HTMIMIC - het kriebelt

Gestart door mimic, november 6, 2006, 21:23:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lars_Portman

Mooie aanwinst!

Ik heb ook altijd met plezier naar de AVR300 Geluisterd. herken je eerste bevindingen wel... Inderdaad heeft die ook erg veel dynamiek en goed in zijn plaatsing.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Douma

Nou moet ik echt snel komen luisteren en kijken!

Oude Epos op originele stands... :wub: Ik weet niet wat het is, maar op een of andere manier vind ik dat er altijd prachtig uitzien.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Ik vind de orginele stands ook erg mooi! Hoe mooi kan een simpel ontwerp zijn. Vanavond ga ik denk ik maar eens de eerste complete film "nuttigen" op de nieuwe spulletjes.

Je bent van harte welkom zoals je weet, dus ik hoor het wel tzt!
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Even een vraagje;

ik heb mijn speakers op small, ik merk dat de stemmen uit de center dan net wat body missen. Met de center op large is mooier, maar dan MOETEN de fronts ook op large bij de Arcam. ( terwijl ik die juist small wil hebben ). Crossover hoger dan 80= stemmen minder vol uit de center, iemand tips?
KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Wat is het -3dB punt van de Epos, m.a.w. hoe laag kan de Epos? Vermenigvuldig dat met 1,5 en rond af naar boven. Verder zijn timing (afstand) en level (volume) belangrijk. Zijn alle kanalen afgeregeld op 75db?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Douma

CitaatWat is het -3dB punt van de Epos, m.a.w. hoe laag kan de Epos?

Ik vraag me af of je op de fabrieksopgave af moet gaan. Niet dat deze niet betrouwbaaar zou zijn, maar de ruimte speelt hierin ook mee. Al is er natuurlijk niks mis mee om het te testen. Wie weet brengt het wat je mist.

Heb je de sub inmiddels al aangesloten?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

HTip

Citaat van: Douma op maart 12, 2010, 20:15:25
Ik vraag me af of je op de fabrieksopgave af moet gaan. Niet dat deze niet betrouwbaaar zou zijn, maar de ruimte speelt hierin ook mee. Al is er natuurlijk niks mis mee om het te testen. Wie weet brengt het wat je mist.
Vaak is dat het enige wat bekend is voor de consument. Ruimte speelt inderdaad ook mee en dan het net zijn dat op de luisterplek de bassen elkaar uitdoven, waardoor het lijkt alsof er geen bas is.

Vuistregel voor x-over is wel 1,5x(-3dB punt). In mijn geval is dat 70Hz. Misschien is dat ook de instelling voor de Epos...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Citaat van: Douma op maart 12, 2010, 20:15:25
Ik vraag me af of je op de fabrieksopgave af moet gaan. Niet dat deze niet betrouwbaaar zou zijn, maar de ruimte speelt hierin ook mee. Al is er natuurlijk niks mis mee om het te testen. Wie weet brengt het wat je mist.

Heb je de sub inmiddels al aangesloten?

Als de Arcam geen freq.sweep+aanduiding biedt, helpt een test-CD'tje met testtonen je om een grof 'tastbaar' houvast te krijgen op de laagweergave van je speakers / setup. Of testtonen zoals bv. op deze site.

En daarna weer lekker naar muziek luisteren ! :inlove: ;).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

HTip

Citaat van: solitaire op maart 12, 2010, 21:28:56
Als de Arcam geen freq.sweep+aanduiding biedt, helpt een test-CD'tje met testtonen je om een grof 'tastbaar' houvast te krijgen op de laagweergave van je speakers / setup. Of testtonen zoals bv. op deze site.

En daarna weer lekker naar muziek luisteren ! :inlove: ;).


W.
Ik heb de CARA DVD en daarmee kan je proefondervindelijk de volgende instellingen vaststellen, small/large, x-over, level, etc. Heeft bij mij erg goed gewerkt. De theorie wordt ook heel duidelijk uitgelegd, maar alleen in het Duits ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Citaat van: HTip op maart 12, 2010, 22:54:01
Ik heb de CARA DVD en daarmee kan je proefondervindelijk de volgende instellingen vaststellen, small/large, x-over, level, etc. Heeft bij mij erg goed gewerkt. De theorie wordt ook heel duidelijk uitgelegd, maar alleen in het Duits ;)

Da's natuurlijk helemaal mooi ... praxisgerecht ... ;)

Duits ... een taal die gemaakt lijkt om techniek te bespreken ... oeps, nee , natuurlijk biedt het ook nuance en intelligence ! ('k zit morgen weer in Dtsld. ...)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mimic

Het -3B punt heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar afgaand op het opgegeven freq bereik gok ik op 60Hz.

De testonen op die site geven inderdaad wel wat inzicht, maar ik denk dat een goeie calibratie dvd wel handig is. Ik heb helemaal geen dvd speler, dus als er een stukje software zou zijn is dat helemaal mooi!

Een dB meter heb ik wel :) Dus die 75dB zou ik moeten kunnen checken. Wat bedoel je daar ongeveer mee? Ik zorg dat ik alle kanalen op 75dB krijg?
KEF LS50W - Velodyne DD12

B.

Citaat van: mimic op maart 13, 2010, 09:43:16
Het -3B punt heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar afgaand op het opgegeven freq bereik gok ik op 60Hz.

De testonen op die site geven inderdaad wel wat inzicht, maar ik denk dat een goeie calibratie dvd wel handig is. Ik heb helemaal geen dvd speler, dus als er een stukje software zou zijn is dat helemaal mooi!

Een dB meter heb ik wel :) Dus die 75dB zou ik moeten kunnen checken. Wat bedoel je daar ongeveer mee? Ik zorg dat ik alle kanalen op 75dB krijg?

Ja, staat ook in de handleiding van de Arcam uitgelegd hoe je dit doet.

Ik denk (of weet bijna zeker) dat je center ''body'' mist op small omdat deze niet, in tegenstelling tot je frontspeakers, in de buurt van een lange wand staat.

HTip

Citaat van: mimic op maart 13, 2010, 09:43:16
Het -3B punt heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar afgaand op het opgegeven freq bereik gok ik op 60Hz.

De testonen op die site geven inderdaad wel wat inzicht, maar ik denk dat een goeie calibratie dvd wel handig is. Ik heb helemaal geen dvd speler, dus als er een stukje software zou zijn is dat helemaal mooi!

Een dB meter heb ik wel :) Dus die 75dB zou ik moeten kunnen checken. Wat bedoel je daar ongeveer mee? Ik zorg dat ik alle kanalen op 75dB krijg?
Op de site van Epos staat dat het -3dB punt inderdaad 60Hz is en dit wordt bevestigd in deze review. Dan moet je zeker voor small kiezen met een x-over van 90Hz.

Instellen van speakers met een dB-meter is niet zo moeilijk. De testtoon (roze ruis) van een receiver wordt altijd uitgestuurd op 0dB. Het idee is dat elke speaker zo wordt afgesteld dat de dB-meter 75dB aangeeft. Om ervoor te zorgen dat de naald van de dB-meter niet te hard uitslaat kan je het beste beginnen op een zo hoog mogelijke schaal en dan een lager schaal instellen.

Vergeet ook niet de afstanden nauwkeurig te meten en in te stellen. Dit is voor surround van groot belang.

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Nog iets anders... Op een foto stond de center op de grond. Is dat nog steeds zo?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

#414
De center staat inmiddels op een tijdelijke verhoging van 20cm. licht omhoog gekanteld. Crossover heb ik nu op 90. De breedbandige ruis die de arcam kan produceren is volgens mij wel volume afhankelijk. Wat mij opviel bij de dB`s afstellen is dat de rears ondanks dat ze "dichterbij" staan, toch zachter stonden als de fronts. ( wellicht de goedkope/ lange LS kabel? )

Ik heb even mijn oude schematje gepakt en daar de huidige indeling globaal op ingetekend. Zoals jullie zien staan de rears echt achter de zitpositie ipv schuin/naast. Ik kan ze schuiner plaatsen, maar dat gaat tenkoste van de symetrie ( rechtsachter komt dan verder van de sweetspot t.o.v. links achter, rooie cirkeltje is de sweetspot )
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#415
Goed even helemaal los van beeld en geluid het volgende;

gister hebben ik lekker met de vriendin een aantal films gekeken en met volle teugen genoten van het audiovisuele schouwspel. Tijdens het kijken van meerdere films komt het nogal eens voor dat je even wil plassen/ drinken pakken of de telefoon gaat enz enz. In mijn geval moet ik dan op de tast naar de HTPC lopen, film pauzeren om vervolgens weer op de tast mij richting het lichtknopje begeven. Uitgeplast/dronken of gebeld, en daar gaan we weer. ( op passen dat ik niet op mijn zak popcorn ga zitten, jullie kennen het ).

De volgende zaken had ik als overbodige luxe bestempeld, maar daar kom ik op terug. Ik wil het volgende;

Mijn htpc bedienen via een A.B. ( ik heb een harmony 525, dus wellicht is een usb oogje voldoende ).
Het licht bedienen via A.B, liefst met dezelfde 525 dan.  Ik wil het simpel houden 240V halogeen ( totaal max 200W), en mijn " amibilight " lichslang/ 240V wil ik graag via harmony aan/uit kunnen zetten EN dimmen. Wat heb ik hiervoor nodig, wat kost het, en waar is het te halen?

KEF LS50W - Velodyne DD12

daxie

mimic, eventueel kan je klikaan klikuit dingen gebruiken.

die kan je dan via de jb media light manager (mini) bedienen via je logitech.

Binnenkort komt er op de site wellicht een interessante aanbieding van de light managers...

mimic

De light manager ga ik me eens in verdiepen! Ik zou graag wel de "electronica" netjes in de inbouw dozen wegwerken...

Citaat van: daxie op maart 15, 2010, 12:03:50
mimic, eventueel kan je klikaan klikuit dingen gebruiken.

die kan je dan via de jb media light manager (mini) bedienen via je logitech.

Binnenkort komt er op de site wellicht een interessante aanbieding van de light managers...
KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Citaat van: mimic op maart 14, 2010, 11:17:08
De center staat inmiddels op een tijdelijke verhoging van 20cm. licht omhoog gekanteld. Crossover heb ik nu op 90. De breedbandige ruis die de arcam kan produceren is volgens mij wel volume afhankelijk. Wat mij opviel bij de dB`s afstellen is dat de rears ondanks dat ze "dichterbij" staan, toch zachter stonden als de fronts. ( wellicht de goedkope/ lange LS kabel? )
Bij mij staan de rears dichterbij dan bij jou, maar dat scheelt gauw een 3dB, oftewel de helft minder vermogen. Kan met bekabeling te maken hebben (koper/zilver geeft andere uitslagen), maar heeft meer met ruimte (akoestiek/plaatsing) te maken.

Als ik jou opstelling bekijk is de hoek die de rears maken met de sweetspot niet ideaal. Een ideale 5.1 opstelling kan je in de banner van BB&G (onderaan elke forumpagina) zien. Hierbij maken de rears een hoek van 110 graden met de luisterpositie.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Citaat van: mimic op maart 15, 2010, 12:11:29
De light manager ga ik me eens in verdiepen! Ik zou graag wel de "electronica" netjes in de inbouw dozen wegwerken...


ik heb in de inbouwdoos 2 miniontvangers kaku gedaan en een plaklichtknop eroverheen gezet.
Ik kan licht nu en via de knop en via een kaku ab regelen.

Je zou evt een lightmanager kunnen kopen om ook de harmony te gebruiken, maar ik vind ze vrij prijzig.
Ik heb op i-net destijds 3 kaku ab's gekocht voor heel weinig.


mimic

Citaat van: HTip op maart 15, 2010, 12:21:57
Bij mij staan de rears dichterbij dan bij jou, maar dat scheelt gauw een 3dB, oftewel de helft minder vermogen. Kan met bekabeling te maken hebben (koper/zilver geeft andere uitslagen), maar heeft meer met ruimte (akoestiek/plaatsing) te maken.

Als ik jou opstelling bekijk is de hoek die de rears maken met de sweetspot niet ideaal. Een ideale 5.1 opstelling kan je in de banner van BB&G (onderaan elke forumpagina) zien. Hierbij maken de rears een hoek van 110 graden met de luisterpositie.

Die 110 graden ga ik nooit halen, tenzij ik mijn bank naar achteren zet ( wat ik zonde vind v.h. beeld ). Ik heb gister de rears een stuk verder ingedraaid en dat gaf al aanzienlijke winst. Binnenkort eens even een ander stukje kabel proberen. Het spelen is iig erg leuk :)

Citaat van: denoontje op maart 15, 2010, 12:29:52
ik heb in de inbouwdoos 2 miniontvangers kaku gedaan en een plaklichtknop eroverheen gezet.
Ik kan licht nu en via de knop en via een kaku ab regelen.

Je zou evt een lightmanager kunnen kopen om ook de harmony te gebruiken, maar ik vind ze vrij prijzig.
Ik heb op i-net destijds 3 kaku ab's gekocht voor heel weinig.


Als ik toch bezig ben zou ik het wel leuk vinden als de halogeenspotjes langzaam uit gaan, en wil tijdens bv muziek luisteren de spotjes niet vol aan hebben. Ik zit dus wel aan een "dimbaar" systeem te denken. Ik heb mij niet ingelezen in Kaku, maar volgens mij is dit echt alleen aan/ uit ( afgaand op de naam ).?
KEF LS50W - Velodyne DD12

daxie

Kaku kan je met behulp van de light manager software ook in percentages doen.

De light manager mini is niet zo overdreven duur (en als je nog wat geduld hebt wellicht nog wat goedkoper)

mimic

Heb je ergens een linkje waar uitgelegd word hoe dit gaat werken? ( of zou je het in het kort uit willen leggen aan mij? ).

Ik heb even bij het x10 spul gekeken en het is mij niet duidelijk wat ik nodig zou hebben maar;

IR/RF 7243 Controller / interface
LW12 Lamp-/dimmer MICROMODULE aan / uit / dim ( 2x )

Als ik er hiermee al ben, nou dan vallen de kosten mee! ( onder de 100 euro! )
KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Citaat van: mimic op maart 15, 2010, 12:55:21
Die 110 graden ga ik nooit halen, tenzij ik mijn bank naar achteren zet ( wat ik zonde vind v.h. beeld ). Ik heb gister de rears een stuk verder ingedraaid en dat gaf al aanzienlijke winst. Binnenkort eens even een ander stukje kabel proberen. Het spelen is iig erg leuk :)
5.1 blijft een compromis. Bij jou zijn de afstanden gelijk, bij mij is de hoek correct. Indraaien kan al helpen inderdaad. En het belangrijkste is dat je het leuk vindt ;)

Citaat van: mimic op maart 15, 2010, 12:55:21
Als ik toch bezig ben zou ik het wel leuk vinden als de halogeenspotjes langzaam uit gaan, en wil tijdens bv muziek luisteren de spotjes niet vol aan hebben. Ik zit dus wel aan een "dimbaar" systeem te denken. Ik heb mij niet ingelezen in Kaku, maar volgens mij is dit echt alleen aan/ uit ( afgaand op de naam ).?
Kaku is dimbaar, maar als je dat met spotjes wil, dan moet je hun dimbare halogeentrafo hebben. Anders werkt het niet. Zo heb ik het ook gedaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mimic

Leuk vind ik het zeker :)

Ik heb 240v halogeen in totaal 250 W kan ik dat dan met deze dimmen?

http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=49

En dan deze voor de ambilight;

http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=44

Als ik hier dan gewoon met mijn Logitech kan dimmen ben ik helemaal goedkoop klaar!


KEF LS50W - Velodyne DD12