Trash or treasure?

Gestart door Touw, januari 12, 2024, 14:43:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Touw

Dag allen,

Onlangs heb ik een set van twee oude luidsprekers op de kop getikt en vond ze toch wel erg bijzonder. Wellicht zijn er mensen hier op het forum die me er iets over kunnen vertellen. Ik kom zelf niet echt veel verder namelijk.

Nadat ik de middentoner eruit had geschroefd kwam ik er vlot achter dat het hier om een speaker van KEF ging.






Er zitten een soort sokken om de woofer en de middentoner, bijzonder wel. nog niet eerder zo gezien.






De middentoner:




De tweeter:





De sticker op de middentomer laat zien wie de speakers waarschijnlijk heeft gemaakt. Misschien was het wel een custom build setje? REMO Rotterdam, zit nu nog in Den Haag geloof ik.

Benieuwd wat jullie denken... Trash or Treasure?




mondiaal

Vrij simpel.Hoe klinkt het?

vanzomereng

#2
Citaat van: mondiaal op januari 14, 2024, 01:09:31Vrij simpel.Hoe klinkt het?
Yep zou een simpel en correct antwoord kunnen zijn  ;)
maar spelen ze wel of zijn ze defect. :ohmy:

Als het zelfbouw is, is het zeker geen treasure in de betekenis van enige marktwaarde, niettemin kan het wel de moeite waard zijn ze op te knappen, als je dit grotendeels zelf kunt.


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

minplus

Als ze schitterend klinken, gewoon gelukkig mee zijn.
Klinken ze waardeloos, naar de kringloop ermee.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Touw

Haha,

Dank mensen voor deze heldere en doeltreffende feedback  :clapping:  :headbanging:

Ik heb nog geen tijd gehad om ze uitgebreid te testen... ik zal eens kijken of ik er dit weekend aan toekom.

Mao

#5
Fane is of was (geen idee of ze nog bestaan) een behoorlijke luidspreker fabrikant. Ze maakten vooral of alleen maar luidsprekers voor de professionele markt in tijden dat de P.A. markt booming was. Zo zijn bijvoorbeeld hun luidsprekers terug te vinden in Marshall Vox en vele andere gitaar versterkers/combo's. Hun luidsprekerlijn was behoorlijk uitgebreid. Verder kon je hun luidsprekers terug vinden in vele luidspreker kasten waar je veel vermogen nodig had voor bijvoorbeeld P.A. Disco enz. Ik spreek hier over de jaren eind 60 en de jaren 70. Fane werd in Nederland geïmporteerd door de
Haarlemse toko Helios of te wel Herrie En Lawaai Is Ons Streven. Als je de eigenaren destijds hebt gekend vol humor begrijp je deze naam. Tegenwoordig met andere eigenaar zijn ze de Importeur van maar liefst ATC. Het midluidsprekertje van Kef is ook geen onbekende ik herken hem als ik meen de B110 of de B139 werd veel gebruikt in de betere hifi kasten in Nederland was het de laagluidspreker uit de geweldige SoloSound electrostaten maar ook in vele andere 2 weg luidspreker kasten . Ik jou kast is ie als middentoner ingezet wat op zich niet gek is immers als je hem als middentoner inzet zeg boven de 250 Hz kan hij heel wat dB's verwerken. De tweeter ken ik niet echt maar Kef is geen ondekende het type T27 was volgens mij best wel veel gebruikt type T27 klinkt mij wel bekend in de oren. Ik vermoed dat deze kast gebouwd is door een Nederlandse leverancier die zijn werkzaamheden verrichte in Cafe's en Discotheken de ddor jou genoemde naam Remo zegt mij vaag iets maar dan niet van die drumvellen. Zeker voor mij is een jaren 70 bouwwerk.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

rexp

Wat verwacht je als de woofer en middentoner kaduuk zijn, en oud hout ook niet veel opbrengt. Dat Helios verhaal is dan weer goud waard.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Mao

Citaat van: rexp op april 30, 2024, 00:10:44Wat verwacht je als de woofer en middentoner kaduuk zijn, en oud hout ook niet veel opbrengt. Dat Helios verhaal is dan weer goud waard.

Voor zowel de Fane als de beide Kef middentoner en tweeter zijn recone sets nog steeds verkrijgbaar. Dat is het voordeel als er kwaliteits componenten gebruikt worden.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels