Tompj’s audio: no nonsense, de muziek telt.

Gestart door tompj, augustus 23, 2020, 12:31:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mediator

Ik ben momenteel ook vrijwel gestopt met vinyl kopen. Wat mij betreft is vinyl zo duur geworden vanwege de hype. Ook voor tweedehands wordt momenteel veel gevraagd terwijl je dat in de jaren negentig haast voor niets op de kop tikte. Wat, je kreeg toen haast geld bij ;) Ik koop nu veel meer CD's want die zijn nu voor weinig beschikbaar. Ik heb gelukkig genoeg bestaand vinyl om te draaien. Met de prijzen van CD's kun je af en toe nog eens wat proberen. En bevalt het niet dan is er geen man overboord.

brt

Citaat van: tompj op maart  1, 2024, 18:49:41Dank je!

Maar, analoog op niveau kost wel moeite, tijd en geld. Het is niet even een streamertje kopen.

Beetje kort door de bocht. Digitaal vraagt net zoveel wat dat betreft, kan ook op heel veel fronten misgaan.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Hannibal_

Citaat van: tompj op maart  1, 2024, 18:49:41Dank je!

Ja ik ben wel een beetje een nerd geloof ik. Kan enorm genieten van alleen al die RB 3000 arm. Kunstwerkje.

Maar, analoog op niveau kost wel moeite, tijd en geld. Het is niet even een streamertje kopen. Alles mechanisch en analoog, no place to hide. Draaitafel, voeding, arm, element, phono pre. Het moet wel allemaal op orde zijn.
Maar het is zo leuk die platen....

Kunstwerk inderdaad.

Vind het nerd gehalte wel meevallen hoor. Heel mooie ingetogen looks en kwaliteit voor je geld.

Wat plaatjes betreft, tja, vroeger kostte nieuwe ook wel tegen de 20-25 gulden. Dat werden heel snel euro's toen die ingevoerd werden. Dat was 2002 toch? Nog even 20 jaar inflatie doorrekenen, schaarste in productie, tja dan zijn dit geen verassende prijzen. Al vind ik het ook hoge gevoelsprijzen.

Een aantal jaren geleden vond je nog wel bakken vol LP's voor een euro bij kringlopers. Was wel zoeken naar leuke, maar dat is altijd al zo geweest, toch? Lekker een middagje in een platenzaak door de bakken heen lopen  ::) . Maar in de laatste kringloop waar ik was had de inflatie ook toegeslagen  ;D

Setjes 45 toeren LP's van 100-150 euro vind je trouwens ook. Ik kan me voorstellen dat dat prachtig klinkt (12" single's klonken ook altijd gaaf) en het is goed voor de beweging/ conditie. Hier bewerkelijk: plateau er af, snaartje verleggen op andere pulley, plateau weer terug  ;D  eigenlijk heerlijk ritueel  ;)  ::)

Ik ga mijn 12" en epeetjes zoeken!  :colgate:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

tompj

#203
Citaat van: brt op maart  1, 2024, 22:00:02Beetje kort door de bocht. Digitaal vraagt net zoveel wat dat betreft, kan ook op heel veel fronten misgaan.
Hmmm.
Motor, snaar, PSU, chassis, arm, element, naald, armbekabeling, phono pre, afstelling, ondergrond...serieus veel variabelen. En allemaal analoog, dus grote verschillen.

Die arm...😍

Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

tompj

Omdat ik mijn nieuwe draaitafelcombinatie toch wat meer pit in de weergave wil geven, ga ik de voortrap (Rega Aria) die ik op proef heb, toch niet houden.
In plaats daarvan komt er een Musical Fidelity Nu Vista Vinyl. Een flinke stap hoger. Ik denk dat de front end het waard is.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

tompj

#205
Update.
Ik heb enorm veel gedoe gehad met brom uit mijn phono pre. Alles geprobeerd (tips niet meer nodig, echt alles geprobeerd), maar niets hielp.

Uiteindelijk een versterker met geïntegreerde phono pre (mm/mc) op proef. Luxman LX 380. Weg brom.

Uiteraard moest hij me ook klankmatig overtuigen, en dat kwam goed.

Mijn Melody heeft dat 300b midden, dat blijft ongeëvenaard, maar de Luxman klinkt frisser in het hoog. Is wat meer all round en laat details wat beter horen. In totaliteit is de een niet beter dan de ander, anders is het wel.

Ik ga in ieder geval met de Luxman verder (en eindelijk lekker plaatjes draaien). De Melody gaat in de verkoop.

Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

brt

Hee wat irritant die brom! Maar je had toch een MF voor de phono? Zat het daar niet in? Of lag het ook aan de Melody?

Mooie versterker trouwens die Melody, heb hem hier nu ook staan  :wub:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

#207
Citaat van: brt op mei  3, 2024, 16:49:35Hee wat irritant die brom! Maar je had toch een MF voor de phono? Zat het daar niet in? Of lag het ook aan de Melody?

Mooie versterker trouwens die Melody, heb hem hier nu ook staan  :wub:
De brom kwam door de combi van de MF phono pre en de Melody. Ergens pikte de MF die brom op. Niet op te lossen. Met een losse phono pre van Rega had ik hetzelfde probleem (alleen iets minder luide brom). De Luxman heeft een interne mc pre. Die geeft geen problemen.

De Melody is inderdaad geweldig. Dat midden uit de 300b's is ongeëvenaard.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

addesmo

Mooie versterker die Lux!
Enige nadeeltje van de ingebouwde phonopre is dat die vast 100 ohm is. Maar gelukkig zijn denk ik de meeste mc elementen zeer geschikt voor 100ohm  ;)

DofN

Citaat van: tompj op mei  3, 2024, 15:24:12Update.
Ik heb enorm veel gedoe gehad met brom uit mijn phono pre. Alles geprobeerd (tips niet meer nodig, echt alles geprobeerd), maar niets hielp.

Uiteindelijk een versterker met geïntegreerde phono pre (mm/mc) op proef. Luxman LX 380. Weg brom.

Uiteraard moest hij me ook klankmatig overtuigen, en dat kwam goed.

Mijn Melody heeft dat 300b midden, dat blijft ongeëvenaard, maar de Luxman klinkt frisser in het hoog. Is wat meer all round en laat details wat beter horen. In totaliteit is de een niet beter dan de ander, anders is het wel.

Ik ga in ieder geval met de Luxman verder (en eindelijk lekker plaatjes draaien). De Melody gaat in de verkoop.



Plaatje!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

tompj

Citaat van: addesmo op mei  3, 2024, 17:44:47Mooie versterker die Lux!
Enige nadeeltje van de ingebouwde phonopre is dat die vast 100 ohm is. Maar gelukkig zijn denk ik de meeste mc elementen zeer geschikt voor 100ohm  ;)
Ja, minder flexibiliteit. Mijn element is 100 ohm, dus dat gaat goed.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

tompj

#211
Het speelt allemaal heerlijk zo hoor. De Rega met element in hun element (...), de Luxman lekker warm. De Accuphase CD speler doet het ook lekker. Samen met de Naim streamer een toch vrij compacte set.
IMG_9459.jpeg
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Mediator

Jammer dat ik het niet eerder heb gelezen want ik denk wel te weten waar die brom vandaan komt. Eigenlijk ligt de oorzaak in de Rega RP8 die de aarde aan de massa van het linker of rechter kanaal heeft liggen. Eigenlijk gaat dat altijd goed maar bij mij ging het met mijn buizenpré ook niet lekker. Ik heb de aarde losgemaakt en een aparte draad voor de aarde gemaakt en die zoals bedoeld vastgemaakt aan de phonopré. Brom helemaal weg en nooit meer last van gehad. Maar je bent nu gelukkig lees ik dus prima zo denk ik dan maar.

tompj

Citaat van: Mediator op mei  3, 2024, 18:25:47Jammer dat ik het niet eerder heb gelezen want ik denk wel te weten waar die brom vandaan komt. Eigenlijk ligt de oorzaak in de Rega RP8 die de aarde aan de massa van het linker of rechter kanaal heeft liggen. Eigenlijk gaat dat altijd goed maar bij mij ging het met mijn buizenpré ook niet lekker. Ik heb de aarde losgemaakt en een aparte draad voor de aarde gemaakt en die zoals bedoeld vastgemaakt aan de phonopré. Brom helemaal weg en nooit meer last van gehad. Maar je bent nu gelukkig lees ik dus prima zo denk ik dan maar.
Nope.
De brom was er ook als ik de draaitafel niet aangesloten had. Dus alleen de phono pre en de geïntegreerde versterker.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

fietser

Jammer dat je de brom niet uit je phono-pre kon krijgen. Maar imo voor een bijzondere oplossing gekozen door je versterker te vervangen.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

tompj

Citaat van: fietser op mei  3, 2024, 20:32:31Jammer dat je de brom niet uit je phono-pre kon krijgen. Maar imo voor een bijzondere oplossing gekozen door je versterker te vervangen.
Ik vind minder apparaten ook wel een voordeel. Ik houd wel van een compacte set.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

mmuetst

Mooie set zo! Ik zie AudioQuest in je lijstje staan, zou mij niks verbazen als dat de boosdoener is geweest wat de brom betreft. Maar goed, dat probleem is door de Luxman opgelost. Veel luisterplezier de komende tijd.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

tompj

#218
Citaat van: mmuetst op mei  3, 2024, 21:12:29Mooie set zo! Ik zie AudioQuest in je lijstje staan, zou mij niks verbazen als dat de boosdoener is geweest wat de brom betreft. Maar goed, dat probleem is door de Luxman opgelost. Veel luisterplezier de komende tijd.

Nee hoor. Kabels gewisseld (en audioquest niet eens gebruikt).
Geloof me, alles is geprobeerd.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

mmuetst

Duidelijk, was ook maar een wilde gok.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Citaat van: mmuetst op mei  3, 2024, 21:57:53Duidelijk, was ook maar een wilde gok.

Misschien stond zijn koffiemachine nog aan? 
Of.. er hing een foto scheef?  :tounge2:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

Citaat van: brt op mei  3, 2024, 22:05:23Misschien stond zijn koffiemachine nog aan? 
Of.. er hing een foto scheef?  :tounge2:
Volgens de experts kan zoiets ook door de buren komen, of een telefoonpaal, of een router elders in de straat, of.... Ik heb in ieder geval alles in en om mijn eigen huis uitgesloten.
Gelukkig is het met de Luxman opgelost.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

brt

Toch jammer dat het nu ophoudt. Het begon net leuk te worden met deze speculaties  :D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mitch--

En de Harbeth's hebben het veld echt verlaten begreep ik, staan toevallig bij een collega van mij nu thuis  8)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

tompj

Citaat van: Mitch-- op mei  4, 2024, 10:51:04En de Harbeth's hebben het veld echt verlaten begreep ik, staan toevallig bij een collega van mij nu thuis  8)
Ja, die zijn echt weg. Prachtspeaker blijft het.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element