Einde van Classe ? Voorheen:Sigma reeks in 2014

Gestart door riwi, oktober 6, 2013, 14:38:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PietDV

Als het pas 2018 is dat er een opvolger komt van de SSP-800 dat gaan ze echt wel markt verliezen vrees ik. Vraag is of de Sigma wel evengoed klinkt  en wat zijn de alternatieven ? Mcintosh misschien maar de MX122 is een geupgrade Marantz 8802....

riwi

Dat denk ik ook. En eigenlijk zegt ie zelfs 2019 voor de opvolger.

blue-eyes

#77
Citaat van: Kjelt op februari 12, 2017, 21:26:03
Waarom zou je dat nog doen? Het verschil met de andere merken die ieder jaar een up to date prepro uitbrengen is minimaal. Sterker nog, de apparaten die Classe uitbrengt (voor en eindversterkers) zijn stuk voor stuk minder qua specs als de voorgangers, het is langzaam aan uit en over net als destijds met Lexicon.

Ik moet / kan nog altijd de stap naar 4K processing door de PRE maken. Dat voegt het toe, Atmos zie ik bij mij thuis niet gebeuren. Daarnaast hoop ik dan op USB in voor streaming, etc.
Alternatief is een goede BD speler met 2 maal HDMI uit, 4K naar de TV en DTS HD naar de pre.

Ik wil mijn set kwa looks zoveel mogelijk gelijk houden. Ergo, op moment dat Classe niet verder gaat zal ik waarschijnlijk (of de boven hier genoemde aanpassing) de boel verkopen en overstappen naar een ander merk. Ik vind het geen gezicht als je core van je set (EV en PRE minimaal) verschillend zijn. Het smoelt nu ook lekker, zeker met het rack.
Daarom was het ook een grote bummer dat Classe geen BD speler heeft uitgebracht (ROI beslissing).
Daarom indertijd ook mijn geliefde TAG McLaren DP weggedaan.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

PietDV

Hey BE,

Hier wat dezelfde situatie, kom van TagMclaren naar een SSP-800. Ik geloof niet dat Classé ooit met een opvolger voor de SSP-800 zal komen als ik dit allemaal lees. De focus is vooral de Sigma reeks (die al een upgrade krijgt). Er komen wel nieuwe pré en eindversterkers voor stereo later dit jaar (Delta reeks) de rest wordt duidelijk vooruitgeschoven (om het uiteindelijk niet op de markt te brengen ?). Tegelijk is Classé nu in handen van een financiële groep, gaan die willen investeren is de ontwikkeling van een processsor ? Ik vrees een beetje voor het merk...(maar hoop dat ik verkeerd ben).     

Kjelt

Citaat van: Blue-Eyes op februari 13, 2017, 07:16:52
Ik moet / kan nog altijd de stap naar 4K processing door de PRE maken. Dat voegt het toe, Atmos zie ik bij mij thuis niet gebeuren.
Om alleen daarvoor een nieuwe pre/pro te halen is nogal wat zeker met Classe bedragen. Ik zou lekker de SSP houden en inderdaad de bron twee keer HDMI out gebruiken.

CitaatDaarnaast hoop ik dan op USB in voor streaming, etc.
Stereo is eigenlijk een andere setup, je zou naar de CP-800 kunnen kijken als voorversterker met veel mogelijkheden.

CitaatIk wil mijn set kwa looks zoveel mogelijk gelijk houden. Ergo, op moment dat Classe niet verder gaat zal ik waarschijnlijk (of de boven hier genoemde aanpassing) de boel verkopen en overstappen naar een ander merk. Ik vind het geen gezicht als je core van je set (EV en PRE minimaal) verschillend zijn. Het smoelt nu ook lekker, zeker met het rack.
Tja dat is natuurlijk zeer persoonlijk, bij mij hangt er aan de voorkant een zwarte vilten doek voor de Classe eindversterker, ik vind hem wel mooi maar hij hoeft van mij niet in het gezicht te staan. De blauwe ledjes heb ik ook al afgeplakt.
De tendens bij Classe voor HT is rackmount hardware ala de Sigma reeks, ergens in een kast verwerkt vanwege de talloze kabels en nu zelfs ventilatoren in hun eindversterkers. Meer een pro bioscoop achtige oplossing dus.

Kjelt

Citaat van: PietDV op februari 13, 2017, 08:18:09
Er komen wel nieuwe pré en eindversterkers voor stereo later dit jaar (Delta reeks)
Ik ben benieuwd of ze een up/down of sidegrade doen.

Citaatde rest wordt duidelijk vooruitgeschoven (om het uiteindelijk niet op de markt te brengen ?). Tegelijk is Classé nu in handen van een financiële groep, gaan die willen investeren is de ontwikkeling van een processsor ? Ik vrees een beetje voor het merk...(maar hoop dat ik verkeerd ben).
Deze ontwikkeling is al een tijdje aan de gang. Alleen de hele grote massa consumentenfabrikanten kunnen het zich nog veroorloven ieder jaar een nieuw model uit te brengen.
Classe heeft te lang (relatief goedkope) upgrades voor de SSP-800 uitgebracht waardoor ze omzet misten (vind ik), wel mooi voor de eigenaren dat ze bij konden blijven maar echt lonend voor wat het Classe heeft gekost aan ontwikkeling was het niet.

road rebel

Je zou ook een 4k HDR matrix of scaler kunnen invoeren tussen bron en processor.

riwi

Citaat van: Kjelt op februari 13, 2017, 08:55:48
Classe heeft te lang (relatief goedkope) upgrades voor de SSP-800 uitgebracht waardoor ze omzet misten (vind ik), wel mooi voor de eigenaren dat ze bij konden blijven maar echt lonend voor wat het Classe heeft gekost aan ontwikkeling was het niet.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het succes van de SSP800 dankzij deze upgrades zo groot was. Zowel voor nieuwe als oude eigenaren. Voor Classé begrippen is de SSP800 kwa stuks/aantallen een groot succes geweest.

Als ik tussen de regels lees van die Patrick Butler dan gaan ze voor de opvolger voor een groter Atmos systeem. Dus met meer dan 7.1.4 kanalen. Dan zal de prijs ook wel 10-20k worden gok ik. Dus meer pro-cinema gericht dan cinema+stereo audiofiel zoals de huidige SSP800.

Kjelt

Citaat van: riwi op februari 13, 2017, 09:54:44
Ik denk dat het succes van de SSP800 dankzij deze upgrades zo groot was. Zowel voor nieuwe als oude eigenaren. Voor Classé begrippen is de SSP800 kwa stuks/aantallen een groot succes geweest.
Goed punt maar vooral voor de vroege instappers dus.

CitaatAls ik tussen de regels lees van die Patrick Butler dan gaan ze voor de opvolger voor een groter Atmos systeem. Dus met meer dan 7.1.4 kanalen. Dan zal de prijs ook wel 10-20k worden gok ik. Dus meer pro-cinema gericht dan cinema+stereo audiofiel zoals de huidige SSP800.
We gaan het zien, er was al eerder sprake van een super SSP800 een aantal jaar geleden , dacht dat het prototype SSP900 heette ofzo. Die kwam er niet omdat de markt te klein was als ik het me goed herrinner. Zou dat nu veranderd zijn? Eerst maar eens zien  ;)

blue-eyes

Citaat van: Kjelt op februari 13, 2017, 08:52:58
Om alleen daarvoor een nieuwe pre/pro te halen is nogal wat zeker met Classe bedragen. Ik zou lekker de SSP houden en inderdaad de bron twee keer HDMI out gebruiken.

Is een keuze, maar die moet nog gemaakt worden.
Boven de 10 k wordt het lastig, 20 k een no brainer.

Citaat van: Kjelt op februari 13, 2017, 08:52:58
Stereo is eigenlijk een andere setup, je zou naar de CP-800 kunnen kijken als voorversterker met veel mogelijkheden.

Ook een optie, nog niet aan gedacht! Thx! Iets met HT passthrough, ML PRE mooie dac en een Linn Akurate. lol .


Citaat van: Kjelt op februari 13, 2017, 08:52:58
Tja dat is natuurlijk zeer persoonlijk, bij mij hangt er aan de voorkant een zwarte vilten doek voor de Classe eindversterker, ik vind hem wel mooi maar hij hoeft van mij niet in het gezicht te staan. De blauwe ledjes heb ik ook al afgeplakt.
De tendens bij Classe voor HT is rackmount hardware ala de Sigma reeks, ergens in een kast verwerkt vanwege de talloze kabels en nu zelfs ventilatoren in hun eindversterkers. Meer een pro bioscoop achtige oplossing dus.

Wederom een keuze die je maakt. Ik vind dat wel belangrijk. Wat ik al vaker heb aangegeven: ik maak een ondergrens op kwaliteit, daar moet het aan voldoen. Alles wat daar binnen valt maak ik een volgende keuze, geld, gemak, etc. Maar ook zeer zeker of het smoelt. Als je veel uitgeeft mag het er ook mooi uitzien!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Fox

Citaat van: PietDV op februari 12, 2017, 22:07:55
Als het pas 2018 is dat er een opvolger komt van de SSP-800 dat gaan ze echt wel markt verliezen vrees ik. Vraag is of de Sigma wel evengoed klinkt  en wat zijn de alternatieven ? Mcintosh misschien maar de MX122 is een geupgrade Marantz 8802....

In 2018 heeft Marantz al een 8803  :D

Ik zou ook wel een SSP800 MKIII willen met streaming en een tunner...
(4K en Atmos hoeft niet)

riwi

Citaat van: Blue-Eyes op februari 13, 2017, 12:59:00
Boven de 10 k wordt het lastig, 20 k een no brainer.
Aparte budget keuze. Iets is een no-brainer als je er niet over na hoeft te denken en gelijk toeslaat. Een superdeal dus. Jij vind dat pas van toepassing bij een prijs van 20k euro :) Of bedoel je misschien een deal-breaker, gewoon omdat ie dan te duur is?

Citaat van: Kjelt op februari 13, 2017, 12:56:28
Goed punt maar vooral voor de vroege instappers dus.
Nee ik denk juist ook voor de late instappers. Een SSP800 v3 was toen deze uitkwam gewoon een recent model met alle benodigde features. De levens termijn (dwz dat er een markt voor is voor nieuwe kopers) is dus dankzij de upgrades en v1/v2/v3 modellen drastisch verlengd zonder dat Classé een compleet nieuwe prepro hoefde te lanceren.

Kjelt

#87
Citaat van: riwi op februari 13, 2017, 13:47:57
Nee ik denk juist ook voor de late instappers. Een SSP800 v3 was toen deze uitkwam gewoon een recent model met alle benodigde features. De levens termijn (dwz dat er een markt voor is voor nieuwe kopers) is dus dankzij de upgrades en v1/v2/v3 modellen drastisch verlengd zonder dat Classé een compleet nieuwe prepro hoefde te lanceren.
Relatief gezien heb je gelijk (qua hdmi en formaten) maar als je bv eens vergelijkt met de ontwikkelingen van de concurentie dan is de SSP800 gewoon zeer gedateerd.
De GUI en het gebruikersgemak van configuratie en opstarttijd dat is een laat 90'er begin jaren 2000 ervaring en kon 8 jaar geleden al niet meer meekomen met de concurentie.
Dat was helaas ook met de upgrades niet op te lossen. Als je dat vergelijkt met de concurentie die iedere 1 a 2 jaar een volledig geredesigned apparaat uitbrengen.......

Het zou echt mooi voor Classe zijn als ze nu weer een full up to date pre/pro uitbrengen, ik denk eigenlijk al dat het aan de vrij late kant is en dat ze veel business zijn verloren in de tussentijd. Wat dat betreft gaat de vergelijking met Lexicon wel op. Ik ben echt benieuwd of Classe nu ook daadwerkelijk een state of the art apparaat gaan bouwen en tegen welk prijskaartje.


blue-eyes

#88
Citaat van: riwi op februari 13, 2017, 13:47:57
Aparte budget keuze. Iets is een no-brainer als je er niet over na hoeft te denken en gelijk toeslaat. Een superdeal dus. Jij vind dat pas van toepassing bij een prijs van 20k euro :) Of bedoel je misschien een deal-breaker, gewoon omdat ie dan te duur is?


20K ga ik niet uitgeven voor een PRE. 10K wel. Inruil van huidige geeft een acceptabele bijleg prijs.

Btw, V3 heb ik niet in gebruik.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Citaat van: Blue-Eyes op februari 13, 2017, 15:15:06
20K ga ik niet uitgeven voor een PRE. 10K wel. Inruil van huidige geeft een acceptabele bijleg prijs.
Check again, ze gaan nu echt hard achteruit de 2e hands verkoop prijzen.

Fox

Citaat van: Kjelt op februari 13, 2017, 15:47:55
Check again, ze gaan nu echt hard achteruit de 2e hands verkoop prijzen.

Google geeft een 2e hands prijs van tussen de 4.000 en 5.000, dus gemiddeld 4.500 voor een V3 versie.
Maar ik zie ze ook wel eens lager 3.400 voor een v2...

riwi

Citaat van: Fox op februari 13, 2017, 16:25:38
Maar ik zie ze ook wel eens lager 3.400 voor een v2...

Als ik ooit overstap naar een andere pro-pro mag je mijn v3 overnemen ;)

@Kjelt het zijn juist die Marantzen die jaarlijks (zoals je zegt) compleet geredesigned moeten worden, die niet zo prijsvast zijn  :blink:
Een goed design hoef je niet om het jaar vanaf de grond af te herzien.  8)

blue-eyes

#92
Citaat van: Kjelt op februari 13, 2017, 15:47:55
Check again, ze gaan nu echt hard achteruit de 2e hands verkoop prijzen.

Check again. Ik zei dat ik 10k wil uitgeven, incluis inruil. Geen 20k. Ik heb niets gezegd over de inruilwaarde ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

PietDV

Als Classé voor de opvolger van de SSP-800 > 20k vraagt dan prijzen ze zichzelf volledig uit de markt vrees ik. Willen mensen nog zoveel aan digitale vlug afschrijvende spullen geven ? Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar toch...

riwi

#94
Citaat van: PietDV op februari 13, 2017, 18:48:32
Als Classé voor de opvolger van de SSP-800 > 20k vraagt dan prijzen ze zichzelf volledig uit de markt vrees ik. Willen mensen nog zoveel aan digitale vlug afschrijvende spullen geven ? Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar toch...

Dat denk ik eerlijk gezegd ook.

Voor de duidelijkheid : er is vanuit Classé niets gezegd over eventuele prijzen.
Ik las de opmerking van Patrick Butler :
Citaat van: Patrick Butler;50570641
The SSP-800 will never have Dolby Atmos or DTS:X capabilities. Classé is currently working on a replacement for the SSP-800 that will include 3D audio capabilities for large systems.

Regards,

Patrick Butler
B&W Group North America
En daaruit dacht ik dat het een concurrent van bv de datasat rs20 zou zijn, met 16 kanalen of iets dergelijks, als je het over "Large Systems" hebt. En de Datasat zit wel in de buurt van de 20k volgens mij met allerlei opties erbij.

Maar de 20k voor een SSP800 opvolger is dus puur een gok van mij. Pin me er niet op vast.

blue-eyes

We zijn nu toch off topic.... Zit er een HT pass through op de SSP800?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

Citaat van: Blue-Eyes op februari 13, 2017, 20:26:41
We zijn nu toch off topic.... Zit er een HT pass through op de SSP800?
HT passthrough is een functie van een stereo versterker. Je hebt dan de stereo uitgangen van de HT versterker die via deze input van de stereo amp lopen en de volume regeling van de stereo amp bypassen.
De meeste Classe stereo amps hebben wel HT passthrough.

blue-eyes

#97
Citaat van: riwi op februari 14, 2017, 10:38:18
HT passthrough is een functie van een stereo versterker. Je hebt dan de stereo uitgangen van de HT versterker die via deze input van de stereo amp lopen en de volume regeling van de stereo amp bypassen.
De meeste Classe stereo amps hebben wel HT passthrough.

I stand corrected, zo bedoelde ik het idd.


Handleiding CP800

Citaat
u Selecting Pass-Thru locks the volume at 0.0 dB for this source and passes the
signal through the preamp without changing its level. This feature is useful to
avoid having two volume controls active such as when the preamp sits between
an SSP or a whole house digital music server system and the L&R channel
amplifiers. Note that the Pass-Thru mode is available for digital as well as analog
sources.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Fox

Citaat van: riwi op februari 13, 2017, 16:43:28
Als ik ooit overstap naar een andere pro-pro mag je mijn v3 overnemen ;)

Hangt af van de prijs  8)

Staat nu een V3 op de Duitse 2e hand voor 3.900

blue-eyes

Dan is straks een CP800 met een streamer, vs streaming via DAC SSP800, een leuke test om te doen.
En daarnaast een Oppo 205, met dubbele HDMI uitgangen.

Of overstappen op de Sigma reeks. Dat is geen optie wat mij betreft.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey