hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: hifiman op maart  5, 2017, 09:44:19
Ok dat is geredeneerd vanuit de normen, maar even vanuit eigen common sense, zie ik geen enkel verschil. (waarbij je het woord zie dan weer even niet letterlijk moet nemen  :D )
Als de wcd niet vast op de muur gemonteerd is kunnen er continu krachten op de VD bedrading komen die daar niet tegen kan. Zo mag je dus ook niet vd draad gebruiken voor netsnoeren van wcd naar apparaat.

hifiman

#10076
Vorig weekend het buizenbuffer projectje afgerond door er een mute circuit in te bouwen. Bij deze nog even wat foto's.
Hij staat nu te "in" te spelen in de stereoset boven  :hehe:

Harry HT

Hi Hifiman,

Ziet er netjes uit.  O0

Klinkt ie net zo mooi als ie eruit ziet?

In het verleden had je ook een buizenbuffer? (musical fidelity?)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Dank je Harald. En dat klopt, de MF X10 is het destijds allemaal mee begonnen  :bigsmile:
Deze buffer op basis van een 6H30 buis klinkt beduidend beter, de X10 is toch een beetje een bruin cafe en werkt om praktische redenen met een erg lage spanning op de buisjes, wat ook niet ideaal is.

Er zit helaas een lichte brom in (die heb ik niet in mijn versterker beneden waar deze buffer een 1 op 1 kopie van is) dus heb ik zojuist nog even de smoorsmoel 90 graden gedraaid zodat tie niet in het veld van de trafo zit. Helaas heeft het niet geholpen.

De oplettende kijker ziet ook nog een extra rode wima condensator, waarmee het aardpunt van de schakeling indirect aan de behuizing wordt gelegd. Dit hielp wel veel, want initieel had ik echt een brom probleem. Op zich doet de buffer het prima dus, maar dat (lichte) brom verhaal wil ik nog eens verder onderzoeken, moet daar even bij aantekenen dat ik geen randaard stopcontacten heb hier boven.

Citaat van: Harry HT op maart 18, 2017, 09:14:56
Hi Hifiman,

Ziet er netjes uit.  O0

Klinkt ie net zo mooi als ie eruit ziet?

In het verleden had je ook een buizenbuffer? (musical fidelity?)

Gegroet,

Harry

hifiman

#10079
Verder een begin gemaakt met de streamer. Het boren in staal bleek uiteindelijk reuze mee te vallen.  :angel:

Een 1e test om middels i2s vanuit de hifiberry naar de AK4396 DAC te gaan, vooralsnog geen geluid  :D In een volgende poging ga ik de I2S verbinding korter maken en wellicht gelijk maar even met coax uitvoeren en dan eens uitzoeken hoe ik de betreffende register bits moet zetten van de DAC chip om er geluid uit te krijgen. :music:


hifiman

#10080
Het achterpaneel is klaar, de gaten zitten erin. Ik zag er zo tegen op omdat het staal was, maar bleek reuze mee te vallen  ;D
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het gat voor de net entree er al in zat.
Zelfs inclusief een neutrik RJ45 ingang  :clapping:

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Citaat van: reza op maart 19, 2017, 10:55:02
Gefeliciteerd! ;)
Dat is waarschijnlijk bedoeld voor de post die ik nog niet geplaatst heb  ;D

Dirk

Citaat van: hifiman op maart 19, 2017, 10:47:50
Het achterpaneel is klaar, de gaten zitten erin. Ik zag er zo tegen op omdat het staal was, maar bleek reuze mee te vallen  ;D
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het gat voor de net entree er al in zat.
Zelfs inclusief een neutrik RJ45 ingang  :clapping:
ik zou de entree toch omdraaien, oogt wat "normaler"  ;D
waarom heb je de RJ45 op z'n zijkant gezet? :dontgetit:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MLCinema

#10084
Citaat van: hifiman op maart 19, 2017, 11:02:23
Dat is waarschijnlijk bedoeld voor de post die ik nog niet geplaatst heb  ;D
Die post laat wel op zich wachten[emoji6]... Feli en mooi vakwerk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

reza

Citaat van: hifiman op maart 19, 2017, 11:02:23
Dat is waarschijnlijk bedoeld voor de post die ik nog niet geplaatst heb  ;D

Dat klopt!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Citaat van: Dynky op maart 19, 2017, 11:04:53
ik zou de entree toch omdraaien, oogt wat "normaler"  ;D
waarom heb je de RJ45 op z'n zijkant gezet? :dontgetit:
en waarom niet in het zwart?  :D We zijn helemaal niet perfectionistisch hoor op dit forum  ;D

Kingpin

Citaat van: hifiman op maart 19, 2017, 10:47:50
Het achterpaneel is klaar, de gaten zitten erin. Ik zag er zo tegen op omdat het staal was, maar bleek reuze mee te vallen  ;D
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het gat voor de net entree er al in zat.
Zelfs inclusief een neutrik RJ45 ingang  :clapping:
Klein vraagje, zit de massa van de RCA's aan het chassis?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Gokje, Gezien de witte plastick isolerende ring lijkt me dat van niet  :coffee:

Kingpin

Citaat van: Kjelt op maart 19, 2017, 22:54:42
Gokje, Gezien de witte plastick isolerende ring lijkt me dat van niet  :coffee:
Dacht ik ook toen ik afgelopen week de mijne binnenkreeg, maar dat was niet zo, zien er namelijk hetzelfde uit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Citaat van: Dynky op maart 19, 2017, 11:04:53
ik zou de entree toch omdraaien, oogt wat "normaler"  ;D
waarom heb je de RJ45 op z'n zijkant gezet? :dontgetit:
Omdat dat beter klinkt   :clapping:

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart 19, 2017, 16:32:41
en waarom niet in het zwart?  :D We zijn helemaal niet perfectionistisch hoor op dit forum  ;D
Joh, das wel netjes, jammer dat ik dat niet eerder wist dat er ook een zwarte versie bestond  :inlove:

hifiman

Citaat van: Kingpin op maart 20, 2017, 06:54:27
Dacht ik ook toen ik afgelopen week de mijne binnenkreeg, maar dat was niet zo, zien er namelijk hetzelfde uit.
En toch gaat Kjelt door voor de koelkast  ;) Ze zijn netjes geisoleerd van de kast.

hifiman

#10093
Wat die post betreft waar iedereen op zit te wachten  :P betreft , sinds gisteravond staat er een JVC X5000 te spelen in huize hifiman als vervanger voor de X500. Ik heb daar een hoop over te zeggen, waar ik nu geen tijd voor heb, dus later meer daar over  :angel:

PS. foto's van de projector heeft niet zoveel zin, want hij ziet er exact hetzelfde uit als de X500. 

MLCinema

Citaat van: hifiman op maart 20, 2017, 10:48:37
Wat die post betreft waar iedereen op zit te wachten  :P betreft , sinds gisteravond staat er een JVC X5000 te spelen in huize hifiman als vervanger voor de X500. Ik heb daar een hoop over te zeggen, waar ik nu geen tijd voor heb, dus later meer daar over  :angel:

PS. foto's van de projector heeft niet zoveel zin, want hij ziet er exact hetzelfde uit als de X500.
Mooi hoor! Ervaar je het ook daadwerkelijk als een upgrade?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Kingpin

Citaat van: hifiman op maart 20, 2017, 10:47:22
En toch gaat Kjelt door voor de koelkast  ;) Ze zijn netjes geisoleerd van de kast.
Ik moet nog ff op zoek, heb de verkeerde besteld :(
Net als m'n achtpolige schakelaar, bleek het een trimmer te zijn ipv met steeltje, gaat weer lekker :)

Anyway, ziet er goed uit!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Citaat van: Kamidioblitz op maart 20, 2017, 18:23:23
Mooi hoor! Ervaar je het ook daadwerkelijk als een upgrade?
Om eerlijk te zijn: nog niet.. Maar dat kan nog veranderen.
Ik ben van plan vandaag een stukje erover te schrijven waarin ik dat toe zal lichten.

hifiman

Citaat van: Kingpin op maart 20, 2017, 23:15:10
Ik moet nog ff op zoek, heb de verkeerde besteld :(
Net als m'n achtpolige schakelaar, bleek het een trimmer te zijn ipv met steeltje, gaat weer lekker :)
Aiii, dat heb je met online kopen tegenwoordig  :P

hifiman

#10098
Ok de upgrade van de X500 naar de X5000 dus.. Althans dat is de bedoeling dat het een upgrade is  :P

Alhoewel ik zeer tevreden ben over het mooie plaatje wat de X500 neerzet, was ik elke keer wel weer postief verrast door het mooie scherpe dynamische plaatje van de X5000 als ik deze bij htforum vrienden thuis zag. Ook de mogelijkheid tot HDR spreekt mij aan, al zie ik dat als meer iets voor de toekomst zolang er nog zo weinig aanbod is.

Afgelopen zondagavond heb ik de X5000 opgehaald en ben ik eerst een uur bezig geweest met het beeld weer netjes uitlijnen op het scherm en de focus afstellen en dergelijke. Wat gelijk opviel (geen verrassing) was de enorme bak licht die eruit komt t.o.v. de X500. Met de X500 draaide ik in low lamp met de iris op -6 om aan 60 cd/m2 te komen (pakweg 17 Ftlm) in 16:9 mode, dit dan wel in combinatie met een prismasonic anamorphische lens.

De x5000 geeft zoveel licht dat ik de iris uiteindelijk op -12 heb gezet (nog steeds met prismasonic lens en de lamp in low mode) om een acceptabel plaatje te krijgen, met meer licht vond ik het gewoon niet mooi. Uiteindelijk bleek de avond erop (toen ik ging meten) dat de iris zelfs naar -15 moet om aan diezelfde 60 cd/m2 te komen.
Mijn eerste indruk:
- minder goede zwartwaarden dan de X500 (deels door de hoeveelheid licht, maar ook omdat de x500 hierop zowiezo net even iets beter presteert)
- een scherper plaatje
- heel veel licht dus
- wat fletse kleuren in heldere scenes

Al met al was de 1e indruk:  1-0 voor de x500: een mooier filmischer plaatje.

Dat had ik niet verwacht en snap ik ook niet helemaal want ik heb deze zelfde projector bij de vorige eigenaar elke keer prachtig zien spelen.

hifiman

#10099
Gisteravond dus deel 2: het calibreren van de x5000.

Tot mijn verbazing (ik heb de projector zelf nog samen met de vorige eigenaar gecalibreerd een tijdje terug) bleek de greyscale en CMS verre van goed te staan, waarschijnlijk mede door het andere doek (t.o.v. vorige eigenaar) en dat de prismasonic er nog tussen zit... Anyway, na calibratie (en dus ook het terugzetten van de iris naar -15) zagen de kleuren er weer een stuk beter uit en herkende ik weer enigszins terug wat ik zo mooi vind in het plaatje van de x500.

Tevens kreeg ik de gamma niet goed recht en dat betekent dus dat ik het hele calibratie verhaal binnenkort nog een keer over moet doen met daaraan voorafgaand een autocal om de gamma weer recht te trekken, een mooi klusje voor komend weekend want dat kost toch wel even een aantal uurtjes zo bij elkaar.

Ik heb ook nog met MPC zitten spelen en kom tot de conclusie dat het gestokener plaatje van de x5000 met name in de verbeterde MPC zit, zet ik deze namelijk met alle settings op 0 (zoals ik dat ook op de x500 deed) dan zie ik opeens weinig of geen verschil meer in scherpte. Neemt niet weg dat deze verbeterde MPC een pluspunt is van de X5000.

Ook zie ik dat motionflow (frame interpolatie) weer net even wat smoother is , hetgeen ook een pluspunt is. Wel nog steeds in de low stand natuurlijk.

Het verschil tussen de x500 en x5000, zoals ik deze een dag eerder in het voordeel van de x500 ervaarde is nu opeens een heel stuk kleiner, maar toch neig ik nog te zeggen dat ik de x500 onder de streep nog steeds het mooiste meest filmische plaatje vind geven. De x5000 daarentegen heeft dan weer wel wat andere voordelen zoals toekomst vastheid (HDR) en de betere MPC en motion flow en meer power in de lamp (dus als het goed is langere levensduur voor er vervanging nodig is).