LP BOLERE RAVEL..... Een zeer bijzondere uitgave / gimmick

Gestart door vanzomereng, maart 10, 2013, 20:34:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanzomereng

The present LP is Tacet's latest production – a company that is always
good for surprises regarding recording techniques. Unlike a 'normal'
LP the needle is put down at the lead-out groove and moves outwards
.
Behind this apparent gag is nothing other than the wish to achieve the
very best sound possible with the general awareness that music often
begins softly and ends loudly. A great pity that this phenomenon is
not taken into account when employing the usual cutting technique, for
the further the pick-up arm moves towards the centre, the more
information has to be stored per groove centimeter with a constant
revolution speed. The result: with an increasing level of sound the
high notes tend to suffer from distortion. In order to demonstrate
that this undesirable effect can be compensated, the director of
Tacet, Andreas Spreer, chose to put Ravel's Boléro — one of the direst
examples of dynamics — to the test. The result is 16 minutes of
excitement and brilliant sound, which escalates with every millimeter
that the needle progresses along the groove to its final climax. >>

Carlo Rizzi conducts the Netherlands Philharmonic Orchestra
Recorded March and April 2012 at Beurs van Berlage, Amsterdam, by
Andreas Spreer and Roland Kistner
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mordante

Graag een linkje waar ik deze kan kopen. Ben wel heel nieuwschierig. Ik heb de Bolero wel op CD maar eigenlijk wil ik deze ook og wel op LP hebben.

hatfylld

Citaat van: Mordante op maart 11, 2013, 10:14:33
Graag een linkje waar ik deze kan kopen. Ben wel heel nieuwschierig. Ik heb de Bolero wel op CD maar eigenlijk wil ik deze ook og wel op LP hebben.

hiero ;)
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

Hanky Panky

Ravel is een paar kilo's aangekomen gezien de topic titel?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

AbZ

Citaat van: Hanky Panky op maart 11, 2013, 17:24:35
Ravel is een paar kilo's aangekomen gezien de topic titel?
Je zou idd bolero verwachten.  Zwaar overschat stukje muziek overigens.

Verder vooral een gimmick want voor het dynamisch bereik hoef je sowieso geen LP's te kopen.

Nosferatu

Citaat van: AbZ op maart 11, 2013, 22:52:06
Je zou idd bolero verwachten.  Zwaar overschat stukje muziek overigens.

Verder vooral een gimmick want voor het dynamisch bereik hoef je sowieso geen LP's te kopen.
Het is geen Bolero maar oreloB.  ;)
De 'truc' van deze uitgave is dat de plaat binnenste buiten word afgetast, je begint dus binnenin en eindigt aan de buitenkant. Waarom ? Nou ja, dit stuk begint heel rustig en zwelt steeds meer op. Vinyl heeft een 'vast' toerental dus kan veel informatie aan de buitenkant 'opslaan' en steeds minder hoe dichter je naar binnen gaat. Het word hierdoor dus steeds lastiger met dit stuk om alle informatie goed op vinyl te krijgen. Dus draaien deze slimmerikken de boel om en beginnen binnenin.  :D Een gimmick dus.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

AbZ

Citaat van: Nosferatu op maart 12, 2013, 09:06:05De 'truc' van deze uitgave is dat de plaat binnenste buiten word afgetast, je begint dus binnenin en eindigt aan de buitenkant. Waarom ? Nou ja, dit stuk begint heel rustig en zwelt steeds meer op. Vinyl heeft een 'vast' toerental dus kan veel informatie aan de buitenkant 'opslaan' en steeds minder hoe dichter je naar binnen gaat. Het word hierdoor dus steeds lastiger met dit stuk om alle informatie goed op vinyl te krijgen. Dus draaien deze slimmerikken de boel om en beginnen binnenin.  :D Een gimmick dus.
uhmm ja :lookaround:  maar stond dat niet in de 1e post?
Het is overigens wel vaker gedaan.

Isflicka

Wat grappig...toch maar weer eens de LP12 van zolder halen  :pompom:
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Nosferatu

Citaat van: AbZ op maart 12, 2013, 15:22:22
uhmm ja :lookaround:  maar stond dat niet in de 1e post?
Het is overigens wel vaker gedaan.
Hehe ja, helemaal overheen gelezen.  :D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

SpeedyAndré

Het blijft prachtig, een user met CAPS en dan nog een totaal fout gespelde titel, uiteraard met CAPS  :-X

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

AbZ

Citaat van: SpeedyAndré op maart 12, 2013, 16:08:14
Het blijft prachtig, een user met CAPS en dan nog een totaal fout gespelde titel, uiteraard met CAPS  :-X

André  8)
Misschien bedoelt ie kolere?
Dacht eigenlijk dat Ravel syfilis had.

johnhifi

Ik heb ook ergens een LP die je van binnen naar buiten moet draaien... Geen idee welke overigens... toch eens op zoek gaan.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

AbZ

Citaat van: johnhifi op maart 12, 2013, 17:27:49
Ik heb ook ergens een LP die je van binnen naar buiten moet draaien...
Volgens mij heb ik ook cd's die dit doen.

Nosferatu

Citaat van: AbZ op maart 12, 2013, 17:33:20
Volgens mij heb ik ook cd's die dit doen.
Het zou pas een gimmick zijn als die zilveren plaatjes van buiten naar binnen afspeelden.  :D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

AbZ

Citaat van: Nosferatu op maart 12, 2013, 17:34:43
Het zou pas een gimmick zijn als die zilveren plaatjes van buiten naar binnen afspeelden.  :D
tjee dat wist ik niet  :angel:

hatfylld

het blijkt dat ik ook een LP heb waar alleen kant A van binnen naar buiten gespeeld wordt. 
een ding is zeker, voor de superieure geluidsreproductie hoeft deze band het niet te doen.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

marconist

Ouwe truc!

Werd kort voor WW2 al toegepast. En had toen een zinnige reden: de stalen (aftast)naalden van die tijd sleten per plaatkant. Om de overall vervorming te verminderen startte men dus met een verse naald 'in het midden' en terwijl deze sleet werden de aftasteisen 'naar buiten toe' geringer.

Dit is nog wel te vinden op oude radio-opnamen (studiowerk) en de recordings van amateurs en kleine studio's.


AbZ