hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: bmateijsen op november 23, 2008, 15:07:40
Ik zie nu inderdaad dat de luidspreker er nog net voorvalt... Ach... geen slecht compromis toch ;)


Er zijn inderdaad rottiger dingen in deze wereld  ;D

Davey

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 15:18:23
Ok de masking panelen dus, dit is het rechterpaneel.

Bovenaan zie je de halfronde dingen die in sleuven in de schermrand vallen.
Onderaan de inkeping waar je je hand in kan steken om het paneel erin te zetten cq eruit te halen.

Het is erg mooi geworden Ronald.

Goed idee met de panelen  O0. De halfronde dingen zijn volgens mij lamello's die veel gebruikt worden in het maken van houtverbindingen.

garmtz

Volgens mij mis ik nog een foto van de projector en het lensmechanisme?

hifiman

Citaat van: garmtz op november 23, 2008, 16:19:02
Volgens mij mis ik nog een foto van de projector en het lensmechanisme?
Die staan een aantal pagina's terug  ;)

Audiofiel

Citaat van: garmtz op november 23, 2008, 16:19:02
Volgens mij mis ik nog een foto van de projector en het lensmechanisme?

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 16:23:32
Die staan een aantal pagina's terug  ;)

Dat overkomt Garmt de laatste tijd wel vaker, dat hij nieuwe aanwinsten van forumleden mist.... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

R



hifiman

Overigens is er ook nog een klein minpuntje  :-[

Aan de uiterste randen van het beeld loopt de helderheid wat terug, dit zie je goed met een wit vlak maar valt met film kijken gelukkig niet echt op.

De reden hiervoor is dat de lens opening net te smal is voor de projector beam. De oplossing is om de projector verder naar achteren te hangen echter hier heb ik voorlopig echt even geen trek in  :P

Uiteraard heb ik gisteren bij het afstellen van de lens dit effect zo veel mogelijk geminimaliseerd.

Het goede nieuws is dat ik pincushion vervorming volledig heb kunnen voorkomen, dat ik achromatic abbriation totaal niet zie en dat ik geen keystone correctie nodig heb  ^-^

hifiman

Citaat van: Davey op november 23, 2008, 16:17:24
Het is erg mooi geworden Ronald.

Goed idee met de panelen  O0. De halfronde dingen zijn volgens mij lamello's die veel gebruikt worden in het maken van houtverbindingen.
Aha, ik dacht door de helft gezaagde onderzetters ofzo  ;D

kermit

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 16:48:27
Overigens is er ook nog een klein minpuntje  :-[

Aan de uiterste randen van het beeld loopt de helderheid wat terug, dit zie je goed met een wit vlak maar valt met film kijken gelukkig niet echt op.

De reden hiervoor is dat de lens opening net te smal is voor de projector beam. De oplossing is om de projector verder naar achteren te hangen echter hier heb ik voorlopig echt even geen trek in  :P

Uiteraard heb ik gisteren bij het afstellen van de lens dit effect zo veel mogelijk geminimaliseerd.

Het goede nieuws is dat ik pincushion vervorming volledig heb kunnen voorkomen, dat ik achromatic abbriation totaal niet zie en dat ik geen keystone correctie nodig heb  ^-^

Hoe meer de projector naar achteren is hoe minder de pinchusion.  Wel wordt je lichtopbrengst minder maar contrast daarentegen wordt weer beter.Bij mij is is er totaal geen pinchusion.

hifiman

Citaat van: kermit op november 23, 2008, 16:51:28
Hoe meer de projector naar achteren is hoe minder de pinchusion.  Wel wordt je lichtopbrengst minder maar contrast daarentegen wordt weer beter.Bij mij is is er totaal geen pinchusion.
Voor zover dat niet duidelijk was, bij mij ook totaal niet!  :)

celerontje

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 16:48:27
Overigens is er ook nog een klein minpuntje  :-[

Aan de uiterste randen van het beeld loopt de helderheid wat terug, dit zie je goed met een wit vlak maar valt met film kijken gelukkig niet echt op.


Dit is niet ze heel erg, dit gebeurd met 35mm bioscoopprojectoren ook.
Valt het ook op als je een film draait met hele heldere scenes en een mooie strakke buitenlucht?
Jammer dat je PotC 2 niet hebt, anders zou je even kunnen testen met de vechtscene op het strand.

Over die te grote lichtbeam gesproken, dit is natuurlijks ook deels te wijten aan het feit dat je lens verzonken zit in de projector, dus de Prismasonic kan er niet helemaal tegenaan.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op november 23, 2008, 17:02:57
Over die te grote lichtbeam gesproken, dit is natuurlijks ook deels te wijten aan het feit dat je lens verzonken zit in de projector, dus de Prismasonic kan er niet helemaal tegenaan.
Klopt!

)p(

Een van je beste upgrades zo te zien Ronald! Feli!  :)

peter

hifiman


celerontje

Kermit treft het gelukkiger met z´n JVC HD1, daar kan de lens perfect voor, zonder dat er iets in de weg zit.
´T is jammer dat er geen echte kant en klare scope oplossing voor thuisgebruik is, want iedereen roept THUISBIOSCOOP!, terwijl één van de belangrijkste facettten van de bioscoopbeleving vergeten wordt.

Hoe dan ook, jij kan lekker opscheppen op je werk dat jij het grootste scherm hebt.
You´re worth of it! ;D (of hoe dat ook moge schrijven)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 10:30:42
That been said, het is (met 300 uur op de teller) nu precies goed. Ik vrees inderdaad ook voor te weinig licht als we weer wat uurtjes verder zijn,
Mooi dat het zo goed voor je heeft uitpakt  :D.
De grootste lamp lichtopbrengst teruggang heb je na 170 uur wel gehad, nu gaat het veel langzamer teruglopen. Poets na 500 uurtjes het glas van je lampmodule anders even scheelt ook weer flink.

CitaatGelukkig zijn die dingen (lampen) onlangs een stuk goedkoper geworden.
Waar? Ik zie de modules nog steeds voor ruim 240 euro gaan. De lamp los zou rond de 100 euro kunnen kosten maar ben nog steeds op zoek naar een verkooppunt.

CitaatIk vind het nog steeds wat omslachtig maardat is geen klacht over de panelen, ik zou ook niet weten hoe het beter kan zonder gelijk veel ingewikkelder/duurder constructies te maken.
Wellicht een idee: ik werk zelf onder met zwart klittenband dat is hop er op en roetsj er weer af. Als je te grote lengtes gebruikt wordt het wellicht lastig te verwijderen (grote trekkracht nodig). Andere mogelijkheid is haakjes maar ik weet niet of dit zoveel sneller gaat en je zit gefixed met je positionering en dat is waarschijnlijk ook niet helemaal wat je wilt?


HTip

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 14:50:41
Wat de akoustiek betreft, met scherm lijkt het wat prettiger klinken, maar echt veel verschil met of zonder is er eigenlijk niet volgens mij..
Door de vrijhangende constuctie is je scherm in feite 1 groot membraan, maar het zal weinig absorptie opleveren, tenzij je met steenwolplaten en holle ruimte werkt. Dan heb je je DIY paneelabsorber. Heb ik ook gedaan, maar dan met de hele projectwand en het scherm ligt verzonken.

Had je last van flutter toen het scherm weg was?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Flutter?
Je moet ook geen vogeltjes je HT laten binnenfladderen ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Citaat van: celerontje op november 23, 2008, 17:27:19
Flutter?
Je moet ook geen vogeltjes je HT laten binnenfladderen ;D
;D

Even een les in akoestiek door de meester Toine :D

Citaat
1. Onbehandelde parallelle oppervlakken:
Flutter Echo
Waarschijnlijk is het meest voorkomende en meest funeste ruimteprobleem dat van de onbehandelde, recht tegenover elkaar liggende en akoestisch harde, vlakke wandoppervlakken. Als twee van dergelijke wandoppervlakken parallel tegenover elkaar liggen zal onvermijdelijk "flutter echo" optreden (onder andere).
Flutter echo is een kort, scherp en 'ketsend' geluid, dat hoorbaar naijlt nadat het directe geluid is uitgedoofd. Als u ooit in een lege, ongemeubileerde ruimte of in een badkamer op verschillende manieren in uw handen heeft geklapt, heeft u flutterecho's gehoord. Het verschijnsel klinkt als een gemene, enigszins galmende, korte echo die nog in de lucht blijft hangen nadat de klap is uitgestorven -- in feite is flutter een extreem lange nagalmtijd binnen een extreem klein frequentiegebiedje.

Flutter-echo is dus de periodieke herhaling van een ongecontroleerde reflectie tussen twee akoestisch harde en parallelle oppervlakken, zoals de twee tegenover elkaar liggende zijwanden van een ruimte. Over heel het oppervlak van die wanden zal eenzelfde toon weerkaatsen, plus diens boventonen. Denk maar eens aan twee spiegels die tegenover elkaar worden geplaatst terwijl u er zelf tussen plaatsneemt. Deze reflectie kaatst oneindig vaak heen en weer tussen de twee spiegels en roept de zo illusie op van een zich tot in het oneindige uitstrekkende afstand. Flutter kan de kracht en detaillering van transiënten en hun verval doen vervagen in een mist van harde, metalige nagalm. Dit metalige en harde karakter kan bovendien nog eens opgelegd worden aan de weergave van het hogere middengebied en de treble -- berucht zijn vrouwenstemmen, strijkers, gitaren en blazers die allemaal van precies hetzelfde glazige randje voorzien worden.

Probeer, voor het herkennen van het verschijnsel, eerst eens in uw handen te klappen in de verschillende kamers van uw huis — met name ook in de badkamer of de hal — en ga vervolgens na of deze duidelijk herkenbare flutterecho's eveneens in de luisterruimte kunnen worden gehoord, al of niet in een afgezwakte vorm. Als de luisterruimte ook maar iets van dit soort galmende of metalige echo's laat horen — en dat zal zij doen als er onbehandelde muren tegenover elkaar staan — dan dient u dit probleem te corrigeren, aangezien het een behoorlijk fundamenteel aspect is van de akoestische optimalisatie. In het hiervoor omschreven geval legt flutter werkelijk een signatuur over een groot gedeelte van het middengebied en het hoog en precies daarmee houdt de akoestiek zich bezig: met het opheffen van dergelijke signaturen.

Toen het scherm weg was had je potentieel bovenstaande situatie ;)

Bron: http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: Kjelt op november 23, 2008, 17:21:14
Mooi dat het zo goed voor je heeft uitpakt  :D.
De grootste lamp lichtopbrengst teruggang heb je na 170 uur wel gehad, nu gaat het veel langzamer teruglopen. Poets na 500 uurtjes het glas van je lampmodule anders even scheelt ook weer flink.
Is dat zo? Dat wist ik niet. Mag je dat glas uberhaupt wel aanraken dan?

Citaat van: Kjelt op november 23, 2008, 17:21:14
Waar? Ik zie de modules nog steeds voor ruim 240 euro gaan. De lamp los zou rond de 100 euro kunnen kosten maar ben nog steeds op zoek naar een verkooppunt.
Ehhh, dat bedoel ik dus met goedkoop, voorheen betaalde je het dubbele!

Citaat van: Kjelt op november 23, 2008, 17:21:14
Wellicht een idee: ik werk zelf onder met zwart klittenband dat is hop er op en roetsj er weer af. Als je te grote lengtes gebruikt wordt het wellicht lastig te verwijderen (grote trekkracht nodig). Andere mogelijkheid is haakjes maar ik weet niet of dit zoveel sneller gaat en je zit gefixed met je positionering en dat is waarschijnlijk ook niet helemaal wat je wilt?
Ik wil het liefst een oplossing waarbij ik mijn bank niet uithoef  ;D

hifiman

Citaat van: celerontje op november 23, 2008, 17:12:19
THUISBIOSCOOP!
Inderdaad, ik mag nu tenminste zeggen dat ik een thuisbioscoop heb  :) Eigenlijk zou een controleur langs moeten komen voor je die term mag gebruiken!  :-X  ;)

hifiman

Citaat van: HTip op november 23, 2008, 17:23:58
Had je last van flutter toen het scherm weg was?
Yep! En dat is inderdaad weg nu (even de handenklap test gedaan!).  :)

bmateijsen

Wat zijn de voorwaarden dan voor een thuisbioscoop?? ;D

Citaat van: Audioloog op november 23, 2008, 18:21:20
Inderdaad, ik mag nu tenminste zeggen dat ik een thuisbioscoop heb  :) Eigenlijk zou een controleur langs moeten komen voor je die term mag gebruiken!  :-X  ;)

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values