Wie hebben er debianslug draaien op hun nslu2?

Gestart door hifiman, mei 17, 2006, 11:07:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen weekend ook maar eens een NSLU2 aangeschaft  :D
Mijn bedoeling is deze te gebruiken als dedicated mail server (qmail), name server (voor eigen domein) en hopelijk nog wat andere zaken zoals spam filtering (tmda) en phpslash (apache/php/mysql).

Op dit moment heb ik er unslung op draaien maar ik wil er persee debian (little endian) op hebben en dus ben ik nu debianslug aan het crosscompilen op mijn debian intel pc.

Zijn er mensen die al debianslug hebben draaien op hun nslu2?

Groetjes,

Ronald

hifiman

Van het weekend ook even een smd weerstand verwijderen uit de nslu2 zodat tie op 266 Mhz ipv 133 Mhz draait. Beetje raar dat de nslu2 af fabriek underclocked is..

hifiman

Het loopt niet echt storm in dit topic.. Geen nslu2 bezitters op dit forum?

Het crosscompilen van de debainslug image is gelukt en heb ik ondertussen geflashed in de nslu2 waarop nu debian sid staat te installeren  :D  O0

Erik

Ik denk dat 99,99% totaal geen idee heeft waar je over hebt ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hifiman


jaco

Ik kan het enigszins volgen, maar aangezien het ding geen NTFS doet had ik de interesse er al in verloren.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hifiman

#6
Citaat van: jaco op mei 21, 2006, 07:25:52
Ik kan het enigszins volgen, maar aangezien het ding geen NTFS doet had ik de interesse er al in verloren.
Ik heb um ondertussen draaien als webserver, mailserver, bootp server, name server, NFS server en samba server  ;D
Ik gebruik reiserfs, verreweg superieur aan ntfs, maar goed ik kan wel begrijpen waarom je ntfs wilt, voor de uitwisselbaarheid met windows pc's.. In mijn geval niet boeiend, de usb schijf die aan de nslu2 hangt wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Maar toch fijn dat er in elk geval nog iemand is die een beetje weet waar ik het over heb, blijkbaar zit ik wat deze hobby betreft op het verkeerde forum  :P

jaco

Ik had er 1 willen gebruiken om mijn mediabox remote van files te voorzien. Dan had hij via zijn USB-2 interface NTFS volumes moeten ondersteunen. Meestal lukt lezen wel, maar schrijven niet, dus vandaar dat ik het maar opgegeven heb.

Overigens niet veel met linux gedaan, maar wat basis unix kennis heb ik wel.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hifiman

Citaat van: jaco op mei 22, 2006, 07:48:07
Ik had er 1 willen gebruiken om mijn mediabox remote van files te voorzien. Dan had hij via zijn USB-2 interface NTFS volumes moeten ondersteunen.
Waarom dan eigenlijk, zolang je die schijf aan de nslu2 laat zitten is toch totaal irrelevant welk filesysteem er gebruikt wordt? Het enige waar jij dan mee te maken hebt is een CIFS share op je computer?

searcher

Citaat van: Audioloog op mei 22, 2006, 09:54:01
Waarom dan eigenlijk, zolang je die schijf aan de nslu2 laat zitten is toch totaal irrelevant welk filesysteem er gebruikt wordt? Het enige waar jij dan mee te maken hebt is een CIFS share op je computer?

Earth language please,..... ;D

                                                               Gr Searcher



hifiman

Citaat van: searcher op mei 22, 2006, 20:25:46
Earth language please,..... ;D

                                                               Gr Searcher
Heb je even...  ;D

jaco

Citaat van: Audioloog op mei 22, 2006, 09:54:01
Waarom dan eigenlijk, zolang je die schijf aan de nslu2 laat zitten is toch totaal irrelevant welk filesysteem er gebruikt wordt? Het enige waar jij dan mee te maken hebt is een CIFS share op je computer?
De HD in de mediabox is NTFS geformatteerd. Dit om >4 GB files te kunnen plaatsen.
Aangezien ethernet niet werkt, was ik op zoek naar een soort van ethernet-USB adapter waar ik remote vanaf een PC gebruik van kan maken. De nslu2 ondersteund geen NTFS schrijven, anders was het een optie geweest.
Er is sprake van dat ze een linux file suysteem gaan ondersteunen, en dan zou de nslu2 weer in beeld komen. Maar aan de andere kant hebben ze ook aangegeven dat ze de verbinding via Ethernet werkend zouden krijgen. Dan hoef ik niets bij te kopen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hifiman

Citaat van: jaco op mei 23, 2006, 10:44:03
De HD in de mediabox is NTFS geformatteerd. Dit om >4 GB files te kunnen plaatsen.
Aangezien ethernet niet werkt, was ik op zoek naar een soort van ethernet-USB adapter waar ik remote vanaf een PC gebruik van kan maken. De nslu2 ondersteund geen NTFS schrijven, anders was het een optie geweest.
Er is sprake van dat ze een linux file suysteem gaan ondersteunen, en dan zou de nslu2 weer in beeld komen. Maar aan de andere kant hebben ze ook aangegeven dat ze de verbinding via Ethernet werkend zouden krijgen. Dan hoef ik niets bij te kopen.

Hallo Jaco,

Ik snap het niet helemaal... Of je gebruikt netwerk (of dat nou pci-ethernet-kaart of usb-ethernet is maakt niet uit) en dan is het filesysteem van de harddisk die aan de nslu2 hangt totaal irrelevant (maw hoeft geen NTFS te zijn). Of je wilt de harddisk die aan de nslu2 hangt later weer aan de mediabox hangen, is dat soms het geval?

jaco

Citaat van: Audioloog op mei 23, 2006, 10:53:32
Hallo Jaco,

Ik snap het niet helemaal... Of je gebruikt netwerk (of dat nou pci-ethernet-kaart of usb-ethernet is maakt niet uit) en dan is het filesysteem van de harddisk die aan de nslu2 hangt totaal irrelevant (maw hoeft geen NTFS te zijn). Of je wilt de harddisk die aan de nslu2 hangt later weer aan de mediabox hangen, is dat soms het geval?
De mediabox heeft een interne HD die NTFS geformatteerd is. Deze kun je dmv USB aan de PC hangen, en krijgt dan een USB harddisk. Probleem is mediabox staat in de kamer, PC boven. Dus zolang vullen met Ethernet nog niet gaat moet ik er mee heen en weer lopen.
vandaar dat een externe doos welke ethernet heeft en een USB HD aan kan sluiten die NTFS ondersteund wel mooi zou zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hifiman

Citaat van: jaco op mei 23, 2006, 11:11:52
De mediabox heeft een interne HD die NTFS geformatteerd is. Deze kun je dmv USB aan de PC hangen, en krijgt dan een USB harddisk. Probleem is mediabox staat in de kamer, PC boven. Dus zolang vullen met Ethernet nog niet gaat moet ik er mee heen en weer lopen.
vandaar dat een externe doos welke ethernet heeft en een USB HD aan kan sluiten die NTFS ondersteund wel mooi zou zijn.
Als ik het goed begrijp wat je wilt dan snap ik nog steeds niet waarom je persee NTFS nodig denk te hebben op de NSLU2 disk.

Zowel je pc als je mediabox (usb->ethernet adapter) praten dan CIFS over ip met de NSLU2. Filesysteem van van NSLU2 disk is totaal niet relevant, tenzij je deze disk ook wilt kunnen gebruiken (middels USB) op je pc of mediabox maar als ik het goed begrijp is dat niet het geval...

Durk

Citaattenzij je deze disk ook wilt kunnen gebruiken (middels USB) op je pc of mediabox

volgens mij is dat nu precies het geval.. De mediabox kan nl nog een ethernet aan.

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

hifiman

Citaat van: Durk! op mei 23, 2006, 11:26:19
volgens mij is dat nu precies het geval.. De mediabox kan nl nog een ethernet aan.
Ook niet via de door Jaco genoemde usb-ethernet adapter?
En als de mediabox dat ook niet kan dan zie ik al helemaal het nut niet van een NSLU2  in dit geval want dan kan de mediabox er zowiezo niet mee communiceren, de pc wel maar dan moet je alsnog heen en weer lopen met je schijf :P

Durk

volgens mij wil hij de mediabox aansluiten op de NSLU2, waarbij de HD in de Mediabox wordt herkend door de NSLU2.. maar hij kan het denk ik zelf beter zeggen..  ;)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

hifiman

Citaat van: Durk! op mei 23, 2006, 11:34:19
volgens mij wil hij de mediabox aansluiten op de NSLU2, waarbij de HD in de Mediabox wordt herkend door de NSLU2.. maar hij kan het denk ik zelf beter zeggen..  ;)
Ooooooooo zoooooooooooooooo  ;D
Als dat zo is dan snap ik wat hij bedoeld met dat NTFS verhaal en dan heb ik inderdaad niks gezegd...  ;D

hifiman

En als het dan toch niet kan, dan kan Jaco net zo goed Debianslug op zijn NSLU2 (die hij nog moet kopen) zetten en de slug dan lekker gebruiken als mailserver, sambaserver, enz..  O0

rbormans

Citaat van: Audioloog op mei 21, 2006, 10:27:50
Ik heb um ondertussen draaien als webserver, mailserver, bootp server, name server, NFS server en samba server  ;D
En, hoe loopt dat naar performance toe?

Ik heb deze piste ook even bekeken toen ik een media server zocht om mijn CD collectie met slimserver te streamen naar m'n Squeezebox, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de schrik dat de performantie in het "zappen" van grotere databases muziek het niet zou houden.

Als totale linux leek heb ik toen een box gebouwd op basis van een Via Epia SP13000 mobo met 1Gig RAM en een interne HD, en er Mepis (~Debian) op geinstalleerd. Momenteel doet die enkel dienst als Samba server en Slimserver, ik heb er geen omkijken naar, en performantie is prima, dus ik ben heel tevreden.

Maar als ik zie wat functionaliteiten jij allemaal uit die nslu2 perst was dat zeker een goedkopere oplossing geweest (en vast nog beter naar stroomverbruik).


hifiman

#21
Citaat van: Raf (B) op mei 23, 2006, 12:22:48
En, hoe loopt dat naar performance toe?
Goed, maar uiteraard wat minder snel dan een >= 1GHz machine...
Wel is het zo dat ik bijvoorbeeld mysql weer gedeinstalleerd heb, dat werd wat teveel van het goede (geheugen was de beperking).
Mijn doel was een pc die altijd aanstond als mailserver, name server en webserver te vervangen door de NSLU2, daardoor bespaar ik energie en kan ik zelfs met 1 pc minder toe. Daarnaast gebruik ik de nslu2 ook als storage oplossing, maar dan met name als archivering en niet om bijv video naar te capturen want daar is tie te traag voor! Al met al een heel leuk ding maar wel met zijn beperkingen. Voor het doel waar ik hem voor gebruik is tie perfect!

Overigens heb ik wel gelijk de kloksnelheid gewijzigd (simpele modificatie) van 133 naar 266 MHz. Daar is de gebruikte processor namelijk ook voor ontworpen voor deze snelheid, het is dus niet eens overklokken.

Citaat van: Raf (B) op mei 23, 2006, 12:22:48
Ik heb deze piste ook even bekeken toen ik een media server zocht om mijn CD collectie met slimserver te streamen naar m'n Squeezebox, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de schrik dat de performantie in het "zappen" van grotere databases muziek het niet zou houden.
Grote files heen en weer sleuren blijkt geen enkel probleem , of de performance voldoende is voor dat doel weet ik niet...
Met de originele firmware (en ook met unslung firmware) crashte de nslu2 als er teveel data werd overgepompt met debianslug heb ik hier totaal geen last van  8)

Citaat van: Raf (B) op mei 23, 2006, 12:22:48
Als totale linux leek heb ik toen een box gebouwd op basis van een Via Epia SP13000 mobo met 1Gig RAM en een interne HD, en er Mepis (~Debian) op geinstalleerd. Momenteel doet die enkel dienst als Samba server en Slimserver, ik heb er geen omkijken naar, en performantie is prima, dus ik ben heel tevreden.
Ook prima toch, ik heb het omgekeerde gedaan, 1500 MHz pc eruit, NSLU2 erin

Citaat van: Raf (B) op mei 23, 2006, 12:22:48
Maar als ik zie wat functionaliteiten jij allemaal uit die nslu2 perst was dat zeker een goedkopere oplossing geweest (en vast nog beter naar stroomverbruik).
Klopt goedkoper en energiezuinig. Maar nogmaals het ligt aan het doel of de nslu2 wel of niet voldoet. Overigens wil ik de nslu2 ook nog non stop mp3's laten afspelen zodat er boven ook muziek is door alleen het knopje van de pc speaker aan te zetten  :D

hifiman

#22
Ook wil ik nog proberen een usb geluidskaart aan de praat te krijgen op de nslu2, dit is nodig voor mijn mp3 afspeel wens, maar ook om de reeds geinstalleerde spraaksynthesizer aan de praat te krijgen zodat ik weer als vanouds kan horen als er een mailtje binnenkomt en van wie.

O ja ik heb ook nog een spamfilter op de nslu2 draaien, een ftp server, ssh server, pop3 serrver en telnet server  ;D Een aantal van deze zaken draait vanuit xinetd dus zie je niet in het process lijstje hieronder staan.

hifiman

#23
Vandaag dus begonnen met wederom een cross compile omgeving in te richten om de debian arm kernel te kunnen compileren op een intel systeem. Verschil met vorige keer is dat het intel systeem nu een virtuele machine (vmware) is  O0

Het uiteindelijke doel is een nieuwe kernel te bakken met ondersteuning voor een CM102 chip, dit om mijn usb boxjes die ik nu aan de slug heb hangen aan de praat te krijgen.


jaco

Kun je ook makkelijk een NFS server implementeren op de nslu2 ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm