moiré?

Gestart door Gaeje, september 26, 2023, 22:15:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gaeje

Ik dacht dat dat een thing of the past was (met lage resolutie camera's)

Het was een dingetje vroeger bij filmopnames en bepaalde 'kostuums' (kleren die in beeld worden gedragen, streepjes, kleine ruitjes die interfereren met de beeldlijnen)

maar nu heb ik het voor het eerst in een foto. uiteindelijk heb ik deze niet weerhouden omdat ik een betere had waar het niet (of minder) op voorkomt, maar iemand enig idee of je dit nog kan vermijden (nadat de foto is gemaakt)

de ligbedden hebben een soort vliegennet patroon waar het op mis is gegaan

J.A.F._Doorhof

Bij dat soort materialen kun je denken aan 2x schieten onder een met andere hoek als je het zelf wil doen.

Anders zijn er tegenwoordig een paar schuifjes waar je mee speelt en het is weg.

Mijn midden formaat back kan ze soms erg goed laten zien jammer genoeg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2023, 22:31:12Bij dat soort materialen kun je denken aan 2x schieten onder een met andere hoek als je het zelf wil doen.

Anders zijn er tegenwoordig een paar schuifjes waar je mee speelt en het is weg.

Mijn midden formaat back kan ze soms erg goed laten zien jammer genoeg.

ik zie het nu pas, zoveel tijd later als ik de foto's aan het bewerken ben. Op de kleine display nooit gezien.

schuivers als in defocus? maar dan is het onderwerp ook softer, ligt in hetzelfde scherpte veld. tenzij ik ga maskeren?

nu, zoals ik zei, het doet er niet veel toe, de juiste foto (qua reactie) had het gelukkig niet, maar het is de eerste keer dat het mij opvalt op de sony a7III

mikekiwi

Met de groeten van Unmesh:


J.A.F._Doorhof

Zo inderdaad
Of in bv capture one zit een slider ervoor

Dit is waarom we tethered schieten en met dat soort materiaal eigenlijk altijd dubbel.

Heeft me uren gekost ooit ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Citaat van: mikekiwi op september 26, 2023, 22:41:47Met de groeten van Unmesh:



thx goeie tip

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2023, 23:40:50Zo inderdaad
Of in bv capture one zit een slider ervoor

Dit is waarom we tethered schieten en met dat soort materiaal eigenlijk altijd dubbel.

Heeft me uren gekost ooit ;)

dubbel tethered?

maar zoals je kan zien aan de foto in kwestie was het niet echt de tijd of plek om tethered te gaan schieten

J.A.F._Doorhof

Dubbel schieten als in 2 foto's snel achter elkaar met net een hele kleine wisseling van hoek. Vaak kun je dan op een natuurlijke manier de 2 samenvoegen en is het weg.

Je kan absoluut niet altijd Tethered schieten jammer genoeg ;)
Tegenwoordig kan het wel veel sneller gelukkig dankzij appjes zoals cascable en capture one. Dus ik schiet nu wel vaker dan vroeger Tethered maar soms kan het niet en dan schiet ik toch maar bepaalde sets dubbel. Je gaat ze wel herkennen als het een paar keer fout gaat ;)


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"