 21:06:33
Dat lijkt me ook als je kan kiezen uit sides en rears. In jouw geval kan je kiezen uit rears en surrounds. Lijkt mij dat de rears je achter speakers zijn en je surrounds de zijspeakers. Rear is niet echt voor meerdere uitleg vatbaar denk ik. Je zou kunnen testen door eerst 5.1 te draaien en te kijken of je pre signaal op de surround-uitgang geeft. Doet ie dit niet en wel in 7.1 dan ben je eruit.

Op 5.1 gebruikte ik de rears als rears. Als ik het 5.1 / 7.1 plaatje vertaal zie je dat de speakers van 5.1 verplaatst worden naar de zijkanten. En dat er een andere groep bijkomt.

Maar dat is tevens mijn verwarring! Rear is immers achter zoals je al aangeeft. En niet aan de zijkant!



Op de Starwars DVD staat een THX testsignaal. Echter gaf deze al problemen met het correct afspelen van de speakers. De sub wordt bijv. overgeslagen, etc.
Weet iemand nog een DVD met 7.1 test signalen? Ik bedoel reguliere DVD's, geen test DVD's.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

#1810
Citaat van: BuSpu op maart 24, 2008, 21:06:33
Je zou kunnen testen door eerst 5.1 te draaien en te kijken of je pre signaal op de surround-uitgang geeft. Doet ie dit niet en wel in 7.1 dan ben je eruit.

Ga ik doen. Zoals ik al aangaf gebruikte ik de "rear" als achterspeakers in de 5.1 opstelling. Nu hoop ik niet dat de Classe het signaal op de surrounds routeert (of de rears routeert) zodat deze test niets uitmaakt. Ik bedoel hiermee dat het in de 5.1 opstelling dus niet uitmaakt op welke uitgangen je de EV's aansluit (rear / surround).

Maar volgens mij blijft de vraag dan hetzelfde.


@Audiofiel: moest er ook al om lachen gisteren ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Ik heb ook een mail van de importeur ontvangen (goede service!) maar het wordt er voor mij niet duidelijker op....
Het blijkt dat er te veel meningen zijn, zowel onder de gebruikers als onder het dealer / importeur.

Ik zal eens een mail naar Canada sturen. Wil het toch wel weten! Er is een groep die het goed heeft aangesloten en een groep die het dus heeft omgedraaid. Beiden genieten. Wie houd nu wie voor de gek ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen

Gebruik de test-tonen in de processor, die moet correct routen.

Citaat van: Blue-Eyes op maart 25, 2008, 10:08:04
Ga ik doen. Zoals ik al aangaf gebruikte ik de "rear" als achterspeakers in de 5.1 opstelling. Nu hoop ik niet dat de Classe het signaal op de surrounds routeert (of de rears routeert) zodat deze test niets uitmaakt. Ik bedoel hiermee dat het in de 5.1 opstelling dus niet uitmaakt op welke uitgangen je de EV's aansluit (rear / surround).

Maar volgens mij blijft de vraag dan hetzelfde.


@Audiofiel: moest er ook al om lachen gisteren ;D

blue-eyes

#1813
Goed dat je dat opmerkt, ik was dat vergeten te melden.
Bij de testtonen (om dB's in te stellen) doet ie de volgorde L - C - R - sR - rR - lR - sL - Sub (bij 5.1 opstelling de surrounds uitschakelen in het menu geeft automatisch geen keuze van de rears, dus nog een teken).

Ga nog even verder testen.

Nu is het nog duidelijker: je kan in de THX2 mode ASA instellingen toepassen. Bij de REAR speakerinstellingen kan je ingeven of ze erg dicht bij elkaar staan, tot de vraag of ze meer dan 1,20 uit elkaar staan. Evident welke speakers hier bedoeld worden.

Conclusie: rears zijn rears, surrounds zijn de side speakers. Ik heb dit al omgewisseld. Kan echter niet testen: vriendin kijkt een opgenomen programma.



Damn... zo simpel? Dus dat betekent rears als daadwerkelijk achter, surrounds als de sidespeakers.
Het plaatje letterlijk volgen klopt dan niet (de sides van 7.1 hebben de identieke namen als de rears in de 5.1 opstelling). Vandaar mijn misverstand........ En het gegeven dat Classé hier geen duidelijkheid in verschaft.



Tja. Maar nu het rare. Zo had ik het ingesteld (oorspronkelijk). Echer verbeelde ik me dat het geluid wat van voren kwam naar achteren ging (zo hoort het) maar weer terugkwam.... (gedachte dat de rears met de surrounds waren verwisseld). Wellicht verbeelding geweest.

Nu maar eens goed aftesten met wat films.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

kippekop

Surround/sides = zijkant, (surround) rears = achter je. Dat is eigenlijk bij alle merken standaard, lijkt me heel raar als dat nu opeens anders is. Wel mooi setje zo hoor trouwens... jammer van de kleur maar ja... kunt niet alles hebben!!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

blue-eyes

Citaat van: kippekop op maart 25, 2008, 20:02:27
Surround/sides = zijkant, (surround) rears = achter je. Dat is eigenlijk bij alle merken standaard, lijkt me heel raar als dat nu opeens anders is. Wel mooi setje zo hoor trouwens... jammer van de kleur maar ja... kunt niet alles hebben!!
Ik zo ook mijn leermomenten ;D

Dan vind ik wel dat het plaatje moet worden aangepast! Let op de benaming van de rears in het 5.1 deel, en de benaming van de sides in het 7.1 deel ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#1816
Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2008, 00:09:47
Als je 5.1 software perfect wilt afdraaien, is een 5.1 opstelling natuurlijk beter.
Waarom zou ik een deel van een discreet kanaal laten verdelen over de zijkant en achterkant? ::)
Ik merk weer dat je erg overtuigd bent van jezelf, maar zo NATUURLIJK is dat dus niet. Dit omdat je niet simpel verdeeld, maar elke surround speaker een eigen deel van het geluid toebedeeld. Ik zal het nog sterker vertellen. Zelfs bij een 6.1 mix werkt het nog mooier om geen gebruik te maken van het mono surround back kanaal, maar van 2 stereo surround back kanalen. En die komen natuurlijk voort uit de surround L&R.

Audiofiel

Citaat van: Teejoo op maart 25, 2008, 20:17:59
Ik weet dat je erg overtuigd bent van jezelf, maar zo NATUURLIJK is dat dus niet.

Zo te lezen ben ik zeker niet de enige, Theo. ;)

CitaatDit omdat je niet simpel verdeeld, maar elke surround speaker een eigen deel van het geluid toebedeeld.

Okee, je hebt een discreet 5-kanaals signaal (eigenlijk 5.1, maar de .1 doet er nu even niet toe) op je DVD, daar gingen we van uit. In plaats van dat te sturen naar de 5 speakers die in deze setup niet alleen door de eindgebruiker, maar ook door de audio-engineer in de studio is gebruikt, gaan we de achterste 2 kanalen opeens verdelen over 3 of zelfs 4 speakers. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat we daarmee verder weg komen te staan van het originele signaal, zoals dat door de filmmakers en studio is bedoeld. 8) ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Teejoo

#1818
Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2008, 20:25:52
Zo te lezen ben ik zeker niet de enige, Theo. ;)
:D
Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2008, 20:25:52
Okee, je hebt een discreet 5-kanaals signaal (eigenlijk 5.1, maar de .1 doet er nu even niet toe) op je DVD, daar gingen we van uit. In plaats van dat te sturen naar de 5 speakers die in deze setup niet alleen door de eindgebruiker, maar ook door de audio-engineer in de studio is gebruikt, gaan we de achterste 2 kanalen opeens verdelen over 3 of zelfs 4 speakers. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat we daarmee verder weg komen te staan van het originele signaal, zoals dat door de filmmakers en studio is bedoeld. 8) ;)
Ik denk dat dat tot nu toe voornamelijk aan 2 zaken ligt: op een dvd is geen 7.1 mogelijk, pas bij de laatste nieuwe geluidsformaten wel. Dus de beperking ligt niet bij de engineer, maar bij de techniek. In de betere surround amps / processors zie je daarom wel altijd dat ze op de correcte manier van 5.1 7.1 kunnen maken, en heeft Dolby en DTS het nu ook toegestaan om de EX functie en DTS-ES functie te omzeilen. Ik weet uit mijn Tag tijd dat dit eerst vloeken in de kerk was, en dat we dit in eerste instantie middels een verborgen toetscombinatie konden omzeilen. Op een gegeven moment is dit toegestaan en kwam het apparaat door de cerificering met deze optie.

De 2e oorzaak heeft er denk ik mee te maken dat het gros van de mensen gewoon 5.1 heeft staan, en dat de vraag nog te weinig is.
Desondanks zie je wel duidelijk dat men voor de toekomstige HD formaten uitgaat van 7.1, want dat ziet een engineer het liefste. En nou kan hij zich helemaal uitleven zonder technische beperkingen.

Dus nogmaals, 5.1 is erg goed, maar 7.1 voegt echt wel iets toe. Ik ga er dan van uit dat de ruimte geschikt is en de componenten ook gelijk zijn.

TheSpeedSkater

Citaat van: Audiofiel op maart 25, 2008, 00:10:52
Vreemd om die twee postings achter elkaar te lezen. ;D
;D Gheghe..

Bedoelde meer de nieuwe hardware ;)
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

riwi

Welke manier van processing gebruikt de Classé SSP300 om van een 5.1 bron 7.1 kanaals te maken?
Lexicon heeft daarvoor Logic7. Het nieuwere dolby prologicIIx is ook bedoeld om 5.1 -> 7.1 te doen. Rotel had in de 1066 al Rotel-EX waarbij op een soort prologic manier uit de 2 achter kanalen er een centerback werd gecreeerd.

Ik zie DPLIIx niet op de specsheet van de ssp300 terug, hoe doen ze het dan? Ik denk wel dat je processing nodig hebt omdat je als je op 5.1 speakers afspeelt in een 7.1 opstelling de speakers verkeerd staan opgesteld. Sommige pre-pro's/receivers dupliceren ook gewoon het signaal naar de surrounds en rears.

blue-eyes

#1821
Voornamelijk THX modes, uit mijn hoofd: THX ultra 2 Cinema, THX ultra 2 Music, de 6.1 formaten en nog wat.

De handleiding is op meerdere punten niet duidelijk.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Citaat van: riwi op maart 26, 2008, 00:15:30
Ik zie DPLIIx niet op de specsheet van de ssp300 terug, hoe doen ze het dan? Ik denk wel dat je processing nodig hebt omdat je als je op 5.1 speakers afspeelt in een 7.1 opstelling de speakers verkeerd staan opgesteld. Sommige pre-pro's/receivers dupliceren ook gewoon het signaal naar de surrounds en rears.

DPLII of DPLIIx is net als DTS Neo6 een mode om van een stereo-signaal een surroundsignaal te maken, dat heeft niets te maken met de omrekening van 5.1 naar 7.1.


Overigens vind ik de handleiding vrij duidelijk hierover. Op pagina 34 staat het overzicht:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WickedGame

Mijn god lees een paar weken wat minder intensief, en meneer heeft alweer een setje speakers op de kop getikt. Je bent goed bezig  ;D


blue-eyes

Citaat van: Audiofiel op maart 26, 2008, 10:45:12

Overigens vind ik de handleiding vrij duidelijk hierover. Op pagina 34 staat het overzicht:




Dit is de generieke uitleg, dat is idd duidelijk.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey