Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

larsonator

Citaat van: jaco op november 26, 2014, 12:42:59
Dan kan ik nog proberen:
- Transformers: Age of Extinction
- Step Up All In (2014)

Verder komen er nog wel meer titels, veel geruchten:

Japan:
- Transcendence
- I Frankenstein

Gewoon een rip via de HDI dune. Bitstream out en spelen maar.
En de 'Teenage Mutant Ninja Turtles' 2014 dan?  8)

jaco

#476
Die heb ik nog niet gevonden..

Edit: vandaag is hij op usenet :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

en welke versterker?
is je setup nu ook auro proof?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Skank, even verder teruglezen in deze thread :)
Marantz AV7702

Auro3d komt met een update in December, alleen is die wat minder mooi met maximal Auro3d 7.1 in combinatie met Atmos 7.1.4.
Kost 149 euro blijkbaar. Welgeteld 1 Film gevonden. Verder is het alleen muziek, en daar heb ik geen tijd voor, of zin in om te kijken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Citaat van: jaco op november 26, 2014, 13:11:58
Skank, even verder teruglezen in deze thread :)
Marantz AV7702

Auro3d komt met een update in December, alleen is die wat minder mooi met maximal Auro3d 7.1 in combinatie met Atmos 7.1.4.
Kost 149 euro blijkbaar. Welgeteld 1 Film gevonden. Verder is het alleen muziek, en daar heb ik geen tijd voor, of zin in om te kijken.

Welke film dan?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

Ik denk dat een upmixer-vergelijk wel interessant zou kunnen zijn!


yorkie13

Vandaag de bluray Expendables 3 gehaald bij de Mediamarkt.

helaas alleen maar met DTS 5.1 HD , en GEEN Dolby Atmos geluidsspoor.

Ik haak af en blijf bij gewoon 5.1 met 2 subwoofers.

jaco

Tja, weer eens verprutst door een Nederlandse maatschappij...
USA versie nemen, of een remux van usenet downloaden die wel NL subs heeft met USA geluid.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

yorkie13

#485
Dolby Atmos aan de wilgen klinkt heel ruimtelijk  :D

koop Dolby Atmos

we leveren alleen geen films ermee in NL

kortom einde oefening wat mij betreft.

hoef ik ook geen etra speakers aan te schaffen.

skank1

Citaat van: jaco op november 28, 2014, 20:12:52
Tja, weer eens verprutst door een Nederlandse maatschappij...
USA versie nemen, of een remux van usenet downloaden die wel NL subs heeft met USA geluid.

turtles al getest of ie atmos heefT?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Kjelt

Citaat van: RA SUBS op november 28, 2014, 20:16:24
we leveren alleen geen films ermee in NL
kortom einde oefening wat mij betreft.
hoef ik ook geen etra speakers aan te schaffen.
Dan mis je wel wat want alle bestaande content 2.0, 5.1 en 7.1 kan door dolbys renderer omgezet worden voor de nieuwe kanalen en zie het filmpje hierboven dat zou een behoorlijke verbetering moeten zijn.
Ik ga waarschijnlijk ook over en zal 8 nieuwe speakers moeten aanschaffen omdat ik omni polaire surround speakers heb die niet voor atmos geschikt zijn.

Kjelt

#488
Wat ik trouwens wel opvallend vind is dat met de nieuwe recommended dolby atmos speaker plaatsing deze afwijkt van wat vroeger de optimale speaker plaatsing was.
Vroeger was de regel dat alle speakers zich op dezelfde afstand van de sweetspot bevinden, op een circel dus. Als je nu bij Dolby kijkt staan de front en center speaker bijna twee keer zo ver weg van de sweetspot als de surrounds. Een hele andere benadering en kennelijk kan de renderer dit goed opvangen en er mee overweg. Daar ben ik blij mee want ik heb nooit de circel opstelling bij mij thuis kunnen realiseren maar deze gaat denk ik wel lukken.

jaco

Citaat van: skank1 op november 28, 2014, 21:56:37
turtles al getest of ie atmos heefT?

Ja volgens de berichten wel. Ook de nl uitvoering deze keer. De nl versie van transformers 4 heeft ook Atmos.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Citaat van: jaco op november 29, 2014, 07:02:13
Ja volgens de berichten wel. Ook de nl uitvoering deze keer. De nl versie van transformers 4 heeft ook Atmos.

Das eigenlijk geen antwoord op mijn vraag :)
Heb je hem zelf al getest?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jaco

Had alleen de usa versie gedownload, de nl versie was toen nog niet compleet. Zal wel kijken als ik even tijd heb straks.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Vandaag ook even in de MM gekeken, daar hadden ze de frans/nederlandse (dus vermoedelijk belgisch) uitgave van Transformers, en deze had volgens het hoesje zowel de 3D als 2D versie Dolby Atmos. Ik vind het een butfilm dus niet meegenomen maar voor de liefhebbers.

williams

Ik ben vandaag op bezoek geweest bij Cinedream en Werner heeft me toen een stukje laten zien en horen van The Expendables 3 en ik moet zeggen dat klonk echt geweldig en ik ben dan ook bang dat het upgrade virus me alweer te pakken heeft.

Williams.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

MaxxMark

Zeer interessant filmpje over Atmos. En verrassend genoeg geven ze deels antwoord op de vraag die ik eerder in het topic stelde over de prestaties van de upmixer maar die niemand kon (of wilde) beantwoorden.

Om de key points van de het filmpje te benoemen voor de mensen die geen zin hebben om 3 kwartier te kijken:


  • Atmos is zeer vergevinsgezind qua speakerplaatsing. Dolby grapt intern zelfs dat ze het niet voor elkaar krijgen om een setup te creeëren die er écht een potje van maakt.
  • Een atmos mix is full-range per speaker en wordt als zodanig geadverteerd. Dit schijnt bij sound mixers een belangrijk verschil te zijn omdat vaak surround speakers niet als full-range werden geclassificeerd. Hierdoor kan het zo zijn dat als je een 7.1 setup hebt en een atmos versterker neemt, dat de atmos track beter kan zijn dan de originele 7.1 track
  • Dolby heeft met Atmos de term "Dolby Surround Decoding" nieuw leven ingeblazen. De decoder (upmixer) heeft wel de naam zoals vroeger maar is in geen enkele manier gelijk aan Dolby Surround of DPLII. De decoder is compleet opnieuw van de grond af opgebouwd. Verder zeggen ze dat alle sources vanaf 2.0 baat hebben bij "Dolby Surround Decoding". Ook wordt genoemd dat ze géén fancy/hockypooky shit doen waarvan de sound-mixer technician zich afvroeg why de f*ck ze zijn track zo verzieken.
  • Er zijn 2 vormen van Atmos mixes mogelijk. 1) een native atmos mix (Transformers Age of Extinction) en 2) een re-edited atmos mix (Oblivion). Bij de 2e vorm wordt een bestaande 7.1 (of 5.1) mix gepakt en worden bepaalde geluiden omgezet naar sound-objects en worden dan alsnog in de hoogte gezet.
  • Een cinema atmos track wordt niet 1:1 overgezet naar een blu-ray atmos track. Hoewel ze dat wel zouden willen zeggen is het niet het geval en werd er bij Transformers een klein beetje getweakt aan de dynamic range om deze meer geschikt te maken voor home cinema. Zoals ze zeiden "an ever so slightly alteration"
  • Er werd vaak op gehamerd dat bij Atmos het kip-ei verhaal ontzettend veel minder van toepassing is dan bij eerdere formaten. Door de "zeer goede Dolby Surround decoding" (atmos upmixer) is beschikbare content geen  probleem. Door de vergevingsgezindheid van speakerplaatsing hoeft daar ook geen probleem te zijn. Door gebruik te maken van atmos enabled speakers is een grote investering niet nodig.

Interessant detail vond ik dat door de Denon/Marantz dude werd verteld dat de receiver geen belemmering hoeft te zijn voor hoe groot je setup uiteindelijk wordt. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik maakte uit zijn verhaal op dat het misschien mogeijk is om een Atmos enabled receiver te kopen die 11.2 is (max 7.2.4), maar die géén 11 amplified uitgangen heeft. Dit impliceert mijns inziens dat het mogelijk is om mogelijk zelfs 7.1 (of 5.1?) dolby atmos enabled receivers te hebben die uitgebreid kunnen worden met losse amplifiers om de aanvullende kanalen te krijgen. Ik vond dit een beetje een warrig verhaal dus het kan zijn dat ik het verkeerd heb geinterpreteerd.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

De D&M modellen hebben bij de duurdere versies 11.1 processing mogelijkheden. Ze hebben niet allemaal die 11.1 versterking (geen een komt boven 9.1 volgens mij)
.2 slaat op 2 woofers die apart ingesteld kunnen worden, maar ze krijgen hetzelde signal vanuit de processing, dus .1 met 2 fysieke aansluitingen.

Je hebt inderdaad veel opties met de hoogte kanalen voor Atmos: Front Heigh, Top Front, Top middle, Top Rear en Rear Heigh.
Voor de atmos bounce speakers moeten ze op de Links, Rechts, Surround Links en Surround Rechts luidsprekers staan.

De uitspraak dat er geen problemen zijn is wel overdreven als je naar de Auto3d implementatie kijkt. Die is helemaal niet flexible. Het wordt kiezen.
Atmos 5.1.4 met Auro3D 9.1 (* 10.1) maximal, of Atmos 7.1.4 met Auto3d 7.1.  (Auro3D 10.1 met VOG kanaal via sub 2)

De sub 2 kan ingezet worden voor de Auro3D VOG (alleen als je met 5.1.x Atmos begint anders kom je boven de 12 kanalen uit die audyssey in 1 profile configureerd)

Je kunt overigens wel 2 setups configureren en ze vanaf een PC in de unit installeren, kost schijnbaar 10 minuten. Tja...

Ik ga Auro3d wel proberen. Dat is dan met de Atmos 7.1.4 opstelling waar Auro3D dan de Front Heigh en 5.1 van de base laag gebruikt om Auro3d 7.1 te doen. Dan krijg je toch een hoogte component, welliswaar alleen via de voorkant. Het zal toch met name muziek zijn wat in Auro3d uitkomt schat ik in.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: MaxxMark op december  1, 2014, 01:03:23
Zeer interessant filmpje over Atmos. .... Om de key points van de het filmpje te benoemen
Goede samenvatting van het filmpje.
Wat ik zelf nog van belang vond was:

1) dat als je het Atmos algoritme volgens de regels implementeert (en dit wordt door Dolby geverifieerd voordat je het logo mag gebruiken) er geen verschil kan zijn tussen de diverse implementaties. Oftewel het is zoals het is en een Dolby Atmos pre/pro van 2k zal (let wel digitaal) dezelfde bit-exacte processing doen als een pre/pro van 10k. Pas bij het analoge domein en/of verdere digitale processing zal er verschil (kunnen) zijn of in het aantal kanalen.

2)dat er erg veel processing komt kijken bij het Atmos algoritme, de man van D&M vertelde dat de huidige processing (5.1/7.1/thx/dolby hd/dts-hd etc. etc.) en het audyssey algoritme twee state of the art DSP's gebruiken. Voor Atmos hebben ze nu twee extra van dezelfde zware DSP processoren toegevoegd.
Bij Onkyo zeggen ze het net voor elkaar te hebben gekregen met de bestaande DSP's maar wel hebben ze audyssey eruit moeten halen (eigen mening: want dat paste niet meer) en vervangen door hun eigen versie van roomcontrol.



road rebel

#497
Citaat van: MaxxMark op december  1, 2014, 01:03:23
key points
Dank je voor de samenvatting!
Citaat van: MaxxMark op december  1, 2014, 01:03:23

