hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Natuurlijkheid
De Harbets hebben een erg natuurlijke weergave, het timbre van stemmen is inderdaad heel goed al vind ik zelf dat het nog net niet "spot on" is, ik vind het daarvoor net iets te "helder" klinken. Dat kan zijn dat ik de Avalons nog even moet ontwennen, het kan ook zijn dat het komt door de even snel in elkaar geflanste verloopstukjes van XLR naar RCA waarbij ik zilverdraad gebruikt heb. Eigenlijk vermoed ik het laatste en ik wacht dan ook met smart op mijn Cardas Crosslink interlink die ik binnenkort in huis zal hebben.

Instrumenten als piano en gitaar klinken echt geweldig op deze speakers in mijn oren zeer natuurlijk.

hifiman

Elektrostaten?
Men zegt ook wel dat de Harbeths klinken als elektrostaten maar dan met een steviger laag. Als ik even terugdenk aan mijn Audiostatics dan vind ik het eerste deel van die uitspraak wat overdreven, het tweede deel klopt zeker  ;) De Harbeths bieden echt een "window" in de muziek, zei het een wat kleiner window dan ik kan herinneren van mijn ex-elektrostaten met iets minder snelheid. Desalniettemin vind ik inderdaad dat ze min of meer tussen een elektrostaat en een conventionele speaker inzitten, helemaal geen verkeerde positie om in te verkeren voor een luidspreker!  :)

hifiman

Als je haar maar goed zit
Het was echt even een drempel die ik moest nemen om luidsprekers die eruit zien als een gefineerde schoenendoos serieus te nemen  :devil: De uitdrukking "klein maar fijn" gaat hier zeker op en na een aantal dagen begin je langzaam te accepteren dat het erg goede geluid toch echt uit deze schoenendoosjes komt. Overigens vind ik ze zeker ook niet lelijk, en de combinatie met de Custom Design stands is een hele goede en ziet er mooi uit wat mij betreft. Ook zijn ze niet erg opvallend hetgeen gunstig is voor de WAF.

hifiman

Conclusie
De Harbeths zijn erg goede luidsprekers die absoluut een stuk groter en grootser klinken dan hun bescheiden onopvallende uiterlijk doet vermoeden. Een laagprobleem zul je met deze luidsprekers niet snel hebben, voor grotere ruimtes kijk je waarschijnlijk beter uit naar de grotere broers van de P3. Deze luidsprekers zijn ideaal voor de wat kleinere huiskamer en niet al te kritisch qua opstelling (afstand tot de muren). Dit maakt het de betere keuze voor mijn situatie, een van de drie redenen waarom ik ervoor ben gegaan.

De tweede reden dat ik voor deze luidsprekers heb gekozen is dat ze al snel "goed" klinken, ze zijn daarmee vergevingsgezinder dan mijn Avalons, zijn bijvoorbeeld tevreden met minder dan een Wadia bron en dat was een andere eigenschap waar ik naar op zoek was.

De derde reden waarom ik voor deze luidsprekers heb gekozen is uiteraard dat ik ze ook goed vind klinken en bijna helemaal aan mijn smaak voldoen. Ik zeg bijna omdat ik het nog net iets te helder vind, ik denk zelf dat dit een kwestie van een andere interlink is en over een paar dagen zal ik weten of ik gelijk had. Ik hoor jullie al denken, wat nou als tie geen gelijk heeft? Dan zijn de luidsprekers nog steeds meer mijn smaak dan de avalons, en lets face it, 100% zoals je het hebben wilt ga je het toch nooit krijgen.

Muziek
Deze luidsprekers maken muziek!  :music: Alhoewel ik daar even aan moet toevoegen dat dit ook de verdienste is van de Naim Nait XS versterker  O0 Met deze set is het voor mij makkelijker om naar de muziek te luisteren (itt het continu analyserend luisteren) en dat is toch waar het allemaal om gaat niet waar   :notify:

Slotwoord
Deze luidspreker is een echte aanrader in zijn prijsklasse voor mensen die net als ik een niet al te grote kamer hebben met weinig vrijheid qua opstellingsmogelijkheden, wat mij betreft een zeer ondergewaardeerde luidspreker vanwege hun uiterlijk, hetgeen ze niet verdienen. Een echte aanrader!  :)

Icarus314

Citaat van: Audioloog op april 22, 2009, 08:31:46
Instrumenten als piano en gitaar klinken echt geweldig op deze speakers in mijn oren zeer natuurlijk.

Dan is het denk ik een neutrale weergever en dat is een zeer goed teken vind ik persoonlijk!

Over dat iets te heldere klinken, iemand zei ooit tegen mij dat als je altijd op een fiets met scheve trappers hebt gefietst dat een fiets met rechte trappers dan scheef aanvoelt. Het schijnt zo te zijn dat men tegenwoordig met luidsprekers steeds minder vervorming introduceert maar in kleine stapjes omdat men nu eenmaal gewend is aan de scheve trappers. Of het waar is......

Ik weet wel dat ik mijn speakers soms ook wat te helder vond maar toen ik ze eens vergeleek met de concerto's die veel minder helder klonken vond ik daar sommige klassieke muziek wel heel erg mooi op maar het merendeel van de normale muziek klonk op de concerto's onecht. Het is leuk als je weergever er een sausje op gooit maar het is wel iedere keer hetzelfde sausje  :( Geef mij daarom maar neutrale speakers  :bigsmile:

Maar wat was nu ongeveer de prijsstelling van de Harbeth?

)p(

Heb je ze al eens beluisterd near-field zittend op een stoel in de kamer? Dat was met mijn ls3/5a's pas echt subliem luisteren.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 22, 2009, 09:15:23
Heb je ze al eens beluisterd near-field zittend op een stoel in de kamer? Dat was met mijn ls3/5a's pas echt subliem luisteren.

peter
Ja! Dat is nog een stuk beter (net als dat met de avalons het geval is), maar ja lui varken als ik ben wil ik iets wat goed klinkt met de speakers op hun plekje naast het dressoir en ik onderuithangend op de bank  ;D Neemt niet weg dat het fijn is dat er altijd de mogelijkheid is de speakers wat naar voren te schuiven of zelf op een stoel voor de bank te gaan zitten.

Overigens had ik verwacht dat het geluid in de near field opstelling weer wat te dun zou worden, maar die vrees bleek ongegrond te zijn  :colgate:

hifiman

Dankwoord
Ter afsluiting van mijn verslagje, nog even een dankwoord aan de heren van BB&G voor hun uitstekende service en hun betrokkenheid bij de wensen van de klant. Als iemand mij vraagt wat het tegenovergestelde is van dozenschuivers, dan is het antwoord voor mij BB&G  :xmas: Bedankt Garmt (en ook Bjorn) !  :colgate:

hifiman

Citaat van: Icarus314 op april 22, 2009, 09:12:42
Over dat iets te heldere klinken, iemand zei ooit tegen mij dat als je altijd op een fiets met scheve trappers hebt gefietst dat een fiets met rechte trappers dan scheef aanvoelt.
Ik weet uit ervaring dat dat klopt, maar ook dat dat tijdelijk is  ;) De vraag is nog even of dat ook voor de Harbeths (icm de rest van de set natuurlijk) opgaat.

Citaat van: Icarus314 op april 22, 2009, 09:12:42
Het schijnt zo te zijn dat men tegenwoordig met luidsprekers steeds minder vervorming introduceert maar in kleine stapjes omdat men nu eenmaal gewend is aan de scheve trappers. Of het waar is......
Dat klinkt mij wat onwaarschijnlijk in de oren eerlijk gezegd...

Citaat van: Icarus314 op april 22, 2009, 09:12:42
Ik weet wel dat ik mijn speakers soms ook wat te helder vond maar toen ik ze eens vergeleek met de concerto's die veel minder helder klonken vond ik daar sommige klassieke muziek wel heel erg mooi op maar het merendeel van de normale muziek klonk op de concerto's onecht. Het is leuk als je weergever er een sausje op gooit maar het is wel iedere keer hetzelfde sausje  :( Geef mij daarom maar neutrale speakers  :bigsmile:
Precies, ik heb tussendoor een paar keer de Avalons terug gezet en die vond ik dan echt te donker klinken, meer te donker dan de Harbeths te helder zeg maar  ;D

Citaat van: Icarus314 op april 22, 2009, 09:12:42
Maar wat was nu ongeveer de prijsstelling van de Harbeth?
Voor prijzen verwijs ik je door naar BB&G.  ^-^

hifiman

En omdat de Naim Nait XS wellicht wat onderbelicht is gebleven in dit hele verhaal, bij deze nog wat foto'tjes  :)

Overigens ben ik erg happy met de HT pass through input op deze Naim! Eindelijk af van elke keer het volume op een vast nivo zetten als ik film ging kijken  :thumbs-up:

frank2

Ronald ik ben het geheel met je eens, BB&G leveren een zeer goede service, ik ken ze niet anders. Het is dat hier vlak in de buurt een dealer zit die dit gelukkig ook doet, anders kom je daar al gauw terecht.

Mbt. de Harbets, deze heb ik bij mijn dealer ook ooit gehoord en ze maakten een zeer goede indruk. Het enige wat jij ook al schrijft, geen echt diep laag wat natuurlijk ook niet kan voor een monitor. Dat iets heldere zal 2 oorzaken hebben: 1. je bent nog teveel gewend aan de avalons, want ik heb ze gehoord en ze klonken helder maar wel erg mooi. 2. misschien zoals je al schrijft een andere interlink, een Cardas klinkt goed maar wel warm.
Het zal ook een kwestie van wennen zijn, ik persoonlijk vind dat je wel een geheel andere weg bent ingeslagen, en ik schat de Avalons toch hoger in dan de Harbets, hoewel ik de avalons van jou niet ken. Dat wil niet zeggen dat het slechter is, maar het is een kwestie van wennen, bij de een laat je wat wat de ander juist goed doet. Wen eerst aan je speakers, laat ze goed inspelen en ga dan tweaken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: frank2 op april 22, 2009, 09:32:27
Mbt. de Harbets, deze heb ik bij mijn dealer ook ooit gehoord en ze maakten een zeer goede indruk. Het enige wat jij ook al schrijft, geen echt diep laag wat natuurlijk ook niet kan voor een monitor.
Dat klopt, maar wat mij betreft genoeg een diep genoeg (subjectief in elk geval) om niet persee een subwoofer nodig te hebben, dit zal echter weer voor een groot deel afhangen van de akoustiek van de kamer (room gain).

Citaat van: frank2 op april 22, 2009, 09:32:27
Dat iets heldere zal 2 oorzaken hebben: 1. je bent nog teveel gewend aan de avalons, want ik heb ze gehoord en ze klonken helder maar wel erg mooi.
Dat zal ongetwijfeld nog meespelen ja.

Citaat van: frank2 op april 22, 2009, 09:32:27
2. misschien zoals je al schrijft een andere interlink, een Cardas klinkt goed maar wel warm.
Ik hou wel van een tikje warm, dus ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken met de cardas ertussen.

Citaat van: frank2 op april 22, 2009, 09:32:27
Het zal ook een kwestie van wennen zijn, ik persoonlijk vind dat je wel een geheel andere weg bent ingeslagen
Dat klopt en dat was mijns inziens ook nodig om uit mijn impasse te komen!

Citaat van: frank2 op april 22, 2009, 09:32:27
en ik schat de Avalons toch hoger in dan de Harbets, hoewel ik de avalons van jou niet ken.
Ik in feite ook, met de kanttekening dat de rest van de set (en de akoustiek!) er op aangepast moet zijn, en dat is nou net waar de schoen wringt. Met een iets grotere huiskamer en de juiste apparatuur zal ik er ongetwijfeld jaloers op gaan worden  ;)

Citaat van: frank2 op april 22, 2009, 09:32:27
Dat wil niet zeggen dat het slechter is, maar het is een kwestie van wennen, bij de een laat je wat wat de ander juist goed doet. Wen eerst aan je speakers, laat ze goed inspelen en ga dan tweaken.
Mee eens. Het aanschaffen van een andere interlink zag ik nog even niet als tweaken overigens, immers er zit nu een xlr kabel met een zelf geklust verloopje naar rca in de set en dat moet er zowiezo tussen uit :P

)p(

Citaat van: Audioloog op april 22, 2009, 09:23:16

Precies, ik heb tussendoor een paar keer de Avalons terug gezet en die vond ik dan echt te donker klinken, meer te donker dan de Harbeths te helder zeg maar  ;D


Gokje, de nieuwe kabel zal het niet brengen...ik verwacht snel een nos-dacje op bezoek in huize Audioloog  ;D

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 22, 2009, 10:58:16
Gokje, de nieuwe kabel zal het niet brengen...ik verwacht snel een nos-dacje op bezoek in huize Audioloog  ;D
Uiteraard gok jij dat als non-believer zijnde  ;D
NOS DAC wil ik zeker nog eens proberen, maar is wat voor de wat langere termijn, alhoewel proberen tussendoor altijd mogelijk is  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op april 22, 2009, 11:00:25
Uiteraard gok jij dat als non-believer zijnde  ;D
NOS DAC wil ik zeker nog eens proberen, maar is wat voor de wat langere termijn, alhoewel proberen tussendoor altijd mogelijk is  ;D

Hehe...even euforie van de nieuwe kabel...maar dan...of het moet een mit of iets dergelijks zijn..filter de filter ;)

In ieder geval klinkt jouw omschrijving van hoe het nu klinkt zeker als iets dat ook bij mij in de smaak zal vallen  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 22, 2009, 11:04:32
Hehe...even euforie van de nieuwe kabel...maar dan...of het moet een mit of iets dergelijks zijn..filter de filter ;)
De filter de filter kabel die er NU tussen zit gaat er juist tussenuit, dus volgens jouw stelling gaat het dan toch in elk geval anders klinken straks  ;)

Citaat van: )p( op april 22, 2009, 11:04:32
In ieder geval klinkt jouw omschrijving van hoe het nu klinkt zeker als iets dat ook bij mij in de smaak zal vallen  :)
Dat denk ik ook wel! De huidige sound bij mij thuis staat nu veel dichter bij die van jou thuis als dan dat voorheen het geval was!

)p(

Citaat van: Audioloog op april 22, 2009, 11:06:15
De filter de filter kabel die er NU tussen zit gaat er juist tussenuit, dus volgens jouw stelling gaat het dan toch in elk geval anders klinken straks  ;)


lol  ;D

peter

Erik van Voorst (in memoriam)

#4892
Citaat van: Audioloog op april 22, 2009, 08:52:38

De tweede reden dat ik voor deze luidsprekers heb gekozen is dat ze al snel "goed" klinken, ze zijn daarmee vergevingsgezinder dan mijn Avalons, zijn bijvoorbeeld tevreden met minder dan een Wadia bron en dat was een andere eigenschap waar ik naar op zoek was.

[

..toch wel een aparte statement...ik heb zelf meerdere malen...Rotel (ik dacht de 9 serie), Medevoort, Marantz (cd84), Accuphase, Philips 950 en 660, Pioneer PD1, Lua Cantilena, Meridian en Bow op de Avalons (Avatar en Eclipse)gehoord en dat ging steeds prima....(ik zal er nog wel wat vergeten) :)

anyway mochten de Harbeths na een tijdje nog niet genoeg zijn kun je binnen hun modellenprogramma nog wel een paar stappen maken tot hun topmodel (ik geloof Monitor type 4)... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op april 22, 2009, 12:50:24
..toch wel een aparte statement...ik heb zelf meerdere malen...Rotel (ik dacht de 9 serie) Marantz (cd84), Accuphase, Lua Cantilena, Meridian en Bow op de Avalons gehoord en dat ging steeds prima.... :)
Was dat ook in mijn kamer/akoustiek met de speakers en bank dicht bij de muur en een logitech transporter als bron toevallig?  ;D  Je moet mijn opmerking even in de juiste context zien  ;)

Citaat van: Erik van Voorst op april 22, 2009, 12:50:24
anyway mochten de Harbeths na een tijdje nog niet genoeg zijn kun je binnen hun modellenprogramma nog wel een paar stappen maken tot hun topmodel (ik geloof Monitor type 4)
Ik weet het, maar dan introduceer ik bijna zeker weer een laagprobleem!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op april 22, 2009, 12:53:19
Was dat ook in mijn kamer/akoustiek met de speakers en bank dicht bij de muur en een logitech transporter als bron toevallig?  ;D  Je moet mijn opmerking even in de juiste context zien  ;)

...uhhh...nee..... maar ik leer elke dag weer.....wat een Wadia allemaal niet goed krijgt (in die context.)....;D......het staat genoteerd  :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op april 22, 2009, 13:00:26
...uhhh...nee..... maar ik leer elke dag weer.....wat een Wadia allemaal niet goed krijgt (in die context.)....;D......het staat genoteerd  :)
Ik snap je wel Erik, maar mijn mate van bereidheid (cq mogelijkheden/skills) tot experimenteren en DIY gaat niet zover als die van jou.  :unsure:

celerontje

Bovendien zit jij met een groot probleem; plaats een basstrap en je krijgt een trap van de W van WAF... ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ach jee, ik realiseer me zojuist dat deze hele nieuwe setup weer een poging tot roomcorrectie rechtvaardigd  :blink: Maar voorlopig nog even niet.  :sneaky2:

garmtz

Citaat van: Audioloog op april 22, 2009, 09:20:06
Dankwoord
Ter afsluiting van mijn verslagje, nog even een dankwoord aan de heren van BB&G voor hun uitstekende service en hun betrokkenheid bij de wensen van de klant. Als iemand mij vraagt wat het tegenovergestelde is van dozenschuivers, dan is het antwoord voor mij BB&G  :xmas: Bedankt Garmt (en ook Bjorn) !  :colgate:

Thanks Ronald! Blij dat we kunnen helpen om jou naar de muziek te laten luisteren en niet de spullen.

hifiman

Citaat van: garmtz op april 22, 2009, 21:25:22
Thanks Ronald! Blij dat we kunnen helpen om jou naar de muziek te laten luisteren en niet de spullen.
Welke spullen?  ;D