Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

broodro0ster

Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 14:50:55
Interessant, heb je voorbeelden liefst met timestamp?

Ik weet het niet allemaal meer. Maar het vooral met een paar oudere fims (<2000) dat het hard opviel.
Ook bij 50 shades of grey trok het op niet veel. Helicopter scene was slecht en op bepaald moment kwam de muziek enkel nog uit de overhead speakers. Erg vreemd.

Overlaatst The Hunger Games 1 gekeken en daar was de upmixer erg goed! Dusja, het hangt erg van de film af vind ik. Ik zet hem altijd aan als ik begin te kijken en dan kan het zijn dat ie na 20-30min uitgaat als het storend is.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

riwi

Citaat van: MaxxMark op juni 25, 2015, 16:14:53
Dan moet je dat wel fijn vinden natuurlijk.

Dat is wel zo, maar het gros van de gebruikers met een projectie opstelling heeft de center _onder_ het doek en geen transparant doek. En daarbij komen de stemmen dan toch een beetje van onder. In de demo's die ik heb meegemaakt met front height vond ik dit een positief effect.

THX-UltraII

Citaat van: broodro0ster op juni 25, 2015, 16:18:08
Ik weet het niet allemaal meer. Maar het vooral met een paar oudere fims (<2000) dat het hard opviel.
Ook bij 50 shades of grey trok het op niet veel. Helicopter scene was slecht en op bepaald moment kwam de muziek enkel nog uit de overhead speakers. Erg vreemd.

Overlaatst The Hunger Games 1 gekeken en daar was de upmixer erg goed! Dusja, het hangt erg van de film af vind ik. Ik zet hem altijd aan als ik begin te kijken en dan kan het zijn dat ie na 20-30min uitgaat als het storend is.

toch ''geloof'' ik niet zo in het upmixen. Ook op het AVS forum doet men net alsnog er per film iets anders gebeurt met het geluid. Volgens mij is er gewoon een standaard delay die wordt toegevoegd en lijkt het alsof je sound bubble (die term is hot he) groter wordt. Nogmaals, 5.1 speel je af op 5.1, 7.1 op 7.1 en Amtos discrete op een Atmos speaker setup.

Kjelt

Citaat van: riwi op juni 25, 2015, 15:48:25
Ik moet zeggen (moet niks maar doe het toch) dat het effect van front height speakers wel mooi is door dat het hele geluidsbeeld aan de voorkant daardoor wordt opgetild.
Als je doelt op de Grobi demo denk ik wel dat je er bij wilt vermelden dat de ruimtelijke beleving met de Auro decoder/upmixer goed ging ook omdat Auro wel front height speakers kent. Met de Atmos decoder mwaaaaah ik was zelf niet tevreden met de Atmos demo daar.

Kjelt

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 17:18:25
toch ''geloof'' ik niet zo in het upmixen. Ook op het AVS forum doet men net alsnog er per film iets anders gebeurt met het geluid. Volgens mij is er gewoon een standaard delay die wordt toegevoegd en lijkt het alsof je sound bubble (die term is hot he) groter wordt. Nogmaals, 5.1 speel je af op 5.1, 7.1 op 7.1 en Amtos discrete op een Atmos speaker setup.
En toch weten ze bv stemmen en pinpoint geluidsbronnen er volledig buiten te houden en alleen de ambient sounds en soundtracks via de top speakers weer te geven.
Ik ervaar het persoonlijk in ieder geval op dit moment in 90% van de gevallen niet als storend maar als aanvullend. Een film als Oblivion is gewoon fantastisch met upmixer aan.

