hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Gisteravond kwam Anton (Scrutinizer) op bezoek en om een lang verhaal kort te maken: de monoblokjes bevallen opeens stukken beter  :worship:

Ok dan toch maar het lange verhaal  ;D Anton is een kei in het positioneren van speakers, dus nadat ik hem even rustig zijn gang heb laten gaan met wat heen en weer schuiven klonk het al een stuk beter. Maar daar bleef het niet bij :P

De Tannoys klonken nogal "muf" en op aanraden van Anton toch maar een andere condensator (Wima MKP) in het wisselfilter voor het hoog gezet (er zat een russische papier in olie geval in) en dit bleek inderdaad beter te klinken: meer detail en een mooier midden.

Nu we toch bezig waren, ook nog de tweeter wat meer hoog gegeven (wederom aanpassing in het filter) en nu begon de speaker echt muziek te maken  :clapping:

De monoblokjes tussendoor ook nog vergeleken met de Cambridge Azur A340 waar ik de afgelopen paar jaar boven mee speelde, conclusie: de monoblokken klinken toch echt een klasse beter, ruimtelijker en meer power/dynamiek.

Wel ga ik de speakers uit nieuwsgierigheid nog een keer meten, maar ze klinken in elk geval prima en dat is uiteindelijk waar het om gaat  ^^

Al met erg blij met deze aanpassingen, nogmaals hartelijk dank Anton!  :pompom:

En het moge duidelijk zijn, de MA-500 blokjes mogen voorlopig blijven.  :inlove:

To be continued  ;)

hifiman

Heet van de pers, binnenkort in dit (home) theater, een Onkyo PR-SC5507 surround processor.  :inlove:

Kjelt

Citaat van: Audioloog op januari  6, 2015, 10:33:41
Gisteravond kwam Anton (Scrutinizer) op bezoek en om een lang verhaal kort te maken: de monoblokjes bevallen opeens stukken beter  :worship:
Goed bezig weer, had Anton een toolchest met condensatoren en spoelen bij?  ;D
Als ik je verhaal lees heb je dus de speakerfilters en positionering van de speakers aangepast maar niet de monoblokjes nog verder getuned?
Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf.

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari  6, 2015, 11:06:37
Goed bezig weer, had Anton een toolchest met condensatoren en spoelen bij?  ;D
Als ik je verhaal lees heb je dus de speakerfilters en positionering van de speakers aangepast maar niet de monoblokjes nog verder getuned?
Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf.
Nee, ik had zelf nog een en ander liggen  ;)

Ja dat klopt, nu de speakers aangepast en correct gepositioneerd zijn is het verschil tussen de Cambridge en de monoblokjes opeens een stuk groter en duidelijker. Ik was teleurgesteld in de monoblokjes omdat ik amper verschil waarnam t.o.v. de Cambridge en het in eerste instantie dus geen upgrade leek.

williams

Zo dat is een mooie aankoop ,nu nog een eindversterker voor je surounds en je zit er weer keurig bij.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Goede deal. Had ik toch een juiste voorzet gedaan door even te melden dat Kjelt ook nog een mooie prepro te koop had staan :)

Ben benieuwd hoe die bevalt. Mooi apparaat. Heb hem ook een weekje op bezoek gehad :)

hifiman

Citaat van: riwi op januari  6, 2015, 20:05:49
Goede deal. Had ik toch een juiste voorzet gedaan door even te melden dat Kjelt ook nog een mooie prepro te koop had staan :)

Ben benieuwd hoe die bevalt. Mooi apparaat. Heb hem ook een weekje op bezoek gehad :)
Haha, ja dat klopt  ;D Ik ga hem komend weekend ophalen, als het spul draait dan is dit wellicht een leuke aanleiding om weer eens een meet & greet bij mij thuis te organiseren  :popcorn:

kermit

Citaat van: Audioloog op januari  7, 2015, 09:54:16
Haha, ja dat klopt  ;D Ik ga hem komend weekend ophalen, als het spul draait dan is dit wellicht een leuke aanleiding om weer eens een meet & greet bij mij thuis te organiseren  :popcorn:

Misschien kun je gelijk een demo bijwonen van de Atmos als je bij Kjelt bent.  Als ie het af heeft tenminste. ;) Ben benieuwd .

Kjelt

Helaas nog steeds werk in uitvoering omdat ik weer aan het werk ben heb ik nu ook significant minder tijd  :(  ;D .
Ik wacht nog op twee stands en ik wil er ook nog twee zelf bouwen.

)p(


Citaat van: Audioloog op januari  6, 2015, 10:33:41


Ok dan toch maar het lange verhaal  ;D Anton is een kei in het positioneren van speakers, dus nadat ik hem even rustig zijn gang heb laten gaan met wat heen en weer schuiven klonk het al een stuk beter. Maar daar bleef het niet bij :P


Dat herinner ik mij ook nog van een m&g bij jouw. Anton liep een paar keer heen en weer en wat schuiven...en damn wat een geluid in een keer  :music:

Feli met je aanwinsten  :)

hifiman


hifiman

Vanavond nieuw speelgoed opgehaald, twee Marantz MA-700 monoblokken  :headbanging:

Ik popel om er mee aan de slag te gaan, dat zal moeten wachten tot zaterdagmiddag, voel me een beetje als een kind dat speelgoed krijgt maar er nog niet mee mag spelen   >:( :nervous: :baaa: :angel:

hifiman

En het andere speelgoed, de Onkyo PR-SC5507 Surround Processor  :wub:

hifiman

Ondertussen heeft de Onkyo processor de plaats van mijn Marantz receiver ingenomen. De Symphonic Line stereo versterker verzorgt (ook in surround) nog steeds de versterking voor de front kanalen. Voor de twee surround kanalen heb ik de Marantz MA-500 monoblokjes ingezet die ik onlangs gereviseerd had.  :headbanging:

Pffhhhh het was alles bij elkaar een hoop werk, of beter gezegd, het koste veel tijd. Om te beginnen moest ik het dressoir waar de apparatuur in staat aanpassen om de Onkyo erin te kunnen krijgen en genoeg ademruimte te geven om oververhitting te voorkomen.  Overigens naar tip van Kjelt ook een 12cm ventilator bovenop de processor gelegd zodat de warme lucht er uitgezogen wordt.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op januari 13, 2015, 11:10:45
Maar ik mis iets in je verhaal... hoe klinkt het? ::) ;D
Ik was nog niet klaar, ik werd even gestoord  :nopompom: ;)

hifiman

#9016
Ok, waar was ik :P

Daarnaast moest ik mijn irule (universal remote control via ipad) configuratie ombouwen en testen , hier ben ik uiteindelijk wel een halve dag mee bezig geweest :P

In the process ging nog even mijn sat ontvanger kapot (wilde niet meer aan na spanning eraf), de voeding vervangen en hij deed het weer, ik had mazzel, had namelijk nog een spare voeding liggen van mijn sat ontvanger die een half jaar geleden overleden (mainboard) was. Gelijk maar even de harddisk die erin zat vervangen door een SSD disk, dit om de hoeveelheid geproduceerde hitte in de ontvanger te verminderen en zo de levensduur te verlengen.


Dan miste ik nog een interlink van de Onkyo naar de mono blokjes, dus ben afgelopen weekend een setje Cardas Crosslink wezen ophalen in Leiden.

hifiman

En dan natuurlijk nog het hele verhaal van alles instellen op de processor  :P Uiteindelijk was ik klaar en ging ik vol verwachting luisteren.

Eerste indruk:
- minder warm/rustig dan mijn oude marantz receiver
- dynamischer, meer ballen in het geluid :-)
- betere focus/plaatsing van micro details
- als bonus spelen mijn basshakers nu in sync (dankzij de 2 subw uitgangen met individuele delay instelling) en lijken nu pas echt een extense van de subwoofer  :pompom:

Al met al ben ik er gelijk over te spreken. Ja, het warme rustige van de Marantz vond ik ook wel prettig, maar met film kijken vind ik een beetje pit en felheid toch wel lekker. Overigens vond ik een muziek concert (Tori Amos) zowiezo beter klinken op de Onkyo dan op de Marantz. Al met al zeer te spreken over deze upgrade  :headbanging:

hifiman

#9018
Maar... dan opeens... hoor ik gekraak uit de linker surround speaker. Het is alleen hoorbaar bij hogere volumes. Afijn na wat trouble shooten bleek dat het niet aan de processor en de monoblokken lag, dus moest het wel de speaker zelf zijn. Het bleek dat de LS terminals met de hand aardig wat aangedraaid konden worden, uiteraard ook gelijk even op de rechter surround speaker gedaan. Blijkbaar waren deze wat los gaan zitten sinds ik ze een jaar of 6 a 7 geleden opgehangen heb. Vanaf dat moment geen gekraak meer gehoord  :thumbs-up:

Nu is het dan tijd om echt lekker te gaan genieten van films en series en het testen, instellen en configureren achter mij te laten.  :popcorn:

hifiman

#9019
Dan over naar de Marantz MA-700 monoblokken.  :music:

Aangezien de MA-500 monoblokken permanent verhuisd zijn  naar de surround set beneden zat ik boven opeens weer zonder versterking. Toen ik hoorde dat Kjelt naast de Onkyo processor nog 2 Marantz MA-700 monoblokken had liggen die hij niet meer gebruikte, heb ik deze gelijk ook maar meegenomen.  :inlove:


hifiman

#9020
Wat gelijk opvalt is de kracht en het gemak waarmee de MA-700 speelt, deze MA-700 blokken spelen in potentie duidelijk een klasse hoger dan de MA-500 blokjes. Ik zeg in potentie omdat 1 blokje niet helemaal jofel blijkt, er zit een flink gekraak door het geluid heen. Ik mocht ze vrijblijvend proberen van Kjelt en heb uiteindelijk toch besloten ze van hem over te nemen en ze helemaal te gaan reviseren. Ben ik weer even van de straat en ik weet al dat ze helemaal niet verkeerd gaan klinken  :music:

Verder heb ik nog een DAC bouwpakket en een buizen buffer trapje binnengekregen (e-bay), maar alles op zijn tijd  ;)

scrutinizer

#9021
Citaat van: Audioloog op januari 13, 2015, 14:42:21
Wat gelijk opvalt is de kracht en het gemak waarmee de MA-700 speelt, deze MA-700 blokken spelen in potentie duidelijk een klasse hoger dan de MA-500 blokjes. Ik zeg in potentie omdat 1 blokje niet helemaal jofel blijkt, er zit een flink gekraak door het geluid heen. Ik mocht ze vrijblijvend proberen van Kjelt en heb uiteindelijk toch besloten ze van hem over te nemen en ze helemaal te gaan reviseren. Ben ik weer even van de straat en ik weet al dat ze helemaal niet verkeerd gaan klinken  :music:

Verder heb ik nog een DAC bouwpakket en een buizen buffer trapje binnengekregen (e-bay), maar alles op zijn tijd  ;)

Wel blijven ademhalen tussendoor ......
...... maar niet boven die soldeerbout ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Wauw !!!! Wat een hoop gedaan in korte tijd en dan zit er nog meer in de pijplijn. Petje af! :headbanging:


Maar precies wat Anton zegt, vergeet niet te pauzeren. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ik had nog even weggelaten dat tussendoor ook de schakelaar van mijn waterkoker afbrak en mijn elektrische tandenborstel ermee stopte, beiden ook even gefixt. Nog even buiten beschouwing gelaten dat ik 2 dates had afgelopen weekend  :angel:

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.