PascalP's MK&K kelder cinema - En opnieuw beginnen....

Gestart door PascalP, juli 12, 2018, 16:02:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PascalP

In mijn ruimte zou ik in ieder geval beide setups kwijt kunnen, is toch een donkere batcave met een simpel gipsplaten plafond dus mij boeit het vrij weinig om gaten te boren of speakers aan het plafond op te hangen.

Dit weekend eens wat meer over Auro3D ingelezen, o.a. deze guide en ziet er wel veelbelovend uit moet ik zeggen;
https://www.auro-3d.com/wp-content/uploads/documents/Auro-3D-Home-Theater-Setup-Guidelines_lores.pdf

En kwam ook dit tegen toen ik aan het zoeken was op Google om mijn huidige Tripoles te blijven gebruiken in een Auro3D setup;
https://mksound.com/wp-content/uploads/Reviews/Stereo_Russia5B15D.pdf

Dat laatste voorbeeld hebben ze dus Tripoles als side surround (5.1 grondlaag) en dan MK MP150 onwalls erboven hangen, zou dan redelijk overeenkomen met mijn mogelijke layout lijkt me...
Wat ook interessant is om te lezen in dit voorbeeld is dat ze 5 top speakers hebben, neem even aan 4 stuks conform Atmos en 1 stuk conform Auro3D dus ze kunnen in dezelfde ruimte makkelijk vergelijken en de reviewer van dat artikel vindt Auro3D toch net het beste.

Ik dacht dus wel weer even klaar te zijn met een nieuwe pre-pro, komt dit weer om de hoek :P

Iemand hier ook ervaring met het vergelijk Auro3D vs. Atmos en dan beide in dezelfde ruimte conform de passende speaker layout?
Ik zou in mijn ruimte voor deze setups kunnen gaan als ik ga uitbreiden, 5.1.2 of 5.1.4 conform Atmos of voor een 9.1 of 10.1 Auro setup. Rear surrounds voor 7.1 grondlaag is gewoon niet handig in mijn ruimte met de opstelling nu.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Maar bovenstaand is gewoon even een hersenspinsel over wat er mogelijk zou zijn in de toekomst, nog niks concreets ;)
De Acurus Muse doet trouwens ook geen Auro3D, dus als dit de keuze zou worden boven de AV40 dan gaat het feest per definitie al niet door voor Auro3D.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sandervg

Ben erg benieuwd wat de opvolger gaat worden, Pascal! :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

HTLeroy

Citaat van: PascalP op juni 13, 2020, 22:20:50
Heb me nooit echt verdiept in de Auro upmixer, maar wat doet deze 'meer' dan de Dolby of DTS upmixer?
Ik heb mijn hoogte speakers volgens de Dolby richtlijn boven me hangen en niet zoals Auro aangeeft. Boven de bestaande speakers dacht ik als een soort 2e laag?

Citaat van: PascalP op juni 14, 2020, 07:16:34
Ja ok, dacht al zoiets, dus voor mij niet echt meerwaarde die Auro...
Native Auro content is er volgens ook zo goed als niet zover ik weet, dus ik hou het lekker bij mijn setup conform Dolby en dan met Atmos en DTS:X tracks en upmixer ;)
Auro 3D upmixer voor 5.1 en 7.1 tracks is vele malen beter dan die van Dobly of DTS. Daar is al genoeg over geschreven op verschillende fora. Ook zijn er legio voorbeelden waar Auro-3D een Atmos / DTS:X track mooier speelt dan de originele decoder zelf. Dus al met al is Auro 3D zeker een format om rekening mee te houden in een serieuze HT met immersive audio.

Hieronder vind je een uitleg van dit format door Wilfried Van Baelen, de man achter Auro:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=6RjP-TDMxjA&feature=emb_logo


Citaat van: Dynky op juni 13, 2020, 23:31:13
De ene upmixer doet niet "meer" dan de andere...'t is enkel zaak om die upmixer te gebruiken die bij jouw speaker layout past, dus Auro-matic voor een Auro setup en Atmos voor een Atmos layout.