THX-UltraII

Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 17:21:53
En toch weten ze bv stemmen en pinpoint geluidsbronnen er volledig buiten te houden en alleen de ambient sounds en soundtracks via de top speakers weer te geven.
Ik ervaar het persoonlijk in ieder geval op dit moment in 90% van de gevallen niet als storend maar als aanvullend. Een film als Oblivion is gewoon fantastisch met upmixer aan.
Ik heb de knoop doorgehakt en de Denon AVR-X7200WA besteld. Komt in de loop van volgende week binnen. Daarna is het zaak om 6 extra speakers te gaan bestellen. Ook dat zal in de loop van volgende week zijn. Als klap op de vuurpijl heb ik via Ebay eenzelfde subwoofer gevonden als die ik nu heb. Wellicht dat ik deze ook neem en uiteindelijk dus met 7.2.4 ga draaien. Redelijk maximaal dus. Ik heb vandaag nog eea. nagemeten in mijn ruimte. Ik heb de mogelijkheid om mijn zitpositie bijna een meter naar voren te halen. Het wordt hiermee niet vervelend dicht op het beeld en heb daarmee meteen het voordeel dat ik het voor elkaar kan krijgen om de achter-hoogte luidsprekers aan het plafond te monteren en dat ze dan toch echt wel wat hoger uit komen. Enige waar ik nu nog mee ''zit'' is de vraag of XT32 om kan gaan met het feit dat er verschil in hoogte zal zitten tussen de front-heights and back-heights.

THX-UltraII

Citaat van: jaco op juni 25, 2015, 13:30:17
Op ebay duitsland staan nog wel m800 frc te koop volgens mij..
Helaas niet. Er staan een hoop M550FCRs te koop. Inmiddels al contact gehad maar die gasten verkopen het alleen samen met de dipoles en subwoofer. Daar heb ik dus niets aan. Teufel Nederland gaat voor me zoeken wat ze nog aan overjarige modellen hebben staan die voor een leuke prijs weg mogen.

broodro0ster

XT32 zal zien dat de afstand verschillend is en de delay's aanpassen.
Ook het volume zal gematched worden.

Ik vermoed dus dat het goed zal gaan :-)
Bij velen staan de sides en de surrounds back ook niet even ver van de MLP en dat gaat ook goed.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Erwin.VL

Citaat van: larsonator op juni 25, 2015, 09:14:19
Ik zou ook geen tips over Dolby aannemen van THX.
Zo vraag ik ook niet aan de bakker of hij weet waar dat rare geluidje in mijn dashboard vandaan kan komen ;)
Dus zit je zelf eigenlijk 'buiten' de bubble?

Ik vind het plafond achter MLP te laag om er Top speakers aan te bevestigen.

2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Erwin.VL

#934
https://www.avpodcast.co.uk/cast/avforums_podcast_333.mp3

Bovenstaande de podcast van AV Forums (UK) met medewerkers van THX omtrent Atmos. Have fun.

En ik ben niet de enige met mijn advies aan THX-UltraII AKA Sanderdvd... Scott Simonian is heel goed op de hoogte van Atmos. Hij is namelijk een nerd.

http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1574386-official-dolby-atmos-thread-home-theater-version-873.html#post35307410
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

THX-UltraII

Citaat van: Erwin.VL op juni 25, 2015, 23:24:42
https://www.avpodcast.co.uk/cast/avforums_podcast_333.mp3

Bovenstaande de podcast van AV Forums (UK) met medewerkers van THX omtrent Atmos. Have fun.

En ik ben niet de enige met mijn advies aan THX-UltraII AKA Sanderdvd... Scott Simonian is heel goed op de hoogte van Atmos. Hij is namelijk een nerd.

http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1574386-official-dolby-atmos-thread-home-theater-version-873.html#post35307410
dit zegt toch ook wel weer wat...... hmmmm....... Toch eerst maar eens goed nadenken over de plaatsing dus......

Erwin.VL

Die link vind je hier boven (de podcast).

Het schema dat je hier post is maar één van de mogelijkheden die Atmos en de AVR-makers geven. Zij het de meest voorkomende. De kamer van sander is echter nauwelijks standaard te noemen.


Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 09:10:54
Heb je een link daarvan want vind het vreemd dat een andere firma een advies geeft dat anders is als van Dolby zelf.

Ik adviseer in ieder geval hetzelfde te doen als ik heb gedaan en dat is je gewoon aan de "Dolby richtlijn " te houden voor 7.1.4 setup, zeker als je al aangeeft dat Auro je belangstelling niet heeft.
Je wilt direct stralers hebben en als je een kleine luisterplek hebt zou je die kunnen richten (hoeft niet), als je een grotere of meerder luisterplekken hebt kun je ze het beste naar beneden richten. Audyssea zorgt wel voor de correctie wat je hoogte betreft qua volume en delay (als het goed is).
Weer in strijd met de Dolby richtlijn. Wellicht aan te raden in combi met Auro voor een hybride setup maar zoals TS aangeeft heeft Auro niet zijn voorkeur dus waarom dan niet optimaal aan het Dolby advies houden.
Ik heb inmiddels 5 Atmos setups mogen beluisteren waarvan maar twee volgens de richtlijnen en dat waren de enigste twee waar de leaf demo van de testdisk met de ogen dicht het blad perfect een circel om me heen weergaf. De rest had onderbrekingen in het geluidsbeeld, is ook niet zo vreemd als er bepaalde speakers in de circel ontbreken.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

THX-UltraII

Citaat van: Erwin.VL op juni 25, 2015, 23:44:08
Die link vind je hier boven (de podcast).

Het schema dat je hier post is maar één van de mogelijkheden die Atmos en de AVR-makers geven. Zij het de meest voorkomende. De kamer van sander is echter nauwelijks standaard te noemen.


Ik heb de hele podcast zojuist maar eens aandachtig beluisterd. Het betreft hier een mening van 1 persoon bij THX. Mijn gevoel zegt dat Dolby toch degene is die het ''beter weet'' dus ik leun op dit moment naar een setup die Dolby aanraadt zoals in deze post http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143636.msg2808291#msg2808291 (dus 4x overhead)

THX-UltraII

UPDATE:

De ontwikkelingen voor wat betreft mijn Atmos project beginnen vorm te krijgen. Inmiddels is mijn Denon AVR-X7200WA binnen (morgen ophalen bij dealer), heb ik 2 aparte monoblokken aangeschaft (van Marantz) wat nodig bleek te zijn voor 7.2.4 waarin ik ga draaien en heb ik 6 aanvullende monitoren gekocht die mijn 5.1 zullen aanvullen naar 11.2 (7.2.4). Het fijne was dat ik op ebay Duitsland de kleine broer van mijn speakers zag staan en deze 6 meteen gekocht heb.

De volgende uitdaging is het ophangen van de 4 plafondspeakers. Bestaan er bepaalde ''clips'' die ook nog eens draaibaar zijn? Bij mij is ook nog eens het probleem dat mijn plafond niet zomaar een plafond is  ;D. Ik heb een volledige akoestisch plafond van Sombra-D panelen. Deze panelen, die ontzettend broos zijn, zijn gemonteerd op een houten raamwerk dat op zijn beurt weer in het plafond zit. Ik denk dat de makkelijkste oplossing voor mijn zal zijn om een deel van een Sombra-D plaat weg te snijden, de boel netjes af te werken en vervolgens in dat ''gat'' dat tussen het houten raamwerk valt, de speaker aan het plafond monteren. Zijn er mooie, betaalbare oplossing voor speakermontage aan een plafond?

Romius

Ik begin ook steeds meer geinteresseerd te raken in Atmos, ik heb niet de hele thread doorgelezen, maar zijn er ervaringen met up firing speakers bovenop je huidige fronts/rears? Ik weet niet hoe jullie het doen, maar speakers aan/in het plafond..das een ongunstige WAF  ::)

jaco

#940
Citaat van: THX-ultraII op juni 30, 2015, 20:49:06
De volgende uitdaging is het ophangen van de 4 plafondspeakers. Bestaan er bepaalde ''clips'' die ook nog eens draaibaar zijn? Bij mij is ook nog eens het probleem dat mijn plafond niet zomaar een plafond is  ;D. Ik heb een volledige akoestisch plafond van Sombra-D panelen. Deze panelen, die ontzettend broos zijn, zijn gemonteerd op een houten raamwerk dat op zijn beurt weer in het plafond zit. Ik denk dat de makkelijkste oplossing voor mijn zal zijn om een deel van een Sombra-D plaat weg te snijden, de boel netjes af te werken en vervolgens in dat ''gat'' dat tussen het houten raamwerk valt, de speaker aan het plafond monteren. Zijn er mooie, betaalbare oplossing voor speakermontage aan een plafond?
Ik heb voor mijn Genelec speakers hun wandmontage beugels gekocht en die ingezet voor plafond montage.

Teufel heft ook beugels zo te zien: http://www.teufelaudio.nl/?PHPSESSID=af7iila4vrc6j8rnds7qt51an7&ac_type=warenkorb&ac_name=update&vw_type=warengruppe&vw_name=wandhalter&vw_id=0&lang=de&delivery_country=118

met theater 8 zijn deze compatible: http://www.teufelaudio.nl/accessoires/universele-wandbeugel-ac-7500-sm-p8325.html?PHPSESSID=af7iila4vrc6j8rnds7qt51an7

Geen idee of je die aan plafond kunt bevestigen, en of de hoek niet veranderd door moment wat de speaker uitoefent


9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

Omnimount is anders een merk met verschillende bevestigingsmechanismes.

THX-UltraII

Zojuist mijn eerste Atmos ervaring achter de rug met mijn 7.1.4 setup (vanaf volgende week wordt dit als het goed is een 7.2.4 setup). WAUW. Gewoon in 1 woord WAUW. Ik heb Transformers 4 in Atmos, passive dolby (Infitec) 3D en D-Box gekeken. Dit is de meest intense film ervaring die ik ooit in mijn ruimte heb gehad. De tering zeg.......  ;D

jaco

En dan is dat nog een van de slechtste Atmos mixes.. Althans in de zin dat ze spaarzaam met de effecten om gaan (beetje raar voor dit sort film)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erwin.VL

Citaat van: THX-ultraII op juli 14, 2015, 21:42:49
Zojuist mijn eerste Atmos ervaring achter de rug met mijn 7.1.4 setup (vanaf volgende week wordt dit als het goed is een 7.2.4 setup). WAUW. Gewoon in 1 woord WAUW. Ik heb Transformers 4 in Atmos, passive dolby (Infitec) 3D en D-Box gekeken. Dit is de meest intense film ervaring die ik ooit in mijn ruimte heb gehad. De tering zeg.......  ;D

Mooi, mooi! Hoe heb je het zaakje uiteindelijk gemonteerd aan je plafond?
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

larsonator

Citaat van: Erwin.VL op juli 16, 2015, 00:00:21
Mooi, mooi! Hoe heb je het zaakje uiteindelijk gemonteerd aan je plafond?
ik zeg; foto's  :popcorn:

Akosoft

#946
Sorry Jaco, maar ik heb het idee dat je mij nog steeds niet begrijpt. Ik heb het helemaal niet over geluidskwaliteit wat de doorslag gaat geven (Nee natuurlijk krijg je geen geluid van boven zonder speakers...doh!! ook dts:x niet ), maar nog meer luidsprekers plaatsen in huiskamers wordt / is wel degelijk een groot struikelblok voor velen.  Dat snappen dolby (upfiring als alternatief) en Dts (gebruik van bestaande opstelling) maar al te goed. De macht van een huisvrouw is groot jongen....  ;) 

Citaat van: jaco op juni 25, 2015, 13:36:32
Wat nou zucht ?
Je post in een Atmos thread dat DTS zo veel slimmer is, en mensen niet zitten te wachten op nog meer speakers.

Snap jij wel wat spatial audio is ? Je hebt altijd een luidspreker extra en hoger nodig om in die dimensie iets te kunnen plaatsen.  DTS kan ook niet de fysieke wetten veranderen.
Verder zou DTS lossless niet anders moeten klinken dan Dolby lossless of LPCM. Als dat voor jou wel zo is, dan is er iets mis met je systeem of je gehoor. Of ze hebben je in het verleden goed gehersenspoeld met het feit dat DTS lossy vetter klinkt.

LocoJ

Dolby Atmos is een interessante ontwikkeling vind ik  ;D

Heeft iemand een idee van de richtlijn van Dolby over de minimale hoogte van het plafond en dus van de hoogte speakers? Ik las wel het een en ander over bv de set van THXUltraII maar kon nergens een richtlijn of minimale hoogte vinden. Ik heb nogal een laag plafond, vandaar...

Bij de zitplaatsen is de hoogte ong 1.90m - 1.95m
Naast de zitplaatsen zit een rand dus daar is het maar ong 1.65m.

The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

LocoJ

Citaat van: THX-ultraII op juli 14, 2015, 21:42:49
Zojuist mijn eerste Atmos ervaring achter de rug met mijn 7.1.4 setup (vanaf volgende week wordt dit als het goed is een 7.2.4 setup). WAUW. Gewoon in 1 woord WAUW. Ik heb Transformers 4 in Atmos, passive dolby (Infitec) 3D en D-Box gekeken. Dit is de meest intense film ervaring die ik ooit in mijn ruimte heb gehad. De tering zeg.......  ;D

Een heerlijk enthousiaste post!  :clapping: Erg overhalend om er toch eens naar te gaan kijken/luisteren  ;)
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Kjelt

Citaat van: Akosoft op juli 23, 2015, 11:05:16
Sorry Jaco, maar ik heb het idee dat je mij nog steeds niet begrijpt. Ik heb het helemaal niet over geluidskwaliteit wat de doorslag gaat geven (Nee natuurlijk krijg je geen geluid van boven zonder speakers...doh!! ook dts:x niet ), maar nog meer luidsprekers plaatsen in huiskamers wordt / is wel degelijk een groot struikelblok voor velen.  Dat snappen dolby (upfiring als alternatief) en Dts (gebruik van bestaande opstelling) maar al te goed. De macht van een huisvrouw is groot jongen....  ;)
Sorry Akosoft maar ik ben het ook helemaal met Jaco eens. Je begrijpt het volgens mij zelf niet helemaal, althans je posts heb ik drie keer herlezen en dat is nu ook mijn conclusie.
Wat is nou eigenlijk je echte punt? Je zegt dat je geen extra luidsprekers aan het plafond wilt, prima maar dan blijf je de oude single layer geluidsformaten gebruiken en luisteren. Je schiet dan niets op met DTS-X of Dolby Atmos of Auro. Helemaal 0,0 toegevoegde waarde, juist iets waar dit topic over gaat.

Voor DTS-X heb je OOK luidsprekers nodig aan het plafond wil je de extra functionaliteit verkrijgen of ook upfiring dual channel speakers.
Je blijft herhalen dat voor DTS je alleen de bestaande opstelling nodig hebt maar dan is er dus ook geen toegevoegde waarde dus een null statement.

Voor Atmos (en wellicht ook DTS-X) zou je een upfiring speaker kunnen gebruiken maar dat zijn dus twee kanaals luidsprekers, niet te vergelijken met de huidige luidsprekers in een 7.1 setup (1 kanaals per speaker).

Dus je hele punt komt neer op dat je de oude situatie kunt blijven gebruiken met hetzelfde oude geluidsbeleving als gevolg. Prima maar waarvoor zou je dat willen verkondigen in een Atmos topic?
Je gaat toch ook niet in een auto topic posten dat je geen auto nodig hebt omdat je alles met de fiets aan kunt (ook onzin trouwens)?