Jumping Jack

Gestart door Jumping Jack, maart 14, 2011, 10:58:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz

Citaat van: Kingpin op oktober  5, 2013, 15:45:53
Denk dat de meeste apparaten geen linieare voeding hebben.

Say what?? Ik denk dat 90% van de serieuze audio-apparaten dat wel heeft (hoewel Linn en Chord briljante SMPSs gebruiken).

Kingpin

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2013, 15:50:04
Say what?? Ik denk dat 90% van de serieuze audio-apparaten dat wel heeft (hoewel Linn en Chord briljante SMPSs gebruiken).
linieare geregelde voedingen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Citaat van: Kingpin op oktober  5, 2013, 16:00:27
linieare geregelde voedingen?

Lineair en geregeld (gereguleerd bedoel je?) zijn twee verschillende zaken. In de audio is inderdaad zeker niet iedere lineaire voeding gereguleerd.

Kingpin

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2013, 16:01:54
Lineair en geregeld (gereguleerd bedoel je?) zijn twee verschillende zaken. In de audio is inderdaad zeker niet iedere lineaire voeding gereguleerd.
I know, ben soms niet altijd even helder ;) bedoelde idd gereguleerd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Btw wat is er zo speciaal aan de Naim voeding (XPS), kan iemand dat verklaren, wat zit erin waardoor deze duurder is als het aangesloten apparaat?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Toch is het best een interessant onderwerp... 8)  Als je qua warmtegeleidende eigenschappen kijk naar b.v. koper, dan zou dit materiaal nog beter zijn als componentbehuizing  ;)
Koper vs Aluminium laat een verschil van 153 W (m*K) en dat is 3x zoveel als de warmtegeleidende waarde van staal 50 W (m*K) !! Om over RVS nog maar niet te spreken...

Overigens is het allemaal mooi als er behuizing materiaal gebruikt wordt met hoge warmtegeleidende eigenschappen, maar als het component in kwestie in een (gesloten) meubel of kast staat blijf er weinig meer over van deze mooie eigenschappen  :(

De Burson Conductor dac die ik heb kan overigens ook zeer warm worden met zijn pure klasse A opzet. Burson gebruikt voor bijna al hun componenten de dikwandige alumium behuizing als ''passieve'' warmtegeleider.
Het is te merken dat deze zich echt lekker voelt met voldoende ventilatie ruimte om zich heen  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

garmtz

Citaat van: Kingpin op oktober  5, 2013, 16:11:22
Btw wat is er zo speciaal aan de Naim voeding (XPS), kan iemand dat verklaren, wat zit erin waardoor deze duurder is als het aangesloten apparaat?

De XPS heeft 6 verschillende voedingslijnen, die allemaal sterk (soms dubbel) gereguleerd zijn.

Kingpin

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2013, 16:27:04
De XPS heeft 6 verschillende voedingslijnen, die allemaal sterk (soms dubbel) gereguleerd zijn.
Ok, dus elk gedeelte wordt apart gevoed met een gereguleerde lineare voeding?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

#1683
Citaat van: Kingpin op oktober  5, 2013, 17:23:20
Ok, dus elk gedeelte wordt apart gevoed met een gereguleerde lineare voeding?
Denk dat ze gewoon 1 trafo delen, en waarschijnlijk ook dezelfde elco bank, voorzover ze hetzelfde voltage moeten leveren.  De electronica kan ook niet veel kosten.  Dat verklaart die prijs dus niet...

garmtz


Citaat van: Kingpin op oktober  5, 2013, 17:23:20
Ok, dus elk gedeelte wordt apart gevoed met een gereguleerde lineare voeding?

Nee, de XPS is zelf een voeding, dus intern wordt er niets gevoed. Er worden voedingsspanningen gegenereerd. En die spanningen worden actief gereguleerd zodat ze onder belasting niet inzakken.

Kingpin

#1685
Citaat van: garmtz op oktober  5, 2013, 18:16:43
Nee, de XPS is zelf een voeding, dus intern wordt er niets gevoed.
Dat wist ik, maar dat bedoelde ik ook niet.
Ik bedoelde dat de XPS meerdere uitgangsspanningen genereerd voor de aansturing van de interne gedeeltes (analoge circuit, digitale circuit, dac etc) van het aangesloten apparaat (bv NDX).

Citaat
Er worden voedingsspanningen gegenereerd. En die spanningen worden actief gereguleerd zodat ze onder belasting niet inzakken.
zoals ik al zei.