  • Een atmos mix is full-range per speaker en wordt als zodanig geadverteerd. Dit schijnt bij sound mixers een belangrijk verschil te zijn omdat vaak surround speakers niet als full-range werden geclassificeerd. Hierdoor kan het zo zijn dat als je een 7.1 setup hebt en een atmos versterker neemt, dat de atmos track beter kan zijn dan de originele 7.1 track
Dat heb ik nog gehoord/ gelezen maar volgens Riwi (en de Dolby website) is dat al lange tijd niet meer het geval:

Citaat van:  Dolby Digital
Dolby Digital: Surround channels: Stereo, full range (20 Hz – 20,000 Hz). 
Dolby Surround Pro Logic: Mono, limited range (100 Hz – 7,000 Hz).
http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-digital.pdf

Citaat van: MaxxMark op december  1, 2014, 01:03:23
  • Er zijn 2 vormen van Atmos mixes mogelijk.
    1) een native atmos mix
    2) een re-edited atmos mix
  • Een cinema atmos track wordt niet 1:1 overgezet naar een blu-ray atmos track.
Heel interessant, wat zou goedkoper zijn om te produceren? En wanneer ze een atmos theater-mix hermixen voor atmos op bluray, zou dat een arbeidsintensief proces zijn? Iemand een idee op wat voor materiaal het wordt uitgevoerd en hoeveel tijd er besteed wordt aan dergelijke mix?

Citaat van: MaxxMark op december  1, 2014, 01:03:23
Interessant detail vond ik dat door de Denon/Marantz dude werd verteld dat de receiver geen belemmering hoeft te zijn voor hoe groot je setup uiteindelijk wordt. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik maakte uit zijn verhaal op dat het misschien mogeijk is om een Atmos enabled receiver te kopen die 11.2 is (max 7.2.4), maar die géén 11 amplified uitgangen heeft.
Ja de meeste atmos-receivers hebben 12 kanalen processing (11.1, Atmos tot 7.1.4 of 9.1.2) maar voorlopig is het kiezen van de versterking niet geheel vrij voor zover ik begrepen heb: Plafondluidsprekers (in X.1.4) moeten via een externe versterker, ook al heb je de fronts en center bijvoorbeeld reeds op een externe versterker aangesloten.
Geen idee of dat bij andere merken of toekomstige (hard-?/software?) updates wel een totale vrijheid zal bestaan tussen voorversterking en eindversterking.

Job

#498
Citaat van: road rebel op december  1, 2014, 10:46:32
wat zou goedkoper zijn om te produceren?
De prijs is niet het grootste probleem, de complexiteit wel. Ik hoorde dat de meeste producties ervoor kiezen om de basismix in 5.1 te doen, en dan een Atmos-remix daarna doen. Scheelt een boel tijd en flexibiliteit, blijkbaar. Betekent ook dat je niet de gehele mix-periode in een Atmos-theater hoeft te mixen, maar bijvoorbeeld een extra week.

CitaatEn wanneer ze een atmos theater-mix hermixen voor atmos op bluray, zou dat een arbeidsintensief proces zijn? Iemand een idee op wat voor materiaal het wordt uitgevoerd en hoeveel tijd er besteed wordt aan dergelijke mix?
Ik denk dat voor productiemaatschappijen de theatrical Atmos als primair wordt gezien, en dat een home cinema-mix daarvan wordt afgeleid. Hoeveel tijd daaraan wordt besteed is een kwestie van tijd en geld. Is niet per se een andere mix maar vooral een andere mastering.

Joske007

Helaas kom ik onderstaand antwoord op mijn vraag nergens tegen of ik moet flagrant gemist hebben  ::)

Bij een klassieke 5.1 of 7.1 opstelling werd er steeds aanbevolen om zoveel mogelijk dezelfde speakers (merk, type en drivers) rondom de MLP te plaatsen. Iets waar ik me ook steeds aan heb gehouden en proefondervindelijk ook in heb kunnen vinden.

Wat zijn nu de minimale eisen voor de overige speakers voor Atmos, wanneer je bv zou vertrekken vanuit een 3.1 opstelling?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link