Mcintosh ma7200 of Ma8950 wat is het grote verschil, vooral in klank bv?

Gestart door Samro, februari 7, 2024, 19:02:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samro

Ik kan de toonregeling gewoon met de AB regelen vanaf mijn luisterplek. Toch handiger dan ik dacht.  ;D 
Citaat van: minplus op maart  6, 2024, 22:46:35Gefeli. :)
Ziet er alvast erg mooi uit.
Voor de handleiding in het Nederlands: https://www.handleidi.ng/mcintosh/ma5300/handleiding
Ik denk dat je erg veel plezier van deze fraaie en bijna onverwoestbare versterker gaat hebben.

minplus

Kan ik met m'n MA6800 ook maar niet dat ik die ab vaak gebruik.
Wel heerlijk om te horen en om te zien, die Macs.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

addesmo

Kan ik beamen! Heerlijk "organische" sound van de Mac! Denkdat de autoformers daar flink aan bijdragen. Je word echt bij de muziek betrokken. Beter kan ik het niet omschrijven. De Lyngdorf heb ik 4 jaar gehad en was zeker een hele fijne versterker. Tegelijk ook streamer, dac en room correctie. Maar de Mac geeft net laatste zetje in beleving!
Hoe goed de dac2 is weet ik niet, maar samen met de Auralic Aries speelt het erg goed/beter dan de Lyngdorf.
Qua phono voortrap heb ik denk ik een klein stapje terug gedaan in vergelijk met de Asr minibasis.
Al met al super tevreden met de Ma8950!

Graphtuner

Ik vind de phono amp in de C2600 macintosh bijzonder goed! Dus volgens mij ga je heel tevreden zijn van de phonotrap...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

addesmo

Klopt. Prima phonotrap, maar onderschat de Asr niet!
Nu heb ik ook net een stapje terug/opzij gedaan met element dus vergelijk is erg moeilijk.
In ieder geval blijft het eerst zo met de mc trap van de Mac! Ook leuk dat ik nu on the fly met de impedantie kan spelen en dat was met de Minibasis wel anders!
Goed hoorbaar overigens.

Samro

Citaat van: MichielB op februari  7, 2024, 21:53:17De Leema Tucana II is een erg mooie versterker! Welke luidsprekers stuur je ermee aan en wat gebruik je als bron?
De Leema Tucana staat weer op zijn eigen plekje. Ik moet een keuze maken welke versterker ik ga houden. De Leema geeft een vollere strakkere bas..De Mcintosh daarentegen heeft een verfijnder mid/hoog en klinkt rustiger. De Leema mag blijven.

addesmo

Nou jammer maar je hebt het geprobeerd. Zo zie je maar dat thuis proberen belangrijk is!
Misschien op zoek naar iets er tussen in of je moet wat anders in je set up veranderen. ;)

Samro

Citaat van: addesmo op april  1, 2024, 14:42:58Nou jammer maar je hebt het geprobeerd. Zo zie je maar dat thuis proberen belangrijk is!
Misschien op zoek naar iets er tussen in of je moet wat anders in je set up verand jammer. De Mac gaat in de verkoop. Dat zal ik later nog doen.
Mvg, Samro

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right


Samro

De Mcintosh ma5300 gaat weer in de verkoop. Morgen maar even foto's maken.

Samro

Citaat van: Samro op april  3, 2024, 19:08:50De Mcintosh ma5300 gaat weer in de verkoop. Morgen maar even foto's maken.
Ik heb de Mcintosh ma5300 inmiddels weer aangesloten op de SF Sonetto V. Allereerst heb ik een stevige wandcontactdoos (4 ingangen) met dikke Lappkabel aan mijn pc gehangen, zoals ik ook al aan de stereoset had. Muziek afspelen van de pc desktop klinkt op de Mcintosh nu een stuk beter. De andere stekkerdoos was schijnbaar wel een beetje gammel. Wist niet eens wat ik aan de pc aangesloten had  omdat ik daar niet zo goed bij kan onder de pc kast. Ook heb ik een Transparent Plus LS kabel aan de Mcintosh gedaan. Wat een verbetering van de bas! Veel dieper en strakker. Ik weet nog niet welke versterker ik ga houden. Mvg, Samro

Xander32

Hoe ziet jouw set eruit, wat zijn buiten de Mc de andere componenten ?

Wanneer ik onderstaande lees komt het allemaal wat willekeurig over, een beetje houtje-touwtje. Een pc als bron lijkt mij betreffende de sq niet optimaal. Maar wellicht heb je die hardware- en softwarematig dusdanig aangepast, dat deze zich kan meten met een degelijke streamer?

Alles wat je aan sq bij de bron laat liggen (of juist toevoegt > vervuiling) , komt verderop in de keten niet meer goed.

Citaat van: Samro op mei 14, 2024, 23:33:00Ik heb de Mcintosh ma5300 inmiddels weer aangesloten op de SF Sonetto V. Allereerst heb ik een stevige wandcontactdoos (4 ingangen) met dikke Lappkabel aan mijn pc gehangen, zoals ik ook al aan de stereoset had. Muziek afspelen van de pc desktop klinkt op de Mcintosh nu een stuk beter. De andere stekkerdoos was schijnbaar wel een beetje gammel. Wist niet eens wat ik aan de pc aangesloten had  omdat ik daar niet zo goed bij kan onder de pc kast. Ook heb ik een Transparent Plus LS kabel aan de Mcintosh gedaan. Wat een verbetering van de bas! Veel dieper en strakker. Ik weet nog niet welke versterker ik ga houden. Mvg, Samro
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Een pc met een goede geluidskaart die het signaal losless uitstuurt, kan zich meten met de duurste streamers, en ook met de streamers die in audiogekkieland bekend staan als mooist klinkende.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

I know, maar heeft de ts er ook zo'n voor audio geoptimaliseerde variant staan 😉

Citaat van: DofN op mei 15, 2024, 08:54:46Een pc met een goede geluidskaart die het signaal losless uitstuurt, kan zich meten met de duurste streamers, en ook met de streamers die in audiogekkieland bekend staan als mooist klinkende.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Samro

Ik speel gewoon vanaf de pc desktop via de ingebouwde dac van de Mcintosh nu. Goede stekkerdoos ook aan de pc is heel belangrijk voor een perfecte klank + audiofiele netkabel maakt verschil. Ook speel ik met een Leem Antila II cd speler en een Sony SA5ES tuner. De Mac speelt nu echt een stuk beter ook met de Transparent PLUS Ls kabel veel vollere strakkere bas nu. Wel heeft de Leema Tucana een strakkere bas dan de Mcintosh. Maar in het mid/hoog is de Macintosh veel verfijnder en rustiger in klank.
Citaat van: Xander32 op mei 15, 2024, 10:33:39I know, maar heeft de ts er ook zo'n voor audio geoptimaliseerde variant staan 😉


minplus

Het is ook een beetje welke muziek je speelt. Bij sommige zijn hier de in het laag strakkere Leaks mooier, bij de meeste de diepere JBL's. En dat zijn dan speakers, maar het principe is hetzelfde.
De combinatie in de set is wat telt, incl de kabels, ook al is vooral dat laatste hier vloeken in de kerk.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Citaat van: minplus op mei 15, 2024, 17:37:57incl de kabels, ook al is vooral dat laatste hier vloeken in de kerk.

Nou dat valt, mijn inziens, ook wel weer mee hoor.

Als je het zo ervaart dan is dat natuurlijk waar. Dus ik trek niet je ervaring in twijfel.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Ik heb de indruk dat veel mensen hier inmiddels gemerkt hebben dat (voor hun gehoor zeg ik er maar voor alle zekerheid bij) kabels wel degelijk verschillen kunnen leveren.
Eerder werd je afgemaakt als je verschillen dacht te horen.

Hetzelfde heb ik (geen idee of het hier was of elders) ervaren met CD-spelers (want 0=0 en 1=1 dus dat er verschil zou zijn is waanzin en als je het wel denkt te horen is er iets mis bij jou) en versterkers (elke versterker die goed meet klinkt hetzelfde en als je verschil hoort is de minder klinkende kapot).
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Dat afgemaakt worden valt ook wel mee. Je had het gevoel afgemaakt te worden of dat anderen...

Jouw ervaring...dus die trek ik niet in twijfel. Je bent wat je ervaart oid.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Wederzijds.
Twee jaar discussies hier over kabels laten veel zien. Lees ze eens over. En ook die veel langer durende discussie over CD-spelers die allemaal alleen maar hetzelfde zouden kunnen klinken.
En (transistor)versterkers.
Waar ik anders en soms zelfs grote verschillen hoorde.
Maar ik heb in die jaren mensen van mening zien veranderen over kabels en CD-spelers en versterkers en vergis ik me helemaal gigantisch of zit jij daar ook bij?
Ik was ook van dingen overtuigd dat het onmogelijk was met mijn kennis als beta-wetenschapper en was stomverbaasd over sommige dingen die ik ervaren heb op audiogebied.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Ja mensen ervaren van alles. Zijn mooie studies over.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Ojee, je zou dan vast graag de bas v.d. Leema combineren met het overige van de Mc 🤓 Lastig dan om tot een keuze te komen 🙄

Ik weet niet of deze bas weergave een kenmerk/ karakteristiek van Mc is, zo niet dan wil het vaak zo zijn dat een zwaardere versterker de bas meer/ beter in z'n grip heeft; je zou dan toch nog eens een MA8950 (of MA7200) kunnen uitproberen in jouw set.

Citaat van: Samro op mei 15, 2024, 11:18:02Ik speel gewoon vanaf de pc desktop via de ingebouwde dac van de Mcintosh nu. Goede stekkerdoos ook aan de pc is heel belangrijk voor een perfecte klank + audiofiele netkabel maakt verschil. Ook speel ik met een Leem Antila II cd speler en een Sony SA5ES tuner. De Mac speelt nu echt een stuk beter ook met de Transparent PLUS Ls kabel veel vollere strakkere bas nu. Wel heeft de Leema Tucana een strakkere bas dan de Mcintosh. Maar in het mid/hoog is de Macintosh veel verfijnder en rustiger in klank.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kurt

Die MA5300 is een direct coupled MC met 100W/8R en 160W/4R. Sowieso kun je noch de sound, noch de kracht van een direct coupled MC vergelijken met een MC met Autoformers.

Samro

Citaat van: Kurt op mei 17, 2024, 09:09:29Die MA5300 is een direct coupled MC met 100W/8R en 160W/4R. Sowieso kun je noch de sound, noch de kracht van een direct coupled MC vergelijken met een MC met Autoformers.
De MA8900 vaak kunnen beluisteren bij luistervriend. Prachtige sound hoor, maar ook niet zo'n strakke bas als de Leema! Toen luistervriend van de Mac hier was deze week zei hij gelijk..."ik hoor het al, dit is de Macintosh sound!". Tja hij heeft SF Amatie's dat is andere koek dan mijn SF Sonetto natuurlijk. Zeker is wel dat de MA8900 meer power heeft dan mijn MA5300tje (nou ja het is nog best een flinke grote versterker eigenlijk). Het zou wel mooi zijn om bv de 8950 eens hier uit te proberen maar ik kan die versterker niet tillen  :hehe: 
Mvg, Samro