Maar dan nog, 4k en dik 8k voor de duurste versie :-X
Wat is er zo speciaal aan?
Ik snap dat als je elk deel van een apparaat apart voed en zijn eigen voedingsbron heeft (been there done that) het beste is, maar die prijs staat in niets tot de verhouding van een voedinkje.
Vandaar mijn vraag wat is er zo speciaal aan een voeding van 8000+ euro?

edit: typo (damn ios7)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

twani

Citaat van: Kingpin op oktober  5, 2013, 19:16:31
Dat wist ik, maar dat bedoelde ik ook niet.
Ik bedoelde dat de XPS meerdere uitgangsspanningen genereerd voor de aansturing van de interne gedeeltes (analoge circuit, digitale circuit, dac etc) van het aangesloten apparaat (bv NDX).
zoals ik al zei.

Maar dan nog, 4k en dik 8k voor de duurste versie :-X
Wat is er zo speciaal aan?
Ik snap dat als je elk deel van een apparaat apart voed en zijn eigen voedingsbron heeft (been there done that) het beste is, maar die prijs staat in niets tot de verhouding van een voedinkje.
Vandaar mijn vraag wat is er zo speciaal aan een voeding van 8000+ euro?

edit: typo (damn ios7)
Daar ga jij echt geen fatsoenlijk antwoord op krijgen "KP" ;). Ik zou niet weten hoe je dat moet uitleggen.....

Deleted Member 2

Citaat van: twani op oktober  5, 2013, 20:47:44
Daar ga jij echt geen fatsoenlijk antwoord op krijgen "KP" ;). Ik zou niet weten hoe je dat moet uitleggen.....

Bedoel je: hoe naim en ook linn dat kan verantwoorden?

twani

Citaat van: Onder013 op oktober  5, 2013, 22:35:16
Bedoel je: hoe naim en ook linn dat kan verantwoorden?
Zolang ze het verkopen kunnen ze het verantwoorden, uitleggen waarom dat voor €8000 moet lijkt me een stuk lastiger...

twani

#1689
Daar koop je (op een haar na) een hele nieuwe Citroen C1 voor bij mij.  Zit standaard al streaming op ook bedenk ik me nu :D

YamahaRXV

Citaat van: twani op oktober  5, 2013, 22:45:51
Zolang ze het verkopen kunnen ze het verantwoorden, uitleggen waarom dat voor €8000 moet lijkt me een stuk lastiger...

+1  ;)  Ik draag het merk Naim inmiddels een warm hart toe, mede door zijn klanksignatuur en vind persoonlijk de prijs/kwaliteit verhouding van hun versterkerlijnen best goed en in verhouding met het gebodene.

Als we praten over de prijzen van hun voedingupgrades in de vorm van bv een xps dan gaat het werkelijk nergens meer over.... :withstupid:
Dat de prijs van zo,n voedingupgrade voor een component zo,n 35 tot 40 % bedraagt van de aanschafkosten van het ''main component'' vind ik al op het randje, maar een prijs die een keer zo hoogt ligt als de aanschafprijs voor het ''main component'' is m.i. gewoon pure waanzin en kan gewoon niet verantwoord worden  :(
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

eddy135

Misschien is het wel gewoon moeilijker een "echt" goede voeding te maken, dan bv. een streamer...

Of in ieder geval makkelijker een streamer die nogal gevoelig is voor de voeding... :devil:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

twani

#1692
Bijna € 8400,-   Zegt 't maar......

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

AbZ

#1694
Et voila`  ;D

Exact(?) wat ik voorspelde: 1 trafo, 1 elcobank, en een paar voltregelaars.  Kosten geraamd op twee maal drie keer nix. 
:whatsthat:  of zitten die elco's nu op aparte trafotakken+gelijkrichters?  Dan is de trafo wel iets duurder.  Het maakt iig geen indruk...

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Robiwan

Citaat van: AbZ op oktober  6, 2013, 22:53:11
Et voila`  ;D

Exact(?) wat ik voorspelde: 1 trafo, 1 elcobank, en een paar voltregelaars.  Kosten geraamd op twee maal drie keer nix. 
:whatsthat:  of zitten die elco's nu op aparte trafotakken+gelijkrichters?  Dan is de trafo wel iets duurder.  Het maakt iig geen indruk...

wat dacht jij dan dat er in zat, een kerncentrale? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

twani

€400,- max aan onderdeeltjes, €150,-  aan research (iedere electronicaboy bedenkt én bouwt zoiets in één avond in elkaar).

En de rest is uhhhhhh...............winst denk ik :nopompom:   Oké oké, beetje transport, marketing en belasting er nog af.......

Jumping Jack

Het is mss nuttiger om deze discussie in het Naim-topic te gaan voeren.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs