het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Gestart door THX-UltraII, september 17, 2012, 11:42:55

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: williams op september 12, 2022, 17:27:46
Gisteren ben ik aan het testen geweest met een zelfgemaakt NLS ( non lineaire stretch ) in madVR om te kijken of dit ging .😉
Automatisch switchen kan met de rules en profielen, maar hoe maak je de stretch non lineair dan?

hifiman

Ben benieuwd Richard, zal van de week ook eens upgraden naar 164b met deze settings  :popcorn:

Citaat van: riwi op september 12, 2022, 21:58:50
Hier nog even mijn MadVR HDR tab van 163

Ik ga niet zeggen dat deze de juiste settings zijn, maar ik vind het resultaat super mooi. Het is een beetje samen geraapt van wat anderen op AVS gepost hebben van mensen die weten waar ze het over hebben en die ook een projector gebruiken.



reza

Hoi Riwi,

Je hebt even met de 113 versie gedraait afgelopen periode en nu weer met de laatste beta.
Zie je verschil in beeldkwaliteit tussen de twee?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Ik heb maar kort weer met 113 gedraaid, en toen eigenlijk alleen wat SDR gedraaid. En dan gebruik je de mapping niet. Dus ik heb de HDR mapping niet echt getest weer met 113.
Ik heb ook het gevoel dat het met de nieuwe kaart weer mooier is, zelfs zonder de settings verder te wijzigen. Maar het is heel subjectief allemaal.

hifiman

Citaat van: reza op september 12, 2022, 23:00:32
Hoi Riwi,

Je hebt even met de 113 versie gedraait afgelopen periode en nu weer met de laatste beta.
Zie je verschil in beeldkwaliteit tussen de twee?
Jeukt het? Binnenkort maar even upgraden dan?  :coffee:

reza

Ik ben inderdaad wel benieuwd.
Alleen Wil en ik kregen het toen niet goed werkend bij mij zoals je weet. Dus ik wacht liever nog even af, totdat er weer een andere versie komt, dan dat ik zelf alles om zeep help  :D
Maar 113 is gewoon stabiel en is ook mooi :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

Citaat.    Ik ben inderdaad wel benieuwd.
Alleen Wil en ik kregen het toen niet goed werkend bij mij zoals je weet. Dus ik wacht liever nog even af, totdat er weer een andere versie komt, dan dat ik zelf alles om zeep help  :D
Maar 113 is gewoon stabiel en is ook mooi   


Hoi Reza als je de bestaande LAV filters overschrijf in Kodi DSplayer met de laatste nieuwe dan zou het moeten werken .
Dat het verleden keer niet werkte lag toen aan andere oorzaken .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Hoi madVR lotgenoten  ;) zoals de meeste wel weten kunnen we met de htpc versie van madVR een heleboel wat de ENVY kunt en op sommige vlakken iets meer maar we kunnen bv geen NON Lineaire stretch doen .
Deze feature gaat dan ook waarschijnlijk niet komen op de pc versie en dat is Madshi dan ook zijn goedrecht.

ONDERSTAAND VERHAAL GELDT ALLEENVOOR MENSEN MET EEN 235/1 SCHERM .

Zelf ben ik dan ook is aan de haal gegaan met de speelruimte die we dan wel tot onze beschikking hebben op de pc versie en dan met name bij de setting Screen Config . Hierin zie je de setting die gebruikt wordt om een Anamorphic lens van de benodigde stretch factor van 1.33 /1  (4/3)  te voorzien .Hier ga ik voor nu even niet verder niet op in anders wordt het een lang verhaal en dan dwalen we af van waar ik naar toe wil  ;)
Deze stretch factor van 4/3 kunnen we ook toe passen op ons beeldmateriaal van 16/9 bij een scope scherm (21/9) maar dan klopt er geen joker van het beeld daar de expansie factor gewoon te veel van het goede .

De standaard waarde is dus 4/3 maar deze setting kunnen we veranderen naar een waarde die ons wel schikt en ons de mogelijkheid geeft om met een redelijk resultaat wel naar een 16/9 film te kijken op een 21/9 scherm .
Aangezien het hier om een Lineaire Stretch factor gaat en NIET  om een NON Lineaire zoals de ENVY dus wel doet zullen we dus nooit met deze beperkte setting het zelfde kunnen behalen maar we kunnen wel hetzelfde principe benaderen .
Dit houd dus in dat de stretch factor die we met de pc invoeren evenredig vergroot waar de Envy dit dus vanuit het midden met kleine stapjes vergroot en naar de zijkant en zo opbouwt tot grotere stappen ,vandaar dan ook de term NON Lineair Stretch .

Hoe gaan we dit dan toepassen op onze pc versie
_________________________________________

DEEL 1 HANDMATIG OMSCHAKELEN

Als eerste ga ik het simpel houden door gewoon  bij SCREEN CONFIG 1 of 2 extra profielen aan te maken met dus  andere waardes als 4/3
Na wat testen vind ik op dit moment een waarde van 5/6 of 6/7 de beste papieren hebben om tot een redelijk beeld te komen , is dit dan perfect nee zeker niet maar dat is ENVY ook niet met zijn stretch .
Hoe gaan we dan dit Screen config profiel actief maken .Dit heb ik als eerst gedaan door een keyboard shortcut toe te voegen in het profiel .
Ctrl+Alt+5  voor het profiel Stretch 5/6
Ctrl+Alt+6  voor het profiel Stretch 6/7

VERGEET VERDER NIET om je standaard profiel ook keyboard shortcut te geven zodat je weer terug kunt naar de standaard settings  bv.
Ctrl+Alt+1

na dit gedaan te hebben start je een 16/9 film en druk op je keyboard Ctrl+Alt+5 of 6 en zet dan je projector op je stand die je normaal gebruikt als je een 21/9 film kijkt op je 235/1 scherm .

Nu kun je dus heel makkelijk switchen via je keyboard tussen de verschillende profielen om het beeld te beoordelen .

zal hierbij ook nog wat foto's plaatsen met wat voorbeelden .
Dit is voor nu de even eerste stap om het nog even simpel te houden .
Het volgende op het lijstje is het automatische laten schakelen tussen de profielen . (deel 2)









JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

bessiboy

Voorbije vrijdag uitgenodigd bij Will en moet zeggen dat de LS zoals hij het aangepast heeft er voor mij zeker niet storend uitziet. Je ziet een klein beetje vervorming maar voor mij persoonlijk zeker niet storend en naar mijn mening aangenamer dan links en rechts zwarte balken op het scherm :-)

Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bessiboy

daar kan ik wel op antwoorden reza, bizar genoeg voorbije vrijdag bij will niet maar gisteren hier terug alles opgesteld bij mij thuis en bij mij zijn de rendertimes enorm omhoog gegaan, zoveel zelfs dat het onspeelbaar is (78ms tot 120ms). ik draai met een AMD ryzen 5 met een GTX1080ti zonder de aanpassing zit ik op 27ms.
Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

reza

Dank je :thumbs-up:
Ja dat is inderdaad teveel, alles staat hetzelfde als bij Williams? Hij heeft wel een dikke kaart maar die rendertijden kan hij ook niet draaien.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

bessiboy

ja heb nog niet de tijd gehad om de scaling settings te verlagen. had een paar dingen van high naar medium gezet en dat verlaagde naar 50ms maar nog niet genoeg om het kijkbaar te maken. als ik van de week of weekend tijd heb probeer ik nog eens op te zoeken we welke settings het meeste impact hebben en die te verlagen.
In se kijk ik toch enkel 1:1 4K bluray rips dus heel veel scaling lijkt me niet nodig, ik doe het vooral voor de tonemapping.
Sony VW590, Seymour Curved, Stormaudio, B&W CI, SBA

williams

CitaatDoet dit nog iets met de rendertijd Will?   

Nee naar mijn weten niet 😊
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Nog even toegevoegd  aan het verhaal dat het hier geld voor een set up met een 235/1 doek .
Voor de mensen die een 235/1 film in een 16/9 doek beeldvullend willen hebben geld hetzelfde maar dan met andere waardes.

Ook geld voor bovenstaande verhaal dat het beeld eigenlijk gecroped wordt om dus tot de lineaire stretch verhouding te komen wat dus wel wat resolutie kost daar je minder van je native paneel gebruikt maar afijn dat geld bij de Envy ook  ;D
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Citaatja heb nog niet de tijd gehad om de scaling settings te verlagen. had een paar dingen van high naar medium gezet en dat verlaagde naar 50ms maar nog niet genoeg om het kijkbaar te maken. als ik van de week of weekend tijd heb probeer ik nog eens op te zoeken we welke settings het meeste impact hebben en die te verlagen.
In se kijk ik toch enkel 1:1 4K bluray rips dus heel veel scaling lijkt me niet nodig, ik doe het vooral voor de tonemapping.
   

Hoi Kevin ik neen aan met het opnieuw aansluiten van je htpc dat er nu je reciever ertussen is gezet met als gevolg dat madVR een nieuw profiel heeft aangemaakt met dus standaard vrij hoge settings .

Maak even een screenshot van je rendertijden zodat we kunnen kijken wat er speelt .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

DEEL 2 van ons Lineair Stretch (croped ) avontuur .

AUTOMATISCHE OMSCHAKELEN
___________________________

Dit gaan we doen door een rule in te voeren bij SCREENCONFIG
We geven aan in de rule dat alles  met een aspect ratio dat kleiner is dan 2,2 om moet schakelen naar profiel LINEAIR STRETCH
6/7 of 5/6
We doen dat met de volgende rule                if (AR < 2.2) "LINEAIR STRETCH 6/7" else "21:9"

Zie ook het voorbeeld op de foto hieronder.

Het voordeel van deze oplossing is dat met bv de Cristopher Nolan films ( Interstellar, The Dark Knight enz ) waar dus regelmatig het aspect ratio formaat wisselt je nu met de imax scene's geen beeld over je 235/1 scherm wordt geprojecteerd.
En net als met de Envy gaat het wisselen tussen de verschillende profielen instant .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Mooi Wil. Lekker bezig.

Ik heb geen 21x9 doek, dus niet voor mij. Maar wel mooi dat het werkt.

Hoe was Interstellar in de imax bios? Had je daar ook 21x9 scene's of was alles ge'imax'd ?

hifiman

Hee Wil, ik ben er vanavond ook even mee aan de slag gegaan en vind het sowieso een prima idee om automatisch te stretchen bij die films waarbij regelmatig de aspect ratio wisselt.

Snap alleen niet helemaal hoe het zit met je idee van een 5/6 of 6/7 stretch i.p.v. de 3/4 stretch (ofwel crop) die nodig is om 16:9 passend te maken op een 1:2.35 scherm.
Hoe je het ook went of keert, je krijgt dan of links en rechts een zwarte balk te zien, of je projecteert net over je schermranden heen...
Of ik moet iets missen in je uitleg?

hifiman

Zelf heb ik overigens voor 3 profielen gekozen voor 16:9, 21:9 en de zogenaamde "netflix" aspect ratio van 1:2.0

Waarbij ik voor 1:2.0 en 16:9 dan verschillende stretch factoren kan gebruiken. 21:9 wordt uiteraard niet gestreched.

Bij zoom control pas ik dezelfde rules toe zodat ik daar ook nog per AR kan finetunen qua zoom setting.