speakers op avr5000 stereo en 5ch stereo

Gestart door Stefke_toyo, september 28, 2007, 09:45:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefke_toyo


spec van de harman kardon avr5000 die ik heb staan:

Stereo Mode
Continuous Average Power (FTC)
80Watts per channel, 20Hz–20kHz,
@ < 0.07% THD, both channels driven into 8 ohms

Five-Channel Surround Modes
Power Per Individual Channel
Front L&R channels:
70Watts per channel,
@ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms
Center channel:
70Watts, @ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms
Surround channels:
70Watts per channel,
@ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms

probleem dat ik heb

wanneer ik in 2ch stereo luister op een bepaald volume (stel -36dB) dan klinkt mijn muziek warm, aangenaam, maw normaal in comnbinatie met een sub

wanneer ik nu naar 5ch stereo ga, dan lijkt het alsod er een totaal ander tuning opduikt. klank is anders en het lijkt alsof ik 10dB naar beneden ben gegaan met mijn geluid. Ik kan aannemen dat het iets anders klinkt, maar dit is wel een heel groot verschil !

aan wat kan dit liggen ?

ik heb al liggen spelen met speaker instellingen en wanneer ik de speakers op 5ch stereo een paar dB omhoog zet, kom ik in de buurt van de 2ch stereo. Of moet ik gewoon aannemen dat het niet beter gaat spelen op 5 speakers ?

bedankt alvast

Stef

Martin_M

#1
Hoi Stef,

Heb je van alle speakers wel het volume gecalibreerd (op de zitplek)?
Als de rears in verhouding te zacht staan krijg je een volumeverschil tussen stereo en surround.

En zijn de rears van hetzelfde type als de fronts of een stukje kleiner? Dat zou het verschil in sound kunnen verklaren.

Het zou ook nog kunnen dat je HK in de problemen komt als deze meer kanalen moet aansturen maar daar ga ik even niet van uit.
Verder kan het zo zijn dat stereo en surroundmodes van je HK anders klinken omdat er andere processing wordt toegepast. Ik heb dat wel bij meer processoren gehoord.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Stefke_toyo

volume gecalibreerd heb ik zeker niet gedaan

De rear speakers zijn niet de zelfde als de fronts, deze zijn kleiner. waarschijnlijk ligt het daar aan, in de winkel had de verkoper 5 grotere speakers aangesloten, maar dit is bij mij niet mogelijk ivm plaats en zicht. Heb wel zitten spelen met de speaker setup (dB wat omhoog van fronts en rear en center) zodanig dat het volume tussen 2ch stereo en 5ch stereo niet meer zo groot is.

Misschien eens denken aan nieuze sub voor meer laag en kracht. Front speakers gaan vervangen worden door in  wall speakers maar ik begin ook stilaan te twijfelen om gewone "kleine" deftige speakers te installeren in een nis, maar dan vrees ik voor kwaliteitsverslies aangezien deze niet gaan vrijstaan.


Versterker blijft want deze speelt fantastisch goed voor mij

bedankt alvast

Stefaan

denoontje

Citaat van: Stefke_toyo op oktober  1, 2007, 03:41:48
volume gecalibreerd heb ik zeker niet gedaan

De rear speakers zijn niet de zelfde als de fronts, deze zijn kleiner. waarschijnlijk ligt het daar aan, in de winkel had de verkoper 5 grotere speakers aangesloten, maar dit is bij mij niet mogelijk ivm plaats en zicht. Heb wel zitten spelen met de speaker setup (dB wat omhoog van fronts en rear en center) zodanig dat het volume tussen 2ch stereo en 5ch stereo niet meer zo groot is.

Misschien eens denken aan nieuze sub voor meer laag en kracht. Front speakers gaan vervangen worden door in  wall speakers maar ik begin ook stilaan te twijfelen om gewone "kleine" deftige speakers te installeren in een nis, maar dan vrees ik voor kwaliteitsverslies aangezien deze niet gaan vrijstaan.


Versterker blijft want deze speelt fantastisch goed voor mij

bedankt alvast

Stefaan


Even investeren (25 euri  ;) ;D voor een db meter...
Dat is de basisinvestereing buiten de electronica en speakers voor elke ht-er die je heel veel plezier zal brenegen.
Afstemmen op gehoor is bijna niet mogelijk ;)

Suc6