Ik kon hier geen atmos setup kwijt zonder in m'n akoestisch plafond te gaan (wat ik dus niet wou) en koos daarom voor Auro, wat makkelijk in de bestaande setup & ruimte te integreren was met een perfect klinkend eindresultaat.


Kan je foto's posten van je setup en de hoogte speakers? Ik ben heel benieuwd hoe je dit geinstalleerd hebt.

Citaat van: Teejoo op juni 14, 2020, 10:53:10
Dat is denk ik precies de reden dat Auro populair is, het is eenvoudiger te integreren met een goed resultaat.

Wel vind ik de upmixers onderling toch wel verschillen. DTS is bijvoorbeeld minder subtiel dan Dolby.

Als ik een regulier recht plafond zou hebben zou ik denk ik voor 6 ceiling speakers gaan ipv 4. Dan combineer je de layouts een beetje.
Niet helemaal, zie comment hieronder.

Citaat van: PascalP op juni 15, 2020, 08:17:37
In mijn ruimte zou ik in ieder geval beide setups kwijt kunnen, is toch een donkere batcave met een simpel gipsplaten plafond dus mij boeit het vrij weinig om gaten te boren of speakers aan het plafond op te hangen.

Dit weekend eens wat meer over Auro3D ingelezen, o.a. deze guide en ziet er wel veelbelovend uit moet ik zeggen;
https://www.auro-3d.com/wp-content/uploads/documents/Auro-3D-Home-Theater-Setup-Guidelines_lores.pdf

En kwam ook dit tegen toen ik aan het zoeken was op Google om mijn huidige Tripoles te blijven gebruiken in een Auro3D setup;
https://mksound.com/wp-content/uploads/Reviews/Stereo_Russia5B15D.pdf

Dat laatste voorbeeld hebben ze dus Tripoles als side surround (5.1 grondlaag) en dan MK MP150 onwalls erboven hangen, zou dan redelijk overeenkomen met mijn mogelijke layout lijkt me...
Wat ook interessant is om te lezen in dit voorbeeld is dat ze 5 top speakers hebben, neem even aan 4 stuks conform Atmos en 1 stuk conform Auro3D dus ze kunnen in dezelfde ruimte makkelijk vergelijken en de reviewer van dat artikel vindt Auro3D toch net het beste.

Ik dacht dus wel weer even klaar te zijn met een nieuwe pre-pro, komt dit weer om de hoek :P

Iemand hier ook ervaring met het vergelijk Auro3D vs. Atmos en dan beide in dezelfde ruimte conform de passende speaker layout?
Ik zou in mijn ruimte voor deze setups kunnen gaan als ik ga uitbreiden, 5.1.2 of 5.1.4 conform Atmos of voor een 9.1 of 10.1 Auro setup. Rear surrounds voor 7.1 grondlaag is gewoon niet handig in mijn ruimte met de opstelling nu.
Bij het gebruik van een 15 of 16 kanaals pre zou ik simpelweg voor onderstaande layout gaan met 8 hoogte/ceiling speakers. Dit is DE ENIGE layout zonder compromissen. Wanneer je zoals bijvoorbeeld Kamidioblitz hierboven stelt dat je met 6 ceiling speakers een goed compromis hebt wil ik dan ook weerleggen. Het gaat niet alleen om de locatie van deze speakers maar zeker ook om het 'type' speaker op die locatie(s)


Dirk

Citaat van: HTLeroy op juni 15, 2020, 10:54:37
Kan je foto's posten van je setup en de hoogte speakers? Ik ben heel benieuwd hoe je dit geinstalleerd hebt.
als je meer wil lezen over hoe eea hier is geïnstalleerd, kan je hier even een kijkje nemen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HTLeroy

Citaat van: Dynky op juni 15, 2020, 11:11:59
als je meer wil lezen over hoe eea hier is geïnstalleerd, kan je hier even een kijkje nemen ;)
Ah so... WoW! Dat is strak weg gewerkt!  :worship:
Heel mooi geinstalleerd maar al met al toch een compromis op plaatsing en hoek t.o.v de MLP omdat alle Heights / surrounds op de zijwand gemonteerd zijn.

Dirk

nope, alles 100% volgens de guidelines van Auro-3D, ik zit zeer laag (80cm ear-level), wat de zaken mogelijk wat vertekend.
front heights zitten nét boven de minimale 25° (tov horizontaal) die wordt geadviseerd, surround heights zitten perfect op 30°.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PascalP

mooi gemonteerd hoor @Dynky, ziet er keurig uit!

@HTLeroy, waar komt die opstelling vandaag van jouw plaatje? Interessant concept, zo zou je dus ook conventioneel Atmos kunnen draaien in 5.1.2 lijkt me en ook overschakelen naar Auro, dan wordt het 12.1?
Alle top speakers bij Auro krijgen dan 1 mono kanaal toch zodat het verspreid over de zitposities in de ruimte hetzelfde klinkt toch?
Heb net even snel gemeten in mijn ruimte, deze is wel vrij laag en als ik bijvoorbeeld MK MP150's tegen de wand strak tegen het plafond zou monteren zit er maar 40cm ruimte tussen de bovenkant van mijn surrounds en onderkant heights, lijkt me een beetje beperkt? Heb de hoek nog niet uitgerekend overigens.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Dirk

De vraag of je één setup kan maken waarbij je én de guidelines van Auro én die van Dolby ten volle kan respecteren, is 100% afhankelijk van de ruimte & de mogelijkheden vwb plaatsing speakers.
Ze verschillend (vooral qua hoogte-layers) onderling behoorlijk dus wat bij de ene perfect kan, is bij een ander vaak onmogelijk.

Auro Technologies is wel vrij stellig dat je er niet aan moet beginnen als je hun plaatsing-guidelines niet kan naleven, wat ik persoonlijk de enige correcte insteek vind...want "ok" klinkende HT's zijn er imo al genoeg ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HTLeroy

Citaat van: PascalP op juni 15, 2020, 11:47:06
@HTLeroy, waar komt die opstelling vandaag van jouw plaatje?
Het is een afbeelding uit de manual van de AV8805. Ik heb de back surrounds eruit gehaald omdat dit nu precies de opstelling is geworden bij mij, 5.2.6 (Atmos) & 11.2 (Auro). De surrounds staan natuurlijk op 100-110° van de MLP en niet op 90° zoals op de afbeelding ;)

Citaat van: PascalP op juni 15, 2020, 11:47:06
Interessant concept, zo zou je dus ook conventioneel Atmos kunnen draaien in 5.1.2 lijkt me en ook overschakelen naar Auro, dan wordt het 12.1?
Met deze opstelling kiest de pre zelf voor de compromisloze opstelling;

  • Voor Atmos worden dan de volgende hoogte/ceiling speakers aangesproken:

  • En voor Auro 3D deze:



Ook belangrijk om te weten is dat de achterste surround heights ook vervangen kunnen worden door ceiling(Atmos) speakers, dit heeft geen effect op de 'werking'

Citaat van: Dynky op juni 15, 2020, 11:56:34
De vraag of je één setup kan maken waarbij je én de guidelines van Auro én die van Dolby ten volle kan respecteren, is 100% afhankelijk van de ruimte & de mogelijkheden vwb plaatsing speakers.
Het kan dus wel, niet in elke ruimte maar het kan wel zoals je op bovenstaande layout kunt zien

Citaat van: Dynky op juni 15, 2020, 11:39:34
nope, alles 100% volgens de guidelines van Auro-3D, ik zit zeer laag (80cm ear-level), wat de zaken mogelijk wat vertekend.
front heights zitten nét boven de minimale 25° (tov horizontaal) die wordt geadviseerd, surround heights zitten perfect op 30°.
Maar wel 25-30° diagonaal van de zijwand en niet recht van voren of achteren. Voor Auro dienen de surround heights officieel boven de fronts en in dezelfde lijn achter de MLP gemonteerd te worden met de tweeters 90° op de (voor/achter)wand en met een hoek van 25-30° naar beneden gericht.

Dirk

Citaat van: HTLeroy op juni 15, 2020, 12:30:00
Maar wel 25-30° diagonaal van de zijwand en niet recht van voren of achteren. Voor Auro dienen de surround heights officieel boven de fronts en in dezelfde lijn achter de MLP gemonteerd te worden met de tweeters 90° op de (voor/achter)wand en met een hoek van 25-30° naar beneden gericht.
Geen idee waar je naar refereert met je 90° en die voor-/achterwand, maar als je pagina 18 en 19 even bekijkt van de door Pascal gelinkte Auro guidelines, dan kan je zien dat de surround heights hier bijna volgens spec hangen, nl. op zo'n 95° vanaf de centerlijn (ipv de ideale 110°) en exact op 30° elevation angle.

De front heights hangen op 25° elevation (wat het minimale is, 30° is ideaal) en perfect in lijn (boven) tov de main fronts, die hier op 70 à 75° horizontale spreiding staan (ipv de ideale 60°), maar da's een keuze die ik bewust maak omdat m'n OB's zo dicht tegen de zijmuur gewoon veel beter klinken in stereo.  (de zijmuren zijn dan ook behoorlijk gedempt, net als het hele plafond)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HTLeroy

Citaat van: Dynky op juni 15, 2020, 12:45:28
Geen idee waar je naar refereert met je 90° en die voor-/achterwand, maar als je pagina 18 en 19 even bekijkt van de door Pascal gelinkte Auro guidelines, dan kan je zien dat de surround heights hier bijna volgens spec hangen, nl. op zo'n 95° vanaf de centerlijn (ipv de ideale 110°) en exact op 30° elevation angle.

De front heights hangen op 25° elevation (wat het minimale is, 30° is ideaal) en perfect in lijn (boven) tov de main fronts, die hier op 70 à 75° horizontale spreiding staan (ipv de ideale 60°), maar da's een keuze die ik bewust maak omdat m'n OB's zo dicht tegen de zijmuur gewoon veel beter klinken in stereo.  (de zijmuren zijn dan ook behoorlijk gedempt, net als het hele plafond)

Pagina 18 van de Auro guidelines:
The
speakers in the Height layer should be elevated to an angle of 30º and tilted in such a way that
the acoustical center is aimed at the listener's head when standing.


De 30 graden zijn wel gebasseerd op de staande positie zoals je op bovenstaande afbeelding kan zien. Dit om ervoor te zorgen dat het geluid ten alle tijden over je heen gaat.
Ik lees een paar keer 'ipv de ideale...' wat dus doelt op een compromis, niet erg maar nog steeds een compromis.

Dirk

die 30° is gemeten vanaf de MLP, dus zittend.
Je haalt die montagehoek van 30° die te zien is in de tekening door elkaar met het feit dat je ze op de oren moet uitrichten in staande positie, dat zijn 2 verschillende zaken...ook duidelijk te zien in de afbeelding en te lezen in de tekst.

handig overzichtje mbt de montagehoeken (met marges) die Auro adviseert  ;)



edit: typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HTLeroy

Citaat van: Dynky op juni 15, 2020, 14:46:19
die 30° is gemeten vanaf de MLP, dus zittend.
Je haalt die montagehoek van 30° die te zien is in te tekening door elkaar met het feit dat je ze op de oren moet uitrichten in staande positie, dat zijn 2 verschillende zaken...ook duidelijk te zien in de afbeelding en te lezen in de tekst.
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg met mijn uitleg betreffende jouw ruimte. Ik doelde dan ook op jouw setup waar je de horizontale speakers op 80cm (ear level) hebt afgesteld en de de tilt richt op de staande positie (ear level) vanuit de zijwand. Daar zit al gauw een verschil in van een 30cm t.o.v een 'standaard' oorhoogte van 100-110 cm. Ik begrijp dat jouw tweeters van je fronts en center ook op 80 cm hoogte geinstalleerd zijn? Ik wil hiermee zeggen dat als je ze staand uitricht je dus 30 cm te hoog richt en het geluid letterlijk langs / over je heen kan gaan.

Terugkomend op je opmerking over de voor en achterwand. In de Auro-3D cinemas hangen de speakers ook op die locaties:


Jij doelt waarschinlijk op de surround heights, die hangen inderdaad op de zijwand gericht/getilt op de MLP (zoals te zien op dezelfde afbeelding)


Dirk

Citaat van: HTLeroy op juni 15, 2020, 15:22:14
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg met mijn uitleg betreffende jouw ruimte. Ik doelde dan ook op jouw setup waar je de horizontale speakers op 80cm (ear level) hebt afgesteld en de de tilt richt op de staande positie (ear level) vanuit de zijwand. Daar zit al gauw een verschil in van een 30cm t.o.v een 'standaard' oorhoogte van 100-110 cm. Ik begrijp dat jouw tweeters van je fronts en center ook op 80 cm hoogte geinstalleerd zijn? Ik wil hiermee zeggen dat als je ze staand uitricht je dus 30 cm te hoog richt en het geluid letterlijk langs / over je heen kan gaan.

Terugkomend op je opmerking over de voor en achterwand. In de Auro-3D cinemas hangen de speakers ook op die locaties:


Jij doelt waarschinlijk op de surround heights, die hangen inderdaad op de zijwand gericht/getilt op de MLP (zoals te zien op dezelfde afbeelding)
Je leest/concludeert allerlei dingen die ik niet schrijf.

Ik heb de 4 base level speakers exact op oorhoogte staan/hangen, dus idd ook de fronts staan hier met hun akoestisch centrum 80cm hoog.

Vervolgens hangen de 4 height speakers ook binnen de opgegeven guideline (front op 25°, surround op 35°), waarna deze 4 heights zijn uitgericht op staande positie. (in mijn geval koos ik 150cm, naar analogie met de lage MLP van 80cm)
Het is dus effectief de bedoeling dat je de height speakers akoestisch gezien een stukje boven de zittende MLP gaat uitrichten, zo staat het ook exact in de guideline ;)

wat de hele situatie van een commerciële cinema hierbij komt doen ontgaat me even, daar had ik 't immers nergens over...jij schreef plots wat over voor en achterwanden
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PascalP

Gisteravond het rack een beetje opnieuw ingericht en alles klaar gezet zodat ik de verwachte levering vandaag meteen erbovenop kan zetten en aansluiten :D

Kan niet wachten... ;)

Voorlopig eerst eens even in mijn huidige 5.1 draaien, later kan ik altijd nog de height speakers toevoegen voor 5.1.2 en als ik mijn keuze maak voor een Pre-pro die Auro3D support heeft kijk ik van daaruit wel verder welke kant we op gaan.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

En een hoop info hierboven van Dynky en HTLeroy over de plaatsing etc., zal dit straks even op mijn gemak doornemen, leest niet echt lekker weg op een telefoonscherm :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Martijnst1990

Citaat van: PascalP op juni 16, 2020, 07:18:26
Gisteravond het rack een beetje opnieuw ingericht en alles klaar gezet zodat ik de verwachte levering vandaag meteen erbovenop kan zetten en aansluiten :D

Kan niet wachten... ;)

Voorlopig eerst eens even in mijn huidige 5.1 draaien, later kan ik altijd nog de height speakers toevoegen voor 5.1.2 en als ik mijn keuze maak voor een Pre-pro die Auro3D support heeft kijk ik van daaruit wel verder welke kant we op gaan.
Spannend hoor! ;D Er komt dus eerst iets tijdelijks te staan tijdens je zoektocht naar een pre-pro?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

PascalP

Nee krijg vandaag pre-pro's binnen om te testen ;)
Te weten een Arcam AV40 en een Acurus Muse
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

@Dynky en @HTLeroy, maar waarom zou je en Atmos richtlijnen en Auro richtlijnen beiden willen volgen?
Dacht juist dat het idee van een Auro setup en Auro upmixer was om zo de Dolby TrueHD (met/zonder Atmos spoor) af te spelen en dat het vaak beter klinkt dan een echte Atmos setup volgens sommigen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Martijnst1990

Citaat van: PascalP op juni 16, 2020, 08:20:33
Nee krijg vandaag pre-pro's binnen om te testen ;)
Te weten een Arcam AV40 en een Acurus Muse
Ah, dat had ik even gemist. Nice!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dirk

Citaat van: PascalP op juni 16, 2020, 08:27:42
@Dynky en @HTLeroy, maar waarom zou je en Atmos richtlijnen en Auro richtlijnen beiden willen volgen?
Dacht juist dat het idee van een Auro setup en Auro upmixer was om zo de Dolby TrueHD (met/zonder Atmos spoor) af te spelen en dat het vaak beter klinkt dan een echte Atmos setup volgens sommigen?

Ik zou persoonlijk nooit de combinatie van Atmos en Auro binnen 1 setup nastreven omdat ze fundamenteel zoveel verschillen qua speaker-layout, maar iemand schreef dat dit probleemloos kon.

Dat het ene beter klinkt dan het andere is imo 100% een gevolg vh feit dat de setup vd persoon in kwestie dus is afgestemd/gebouwd volgens 1 van de 2...dan is het ook logisch dat het altijd beter klinkt in die bepaalde codec/upmix.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HTLeroy

Citaat van: PascalP op juni 16, 2020, 07:24:47
En een hoop info hierboven van Dynky en HTLeroy over de plaatsing etc., zal dit straks even op mijn gemak doornemen, leest niet echt lekker weg op een telefoonscherm :P
Schroom niet om vragen te stellen :)

Citaat van: PascalP op juni 16, 2020, 08:27:42
@Dynky en @HTLeroy, maar waarom zou je en Atmos richtlijnen en Auro richtlijnen beiden willen volgen?
Om zonder enige compromis te 'draaien'. Een 'perfecte' Atmos setup voor een Atmos track en een 'perfecte' Auro setup voor een Auro(matic 5.1 of 7.1) en DTS:X track. Dit lukt alleen met de 8 kanaals layout welke ik eerder gepost heb. Je kan natuurlijk dan ook nog eens naar hartelust experimenteren ;)
Laten we eerlijk zijn, als je een 13.1, 15.1 of 16 kanaals pre / AVR heb wil je toch gebruik maken van de volledige potentie? Helemaal als je een dedicated ruimte hebt waar het kan
Een Marantz AV8805, Arcam AV40 of Acurus Muse met een immersive layout van 4 height speakers is toch gewoon zwaar ondermaats voor de potentie die er in zit?

Citaat van: Dynky op juni 16, 2020, 08:49:19
Ik zou persoonlijk nooit de combinatie van Atmos en Auro binnen 1 setup nastreven omdat ze fundamenteel zoveel verschillen qua speaker-layout, maar iemand schreef dat dit probleemloos kon.
En als je een dedicated ruimte zou hebben waar het praktisch en estetisch mogelijk was? We hebben het hier nog steeds over PascalP zijn situatie en zijn vraag met betrekking tot implementatie in zijn ruimte ;)

Citaat van: Dynky op juni 15, 2020, 15:39:43
Je leest/concludeert allerlei dingen die ik niet schrijf.

Ik heb de 4 base level speakers exact op oorhoogte staan/hangen, dus idd ook de fronts staan hier met hun akoestisch centrum 80cm hoog.

Vervolgens hangen de 4 height speakers ook binnen de opgegeven guideline (front op 25°, surround op 35°), waarna deze 4 heights zijn uitgericht op staande positie. (in mijn geval koos ik 150cm, naar analogie met de lage MLP van 80cm)
Het is dus effectief de bedoeling dat je de height speakers akoestisch gezien een stukje boven de zittende MLP gaat uitrichten, zo staat het ook exact in de guideline ;)

wat de hele situatie van een commerciële cinema hierbij komt doen ontgaat me even, daar had ik 't immers nergens over...jij schreef plots wat over voor en achterwanden
Ik basseerde mijn reply ook op de informatie welk je eerder daarvoor had gepost. Hier werd door jou nog niet over 1,5 mtr gesproken. Ook refereerdre ik naar een NL gezegde; 'Langs je heen gaan' wat zoiets betekend als; 'je mist het'. Daarmee doelde ik op het feit dat als je in jouw situatie de heights staand uitricht , je 30 cm te hoog richt en daarmee de heights 'mist' qua 2e plain geluidservaring.

Met betrekking tot de locaties van de heights blijf ik van mening dat (zeker) de front heights vanuit de voorwand moeten stralen en niet vanaf de zijwand. Iedereen weet dat de frontstage de belangrijkste stage is in je setup en dat die zo'n 70% van je surround ervaring brengt. Dat is de reden dat je de frontstage zo 'perfect mogelijk' maakt, zo niet 'perfect'. Met de rear/surround heigts kan je wat makkelijker omgaan. Goed voorbeeld is dat je voor de sur/rear heights ook een 'Atmos'/ceiling speaker kan gebruiken i.p.v een height-monitor omdat je simpelweg de 3D bubble achter je wilt 'sluiten' en het meermaals bewezen en beschreven is dat deze verandering geen nadelig effect zal hebben op die bubble.

Ik snap dan ook dat je denkt; waarom een Barco cinema als referentie(foto) gebruiken? Ik heb geen commerciele cinema in mijn huis...
Dat heb ik gedaan omdat een HT afgeleid is van de commerciele cinemas (zoals een straat Ferrari gebasserd is op de techniek uit de formule 1), je wilt immers de bioscoop 'in huis halen'. Laat ik dan wat Auro 3D show rooms en de winnaar van 'Beste HT 2014' in the US als voorbeeld laten zien. Deze zijn volgens mij toch echt een referentie voor de HT'ers onder ons met een dedicated ruimte.
Let vooral op de locaties van de (front)heights ;)

de bekende Auro 3D experience room by Stassen:



Winnaar CEDIA Best HT 2014 - Auro 3D certified:
Voorwand


Achterwand


Afgewerkte ruimte waar de speakers weg zijn gewerkt



even wat typos ge-edit...

Dirk

Citaat van: HTLeroy op juni 16, 2020, 09:50:39
En als je een dedicated ruimte zou hebben waar het praktisch en estetisch mogelijk was? We hebben het hier nog steeds over PascalP zijn situatie en zijn vraag met betrekking tot implementatie in zijn ruimte ;)
Jij hebt het over Pascal z'n ruimte, ik spreek meer in algemene termen.
Ik zou dat persoonlijk nooit doen, omdat ik dan liever de beschikbare middelen investeer in één betere/beste setup.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PascalP

Ja die ruimte bij Stassen is wel dik ja! evenals die andere demo ruimte die op hun website staat :)

Maar voor mij zou het dan ook zijn om voor een volledige Auro setup te gaan, en dan alles door de Auro upmixer te gooien (inclusief TrueHD/Atmos), zie eerlijk gezegd weinig heil in een 'combi' setup en daarmee een aantal 'overbodige' speakers en ook eindtrappen aan te schaffen.
Als ik daaruit kan concluderen dat een Atmos track toch beter klinkt op een Atmos layout dan zal ik daar 100% voor gaan gezien het merendee van de filmsl tegenwoordig een Atmos track heeft, een handjevol DTS:X en een native Auro track eigenlijk gewoon niet voorkomt.

Dus misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen; Wie is er overgegaan van een dedicated Atmos setup (en gebuikte de Dolby upmixer) naar een Auro setup voor alle content en gebruikt deze upmixer hiervoor? Ervaringen in hoe de beleving is?
In mijn ruimte zou ik beide kunnen gezien het optische stuk mij niet veel uitmaakt op het gebied van afwerking of speakers in het zicht.
Mits plafondhoogte voldoende is om de hoeken te halen, mijn plafond is maar 2.10m hoog en dan zou de Auro laag vrij dicht boven de grondlaag komen te hangen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono