Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

Gestart door HTip, oktober 3, 2010, 16:33:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Attie


HTip

Citaat van: zandbak op augustus 28, 2011, 18:28:27
Digitaal, coaxial, pijltje op kabel van dvd speler naar versterker.
Vreemd. Dus de testtoon van de SR7500 gaat wel op de juiste speaker?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

zandbak

Citaat van: HTip op augustus 29, 2011, 06:46:16
Vreemd. Dus de testtoon van de SR7500 gaat wel op de juiste speaker?

Ja, dan hoor ik netjes uit elke luidspreker opeenvolgend een toon.
Marantz SR 7008

HTip

Citaat van: zandbak op augustus 29, 2011, 13:01:30
Ja, dan hoor ik netjes uit elke luidspreker opeenvolgend een toon.
Ik heb dat bij mijn calibratie-DVD's nog niet meegemaakt. Misschien iemand anders?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Attie

Vreemd inderdaad. Heb je wellicht tijdens het afspelen van de dvd je versterker op stereo staan, ik bedenk ook maar wat.

zandbak

Met het test signaal bedoel ik dan dat ik in de speaker setup een signaal door elke van de 5 luidsprekers kan laten gaan, incl sub, en dan pakt die dus wel elke luidspreker in de goede volgorde.

Bij het bepalen van de speaker setup d.m.v. de bijgeleverde microfoon krijg ik een speaker set error (de luidsprekers zijn niet goed aangesloten). Ik heb het idee dat ze wel goed aangesloten zijn, weet ook even niet waar te kijken dan.
Marantz SR 7008

RobertVanWoerden

Wat gebeurt er als je een film of dvd met surround opname afspeelt, heb je dan ook het idee dat de front en rears omgekeerd zijn? Zo niet, dan is wellicht je test dvd niet goed.

Je luidsprekers lijken me wel goed aangesloten, want de test toon uit de Marantz komt wel goed door.

denoontje

verschil in surround en backsurround mbt aansluiten verwisseld en in setuop menu de back surround niet uitgezet?

zandbak

Op de receiver zitten de achterluidsprekers aangesloten op surround.
Surround back heb ik geen luidsprekers aan hangen.

In het setup menu van de receiver heb ik Surround L/R op large staan en surround back op: none
Marantz SR 7008

vik

Citaat van: HTip op augustus 15, 2011, 12:03:31
Goeie eerste poging vik! Eén kanaal moet altijd op 0 dB blijven staan. Voor het gemak neem ik altijd FL, omdat de eerste testtoon ook altijd daaruit komt.

De Marantz produceert ook altijd een testsignaal bij het handmatig instellen. Die negeer ik gewoon. Ik neem FL als referentie (0 dB instelling met 75 dBC output) en noteer de afwijkingen t.o.v. hiervan op papier. Daarna stel ik deze waarden in op de receiver en doe aansluitend nogmaals de test voor de eventuele fijnafstemming.

Stand van de dB-meter zijn de meningen over verdeeld. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je consequent bent tijdens de meting.

Vandaag is mijn nieuwe subwoofer binnen gekomen :



Ik heb een poging gewaagd om de sub goed af stellen en heb de volgende stappen doorlopen , ik twijfel nog een beetje of ik het goed hebt gedaan.

1) Anti mode 8033 S aangesloten, de volume knop op de sub naar standje 2 gedraaid volgens de instrukties van de anti mode.

2) Calibratie Anti mode (microfoon schuin naar voren gericht vanaf luisterplek)

3) Daarna in de versterker bij de afstand tot luisterplek, 90 centimeter toegevoegd.

4) Volume knop op de sub op 11 uur gezet (Advies van SVS 10 of 11 uur)

5) DVE calibratie dvd erbij en enkel het kanaal van de sub op 75 DB gezet d.m.v. db meter, ik heb dus geen nieuwe set up gedaan van de Audyssey in mijn Denon. Of is dit wel aan te raden?

Ik gebruik een coax kabel van MIT en ik heb het gedeelte met het kastje (kastje van het filter aan de MIT kabel) aan de kant van de sub aangesloten (ook hierbij twijfel)

Wat ik me ook afvraag  is wat nou beter is om je sub kanaal op 75 DB te krijgen :  door middel van de volume knop achterop de sub, of gewoon gebruik maken van het kanaal niveau in de versterker.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Als ik het zo lees, dan ben je goed bezig. Ik ken de antimode niet, maar wel vaker gelezen dat je het in deze volgorde goed doet. Je moet met DSP vertraging toevoegen, maar hoe kom je aan 90cm (3ms)?

Afregelen van de 75dB kan op meerdere manieren. Hangt af hoe zwaar de subversterker is maar het advies is idd 10-11 uur. Wordt wel lastig met een digitale instelling. Stelregel is 1/3 van de schaal. Als je daarmee het LFE-kanaal heel erg moet versterken, dan is de sub niet krachtig genoeg. Het beste is een negatief volume voor het LFE-kanaal.

Ik ben geen voorstander van Audyssey, maar ik kan me voorstellen dat je opnieuw moet meten na calibratievan je sub. Zeker weten doe ik dit niet.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Citaat van: HTip op september 22, 2011, 17:41:13
Als ik het zo lees, dan ben je goed bezig. Ik ken de antimode niet, maar wel vaker gelezen dat je het in deze volgorde goed doet. Je moet met DSP vertraging toevoegen, maar hoe kom je aan 90cm (3ms)?

Afregelen van de 75dB kan op meerdere manieren. Hangt af hoe zwaar de subversterker is maar het advies is idd 10-11 uur. Wordt wel lastig met een digitale instelling. Stelregel is 1/3 van de schaal. Als je daarmee het LFE-kanaal heel erg moet versterken, dan is de sub niet krachtig genoeg. Het beste is een negatief volume voor het LFE-kanaal.

Ik ben geen voorstander van Audyssey, maar ik kan me voorstellen dat je opnieuw moet meten na calibratievan je sub. Zeker weten doe ik dit niet.

Die 90 cm erbij regel staat in de manual van de Anti-mode. Dat komt geloof ik omdat na de calibratie van de sub de gain iets terugvalt. Maar ik heb begrepen dat de Audyssey metingen in de versterker die automatisch aanpast.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

@vik: Nu je je nieuwe CM-upgrades hebt gekregen, heb je nog gespeeld met de instellingen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Citaat van: HTip op februari  8, 2012, 09:15:21
@vik: Nu je je nieuwe CM-upgrades hebt gekregen, heb je nog gespeeld met de instellingen?

Ik heb verder eigenlijk niets meer gedaan behalve mijn Audyssey uitzetten.

Na onze shoot-out bij Audiofiel heb ik mijn settings gereset naar de oude setup settings (ingemeten voor de CineMike tuning), en Audyssey uitgezet en dat klinkt fantastisch mooi.

Ik heb het verschil bij CineMike zelf mogen ervaren met of zonder Audyssey, en zonder klonk veel beter. Je verliest veel resolutie in het geluid met Audyssey geactiveerd.

Ik heb geen idee hoe dit zal werken in een ruimte die echt verschrikkelijk slecht is, misschien dat je dan wel een groot voordeel hebt met Audyssey.

Ik zal het nog wel een keer testen en hem opnieuw inregelen en mijn ervaring hier plaatsen.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Bedankt voor je feedback. Ik heb dezelfde ervaring. Door Audyssey worden frequenties gedempt die een mogelijk probleem kunnen veroorzaken. Dat geeft aan dat er een probleem is met de akoestiek. Als iemand daar niets aan kan/wil doen, dan is het een uitkomst.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Citaat van: HTip op februari  8, 2012, 09:56:38
Bedankt voor je feedback. Ik heb dezelfde ervaring. Door Audyssey worden frequenties gedempt die een mogelijk probleem kunnen veroorzaken. Dat geeft aan dat er een probleem is met de akoestiek. Als iemand daar niets aan kan/wil doen, dan is het een uitkomst.

Ik denk persoonlijk dat als je akoestiek niet in orde is, het weinig nut heeft om een tuning te doen zoals bijvoorbeeld de CineMike tuning.

Je voordeel van de tuning is dan weg omdat je met Audyssey moet werken. Dan kan je beter eerst je geld stoppen in het verbeteren van je akoestiek. (en is ook een gouden regel denk ik)

Bij mij is de akoestiek redelijk/goed en ik heb een aantal tweaks in mijn apparatuur zitten voor verbeteringen in de ruimte. Het A.R.O. regelsysteem in mijn subwoofer, plus mijn front speakers kan ik tweaken. (Midrange, Bass, en de PI tweeter kan ik helemaal uitzetten)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Dennis75

Ik heb nu al verschillende keren de Audyssey meting gedaan. Telkens zet hij de fronts op -12db en de surrounds op -9db. Ik heb de Marantz AV7005.

Nu heb ik al op het Marantzforum gekeken en daar staat een topic met onder meer de vereisten met betrekking tot de meting. Bijvoorbeeld geen omgevings geluid, geen obstakels tussen de speakers en de microfoon ect.
Ook zet hij de fronts op large maar dat schijnen alle recievers/processors te doen.

Zijn dit de waardes die ik moet accepteren?

Ik heb onlangs bij forumsponsor RA Subs een DB meter gekocht en even een test dvd gedownload. Wanneer ik nu de speakers volgens de Htip regels  :D ga meten en deze waardes ga invoeren in de processor moet ik dan de Audyssey uitzetten?
Het gaat overigens alleen over de volume levels want de afstanden meet hij goed.

Of kan ik de Aydyssey meting laten staan en de volume levels handmatig invoeren.
Het lijkt mij dat wanneer je de meting gaat veranderen de rest van de meting niet meer klopt.
Is deze veronderstelling correct?
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

bmateijsen

En waar staat de subwoofer op? M.a.w. staat die niet veel te zacht?

Dennis75

#243
De sub staat op -0.5db.

Of bedoel je op de sub zelf?

Deze staat op een schaal van 1 op 10 op 4
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

Snowmaster

#244
Dennis, het lastige is dat op afstand zoiets moeilijk te beantwoorden is.
Als je de sub handmatig te zacht hebt staan, wordt alles getemperd. Draai crossover op sub volledig open en probeer een volume stand te krijgen waarbij de rest van de speakers evt. een klein plusje heeft. Staat hier niets over beschreven aan het begin van dit topic?  Want ook LFE instelling in receiver is een valkuil, maar daarover staat volgens mij wel iets beschreven.

Zoals hierboven al beschreven is, maakt automatische inmeting soms meer kapot dan je lief is.
Om duidelijkheid en handigheid te krijgen kun je het volgende doen :
Alles automatisch inmeten, goed luisteren, desnoods een paar dagen om lekker te wennen en de waardes noteren.
Vervolgens een reset van het systeem en daarna handmatig inmeten. Dan weer een paar dagen gewoon lekker luisteren en de waardes noteren.
Vergelijk vervolgens de waardes eens en probeer ze voor jezelf te verklaren.  Wat klinkt er lekkerder en waarom?  Wat gaat er bv. verkeerd of wat mis je bij één van beide inmetingen?

TIP :  kijk na de reset alle instelingen goed na of er niets blijft hangen en schakel alle nevencircuits en mogelijkheden uit. (Bij Denon krijg je nl . nooit een volledige reset en nevencircuits blijven soms ook gewoon ingeschakeld. Alleen met laptop krijg ik echt alles uit.)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Dennis75

Oke Snowmaster,

Ik ga het de komende weken weer eens proberen.
Ik laat het nu even zoals Audyssey het neerzet. het klinkt zeker goed!

Dan volgende week of zo handmatig.

De sub heb ik niet te zacht ingesteld. Sterker nog, de sub (BK400) heb ik tijdens de eerste meting, heb de av7005 pas een maand, op de helft gezet, daarmee bedoel ik de low level gain. Maar dat was teveel van het goede. De bank trilde het raam uit! :D
Daarna de sub op een kwart maar dat gaf weer iets te weinig boom. Nu staat hij op zeg maar 0.40.
De crossover staat helemaal open.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

HTip

Goede tip van Snowmaster. Als je vindt dat het nu goed klinkt dan gewoon zo laten. Ik ben geen fan van Audyssey omdat het veel meer doet dan alleen volume en afstand. Ook de EQ wordt aangepast en dat kan de dynamiek aantasten.

Gewoon mijn stappenplan volgen (je hebt de spullen ;)) en klaar...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Dennis75

Citaat van: HTip op juni 30, 2012, 22:42:47
Goede tip van Snowmaster. Als je vindt dat het nu goed klinkt dan gewoon zo laten. Ik ben geen fan van Audyssey omdat het veel meer doet dan alleen volume en afstand. Ook de EQ wordt aangepast en dat kan de dynamiek aantasten.

Gewoon mijn stappenplan volgen (je hebt de spullen ;)) en klaar...

HTip,

Jij ook bedankt voor de informatie met betrekking tot dit onderwerp!

Als beginnend HTer valt er een hoop te teren!
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

jvanhambelgium

Citaat van: Dennis75 op juni 30, 2012, 13:15:11
Het gaat overigens alleen over de volume levels want de afstanden meet hij goed.

Of kan ik de Aydyssey meting laten staan en de volume levels handmatig invoeren.
Het lijkt mij dat wanneer je de meting gaat veranderen de rest van de meting niet meer klopt.
Is deze veronderstelling correct?

Je kan perfect de volume-levels aanpassen zonder dat dit invloed heeft op de eigenlijke Audyssey filters. Je kan dus "naar smaak" nog wat veranderen op dat vlak, vb de subwoofer nog +3dB geven ofzo, uiteraard zou dit de balans wel enigzins kunne verkleuren, maar niet de eigenlijk ruimte-akoestische filters.
Welke speakers heb je ? Indien je hoog-rendements speakers heb lijkt -12dB niet abnormaal.

Mijn Klipsch RF7-II hebben hebben hetzelfde "fenomeen" . Ze zijn echter erg rendementsvol (> 100dB/W/meter) en dan zit je altijd die "hogere negative" waardes (=verzwakking) tenzij je in erg grote ruimtes werkt.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Dennis75

Ik heb als fronts de Kef XQ40, onlangs van Marcel (HChifi) overgenomen. Daarvoor had ik de Jamo S606 welke Audyssey ook op -12db zette.

In ieder geval goed om te weten dat je de vulume levels kunt corrigeren en toch de ruimte-akoestische filters in tact laat.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302