hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 24, 2009, 10:37:33
Daar zit wat in ja..

Plus dat nu in jou geval de inwendige weerstand van de Cardas verandert, dat d.m.v. het niet meer parallel schakelen van deze aders in semi Bi-wire optie. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 24, 2009, 11:54:56
Plus dat nu in jou geval de inwendige weerstand van de Cardas verandert, dat d.m.v. het niet meer parallel schakelen van deze aders in semi Bi-wire optie. ;)

Anton.

Yep, daar ben ik mij van bewust!
Overigens wijzigen capaciteit en inductie dus ook  ;)

hifiman

Ik kom er trouwens net achter dat de rca verbindingen in de Naim Nait XS via een flatcable naar de printplaat lopen (dat haal ik niet alleen uit de foto, dat staat letterlijk in een duitse review van het apparaat.

Wellicht dat de DIN (naar RCA) weg inslaan dan toch zo gek nog niet is...

)p(

Citaat van: Audioloog op april 24, 2009, 09:58:26
Ik wil hier maximaal een paar uur aan besteden.


Edit: even wat concreter, de zaken die even wil proberen komend weekend zijn:
- even de cardas A/B vergelijken met de MIT kabel om te checken of de verschillen nu echt zo groot zijn als ik nu in mijn hoofd heb zitten
- even een dropveter aansluiten, gewoon even als referentiepunt om te kijken hoe het laag zich dan gedraagt
- afhankelijk van de bevindingen van de 2 bovenstaande akties misschien toch ook nog even de lyngdorf aansluiten met de cardas, dit om twijfels weg te nemen mbt de verkoop van dit apparaat
- to bi-wire or not to bi-wire (weet nu al dat die verschillen relatief klein zijn, maar als ik toch bezig ben)


Erg veel voor een paar uur wellicht?  :o

Veel plezier zondag :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 24, 2009, 16:39:54
Erg veel voor een paar uur wellicht?  :o
Mwaah dat denk ik niet, het doel is met name even een aantal zaken die ik al eerder gehoord heb weer helder op het netvlies krijgen niet om alle ins en outs van de verschillen uitgebreid te analyseren.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op april 24, 2009, 15:59:51
Ik kom er trouwens net achter dat de rca verbindingen in de Naim Nait XS via een flatcable naar de printplaat lopen
Mooi toch? Als ze het goed doen  ;) Flatcables met om en om aarde zijn zeer betrouwbaar tot een 1Gb/s, dus 20kHz zal dan ook geen probleen zijn  ;D

hifiman

Citaat van: Kjelt op april 24, 2009, 22:47:19
Mooi toch? Als ze het goed doen  ;) Flatcables met om en om aarde zijn zeer betrouwbaar tot een 1Gb/s, dus 20kHz zal dan ook geen probleen zijn  ;D
;D

hifiman

Uiteraard kon ik niet wachten tot morgen en ben de hele avond bezig geweest met de zaken die ik eerder genoemd heb.
Ik heb gelukkig hele duidelijke conclusies kunnen trekken die ik hier even zal opsommen.

Bi-wiring versus Single-wiring
Ik had bi-wiring al een keer eerder geprobeerd vorige week en ik kom wederom tot de conclusie dat de verschillen dusdanig klein zijn (als ze er al zijn, ik weet het niet eens zeker) dat ik me daar verder ook niet bepaald druk om maak, voorlopig even de Bi-wiring aangehouden. Ik moet overigens mijn LS kabels aan de luidsprekerkant nog termineren, maar heb daar bewust even mee gewacht tot ik wist of ik voor single-wire of bi-wire zou gaan.

A/B vergelijk Cardas Crosslink met dropveter op de Naim versterker
Er is wel duidelijk een verschil te horen, maar de verschillen zijn vrij klein en de hoeveelheid laag is met de dropveter net iets minder, maar niet dusdanig dat ik kan spreken van een flinke laag boost met de Cardas kabel

A/B vergelijk Cardas Crosslink met MIT Terminator Proline op de Naim versterker
Verschil in tonale balans is duidelijk, de MIT is inderdaad wat helderder en inderdaad wat slanker in het laag. Toch hou je jezelf al snel voor de gek want ik dacht dus (zonder A/B vergelijk) dat er een mega verschil was in de hoeveelheid laag en dat blijk dan weer reuze mee te vallen, alhoewel er met de Cardas wel duidelijk waarneembaar een wat vetter laag is. Na wat langer luisteren wordt dan duidelijk dat alhoewel de verschillen in het laag in eerste instantie wel mee lijken te vallen het voor mij toch net effe het verschil is tussen flink aanwezig maar acceptabel (MIT) en te (Cardas). In een andere akoustiek waar er kwantitatief minder laag zou zijn zouden deze verschillen waarschijnlijk niet zo belangrijk zijn, maar in mijn situatie is het net even boven of onder een bepaalde voor mij belangrijke treshold.

Aktiepunten:
- Morgen nog eens wat stoeien met de 230V (fase (stekkers draaien), al dan niet filterend, frequentie (50-120 Hz instelbaar voor de transporter die op de regenererende uitgang zit) om te kijken of er daarmee nog wat te finetunen valt.
- Tevens wat schuiven met de speakers (binnen de zeer beperkte speelruimte die ik daarvoor heb), om te kijken of daar nog wat te halen valt.

Lyngdorf versus Naim
In mijn herinnering was er met de Lyngdorf een stuk minder laag. Zo zie je maar weer hoe herinneringen je kunnen bedriegen en dus ook hoe nuttig het is dat ik mijn waarnemingen en conclusies nu gelijk opschrijf. Met de Lyngdorf ervaar ik evenveel laag! Echter het geluid in zijn totaliteit klinkt wel "slanker". Ook met de Cardas interlink is er nog geen lekkere match tussen de Lyngdorf en de Harbeths (ja, je had weer eens gelijk Garmt  ;) ). Overigens klinkt het niet slecht maar de met de Naim is het duidelijk muzikaler! Toch ben ik blij dat ik dit nog een keer geprobeerd heb, het geeft me een stuk rust dit bevestigd te zien, ehhh horen  ;D Frappant is wel dat op de Lyngdorf de verschillen tussen de Cardas en de MIT interlink kleiner zijn (wellicht omdat er dan geen XLR-RCA adapters tussen zitten..) dan op de Naim.

Nogmaals MIT Terminator Proline
Zowel met een A/B vergelijk (Cardas vs MIT), als op de Lyngdorf blijkt dat de MIT wat slanker in het laag is, opener klinkt met meer detail, maar nog veel belangrijk, een stuk muzikaler is dan de Cardas! Dit is lastig te omschrijven maar met de MIT klopt alles gewoon meer, dit is duidelijk waarneembaar bij bijvoorbeeld het aanslaan van een piano of het luisteren naar een stem.

Aktiepunt:
- Als ik dan toch voorlopig even met verloopjes moet klooien (omdat ik de MIT 10x beter vind dan de Cardas) dan maar van Din naar XLR , een dergelijk verloopje gaan we morgen even in elkaar klussen.

De (nabije) toekomst
De ideale interlink voor mij zou klinken als de MIT maar misschien ietsies minder helder, maar ook weer niet zo donker als de Cardas, met andere woorden, de jacht naar de coor mij ideale interlink blijft geopend.  ;) Ideaal zou zijn van din naar rca. We zullen zien wat de toekomst mij brengt op dit gebied.

Eindconclusie
Al met al is de Cardas Crosslink wat mij betreft geen groot succes en speel ik dus voorlopig even met mijn MIT interlink verder. Overigens zal ik (nav jouw opmerkingen Garmt, over inspelen en een tijdje met rust laten) de Cardas ook aangesloten laten zodat ik zo af en toe nog eens kan vergelijken.


Tot zover mijn audiofiele vrijdagavond  :-X
In elk geval kan ik nu vannacht weer wat beter slapen  :shaun: en heb ik van het weekend meer tijd om gewoon te luisteren  :music:







celerontje

Zo kennen we je weer, Ronald, lekker tweaken! :colgate: ;D
Maar wat voor soort draad/kabel ga je gebruiken voor dat verloopje?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op april 24, 2009, 23:48:12
Zo kennen we je weer, Ronald, lekker tweaken! :colgate: ;D
Het was eigenlijk meer een avondje troubleshooten en het wegnemen van een stuk vervelend onderbuikgevoel ;)

Citaat van: celerontje op april 24, 2009, 23:48:12
Maar wat voor soort draad/kabel ga je gebruiken voor dat verloopje?
Das een hele goede vraag waar ik nog geen antwoord op heb  ;) Suggesties zijn welkom. In elk geval gaat het stukje draad zo kort mogelijk worden!

celerontje

Zilver kan je denk ik beter laten liggen als je het geluid niet scheller mag worden, dat spreekt voorzich. ;)
Stukje mircofoonkabel?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Ik zou nooit verloopjes (blijven) gebruiken. Als de mit bevalt, gewoon een mit rca gebruiken.

hifiman

Citaat van: garmtz op april 25, 2009, 08:55:45
Ik zou nooit verloopjes (blijven) gebruiken. Als de mit bevalt, gewoon een mit rca gebruiken.
O maar dat was ik ook niet van plan Garmt. Het din naar xlr verloopstukje zou wederom een tijdelijke oplossing zijn die wellicht iets beter is dan een rca naar xlr verloopstukje..

Ik overweeg om de MIT kabels om te solderen zodat het direkt XLR naar DIN wordt, de vraag is echter of dat mogelijk is qua dikte van de kabels, ik ga die mogelijkheid straks bekijken (eerst een din plug halen  ;D ).

hifiman

Overigens zoals gisteren voorgenomen daarnet nog wat experimentjes gedaan, de frequentie van de AC voor de transporter verhogen heeft geen invloed op het laag, ik laat deze dus maar op 50 Hz staan want ik weet niet of de schakelende voeding van de transporter een sterk afwijkende frequentie wel zo leuk vind. Stekkers draaien hoor ik wel verschil, maar niet op de hoeveelheid laag.

Het grappige is trouwens dat ik nu de MIT wel mee vind vallen qua helderheid, vind het eigenlijk weer een verademing om naar te luisteren na de Cardas  ;)

yorkie13

niet om je op het verkeerde been te zetten, maar denk je niet dat je een behoorlijke stap vooruit maakt met bv een Naim cd speler
best leuk die transporter, maar mijn ervaring is dat het oude medium toch gewoon wat dynamischer klinkt
zeker tov een Sqeeuzebox/Ipod e.d.
dit komt vooral tot uiting is het laag, de ruimte van de instrumenten en dat de muziek gewoon meer ballen heeft
dat is een reden dat ik naast al de moderne technieken gewoon een cd/sacd speler blijf gebruiken :yin-yang:
gewoon hoe ik er tegen aan kijk

hifiman

Citaat van: RA SUBS op april 25, 2009, 09:34:29
niet om je op het verkeerde been te zetten, maar denk je niet dat je een behoorlijke stap vooruit maakt met bv een Naim cd speler
best leuk die transporter, maar mijn ervaring is dat het oude medium toch gewoon wat dynamischer klinkt
zeker tov een Sqeeuzebox/Ipod e.d.
dit komt vooral tot uiting is het laag, de ruimte van de instrumenten en dat de muziek gewoon meer ballen heeft
dat is een reden dat ik naast al de moderne technieken gewoon een cd/sacd speler blijf gebruiken :yin-yang:
gewoon hoe ik er tegen aan kijk
Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk, punt is alleen dat ik het medium cd ondertussen echt afgezworen heb, en tsja das ook een keuze inderdaad  ;)

Edit: ik sluit in de toekomst wederom een extern dac'je niet uit.

scrutinizer


Citaat van: Audioloog op april 25, 2009, 09:33:34
Het grappige is trouwens dat ik nu de MIT wel mee vind vallen qua helderheid, vind het eigenlijk weer een verademing om naar te luisteren na de Cardas  ;)

:hehe:

Citaat van: Audioloog op april 25, 2009, 09:30:10
Ik overweeg om de MIT kabels om te solderen zodat het direkt XLR naar DIN wordt, de vraag is echter of dat mogelijk is qua dikte van de kabels, ik ga die mogelijkheid straks bekijken (eerst een din plug halen  ;D ).

::) .... Happy trails!

En leg die antenne deze keer aan massa. ;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 25, 2009, 09:53:06
En leg die antenne deze keer aan massa. ;)
Tjsa, wat is wijsheid, de ontwerper van de transporter adviseert dat niet te doen om vervorming te vermijdden :lookaround:

MarkD

Jammer dat de Cardas niet zo bevalt (zeg ik als vorige eigenaar van deze kabels ;)). Ga je je nu ook nog bezinnen op je speakerkabels? Dat zijn toch ook Cardas Crosslinks?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 25, 2009, 10:19:56
Tjsa, wat is wijsheid, de ontwerper van de transporter adviseert dat niet te doen om vervorming te vermijdden :lookaround:

Goed ontwerp!! ::)

Één geleider aan weerszijde niet mee monteren geeft iig meer informatie. :baaa: ... stand by!

:dry:

Anton.

Nb.
Misschien een grappig artifact van deze verbinding .....  MIT slanker in het laag met meer on top. :whatsthat:






Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Vanochtend had ik even een nette din plug gehaald, helaas (zoals ik reeds vreesde) paste daar bij lange na geen twee MIT kabels in  :tounge2:
Toch dus maar even voor een 2x XLR -> DIN verloopje gegaan, ditmaal met wat gewoon montage draad (koper) ipv zilverdraad.

Blijft natuurlijk een "tijdelijke" oplossing, ik moet nog even kijken naar wat voor interlink ik op zoek ga (RCA -RCA of DIN - RCA).
Overigens is het heldere nu gelijk verdwenen, dit komt mijns inziens vanwege het niet meer gebruiken van zilverdraad in de verloopjes.
Nog wel even snel weer MIT en Cardas met elkaar vergeleken, het verschil in klank is nu kleiner, maar de MIT blijft de duidelijke winnaar wat mij betreft.

Ik ben nu effe uitgeklojoot en de intentie is om de rest van het weekend niks meer te veranderen maar gewoon lekker te luisteren en eens te kijken hoe het zo bevalt als het nu is  ^-^

hifiman

Citaat van: MarkD op april 25, 2009, 12:44:17
Jammer dat de Cardas niet zo bevalt (zeg ik als vorige eigenaar van deze kabels ;)). Ga je je nu ook nog bezinnen op je speakerkabels? Dat zijn toch ook Cardas Crosslinks?
Ja ach, het was natuurlijk bij voorbaat al een gok. Hij gaat waarschijnlijk gewoon weer de verkoop in  ^-^
De Cardas speakerkabels bevallen voorlopig prima en zijn niet zo donker of met gebrek aan detail als ik dat met de interlink ervaar.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 25, 2009, 13:31:35
Goed ontwerp!! ::)
;D

Citaat van: scrutinizer op april 25, 2009, 13:31:35
Één geleider aan weerszijde niet mee monteren geeft iig meer informatie. :baaa: ... stand by!

:dry:

Anton.

Nb.
Misschien een grappig artifact van deze verbinding .....  MIT slanker in het laag met meer on top. :whatsthat:
Ik doe mijn best de inhoud van deze tip te ontcijferen  ;D
Je bedoelt neem ik aan dat ik aan de andere kant van de MIT kabel ook de negatieve geleider in elke kabel loshaal?









scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 25, 2009, 19:09:19
Ik doe mijn best de inhoud van deze tip te ontcijferen  ;D
Je bedoelt neem ik aan dat ik aan de andere kant van de MIT kabel ook de negatieve geleider in elke kabel loshaal?

Nope!

Citaat van: Audioloog op april 23, 2009, 11:06:46
Ik kom niet helemaal uit een ei, ik heb de negatieve signaal geleider open gelaten in mijn verloopje  ;) Zal de transporter ook fijner vinden denk ik  :)

Negatief niet kortgesloten naar massa is een open verbinding dus gevoelig voor RFI/ EMI en in gevallen voor occilaties.
En aangezien de MIT Prolines netwerkjes in zowel de positieve als negatieve signaalgeleider gebruikt ......
Vandaar dat ik in mijn eerdere post al een verwijzing naar zendamateur geef. ;)


Plus de eigenschappen die jij aangeef omtrent je ervaring met MIT in deze setup en config staan wat mij betreft haaks t.o.v. mijn ervaringen met MIT.


Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HTip

Nog slechts 19 posts en dan heeft dit topic 200 (!) pagina's :o :o :o

Bij 100 pagina's wat het streven 100% tevreden.
Kunnen we dat doortrekken naar 200 pagina's? Dus 200% tevreden? :unsure: ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive