Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjan1978

#1100
Hoi

Ik ben ook met atmos bezig in de woonkamer
Wil dit weg werken in een koof die ik volgende week ga timmeren
Heb het meeste materiaal al binnen

De rode stippen zijn de plekken waar de inbouw speakers komen.
de zwarte vierkanten zijn de plekken waar de speakers nu staan
Witte lijn is de koof
Dit is de situatie wat ik in gedachten heb.




Heb Q-aucoustic speakers  de Qi65cp   met richtbare tweaters

Ziet er nog iemand problemen?
Of heeft er iemand bruikbare tips ?
input is welkom

gr Arjan
LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

Staaled

Je Atmos speakers zijn zo weliswaar mooi weggewerkt , maar ze dienen om effectief te zijn meer naar binnen en dus meer boven de LP's te komen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Shoalinmonk

Dit advies zou ik ook geven. Meer in lijn met de fronts en rears.
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

arjan1978

#1103
Ook al is het met richtbare tweeter?
En het valt met audyssey niet recht te trekken?

Dit is eventueel optie 2
bank halve meter naar achteren (levert verder geen problemen op)

Zou eventueel alle speakers meer in de hoek kunnen zetten



LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

Shoalinmonk

Dat zal een stuk beter geluidsbeeld geven....
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Shoalinmonk

Wel laten weten hoe gaaf het is he straks.....
Ben ook reuze benieuwd joh naar Atmos...ik moet ook nog gaan verlagen. Atmos gaat er zeker komen.

Ik ga Atmos weergeven met de Monitor Audio ct-280 IDC .....schijnen perfect te zijn.
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

arjan1978

Ja ik zal het bijhouden
Heb inmiddels de bank een halve meter naar achteren,
En moet zeggen, dat het nu al wat voller klinkt.
De surrounds in het midden, staan nu iets voor me kwa positie

Wou zelf eerst de goedkopere inbouw speakers van b&w, maar dit zijn dus blijkbaar geen echte b&w's
En werd de Q Acoustic aangeraden ,meer waar voor het geld. En richtbare tweeters.
Ben zelf ook reuze benieuwd naar hoe het zo meteen gaat klinken.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=149614.0
Hier ga ik bijhouden hoe het eruit komt te zien
LG OLED77CX6LA LG OLED65b6v - tw9200 - x7200wa - 7.2.4 atmos -  B&W CM9/CMC2/CM8 S2 - Dual PB13-Ultra - Oppo 203 - Ps4 - Nvidia Shield - Zappiti 4K HDR - Sonos - Hue

Shoalinmonk

Die van MA zijn ook richtbaar....dat richten schijnt nog veel te doen aan het geluidsbeeld. vandaar dat ik hiervoor ga kiezen.
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

denoontje

#1109
Als monitoren aan he plafond hangt, moet je die ook richten?

Wat die je met de tweaters ( mbt plaatsing speakers)
buitenzijde links/rechts
Of buitenzijde voor/achter
Of juist tweaters binnen en woofers buiten.

( betreft monitoren met 1tweater en 1 woofer)

Betreft 4 speakers voor plafond.

Fox

DTS:X kan het nu wel shaken  ;)

Via translate: Dolby Atmos in de Disco!

Na Dolby Atmos al in de bioscoop en home theater wordt gebruikt, is het object-based surround sound en kan al snel ervaren in discotheken. Ministry of Sound heeft nu aangekondigd uitrusten haar disco in Londen met een Dolby Atmos geluidssysteem. Als onderdeel van een aantal "speciale evenementen" ook dj's moet plaatsvinden, met name om de voordelen van Dolby Atmos-Sounds exploiteren. Allereerst zal Ministry of Sound the Floor "The Box" uit te rusten met een Dolby Atmos sound systeem, dat is te bestaan uit 22 kanalen van ongeveer 60 luidsprekers. Bovendien, een verlichtingssysteem dat is gesynchroniseerd met de gemengde Dolby Atmos muziek. De nieuwe Dolby Atmos geluidsinstallatie in de "Ministry of Sound" zal worden onthuld op 23 januari 2016 een bijzondere gebeurtenis met de Drum & Bass label "Hospital Records". Meer Dolby Atmos evenementen gepland in Londen het hele jaar door.

zoldar

Cool. Ik heb het nog maar net maar ben al helemaal om.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jeffaudio

Hebben jullie al een het verschil bekeken beluisterd tussen decodering van auro (auromatic) en van dolby?
Auro kun je namelijk ook over een std 5.1/7.1 film laten draaien en met atmos kan dat niet.
Uiteraard zijn er wel andere soundcodecs om alle kanalen aan te sturen met dolby.

Ik heb dat me zelf afgevraagd:

Ga ik een atmos opstelling plaatsen en daarvan dus optimaal gebruik van maken mits het een Atmos track is(zoveel zijn dat er nog niet)
In een std 5.1 film vind ik de auromatic gewoon veel fijner wegluisteren als de dolby aansturing op een 11.1 opstelling.

Auro maakt het geluid echt mooier van een film met een basis uitvoering.
In een auro opstelling kun je prima atmos draaien , enkeld vervallen dan de rear heigt en top middle(in mijn geval) speakers en dat is jammer.
Ik zelf heb dus om die reden voor een auro opstelling gekozen aangezien er nog niet veel Atmos films uit zien en auromatic en std film echt beduidend mooier laat klinken.

Hoe is jullie ervaring?
Stereo setup: Mcintosh,Vincent,, popcorn,Lapp, van den Hul, Epson
HT Setup 11.1 Atmos/DTS X  Marantz, denon,Klipsch Quadral,Popcorn,  ,Oehlbach , optoma
Slaapkamer Setup  Denon , Teufel 5.1.2,quadral ,Mitsubishi beamer

Kjelt

Mijn ervaring:
Citaat van: jeffaudio op december  3, 2015, 13:09:34
Auro kun je namelijk ook over een std 5.1/7.1 film laten draaien en met atmos kan dat niet.
Met Atmos kun je alle Dolby formaten upmixen naar 7.1.4 dus hoezo kan dat niet?
Eerst kon dat ook met DTS maar dat schijnt op sommige nu te zijn uitgezet  :(

CitaatIn een auro opstelling kun je prima atmos draaien , enkeld vervallen dan de rear heigt en top middle(in mijn geval) speakers en dat is jammer.
Auro maakt de voorkanalen wijdser, op zich klinkt dat prima alleen heeft het weinig te doen met hoogte kanalen, boven voor je en achter je is er niets.
De VOG uitgezonderd. Ik heb dit in Duitsland bij Grobi gehoord en bv de Amos leaf demo valt helemaal in het honderd, er zit een groot gat tussen wat je voor hoort en dan achter je hoort, niets aan de zij bovenkant. Bij een Atmos opstelling hoor je het blaadje echt 360 graden om je heen roteren net als in de (Atmos) bioscoop.
Ik ken een aantal mensen die de Auro upgrade voor Marantz hebben gekocht voor 150 euro en deze nu niet meer gebruiken. Voor muziek (concerten) is het een ander verhaal, daar is Auro zeker een heel erg goed systeem voor.

jeffaudio

#1114
welke codec gebruik jij dan als upmixer voor atmos?

Ik heb laatst transformers bluray met atmos codec afgespeeld.
Halverwege overgeschakeld naar auro en vond dit toch beduidend mooier klinken...
Maar misschien is dit in mijn opstelling alleen...

Stereo setup: Mcintosh,Vincent,, popcorn,Lapp, van den Hul, Epson
HT Setup 11.1 Atmos/DTS X  Marantz, denon,Klipsch Quadral,Popcorn,  ,Oehlbach , optoma
Slaapkamer Setup  Denon , Teufel 5.1.2,quadral ,Mitsubishi beamer

jeffaudio

#1115
edit
Stereo setup: Mcintosh,Vincent,, popcorn,Lapp, van den Hul, Epson
HT Setup 11.1 Atmos/DTS X  Marantz, denon,Klipsch Quadral,Popcorn,  ,Oehlbach , optoma
Slaapkamer Setup  Denon , Teufel 5.1.2,quadral ,Mitsubishi beamer

riwi

Dit maakt het ook moeilijk om goed te vergelijken. Jeffaudio heeft dus zijn speakers op de Auro manier geplaatst. En dan vind ik het ook logisch dat Auro ook beter klinkt.

Wat ik nu van je begrijp is :
Transformers (in Atmos) met Atmos decoding op de Auro speakers setup klinkt minder mooi dan Transformers als 7.1 track met Auromatic upmixer via Auro speaker setup.

Dat zeiden ze bij Grobi ook. En ook omdat in DLD vanwege de nasynchronisatie echt nauwelijks blurays in atmos uitkomen hebben ze daar liever Auro upmixing.

Ik moet zeggen dat ik de Auro upmixing met Auro speaker layout ook mooi vond. Een grotere (hogere) front stage. Maar minder 3D surround werking dan bij Atmos.

Kjelt

Citaat van: jeffaudio op december  3, 2015, 13:27:35
welke codec gebruik jij dan als upmixer voor atmos?
Op de Marantz 7702 gewoon op auto. Selecteert automatisch voor alle dolby films Dolby .... + Dolby Surround en die stuurt dan de height speakers aan, Atmos als het Atmos ge-encodeerd is.

Staaled

Citaat van: Kjelt op december  3, 2015, 13:17:26
Mijn ervaring:Met Atmos kun je alle Dolby formaten upmixen naar 7.1.4 dus hoezo kan dat niet?
Eerst kon dat ook met DTS maar dat schijnt op sommige nu te zijn uitgezet  :(

Hmmm.
Er zijn nogal wat releases in DTS-HD master.

Ik ben benieuwd hoe goed DTS:X U(pmixer of NEO ?)daar dan mee omgaat.

Ondertussen in mijn HT hard aan het plannen en puzzelen.
Met name het ruime verschil in gain en de wens met de komst van Atmos ook het aantal componenten te verminderen , er "groeien" immers al luidsprekers bij en dat lijkt we wel ff voldoende, is lastig.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

R0N

Citaat van: Staaled op december  3, 2015, 17:15:24
......
Ondertussen in mijn HT hard aan het plannen en puzzelen.
.....

Hoi Ed,

Welke processor gaat het worden??

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

jeffaudio

#1120
Citaat van: riwi op december  3, 2015, 15:34:19
Dit maakt het ook moeilijk om goed te vergelijken. Jeffaudio heeft dus zijn speakers op de Auro manier geplaatst. En dan vind ik het ook logisch dat Auro ook beter klinkt.

Wat ik nu van je begrijp is :
Transformers (in Atmos) met Atmos decoding op de Auro speakers setup klinkt minder mooi dan Transformers als 7.1 track met Auromatic upmixer via Auro speaker setup.

Dat zeiden ze bij Grobi ook. En ook omdat in DLD vanwege de nasynchronisatie echt nauwelijks blurays in atmos uitkomen hebben ze daar liever Auro upmixing.

Ik moet zeggen dat ik de Auro upmixing met Auro speaker layout ook mooi vond. Een grotere (hogere) front stage. Maar minder 3D surround werking dan bij Atmos.

Hoi

Ik heb inderdaad deze film vergeleken.
Maar ook in eerst instantie op een 7.1.2 setup (atmos) en later op de auro setup (10.1)
Ik was toen nog in de fase van hoe ga ik het aanleggen..dus kon nog met de indeling spelen
Auro was beduidend mooier ondanks de atmos track.
dit zal misschien niet bij elke atmos track zijn , maar dit neem ik dan voor lief.
Ik vind de auromatic gewoon veel fijner werken op een normale dolby of dts track
Stereo setup: Mcintosh,Vincent,, popcorn,Lapp, van den Hul, Epson
HT Setup 11.1 Atmos/DTS X  Marantz, denon,Klipsch Quadral,Popcorn,  ,Oehlbach , optoma
Slaapkamer Setup  Denon , Teufel 5.1.2,quadral ,Mitsubishi beamer

Staaled

Citaat van: R0N op december  3, 2015, 17:43:05
Hoi Ed,

Welke processor gaat het worden??

ron
Hoi Ron.

Daar ben ik nog niet uit, maar er is geen budget voor de Trinnov. :)

Marantz gaat erg goed samen met mijn overige spul dus die kans is groot.
Echter ADSY zou voorjaar 2016 met een volgens eigen zeggen spektakulaire onthulling/verbetering komen en of het dan verstandig is om nu
al een Marantz te kopen is dan de vraag.
Andere optie is om roomcorrectie extern te gaan met Dirac Live.
Dat gaat echter weer niet samen met Atmos in bijvoorbeeld een Nano AVR van MiniDSP.
Die heb ik nog ongebruikt liggen en valt te updaten naar DL.

Arcam lijkt me mooi en heeft DL.
Vraag is dan of Arcam nu bugvrij is en wat DL in Arcam inhoudt.
Full version of light.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Citaat van: Staaled op december  3, 2015, 17:15:24
Ik ben benieuwd hoe goed DTS:X U(pmixer of NEO ?)daar dan mee omgaat.
Dan zul je geduld willen hebben.
Verleden jaar kerst ben ik op Atmos overgegaan en toen waren er al users die wilden wachten want DTS zou zometeen ook komen.
We zijn nu een jaar verder en ik heb geen spijt van mijn keuze om meteen in te stappen gehad  :D

Staaled

Ik zal zo lang niet wachten.
De 7702 Mk2 val ik geen buil aan en binnen nu en twee maanden valt voor mij de beslissing.
Dan zullen er al een amp en speakers zijn dus mot er wat gebeuren. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Shoalinmonk

Mijn MM7055 staat werkeloos. Alleen het blauwe lampje brand.
Vandaag heb ik de gehele muur in het groen behangen. Start nu echt snel met verlagen van het plafond om atmos speakers in te bouwen.

Dus er komen nu weer nieuwe processoren met een beter ADSY? Ook Marantz zal dit binnenboord hebben ?






Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80