Het Grote Sonus Faber topic!!!

Gestart door royal d, augustus 31, 2009, 22:45:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Soundstage

Goedenavond Sonus Faber liefhebbers

Na jarenlang met mijn huidige set gespeeld te hebben, slaat het upgradevirus ook bij mij weer toe. Mijn oog was jaren geleden al op SF gevallen ivm de prachtige vormgeving zonder ook maar één noot gehoord te hebben. Die achterstand is inmiddels ingelopen en nu ben ik in de markt voor een Olympica. Gezien de grootte van de ruimte en de missus zal het een II worden. Ik heb zowel de oude versie als de Nova gehoord. Helaas niet side-by-side maar op verschillende momenten en ook aangestuurd door verschillende amps. De oude versie op een Macintosh de Nova op Naim.

Wie heeft beide versies wel naast elkaar kunnen beluisteren? En de hamvraag zijn er zodanig grote verschillen dat je voor de Nova zou moeten gaan? I know zelf luisteren, maar dergelijke fora zijn prettig voor eerste meningsvorming.

Dank!

twani

Als je een échte SF wil zou ik liever naar een mooie gebruikte Cremona of Guarneri gaan...

Stuk waardevaster ook en daar komt nog de échte SF klank uit....

Broem

Kan me vinden in bovenstaande post. Als Guarneri adept valt het mij steeds op dat de latere SF types (o.a. Olympica) niet het geluid laten horen waar ik zo van houdt bij het luisteren naar de Guarneri's. Kwestie van smaak uiteraard.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

WillyP

Tsja, zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik heb de modellen uit de oude en de nieuwe Olympica lijn gehoord (helaas niet naast elkaar) en ik vind het juist een vooruitgang dat deze frisser, zo je wil, moderner klinken dan de vroegere modellen. Ik snap heus wat mensen daarin bewonderen, het is mij toch te gekleurd, te weinig neutraal.

Ik heb de Olympia Nuovo 1 vrij uitvoerig gehoord bij een handelaar en ik was erg onder de indruk. Fris, neutraal, beslist niet zonder warmte. Voor zover ik het me kan herinneren nog iets neutraler dan de 'oude' Olympica. Zoals de meeste monitor luidsprekers beperkt in het laag, maar ik miste het amper.

De Nuovo 2 heb ik gehoord op een beurs, alleen niet met muziek van mijn voorkeur. Zeker voller van klank dan de 1 alleen de magie van de 1 hoorde ik niet terug. Dat kan natuurlijk heel goed liggen aan de muziek keuze.

Hier en daar heb ik gezien dat de oude Olympica modellen worden aangeboden tegen vriendelijke prijzen. Dat kan ook nog een overweging zijn.

Groet,

WillyP

twani

Citaat van: WillyP op februari  3, 2020, 12:03:47
Tsja, zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik heb de modellen uit de oude en de nieuwe Olympica lijn gehoord (helaas niet naast elkaar) en ik vind het juist een vooruitgang dat deze frisser, zo je wil, moderner klinken dan de vroegere modellen. Ik snap heus wat mensen daarin bewonderen, het is mij toch te gekleurd, te weinig neutraal.



Hier en daar heb ik gezien dat de oude Olympica modellen worden aangeboden tegen vriendelijke prijzen. Dat kan ook nog een overweging zijn.

Groet,

WillyP

Kijk, en dat laatste zegt eigenlijk al veel. Dat is van meet af aan zo geweest met de Olympica's en is me nog nooit opgevallen bij de oudere series.  Die lijken soms wel haast alleen maar duurder te worden..

Maar inderdaad, zoveel oren zoveel smaken...

Soundstage

Dank voor de reacties! Inderdaad speelt het prijsverschil een rol. Gaat toch om 3000 euro verschil. Ik ben niet bekend met de 'oude' sound, maar zie de cremona en guarneri wel eens voorbij komen. Mij beviel het Nova geluid wel; inderdaad behoorlijk neutraal en open. Moet ik aan warm denken bij de oude SF klank?

wil

Citaat van: Soundstage op februari  3, 2020, 18:19:27
Dank voor de reacties! Inderdaad speelt het prijsverschil een rol. Gaat toch om 3000 euro verschil. Ik ben niet bekend met de 'oude' sound, maar zie de cremona en guarneri wel eens voorbij komen. Mij beviel het Nova geluid wel; inderdaad behoorlijk neutraal en open. Moet ik aan warm denken bij de oude SF klank?
De "oude SF klank" is niet warm. Als ik aan "warm" denk, dan denk ik al snel aan een loudness-knop. De SF die ik gehad heb en nu nog heb zijn juist heel open in hun klankkleur. Fris ook. Ook met buizen, wat vaak verward wordt met "warm". Het is meer de positionering van het klankbeeld dat zo sterk is waarbij de staging voor en achter de speakers goed tot hun recht komen.
Over de vergelijking met de nieuwere SFs kan ik niets zeggen. Maar mijn Cremona's blijven nog wel even.

Groet, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kappa9

Wat zou een set sonus faber cremona M bookshelves (is dat de auditor) eigenlijk moeten kosten? Met stands uiteraard. Ik vind ze echt ontzettend mooi nl :inlove:

Groet
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

wil

Citaat van: kappa9 op februari  8, 2020, 10:30:12
Wat zou een set sonus faber cremona M bookshelves (is dat de auditor) eigenlijk moeten kosten? Met stands uiteraard. Ik vind ze echt ontzettend mooi nl :inlove:

Groet
Een voorbeeldje:

https://www.audiogon.com/listings/lis9ieig-sonus-faber-cremona-auditor-bookshelf-speakers-natural-maple-pair-w-stands-21785-monitors

Scan even de internationale verkoopsites af en je komt op soortgelijke bedragen uit.

Groet, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kappa9

Citaat van: wil op februari  8, 2020, 16:06:56
Een voorbeeldje:

https://www.audiogon.com/listings/lis9ieig-sonus-faber-cremona-auditor-bookshelf-speakers-natural-maple-pair-w-stands-21785-monitors

Scan even de internationale verkoopsites af en je komt op soortgelijke bedragen uit.

Groet, wil

Thnx, dit is de oudere versie dacht ik, zouden de m versies ongeveer even duur zijn denk je?

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

wil

Citaat van: kappa9 op februari  8, 2020, 16:24:20
Thnx, dit is de oudere versie dacht ik, zouden de m versies ongeveer even duur zijn denk je?

Groet Joost
Ik kan inderdaad niet goed zien of dit de M-versie is of niet. De M zal ietsjes duurder zijn omdat die nieuwer is, maar er zijn natuurlijk altijd verschillen van verkoper tot verkoper.

Groet, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Berend van Til

Ik vond de eerste Cremona toch echt donker klinken. Ik heb er veel plezier van gehad, maar toen ik eenmaal Dynaudio Focus 160, en later Dali Epicon 2 gehoord had wist ik wel dat ik wilde upgraden.
De Cremona M heb ik niet meer gehoord maar die schijnt wel iets meer open te klinken.

Stef

Citaat van: kappa9 op februari  8, 2020, 16:24:20
Thnx, dit is de oudere versie dacht ik, zouden de m versies ongeveer even duur zijn denk je?

Groet Joost

De M versie herken je o.m. aan de open V voet van de stand.  In ieder geval recenter dus prijs kan wel iets hoger liggen (maar weet niet tot hoe lang deze in de SF line up gebleven zijn dus leeftijd speelt ook een rol).  Heb ze zelf ook een paar jaren gehad... heel leuke, romantische speaker.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

kappa9

Citaat van: wil op februari  8, 2020, 20:01:43
Ik kan inderdaad niet goed zien of dit de M-versie is of niet. De M zal ietsjes duurder zijn omdat die nieuwer is, maar er zijn natuurlijk altijd verschillen van verkoper tot verkoper.

Groet, wil

Ik ga eens op zoek. Ik zoek toch wel de graphite uitvoering (wat is die mooi  :inlove:) In welke kleur heb jij ze?

Citaat van: Berend van Til op februari  8, 2020, 21:05:38
Ik vond de eerste Cremona toch echt donker klinken. Ik heb er veel plezier van gehad, maar toen ik eenmaal Dynaudio Focus 160, en later Dali Epicon 2 gehoord had wist ik wel dat ik wilde upgraden.
De Cremona M heb ik niet meer gehoord maar die schijnt wel iets meer open te klinken.

Is dit donkere karakter niet ook een beetje nog naar smaak bij te stellen d.m.v. bijvoorbeeld een luidspreker kabel met een frissere klank?


Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Berend van Til

#1639
Zo lang ik het niet vergeleek merkte ik het niet zo. Ik genoot van de muziek en van het prachtige meubelstuk.
Valt weinig aan af te stellen, het is het karakter van de speaker, het oude SF geluid. Waar genoeg mensen van houden.
SF koop je ook niet alleen voor het geluid.

wil

Citaat van: kappa9 op februari  8, 2020, 23:28:07
Ik ga eens op zoek. Ik zoek toch wel de graphite uitvoering (wat is die mooi  :inlove:) In welke kleur heb jij ze?
Ik heb de maple uitvoering. Maar wel de Cremona M. Niet de auditor.
Ook een plaatje om te zien. Staan hier bij Ciara heerlijk Astrud en João Gilberto te spelen.

Groet, wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kappa9

#1641
Zijn ze toch mooi he
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

En nu de ushers maar weer verkopen  :wacko:
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Citaat van: wil op februari  9, 2020, 17:22:40
Ik heb de maple uitvoering. Maar wel de Cremona M. Niet de auditor.
Ook een plaatje om te zien. Staan hier bij Ciara heerlijk Astrud en João Gilberto te spelen.

Groet, wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Die zijn inderdaad ook erg mooi zeg.. Mijn ruimte is daar wel iets voor aan de kleine kant helaas 4.55 x 4.88m. Ik zal eens wat opzetten van Astrud en João Gilberto.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

#1644
Weet iemand waar je de stof voor de grilles kunt halen? Heeft iemand een tip. Ik kan me voorstellen dat ze opnieuw gespannen moeten worden na een tijd
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

denoontje

speaker en co
speakerland

gebruik hotmelt lijm om de stof te bevestigen...dat kun je namelijk nog corrigeren ;-)

kappa9

Lijm? Volgens mij is dat niet nodig. De draden zijn van het elastische soort welke je spant. Knoopje boven en onder.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

wil

Citaat van: kappa9 op maart 16, 2020, 15:12:15
Lijm? Volgens mij is dat niet nodig. De draden zijn van het elastische soort welke je spant. Knoopje boven en onder.
Inderdaad niet nodig. Bij een goede fournituren zaak verkopen ze mooi "hoeden-elastiek" wat precies de juiste dikte heeft. Even een middagje knutselen (je bent nu toch thuis...), twee knoopjes onder, en je hebt weer een strakke grille.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kappa9

#1648
Citaat van: wil op maart 16, 2020, 18:24:25
Inderdaad niet nodig. Bij een goede fournituren zaak verkopen ze mooi "hoeden-elastiek" wat precies de juiste dikte heeft. Even een middagje knutselen (je bent nu toch thuis...), twee knoopjes onder, en je hebt weer een strakke grille.

wil

Thnx Wil,
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

denoontje

ah oeps het is zo'n draden grill....
mijn tip was voor een gewone volledig stoffen grill.
:-)