Levensduur projectorlamp

Gestart door Kjelt, juni 11, 2006, 11:04:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HTip

Citaat van: The Foundation op juli  3, 2013, 23:12:51
Als je niet weet hoeveel uur je lamp heeft , hoe kan je best weten dat ze  moet vervangen worden?

Eigenlijk heel simpel. Als jij vind dat het beeld niet meer acceptabel is. Dan kan zijn doordat je te weinig licht krijgt en de zgn. punch in het beeld mist. Of dat het contrast niet meer is zoals het voorheen altijd was. Calibreren op high-lamp mode zou dan nog een stap kunnen zijn. Als dat niet meer werkt dan is vervanging de enige optie.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

J.A.F._Doorhof

Als de kleuren erg dof worden, de lichtoutput naar beneden zakt etc.
Vaak is het wel redelijk makkelijk te zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Het verloop van de lamp gaat na 1000 uur zeer geleidelijk. Ik verbaas me er altijd over dat de eigenaar dit niet ziet maar dat is een kwestie van gewenning. Als de eigenaar er een nieuwe lamp in stopt heeft hij ineens een zonnebril nodig  8)
Dus ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om in te schatten wanneer het echt tijd is om te vervangen. Vuistregel is als je er niet veel plezier meer in hebt om te kijken  ;)

norman

Citaat van: Kjelt op juli  4, 2013, 09:16:04
Het verloop van de lamp gaat na 1000 uur zeer geleidelijk. Ik verbaas me er altijd over dat de eigenaar dit niet ziet maar dat is een kwestie van gewenning. Als de eigenaar er een nieuwe lamp in stopt heeft hij ineens een zonnebril nodig  8)
Dus ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om in te schatten wanneer het echt tijd is om te vervangen. Vuistregel is als je er niet veel plezier meer in hebt om te kijken  ;)

Ik vind de lichtsterkte erg rap afnemen bij mijn projector, al bij veel minder dan 1000 uur.
Hoop dat de LED beamers nu in ontwikkeling wat harder gaan, zou het liefst meteen overstappen naar LED zodra deze lamp er mee ophoud.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Kjelt

Staar je niet blind op LED's , die degraderen ook met de tijd. De enigste manier is om te beginnen met een lagere dim% en die dan constant te houden over tijd, oftewel constant light output. Maar als je start op 100% dan gaat ie ook na verloop van tijd naar 60% , maar zo laag als die van een HID lamp zal het niet worden.

MVG

Hier van mij een vraag. Op hoeveel uur ongeveer schakelt men over op high lamp modus (epson tw5500 bioscoop dag mode) de vorige eigenaar heeft altijd in deze modus gekeken, en ik heb deze gekocht bij 650 uur. Nu heb ik laatste tijd met de wat donkere films de twijfel of ik em niet op high lamp modus moet gaat zetten, ik zit nu op 1110 uur en altijd in bioscoop nacht modus gekeken.

Ik kijk vrij veel animatie en die films worden me precies naar m'n zin weergegeven. Die hoeven van mij niet zo fel. Ook andere films zijn me nog helder genoeg en ik lijk niks te missen. Echter zit ik nu boom of eli te kijken met veel donkere scenes en dan knapt het beeld er duidelijk wel van op als ik naar high lamp modus ga. Scherper ook lijkt het wel. Wat is dan de algemene grens waarin men hier naar high lamp modus overstapt of past men dit per film aan?

Kjelt

Citaat van: MVG op augustus 13, 2013, 23:28:44
Op hoeveel uur ongeveer schakelt men over op high lamp modus
Dat is zeer subjectief en ook nog per projector / lamp en kijkgedrag afhankelijk. Eigenlijk nauwelijks te beantwoorden maar als schot voor de boeg als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen met 4 projectoren en die van ht forumgenoten meestal wordt er tussen de 600 en 900 uur omgeschakeld.

CitaatIk kijk vrij veel animatie en die films worden me precies naar m'n zin weergegeven.
De meeste animatiefilms zijn heldere felle films, makkelijk weer te geven en totaal niet kritisch.

CitaatEchter zit ik nu boom of eli te kijken met veel donkere scenes en dan knapt het beeld er duidelijk wel van op als ik naar high lamp modus ga.
Je geeft hier zelf het antwoord al. Als het beeld er van opknapt is het voor die film tijd om over te schakelen. Niets let je om voor een animatie weer terug te schakelen naar lowlamp. Je kunt zo zelf per film bepalen of het wel of niet loont. Bij de 3D projectoren gebeurt dit automatisch, zodra je 3D gaat kijken gaat ie in high lamp of ie nu net nieuw is of niet  ;)

MVG

Bedankt voor heldere antwoord Kjelt! Het bevestig inderdaad mijn vermoeden, ik vond het beeld al wat minder scherp de laatste tijd. Dan kan ik het mooi per film bepalen dus, ik liet de projector express in low lamp mode staan om de lamp te besparen maar ach, die nieuwe lamp moet toch een keer komen. Het is dan dus niet zo als ik in high lamp mode kijk dat de lamp ineens veel sneller achteruit gaat.

Kjelt

Citaat van: MVG op augustus 14, 2013, 10:17:41
Het is dan dus niet zo als ik in high lamp mode kijk dat de lamp ineens veel sneller achteruit gaat.
Nee in principe is de high lamp mode de 100% nominale lampstroom. Alleen met de komst van 3D zitten er veel meer trucjes achter zoals boosten van de lichtopbrengst net als de shutter van de 3D bril open staat tot wel 130%. Daar slijt de lamp ietsjes sneller van maar niet schrikbarend want de gemiddelde lampstroom is weer 100%. Gewoon lekker verder kijken en binnenkort een reservelamp bestellen voor het geval dat deze er mee op houdt, dat kan gewoon gebeuren onafhankelijk van in welke mode je kijkt.

Onne

Ik heb wat verschillen in lichtsterkte of flikkeringen in mijn Epson TW-1000 (uit 2007 lamp 1550 uur)
Zeker met de GTA5 uren van de laatste tijd valt dit op. Hij doet dit zowel op cinema black als normale stand.

Nieuwe beamerlamp lijkt me de beste oplossing.
Yanec € 139 of Epson € 269

Nu het apparaat al 6 jaar oud is neig ik naar de goedkope Yanec lamp.
Iemand nog een tip of opmerking?


Kjelt

Citaat van: Onne op oktober 16, 2013, 15:28:30
Nu het apparaat al 6 jaar oud is neig ik naar de goedkope Yanec lamp.
Iemand nog een tip of opmerking? 
Epson maakt zijn eigen lampen. Ik zou als ik jou was wel eerst willen weten of het hier om een officiele OEM Epson lamp gaat of een chinese kloon.
Als het een chinese kloon is dan zou ik even een topic openen met ervaringen van die Yanec lamp. Ik heb behoorlijk wat vervelende verhalen gehoord over chinese klonen die binnen 400 uur nauwelijks licht meer geven of zelfs sneuvelen. Dan ben je toch snel weer duurder uit.

riwi

Bij vervangjelamp is ie maar 129 euro. Er staat generieke lamp dus het is zeker een kloon dan.
Je kan het altijd proberen. Ik denk dat je met de no-name lamp wel minder lang draait dan met een orginele.

Het vervelende is dat je pas over honderen uren draaien weet of je een goede deal hebt gehad kwa uurprijs.

maxtrash

#162
mijn lamp zat op 1650 uur (TW2900) en de lichtopbrengst was dusdanig terug gelopen dat mijn vriendin zelfs begon te klagen. Opvallend genoeg vond ik dat high lamp modus weinig verschil maakte, behalve dat de fan harder begon te draaien. De living room stand scheelde wel veel, leek alsof er een filter weggehaald werd in het pad tussen lamp en lens, maar de kleuren waren toen wel minder. Desalniettemin was dat beter dan dat hele donkere, zeker bij iets als gamen. Kort daarna ging de lamp sowieso stuk en aangezien ik toch al een nieuwe had aangeschaft die er maar in gezet. Heerlijk!

eddy135

Kreeg de melding dat de lamp vervangen moest worden (Pioneer KRF-9000), maar vind de lichtopbrengst nog niet tegenvallen...blijkt al over de 1900 te zitten, ben nu wel op high modus overgestapt..

Dus tips voor de beste prijs voor een orginele lamp zijn welkom.. ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

maxtrash

#164
.

Kjelt

Citaat van: eddy135 op december  1, 2013, 01:19:30
Kreeg de melding dat de lamp vervangen moest worden (Pioneer KRF-9000), maar vind de lichtopbrengst nog niet tegenvallen...blijkt al over de 1900 te zitten, ben nu wel op high modus overgestapt..

Dus tips voor de beste prijs voor een orginele lamp zijn welkom.. ;D
Start even een eigen topic in het juiste subforum (vraag / aanbod) aub deze gaat alleen over technische vragen omtrent lamp levensduur

eddy135

Citaat van: Kjelt op december  1, 2013, 13:53:32
Start even een eigen topic in het juiste subforum (vraag / aanbod) aub deze gaat alleen over technische vragen omtrent lamp levensduur

Ja prima, had ik al bedacht. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

master30

als je er 6 jr over doet om aan die uren te komen, kan je toch beter origineel halen? is wel 130 duurder maar dan weet je wel zeker dat je een goede lamp hebt.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

little_donkey

Ik heb de lamp op mijn JVC RS15 vervangen op 3400uur. Deze werkte nog steeds prima, natuurlijk was het beeld al veel donkerder, maar je groeit er in mee dus valt het niet zo op. tot dat je een nieuwe lamp in doet, lijkt het alsof je een nieuwe projector hebt :D

eddy135

Citaat van: little_donkey op januari 21, 2014, 18:02:15
Ik heb de lamp op mijn JVC RS15 vervangen op 3400uur. Deze werkte nog steeds prima, natuurlijk was het beeld al veel donkerder, maar je groeit er in mee dus valt het niet zo op. tot dat je een nieuwe lamp in doet, lijkt het alsof je een nieuwe projector hebt :D
Kreeg je geen melding, vervang je lamp?
Ik word daar wel een beetje zenuwachtig van... :-\
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

little_donkey

Ja dat heb ik wel gekregen, ik weet nu niet als het eenmalig was of dat het iedere keer weer op kwam.
Ik denk dat zo lampen best wel lang meegaan. Een vriend van me had een lamp met 6000-8000 uur. Natuurlijk was de lamp gewoon op, gaf echt niet meer veel licht, maar hij deed het nog.

eddy135

Ok mooi.
Ik heb ook best nog voldoende licht, zit op 2000 uur, dus kan nog even wachten. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

little_donkey

Citaat van: eddy135 op januari 21, 2014, 18:49:28
Ok mooi.
Ik heb ook best nog voldoende licht, zit op 2000 uur, dus kan nog even wachten. :)

Welk projector heb je?

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Hertog_Martin

Citaat van: Hertog_Martin op oktober 30, 2011, 16:07:34
Ik heb een Epson TW600 uit 2006.

Eerste lamp heb ik na bijna 3000 uur vervangen voor een nieuwe. Die gaf na bijna exact 3000 uur de geest.

De 1ste lamp was echter niet dood, en die heb ik er terug in gedaan. Nu zit ik alweer op bijna 400 uur daarop. 3400 uur in totaal dus voor de lamp uit 2006.

Mijn ervaring met Epson lampen is dus iig goed. Gelukkig maar want destijds had je maar 3 maanden garantie. Tegenwoordig 3 jaar meen ik.

Is nu in bezit van mijn zus, maar doet het na 8 jaar nog steeds :D Zal nu zo'n 3700 uur op zitten.

Ikzelf heb nu een TW3200, daarvan ging na 2700 uur ineens de lamp kapot, dag daarvoor was ie nog vrij helder, toen ineens donkerder en later ging ie niet meer aan. Maar uitstekende service; binnen 3 dagen had ik een nieuwe.

Heb dus met TW600 lamp op 3700+ uren en still going, en eentje op 3000 uur einde leven en in TW3200 eentje tot 2700 uur en nu nieuwe op 700 uur alweer.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1