Linn upgrade

Gestart door Corneille, december 18, 2018, 11:19:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corneille

Ik heb een Linn Majik DSM en een set Linn Majik 140 luidsprekers, erg prettig om te zien en te beluisteren.
Nu ben ik aan het rondkijken om de DSM te upgraden bij voorkeur blijf ik bij Linn:twijfel, twijfel, twijfel...
Zal ik richting de Akurate DSM gaan of toch losse komponenten, of de luidsprekers ook upgraden?

Ik weet het: geluid/gehoor is heel persoonlijk maar misschien zijn er leden die mij van enig advies kunnen voorzien aangezien ik geen audiofiel ben.


MechanicalAnimal

Citaat van: Corneille op december 18, 2018, 11:19:56
Ik weet het: geluid/gehoor is heel persoonlijk maar misschien zijn er leden die mij van enig advies kunnen voorzien aangezien ik geen audiofiel ben.

Het eeuwenoude, en tevens beste, advies luidt: probeer de componenten op proef thuis te luisteren  :pompom:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

bmateijsen

Ik nodig je graag uit om bij ons in de winkel de verschillende stappen te beluisteren. Zowel evt. naar Exaktbox-i (volledig Exakt actief maken) of naar Selekt DSM (met en zonder Katalyst) of naar Akurate DSM. Wij zijn al jaren Linn dealer en zitten in Hilversum en Zevenbergen.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Corneille op december 18, 2018, 11:19:56
Ik heb een Linn Majik DSM en een set Linn Majik 140 luidsprekers, erg prettig om te zien en te beluisteren.
Nu ben ik aan het rondkijken om de DSM te upgraden bij voorkeur blijf ik bij Linn:twijfel, twijfel, twijfel...
Zal ik richting de Akurate DSM gaan of toch losse komponenten, of de luidsprekers ook upgraden?

Ik weet het: geluid/gehoor is heel persoonlijk maar misschien zijn er leden die mij van enig advies kunnen voorzien aangezien ik geen audiofiel ben.



twani

En als je zo tevreden bent zou ik vooral bij Linn blijven, prachtig merk.

5061

Een keer Linn, nooit meer anders.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

twani

Citaat van: 5061 op december 18, 2018, 15:35:03
Een keer Linn, nooit meer anders.

Nou ja, er is méér natuurlijk maar Linn is prachtig.  Heb Linn gehad en nu Naim.

Beiden toch wel mijn grote liefdes.

Teejoo

Ik heb in mijn beginjaren genoten van Linn in het tijdperk van de Keltics en Keiliths. De grootste stap bij Linn vond ik toch echt naar actief gaan. Mooier wordt het niet!

denoontje

Citaat van: Corneille op december 18, 2018, 11:19:56
Ik heb een Linn Majik DSM en een set Linn Majik 140 luidsprekers, erg prettig om te zien en te beluisteren.
Nu ben ik aan het rondkijken om de DSM te upgraden bij voorkeur blijf ik bij Linn:twijfel, twijfel, twijfel...
Zal ik richting de Akurate DSM gaan of toch losse komponenten, of de luidsprekers ook upgraden?

Ik weet het: geluid/gehoor is heel persoonlijk maar misschien zijn er leden die mij van enig advies kunnen voorzien aangezien ik geen audiofiel ben.



Wat is de reden dat je zou willen upgraden?



twani

Citaat van: denoontje op december 18, 2018, 19:32:34
Wat is de reden dat je zou willen upgraden?

Goeie vraag als t al lekker klinkt en je tevreden bent.  Majik DSM is niet niks ;)

denoontje

Citaat van: twani op december 18, 2018, 20:15:47
Goeie vraag als t al lekker klinkt en je tevreden bent.  Majik DSM is niet niks ;)

dat bedoel ik...


Sirius666

Best logisch toch als er binnen hetzelfde merk een verlekkerd upgrade-path wacht?

Corneille

Daarom hoor ik graag reacties. Misschien zal ik qua geluid minimaal vooruit gaan of misschien is het hoorbaar veel beter. Is de ingebouwde versterker in de Majik DSM gewoon goed of is een losse versterker en streamer hoorbaar beter.

Advies om diverse componenten te beluisteren stond al op m'n lijstje maar wie kun je het beter vragen dan de diehards.

raindog

Heb Majik DS, Majik DSi, Majik DSM/2, Akurate DS/1 en Akurate DSM gehad, en bezit momenteel een Klimax Renew DSM/1.

Puur als streamer vond ik de Akurates een zinnige upgrade tov de Majik lijn. Als streamer/voorversterker (DSM) was ik er minder overtuigd van. De stap die je dan met een Klimax Renew zet is veel groter, voor een bescheiden meerprijs. De huidige Akurate DSM met katalyst heb ik nooit gehoord, daarvan ik dus niets zinnigs zeggen.

Op basis van mijn ervaringen met non-Linn speakers zou ik als upgrade pad altijd eerst een aparte Akurate eindversterker bij de Majik DSM adviseren en dan later overstappen op een Akurate of Klimax DSM.

Omdat je Linn speakers hebt kan het echter goed zijn dat de Exact route je meer gaat brengen, daar heb ik geen ervaring mee. Denk dat BB&G je prima kan helpen om de verschillen te ervaren.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

denoontje

Citaat van: raindog op december 18, 2018, 22:30:52
Heb Majik DS, Majik DSi, Majik DSM/2, Akurate DS/1 en Akurate DSM gehad, en bezit momenteel een Klimax Renew DSM/1.

Puur als streamer vond ik de Akurates een zinnige upgrade tov de Majik lijn. Als streamer/voorversterker (DSM) was ik er minder overtuigd van. De stap die je dan met een Klimax Renew zet is veel groter, voor een bescheiden meerprijs. De huidige Akurate DSM met katalyst heb ik nooit gehoord, daarvan ik dus niets zinnigs zeggen.

Op basis van mijn ervaringen met non-Linn speakers zou ik als upgrade pad altijd eerst een aparte Akurate eindversterker bij de Majik DSM adviseren en dan later overstappen op een Akurate of Klimax DSM.

Omdat je Linn speakers hebt kan het echter goed zijn dat de Exact route je meer gaat brengen, daar heb ik geen ervaring mee. Denk dat BB&G je prima kan helpen om de verschillen te ervaren.

hier van majik ds en chakra 2200 (later met dynamic) naar akurate dsm en akurate 4200. Goed upgrade.
Heb de katalyst verzie gehoord en die gaat nog een stap verder.

Speel wel met wilson benesch speakers --> kan BB&G ook laten horen.

Genoeg leuk speelgoed dus

purple300

Ik heb een Majik DSM/3 en Linn 140 speakers met upgrade stands. De set is zeer nauwkeurig afgesteld door BB&G. Elke dag geniet ik van deze set.

Ook ik zit af en toe te denken aan een upgrade, bijvoorbeeld door de toevoeging van een Exaktbox-i.
Dit is naar ik heb begrepen echt een serieuze stap omhoog.
Mijn advies; stel jezelf de vraag of je wil blijven gaan voor het Linn-geluid en zo ja, ga dan vooral luisteren bij BB&G.

twani

Citaat van: purple300 op december 19, 2018, 08:02:32
Elke dag geniet ik van deze set.



Mijn advies: niets doen. 


purple300

Dat is zeker een optie, zeker gelet op het feit wat de upgrade kost.

twani

#17
Citaat van: purple300 op december 19, 2018, 17:42:45
Dat is zeker een optie, zeker gelet op het feit wat de upgrade kost.

Upgrades introduceren vaak ook andere ongrijpbare factoren zoals onrust en onvrede. 

Méér detail, méér bass méér inzage in de opname enz enz enz.   T lijkt allemaal zo fraai maar het tast oh zo vaak de homogeniteit en de luisterbaarheid aan.

Anders gezegd, je wordt méér naar de diverse klankelementen afzonderlijk van elkaar gedirigeerd en weggeleid van hetgeen al deze afzonderlijk factoren bij elkaar nu juist zouden moeten doen. 

Muziek maken!

Kun je je nog herinneren hoe blij je was met je eerste setje? Je was vooral blij met de muziek die eruit kwam en lette veel minder op hoe diep de bass ging en hoe geweldig de microdetails werden weergegeven,

Daarom, ben je blij?

Laat t zo ;)

denoontje

Staat een akurate dsm op forum[emoji48][emoji48][emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Corneille

Tja, waar kan ik deze vinden?  :bigsmile:

Sopper

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

eddy135

Citaat van: denoontje op december 19, 2018, 23:26:54
Staat een akurate dsm op forum[emoji48][emoji48][emoji48]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik lees enkele posts terug dat er iemand niet heel enthousiast over was...

Ik zou ook eerder een akkurate eindversterker toevoegen  :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

denoontje

O jee het virus grijpt om zich heem


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

i2Paq

Citaat van: eddy135 op december 20, 2018, 21:41:26
Ik lees enkele posts terug dat er iemand niet heel enthousiast over was...

Ik zou ook eerder een akkurate eindversterker toevoegen  :)

Ik speel met losse eindblokken aan mijn Majik DSM/2 en vindt dat een hele verbetering.

De Majik DSM/2 vindt ik warm klinken naar mijn gevoel.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

mradem

Ik vind Linn vrij neutraal klinken eigenlijk. Ik denk ook niet dat je echt schokkende veranderingen moet verwachten bij de 140 speakers door het toevoegen van een eindversterker. Meer controle en rust merk je wel maar de stap in voorversterker tussen bijv de Majik en Akurate dsm is groter. Echter wil je die stap maken dan heb je wel de eindversterker nodig ;D.

Dit was mijn ervaring toen ik de Akurate 2200D had toegevoegd aan mijn Majik dsm.
De Linn 140 zijn volgens mij ook niet heel lastig aan te sturen..