kom er niet uit m.b.t calibratie dvd:dve

Gestart door alpha1, februari 19, 2009, 19:46:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alpha1

omdat ik meer uit mijn marantz av8003/mm8003 wil halen inc met 5.1 opstelling wil de speakers op nieuw afstellen met de dvd;dve
heb ook een spl meter tot mijn beschikking.

echter ik zit met een probleem,als ik de ruis van de dvd afspeel, en ik in de menu van de marantz kom en ik selecteer:''manual speakers settings'' dan hoor ik ook de ruis van de marantz om de speakers af te stellen, hoe kan ik dit oplsossen zo dat ik alleen kan afstellen i.c.m. met de afstel dvd,nu krijg ik twee test tonen te horen.

of anders iemand ie me kan helpen met het afstellen van de speakers maar,in eerste instantie wil ik het zelf oplossen.

gr,

p.s. subwoofer is velodyne spl 1500r

mikekiwi

Als je de ruis van de dvd wilt gebruiken, neem ik aan dat je dan een decibelmeter nodig hebt om de geluidssterkte te meten, zorg dan dat alle kanalen op de luisterplek een gelijke sterkte hebben... De ruis van je receiver en de eventueel meegeleverde meetmicrofoon laat je dan buiten beschouwing....

Automaat

Ik denk niet dat je dat kan oplossen, je moet het geluid dan negeren. Je meet als je naar de dvd 'luistert'; als je in het setup menu werkt, verstel je alleen maar en meet je niet.

Zonder in het setup menu van de receiver te werken, de betreffende tracks op de dvd voor al jouw 6 kanalen afspelen, dus als ingangsbron de dvd-speler kiezen. Terwijl je dan achter je luisterplek staat met de dBmeter op hoofdhoogte en in de richting van je tv/scherm meet, heb je een indruk hoe de niveau's van alle kanalen liggen. Ik kies dan het kanaal, niet het .1 kanaal, wat het meest gemiddeld is. Middels de volumeknop op receiver maak ik dat kanaal 75 dB (dat is dan mijn referentiekanaal) en zit ik niet meer aan de volumeknop. Dan speel ik de bijbehorende tracks voor de overige kanalen en zie ik of ik onder of boven de 75 dB zit. Per kanaal noteer ik dan of ik in het setup menu volume moet toevoegen of verminderen; dus niet hoeveel, alleen maar er bij of er af. Dan ga ik in het menu, de ruis van de receiver en dvd negerend, en stel ik een kanaal bij, ik weet immers of er volume bij moet of af. Dan uit het menu, terug naar de track op de dvd (tip: zet het herhalen van die track op de dvd speler even aan, werkt veel makkelijker) voor het kanaal wat je aan het afstellen bent en meten of je al in de buurt zit. Waarschijnlijk niet, terug naar het menu en bijstellen, natuurlijk de ruis weer negerend. Uit het menu gaan en weer meten. Zit je op 75 dB, dan naar het volgende kanaal met de bijbehorende track op de dvd en meten. Geen 75 dB, dan in het menu bijstellen. En zo ga je door totdat je alle kanalen hebt gehad. Nu kan het zijn dat een kanaal zo afwijkt dat het buiten de correctieschaal valt en er dus niet genoeg gecorrigeerd kan worden. Ik ga dan terug naar mijn referentiekanaal, wijzig de instelling van dit kanaal in het menu zo dat ik denk dat ik wel binnen de schaal van dat sterk afwijkende kanaal val en corrigeer met de volumeknop totdat mijn referentiekanaal weer 75 dB is. Aansluitend meet en corrigeer ik de andere 5 kanalen en doe ik nog een controlerondje. Natuurlijk had je de afstanden van de 6 luidsprekers tot de luisterplek al gemeten en in het menu ingevoerd; met een half uurtje tot 3 kwartier moet het inregelen van de installatie zeker te doen zijn.
Reading the HTForum is learning every day!!

hifiman

Citaat van: alpha1 op februari 19, 2009, 19:46:03
echter ik zit met een probleem,als ik de ruis van de dvd afspeel, en ik in de menu van de marantz kom en ik selecteer:''manual speakers settings'' dan hoor ik ook de ruis van de marantz om de speakers af te stellen, hoe kan ik dit oplsossen zo dat ik alleen kan afstellen i.c.m. met de afstel dvd,nu krijg ik twee test tonen te horen.
Simpel, eerst meten, dan in het menu bijstellen, dan weer meten, weer bijstellen , enz.. tot het goed is. Tijdens het meten blijf je gewoon uit het menu zo simpel is het  :P

Tube-freak

Meestal kan je de ruis aan of uit zetten in een menutje in de dvd speler.Bij al mijn spelers die ik tot nu toe heb gehad moest ik manueel de pink noise aanzetten in de dvd speler (als ik de noise test van de dvd speler zelf wilde hebben).

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

alpha1

#5
heb  eerst gemeten met de db meter(eerst alles op 0 gezet) en de linker kanaal heb ik als referentie kanaal gebruikt(stond wel zacht met roze ruis) en deze door middel van roze ruis(DVE) op 75 db gezet met de master volume.

daarna heb ik de rest van de kanalen afgesteld, heb eerst geluisterd met roze ruis op de center speaker die was ook te laag,ben weer terug in de menu van de maranzt gegaan(uiteraard hoorde ik de ruis van de marantz maar die negeerde ik) en heb elke keer stap voor stap de volume van de center aangepast en DVE (digital video essential) gedraait, pauze gezet weer naar het menu en weer volume om hoog in setup weer dvd gedraait tot de center op 75 db stond,en zo heb ik de rest van de kanalen ook afgesteld .

de subwoofer(velodyne spl 1500r) ook uiteraard op 0db gezet,aangezien er op de velodyne druk toetsen zijn voor de volume heb ik eerst helemaal uit gezet tot de db meter helemaal in de linker hoek stond,en dan een keer op de volume geklikt tot dat de db meter een klein beetje uit de linker hoek kwam.

toen heb ik in de menu de volume (stap stap)aangepast van de sub,de dvd gedraait tot deze ook rond de75 db uitkwam.

uiteraard heb ik de crossover van de sub(velodyne) helemaal open gezet en in de marantz de sub op 80 hz staan .

@automaat zo heb ik het gedaan zoals je beschreef,nog bedankt, en alle andere, kan ik nu genieten van de pioneer bluray speler lx 71(het geluid dan) en nu maar wachten, in april ga ik de pioneer lx 91 halen.