Nieuw: SHM-CD (1e indrukken)

Gestart door Joep, januari 24, 2008, 02:19:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Citaat van: Martijn_H op februari 17, 2008, 22:12:48
Ik wil niet negatief overkomen, sorry..

Ik bedoel alleen te zeggen dat veranderingen niet met zekerheid aan 1 factor toe te kennen zijn, namelijk in dit geval een ander soort plastic voor de cd. Dus als de shm cd beter klinkt is dat erg mooi, maar of het nou het wonderplastic is dat verbetering geeft, of de kwaliteit van het studiowerk is op deze manier niet duidelijk. Zelf luister ik ook soms naar oscar peterson en aangezien de meeste opnames daarvan al een beetje oud zijn is elke verbetering meegenomen!

Met de stelling dat een normale cd al nagenoeg foutloos wordt afgelezen, ben je het niet eens heb ik al begrepen, dus ieder zijn eigen visie dan maar!  Heeft ook geen zin om daar een discussie over te voeren ;) 

Super High Material - CD klinkt wel lekker in de oren en voor sommigen geeft dat al een verbetering!  O0

mvg,

Martijn

Deze nuancering had ik wel even nodig!  :D  Ik dacht dat je me afschilderde als een soort fantast.. Bedankt voor dit antwoord dus.

Ik ben het met je eens dat het niet met zekerheid gezegd kan worden waarom de SHM-CD anders klinkt dan de normale cd (in het rode kartonnen hoesje). Maar wat wel zo is, is dat er verschil is en daar gaat het uiteindelijk om. Ik ontdekte deze SHM-CD op internet en wilde dit wel eens testen, dus vandaar dit topic. Niet omdat ik blind voorstander ben van deze nieuwe soort cd. Ik ben ook niet onder de indruk van een XRCD of een MFSL-CD, maar wel in verbetering van de muzikale beleving, dus altijd op zoek naar beter (zonder kenmerken van obsessie overingens).

Ik ga de SHM-CD -zoals ik al eerder zei- nog een keer beluisteren op een (in mijn oren) volledig uitgebalanceerde topset en dan vel ik mijn "oordeel". Hoogstwaarschijnlijk ga ik geen dubbele titels aanschaffen en mocht ik wel nieuwe kopen, dan is het altijd nog afwachten wat het betreffende exemplaar in petto heeft. Je weet het eigenlijk nooit. Tot die tijd heb ik mooi vergelijkingsmateriaal om anderen te laten horen dat de ene cd de andere niet is.

:)



dekkersj

Dan van mijn kant een bijdrage. Pas geleden is een medeforumlid (Rood op Hififorum) bij me langs geweest met een normale cd en een SHM exemplaar van The Police, Regatta De Blanc. Zie: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=11524.msg181603#msg181603.

Lang verhaal kort: beide cd's zijn identiek. Dus: dezelfde mastering en bit-voor-bit-identiek. Voor de volle 100%. Ja, een verschil: de SHM was een factor 3 duurder.

Dat zegt niets over andere leden van de SHM-familie, maar het album van The Police zal niet leiden tot hoormatige verandering(en) in technische zin. Subjectief is alles mogelijk.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Joep

Jacco, goed en leuk dat je ook geprobeerd hebt een SHM-cd te testen. Ik lees echter niets over luisterresultaten, maar ik neem aan dat die synchroon lopen met je meetresultaten. Toch had ik er graag over willen lezen, want wat de SHM -naar eigen zeggen- doet, is de uitleesbaarheid vergroten. Iets waar real-time-players, zoals een cd-speler i.t.t tot een cd-rom die een kopie maakt, last van kunnen hebben. Het verrast me niks -en ben er juist blij om- dat dezelfde master is gebruikt en enkel de plastic drager is veranderd.

Ik heb de test, zoals je hebt kunnen lezen, andersom gedaan. Wel luisteren, niet meten. De piano klinkt op twee totaal verschillende sets toch anders (in vergelijking met de normale cd) en niet iets in de zin van ruimtelijkheid ofzo, maar echt het timbre van de piano van Oscar Peterson is duidelijk anders.

Bedankt trouwens dat je de link van jou test stuurde, jammer dat het op de volgende pagina weer mis gaat inzake het in ere houden van personen, in dit geval mij. En ja, als je het uitlezen van een cd als gepasseerd station beschouwd (iedere cd-speler leest een cd voor 100% uit), dan is mijn opvatting (we luisteren nog teveel naar de foutcorrectie) inderdaad "kolder met hoofdletter K"... ::)

Ik hoop niet dat jullie op het Hififorum hier nog mee bezig zijn, want dat is iets wat ikzelf als gepasseerd station beschouw.

dekkersj

Luisterresultaten zijn voor mij niet interessant in dit stadium. De afspraak was dat ik zou kijken naar de inhoud van die schijfjes en die is hetzelfde. En dan alleen die set van de Police.

Het uitlezen van die zilverlingen is inderdaad een gepasseerd station: das macht keine flauss aus  ;D. Als dat een verschil oplevert, is de cd-speler domweg stuk en zou niet meegenomen moeten worden in de test. Leuker dan dat kan ik het ook niet maken.

Wat niet wegneemt dat er wel degelijk verschillen te claimen zijn, doch niet reproduceerbaar aan te tonen. Uit ervaring weet ik dat verschil waarneembaar is tussen 2 identieke signalen met een tijdverschil van weergave. Dat is ook precies de reden waarom ik niet geluisterd heb naar de schijfjes van The Police. Daar zou ik dan eerst een hele test voor moeten opzetten met gekalibreerde cd-spelers, een ABX-schakelaar etc etc.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Joep

Ik dank je voor je bijdrage Jacco, goed om te zien dat je er werk van gemaakt hebt. Op jouw computer was er geen verschil tussen de schijfjes te constateren.

Iets nieuws is nooit per definitie beter, dat zijn we wel eens gezien onze berichten. Ik ga verder niet dieper in op de zaken uit je vorige bericht, of je wel of niet moet luisteren om verschillen te constateren of dat je gecallibreerde cd-spelers moet gebruiken om iets over de klank van een cd te zeggen, want in het verleden zijn wij hier ook niet uitgekomen. Dus dit keer ook niet, schat ik zo in. :) Maakt voor mij verder ook helemaal niet uit.


Ik hoop dat ik na mijn 2e test (zie eerdere post) iets meer kan zeggen over mijn SHM-CD.

Ghosty J

#30
Ik heb vandaag een mailtje gehad van me cd/dvd leverancier en gaf te kennen dat hij nu ook SHM CD kan leveren!
ik vind alleen de vraag prijs een beetje duur dacht iets van €26.25 voor een speciale cd  maar haal je daarmee echt meer uit een cd en een cd speler?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Joep

Citaat van: Ghosty J op maart  1, 2008, 16:23:50
Ik heb vandaag een mailtje gehad van me cd/dvd leverancier en gaf te kennen dat hij nu ook SHM CD kan leveren!
ik vind alleen de vraag prijs een beetje duur dacht iets van €26.25 voor een speciale cd  maar haal je daarmee echt meer uit een cd en een cd speler?

Misschien heb je de eerdere berichten niet gelezen? Ik schrijf daar dat ik er nog niet van overtuigd ben. Dus feitelijk niet de moeite waard als je de gewone cd-versie al hebt..en geen mega-hoge resolutie set hebt.

:)

Ghosty J

ik had het wel gelezen maar ik wou even een duidelijke bevestiging dat het eigenlijk weer zo iets is van geld klopperij... :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

ivo1986

Ik ben er iig duidelijk van overtuigd. Maar ook niet bij elke plaat.
Bij bv Eden van Everything but the girl niet of nauwelijks een verschil maar met een cd van Keith Jarrett was het verschil erg groot.

Leuk om te weten dat het verschil is dankzij de drager en niet een andere mastering.

ajbeefde

Citaat van: ivo1986 op juni 10, 2009, 12:25:19
Ik ben er iig duidelijk van overtuigd. Maar ook niet bij elke plaat.
Bij bv Eden van Everything but the girl niet of nauwelijks een verschil maar met een cd van Keith Jarrett was het verschil erg groot.

Leuk om te weten dat het verschil is dankzij de drager en niet een andere mastering.

Ik heb er een paar liggen, Dire Straits en Vangelis, verschil met de originele cd is wel groot.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

reMC


dekkersj

Dat moet wel, ja. Of de suggestie viert hoogtij. (maar het zal de mastering wel zijn)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ivo1986

#37
Citaat van: dekkersj op juni 10, 2009, 18:23:34
Dat moet wel, ja. Of de suggestie viert hoogtij. (maar het zal de mastering wel zijn)

Groet,
Jacco

Ik dacht dat je had aangetoond dat de gewone en shm cd op dezelfde manier zijn gemasterd (is eigenlijk geen werkwoord toch)?

edit

Dus dan is het de suggestie en zijn we allemaal gek (al dan niet icm een kapotte cd-speler).

dekkersj

#38
Die van The Police wel, maar de rest weet ik niet. Je kunt het zo controleren door een technisch vergelijk te doen tussen een originele en een SHM exemplaar.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ajbeefde

Citaat van: reMC op juni 10, 2009, 13:16:57
Allemaal kapotte cd-spelers >:D

;D

Ik luister naar m'n cd's en heb gelukkig geen meetapparatuur waar ik de gehele avond naar moet kijken om mijn gelijk te halen op een forum...  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

ivo1986


koen29

is zo een cd af te spelen in een gewoone cd speler  :unsure:

gr,koen
denon dcd-1550
denon PMA-2000R
audio static es100
W&M LS-01
dual 505-2

ivo1986

Citaat van: koen29 op juni 27, 2009, 17:54:19
is zo een cd af te spelen in een gewoone cd speler  :unsure:

gr,koen

Ja dat is ook het leuke van deze drager.

Nosferatu

Goedenavond allemaal, m'n eerste postje op dit forum, na lange tijd als gast rondgeneusd te hebben, toch maar eens aangemeld.  ;D

Net als de starter van dit forumdraadje was/ben ik ook nieuwsgierig naar eventuele verbeteringen en schaf daardoor wel eens wat aan om te vergelijken. Begonnen met Zenyatta Mondatta van The Police op SACD en SHM, die had ik 'vroeger' op LP en nog steeds de oorspronkelijke eerste uitgave op CD. Zat in alle 4 versies duidelijk verschil, de oude CD klonk 'vuil', 'grof', de remastered versie (ik ga er tenminste vanuit dat de CD laag van de SACD de remastered versie is) klinkt stukken frisser. Verschil tussen SACD en SHM is hoorbaar maar kan niet zeggen wat beter is, kwestie van smaak. Duidelijk andere masterering in ieder geval. Beide klinken in ieder geval beter/gedetaileerder dan de gewone CD's.

Vandaag van Supertramp Breakfast in America & Crime of the Century in SHM binnengekregen. Volgens berichten op japanse forums moest de SHM versie van de laatste de allerbeste versie zijn die er was, nog beter dan de MFSL versie, nou dat beloofd wat niet ? Hoopvol verdwenen de CD's in de CD lade van m'n PC en begon iTunes met de import. Heb van deze CD's de wederom de oorspronkelijk (Japanse import) eerste CD's en de recentere 'Supertramp Remasters' uitgaves. Tja, was weinig verschil in formaat (ALAC codec) te ontdekken dus dat kon aan de versie van iTunes liggen, gebruik nu versie 8.x, daarvoor 7.x, de boel daarom maar omgezet naar WAV. Leuk, koop je SHM CD's voor € 24,99/stuk, blijken ze tot op het bit nauwkeurig identiek te zijn aan de 'Supertramp remasters' uitgave die je voor pak'm beet € 7,- a € 8,-/stuk overal kan krijgen.  :wacko:

Heb ook nog Aja en Gaucho van Steely Dan liggen. Die klinken wel anders dan de oorspronkelijke releases maar geen idee hoe deze zich houden t.o.v. recentelijke remastered versies. Als iemand die heeft en ze als WAV door iTunes cq. EAC kan halen en ISO/track formaten kan posten, dan kunnen we dat wel vergelijken. Misschien iets voor een ander draadje om van diverse CD's dit soort info te posten zodat anderen zich een dure miskoop kunnen besparen ?  ;D

In ieder geval geloof ik dus niks van de marketing blabla over andere materialen wat beter zou zijn enzo maar ben ervan overtuigd dat een goede met zorg gemasterde CD het beter doet dan een standaard werkje. Dat er dan SHM, XRCD, MoFi of wat dan ook op staat zal me een zorg zijn, als m'n oortjes maar tevreden zijn.  :angel:
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Alex Groningen

Toch zaterdag maar even de stad in om deze nieuwe soort cd s aan te schaffen (één dan om te testen) ben namelijk wel benieuwd.
Ten op zichte van een gewone cd naar een geremasterde cd zit voor mij een hoop verschil tussen, maar ben nu ook wel benieuwd
hoe deze moet klinken en of ik daar ook verschil in ga horen.

Later meer hier over hoe ik er over denk. ;D

Ejorne

Citaat van: Nosferatu op juli  8, 2009, 20:04:39
Als iemand die heeft en ze als WAV door iTunes cq. EAC kan halen en ISO/track formaten kan posten, dan kunnen we dat wel vergelijken. Misschien iets voor een ander draadje om van diverse CD's dit soort info te posten zodat anderen zich een dure miskoop kunnen besparen ?  ;D

Het effect van de SHM cd gaat volgens mij verloren wanneer je die op de pc ript. De verbetering tov een gewone cd zit hem in de schijf zelf. Het eventuele verschil in jitter tussen een shmcd en een gewone cd zal niet meer bestaan op de pc.


Nosferatu

Citaat van: Ejorne op juli  8, 2009, 21:25:50
Het effect van de SHM cd gaat volgens mij verloren wanneer je die op de pc ript. De verbetering tov een gewone cd zit hem in de schijf zelf. Het eventuele verschil in jitter tussen een shmcd en een gewone cd zal niet meer bestaan op de pc.


CD's rippen zorgt ervoor dat je kan achterhalen of de info op de schijfjes identiek is, dat is het geval bij de 2 Supertramp releases, SHM of remastered, zit geen bit verschil in. Of er door verschil in materiaal hoorbare verschillen zijn, daar ga ik deze week even lekker voor zitten.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Joep

Het SHM staat natuurlijk voor Super High Material, wat weer slaat op de mate van doorzichtigheid van de plastic drager. Daar waar de laser doorheen moet om de putjes te kunnen lezen in de zilveren toplaag. Het SHM zou de uitlezing verbeteren, minder aanspraak maken op de foutcorrectie en daarmee een schonere/natuurlijkere/echtere/eerlijkere/whatever weergave mogelijk maken.

Ik lees dat "wacko" smilies worden geplaatst bij het ontdekken dat ze bit-identiek zijn. Gelukkig maar, anders promoten ze het SHM met stiekem een andere mastering.  :)

Ik ga mijn onderzoekje trouwens niet meer voortzetten. Ik kom maar niet in de buurt van die superset waar ik het over had en dus vind ik het wel prima. Het zijn over het algemeen ook titels die ik al (dan niet al dubbel) heb. Wel vind ik het leuk om te zien dat anderen ook de luistertest gaan ondernemen. :) Keep us posted! :)

Ejorne

Citaat van: Joep op juli  9, 2009, 14:04:25
Ik lees dat "wacko" smilies worden geplaatst bij het ontdekken dat ze bit-identiek zijn. Gelukkig maar, anders promoten ze het SHM met stiekem een andere mastering.  :)

Juist, ik denk dat Nosferatu dit niet helemaal door had. Maar hij gaat nu ook naar de schijfjes zelf luisteren in plaats van ze te rippen... Nu maar wachten op zijn bevindingen...  :)

Nosferatu

Eerst even wat corrigeren; zowel Crime of the Century als Breakfast in America zijn na geript te hebben zowel in de EU (remastered) als  Japanse (SHM) versies even lang. Ik ging er van uit dat de inhoud dan ook identiek zou zijn......maaruh....als de lengte in tijd van de tracks identiek is....zal het aantal bitjes dat ook zijn.... Zegt dan nog helemaal niets over de inhoud van de data. Heb er dus een MD5 tool overheen gehaald en die toont aan dat de data van beide releases niet identiek is. Daarna de WAVjes door Audacity gehaald en dan zie je hele kleine verschillen. Zal gister wel geen al te goede dag gehad hebben.  ;D

Even een korte luistersessie gedaan maar helaas, WAF factor, te kort om echt serieus een uitspraak te kunnen doen. Heb wel een lichte neiging naar de SHM versies, vind de drums van de track 'Child of Vision' b.v. iets 'krachtiger' maar eerlijk gezegd, dat kan net zo goed tussen de oren zitten als ervoor.  ;D Maandagavond heb ik het rijk alleen wat me in de gelegenheid stelt om even wat serieuser ermee aan de slag te gaan. Intussen zal ik m'n aaipotje daarvoor een beetje moeten gebruiken. Geeft dan geen verschil in CD materiaal te horen maar wel in mastering. (nee, gebruik geen standaard appel oordopjes).

Misschien in de toekomst eens met anderen e.e.a. gaan vergelijken, heb wel meerdere SHM- en SACD CD's om eens mee te spelen.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.