hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: bmateijsen op november 23, 2008, 18:23:21
Wat zijn de voorwaarden dan voor een thuisbioscoop?? ;D

In elk geval dat een TV scherm met een diagonaal van 53 centimeter met een paar plastic speakers met de grootte van een halve liter melkpak waar af en toe was geslis uitkomt tijdens een film aangevuld met een plastic subwoofer die alleen zijn eigen resonantie frequentie kan weergeven daar NIET onder valt  :P

celerontje

't is inderdaad eigenlijk een loze kreet, 't kan net zo goed een TV van je grootvader zijn met een oude stereotoren eraan.
Ik zou jou setup eigenlijk zo noemen:
Stereo set-up met fraaie mogelijkheid tot surroundgeluid en scopeprojectie, liggend op de grens van de WAF factor.

En kijk even in het Popcorndoos-topic, Ronald, ik heb een reactie gegeven.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 18:19:55
Is dat zo? Dat wist ik niet. Mag je dat glas uberhaupt wel aanraken dan?
Nee ik bedoel het glaasje van de module, de lamp in deze module is open. De burner en mirror niet reinigen inderdaad.
De lamp mag je niet (met vieze vingers) aanraken anders brand het vet in en kan het glas springen vanwege spanningsverschillen bij hoge temperatuur.
Oftewel speciale handschoentjes gebruiken, maar je hoeft de lamp helemaal daar niet aan te raken.
De achterkant of beter nog de porceleinen houder mag je wel aanraken en dan kan je de lamp uit de module verwijderen. Daarna kun je het glaasje van de module reinigen. Ik weet eigenlijk niet of dat nog kwaad kan ivm coatings ofzo, ik zou gewoon alcohol of glassex gebruiken. Als je naar je oude lampmodule kijkt dan kun je oefenen en niet weggooien want als ik ergens nou die losse lampen kan vinden dan kun je voor 100 euro weer 900 uurtjes kijken en dan wordt het best interessant  :D

CitaatEhhh, dat bedoel ik dus met goedkoop, voorheen betaalde je het dubbele!
:-X

CitaatIk wil het liefst een oplossing waarbij ik mijn bank niet uithoef  ;D
Je had toch een partner  ??? ;D laat me raden ab is zoek en reageert ook niet meer op voice control  ;D

celerontje

Citaat van: HTip op november 23, 2008, 17:34:36
;D

Even een les in akoestiek door de meester Toine :D

Toen het scherm weg was had je potentieel bovenstaande situatie ;)

Bron: http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm
Dit wist ik al wel in grote lijnen.
De enige vogel die door het raam mag vliegen in je HT, is Nigel uit Finding Nemo.
Al klapt hij eerder tegen het raam aan! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

searcher

Citaat van: Kjelt op november 23, 2008, 20:01:05

Ik weet eigenlijk niet of dat nog kwaad kan ivm coatings ofzo, ik zou gewoon alcohol of glassex gebruiken.


Glassex geeft een blauwe / grijze glans ik zou uitkijken voordat ik deze reiniging zou uitvoeren.

                                                                                           Gr Searcher



Kjelt


garmtz


hifiman

Citaat van: Kjelt op november 23, 2008, 20:01:05
Nee ik bedoel het glaasje van de module, de lamp in deze module is open. De burner en mirror niet reinigen inderdaad.
De lamp mag je niet (met vieze vingers) aanraken anders brand het vet in en kan het glas springen vanwege spanningsverschillen bij hoge temperatuur.
Oftewel speciale handschoentjes gebruiken, maar je hoeft de lamp helemaal daar niet aan te raken.
De achterkant of beter nog de porceleinen houder mag je wel aanraken en dan kan je de lamp uit de module verwijderen. Daarna kun je het glaasje van de module reinigen. Ik weet eigenlijk niet of dat nog kwaad kan ivm coatings ofzo, ik zou gewoon alcohol of glassex gebruiken. Als je naar je oude lampmodule kijkt dan kun je oefenen en niet weggooien want als ik ergens nou die losse lampen kan vinden dan kun je voor 100 euro weer 900 uurtjes kijken en dan wordt het best interessant  :D
:-X
Dank voor de uitleg. Dat zou zeker mooi zijn, ik hoor het graag als je ze vind!  :)

hifiman

Gisteren wat HD content gekeken via de Popcornhour en dat beviel erg goed  :D

Een DVI switch is zoals gezegd 2de hands gekocht en is onderweg. De ontbrekende schakel een spdif switch is zojuist ook besteld. Ik wilde eerst wat zelfbouwen maar qua prijs, looks en functionaliteit (afstadnsbediening!) is er lastig tegenop te bouwen!


squeek

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

bmateijsen

Volgens mij heb jij ook een update gemist... maar ja, de pagina's gaan zo snel bij Audioloog.... ;D

Citaat van: squeek op november 24, 2008, 21:49:46
heb je je surrounds al binnen ?

squeek

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

ivo1986

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.msg1296045#msg1296045


Ziet er weer een stuk beter uit nu de PS Audio een andere plek heeft gekregen.

En ook het scherm ziet er te mooi uit.
Zal wel weer nog een indrukwekkendere ervaring zijn dan toen ik er laatst was.


hifiman

Citaat van: ivo1986 op november 24, 2008, 23:23:52
Zal wel weer nog een indrukwekkendere ervaring zijn dan toen ik er laatst was.
Dat klopt  ;D

hifiman

Ondertussen heb ik wel een goed oordeel kunnen vormen over Monitor Audio Silver RSFX surround luidsprekers (ik gebruik ze in bipole mode). Kwalitatief zijn ze duidelijk wat minder dan de Paradigm Mini Monitors die ik eerst gebruikte, ze klinken wat minder vol en missen duidelijk body in het laag (ja ook met de sub erbij) tov de Mini Monitors. Maar, de surround beleving is echt een heel stuk verbeterd (de WAF overigens ook), en onder de streep vind ik het een hele verbetering!  8)

hifiman

Ik zei eerder dat ik geen enkele vorm van pincushion vervorming heb, dat dacht ik omdat de randen van het beeld onder en boven niet krom lopen, toen ik gisteren een testpatroon opzette zag ik dat er wel degelijk wat lijntjes krom lopen aan de onderkant, helaas kan ik dit niet meer bijstellen met de lens (fysieke beperking van hoe nu een en ander bevestigd is). Hmm misschien toch die lens een keer anders bevestingen zodat ik flexibeler ben in het afstellen ervan. Overigens valt het wel mee en valt het met film kijken absoluut niet op. Vervelender vind ik (na de 1e euforie gaan de negatiev aspecten opvallen) de lichtafnamen aan de zijkanten. Volgens mij had ik dat voorheen niet en dus volgt er binnenkort nog een nieuwe lens afstelsessie  ;D om te kijken of ik dit weg kan krijgen.


hifiman

Verder wil ik de grayscale nog een keer checken, dit eigenlijk vooral omdat ik na de vorige calibreersessie op een andere gammasetting ben overgestapt en ik had ooit al eens geconstateerd dat dit de grayscale beinvloed  :-X

Dan ben ik nog in afwachting van de hdmi en spdif switch, al met al heb ik dus nog zat te rommelen en pielen de komende tijd  ;D

squeek

hey audioloog,

ziet er allemaal erg netjes uit :D!! ik heb je stukje over dipolen even doorgenomen en ik had wat vraagjes als dat niet erg is.

ik heb ze net zoals jij ook vanachter hangen, en momenteel speel ik op dipool stand. ik had het gevoel dat ik bij bipool een gat in men geluidservaring had achter men hoofd, en de dipool stand vult dit blijkelijk op.

nu, ik heb de speaker met links op links achter gehangen en hetzelfde voor de rechtse. maar volgens jou moet ik bij dipool dit dus omwisselen vanwege de uit fase tweeter??

en is het eigenlijk beter om ze verder uit elkaar te hangen of net dichter op elkaar?? wat heb jij der mee ervaren?

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

hifiman

Citaat van: squeek op november 25, 2008, 16:54:01
hey audioloog,

ziet er allemaal erg netjes uit :D!! ik heb je stukje over dipolen even doorgenomen en ik had wat vraagjes als dat niet erg is.

ik heb ze net zoals jij ook vanachter hangen, en momenteel speel ik op dipool stand. ik had het gevoel dat ik bij bipool een gat in men geluidservaring had achter men hoofd, en de dipool stand vult dit blijkelijk op.

nu, ik heb de speaker met links op links achter gehangen en hetzelfde voor de rechtse. maar volgens jou moet ik bij dipool dit dus omwisselen vanwege de uit fase tweeter??

en is het eigenlijk beter om ze verder uit elkaar te hangen of net dichter op elkaar?? wat heb jij der mee ervaren?

greetz
Hoi Squeek,

Ik ervaar geen gat in bipool mode, hoever heb je ze eigenlijk uit elkaar hangen? Bij mij hangen ze 240 cm uit elkaar.

In bipool mode is er geen verschil tussen de L en de R speaker, in di-pool mode wel. Aangezien de di-pool mode bedoeld is voor speakers die aan een zijwand hangen staat de naar voren gerichte tweeter dan in fase met de fronts en de naar achter gerichte tweeter uit fase met de fronts. Als je de speakers nu aan de achterwand hangt dan staan dus de tweeters die naar de sweet spot gericht staan uit fase met de fronts. Daarom moet je L en R verwisselen als je ze aan de achterwand hangt! Probeer het gewoon en kijk wat het doet.

Al met al vind ik bipool het beste klinken maar als jij in jouw situatie dipool het beste vind klinken dan moet je dat zeker niet laten!  :)

Groetjes,

Ronald

squeek

ah oke,

ik ga het zo dadelijk uitproberen  :D

mijn speakers hangen ongeveer 2m uit elkaar en denk net 60 cm boven oorhoogte. ik denk wel dat ik ze eens hoger ga zetten om uit te proberen wat dat extra doet, of net niet.

het vervelende is dat ik een muurtje heb tussen de twee speakers, dus het kan nooit optimaal zijn, nochtans ervaar ik wel een beter surround als ervoor, ook al zit ik dichter bij de ene surroundspeaker, toch klinkt de andere precies even ver weg.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62266.25 hier kan je het muurtje zien.

bedankt voor je uitleg en hulp.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

hifiman

Citaat van: squeek op november 25, 2008, 19:28:55
ah oke,

ik ga het zo dadelijk uitproberen  :D

mijn speakers hangen ongeveer 2m uit elkaar en denk net 60 cm boven oorhoogte. ik denk wel dat ik ze eens hoger ga zetten om uit te proberen wat dat extra doet, of net niet.

het vervelende is dat ik een muurtje heb tussen de twee speakers, dus het kan nooit optimaal zijn, nochtans ervaar ik wel een beter surround als ervoor, ook al zit ik dichter bij de ene surroundspeaker, toch klinkt de andere precies even ver weg.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62266.25 hier kan je het muurtje zien.

bedankt voor je uitleg en hulp.

greetz
Ik kan me inderdaad zo voorstellen dat dat muurtje ertussen voor dat gat zorgt... In dat geval zal dichter bij elkaar hangen ook niet helpen denk ik.

squeek

ok, heb net even getest.

links en rechts verwisselen en op dipool zoals je eerder zei klinkt net het slechtst  ??? ik had bijna geen geluid meer vanachter. heel bizar. op bipool stand kwam er plots enorm veel geluid door.

heb nu alles terug gehangen, en terug op dipool gezet, klonk terug beter.

heb met de thx optimizer eens getest. als links links hangt en rechts op zijn plaats, dan klinkt op dipool stand en in-phase ruis het meest in het midden achter men hoofd. gat opgevuld dus. bij bipool ook nog maar duidelijk minder, vandaar het verlies in geluid tijdens vertoning vermoed ik. als ik de speakers omwissel en in dipool zet, valt het ruis in het midden gewoon kompleet weg als in-phase wordt uitgezonden. heel gek, maar er is amper geluid te horen dan.

wou dit maar delen  :) bedankt voor de info en succes met je ht verder  ;)

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

garmtz

En je weet zeker dat de speakers allemaal in fase (dat wil zeggen, rood en wit/zwart op de plus en min, zowel op de speaker als versterker) zijn aangesloten?

hifiman

Citaat van: garmtz op november 25, 2008, 22:25:11
En je weet zeker dat de speakers allemaal in fase (dat wil zeggen, rood en wit/zwart op de plus en min, zowel op de speaker als versterker) zijn aangesloten?
Ja ik vind het ook een erg onlogisch verhaal eigenlijk.  ::)

Maar goed mocht alles netjes in fase staan (qua bedrading) en dit klinkt het best , then so be it  ^-^