hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

De steunen die ik gebruikte van Ikea kunnen volgens mij tot 20 kg dragen. ;) Maar zijn ook niet echt mooi, nee. :-\

Ik heb eventueel gratis wel een setje van twee (ongebruikt) die je mag afhalen als je er mee wilt experimenteren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november  2, 2008, 21:57:29
De steunen die ik gebruikte van Ikea kunnen volgens mij tot 20 kg dragen. ;) Maar zijn ook niet echt mooi, nee. :-\

Ik heb eventueel gratis wel een setje van twee (ongebruikt) die je mag afhalen als je er mee wilt experimenteren. ;)
De steunen die ik vanmiddag had waren geschikt voor 30 Kg, dat was het probleem, ook niet, probleem zat hem meer in het naar voren laten hellen en dat de steun flink naar 1 kant (horizontaal vlak) gedraaid moet worden.

Staaled

Citaat van: Audioloog op november  2, 2008, 22:04:22
De steunen die ik vanmiddag had waren geschikt voor 30 Kg, dat was het probleem, ook niet, probleem zat hem meer in het naar voren laten hellen en dat de steun flink naar 1 kant (horizontaal vlak) gedraaid moet worden.
Is dit wat voor je?
http://www.dynaudio.com/d/systems/lines/accessories/wandhalter.php
Zijn erg fraai.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

garmtz

Richt de speakers naar de muur, zodat ze dus zo stralen:

______________
|       /\
|      /  \
|    |_| 
|

Scheelt al wat in diffuus afstraalgedrag... Je kijkt dan wel naar de terminals op de achterkant.

hifiman

Citaat van: Hipster op november  3, 2008, 09:38:18
Is dit wat voor je?
http://www.dynaudio.com/d/systems/lines/accessories/wandhalter.php
Zijn erg fraai.
Bedankt voor de tip, ziet er goed uit inderdaad. Ik vind het alleen zo eng om een speaker van 8 kg aan 4 parkertjes op te hangen  :-X

hifiman

Citaat van: garmtz op november  3, 2008, 09:43:04
Richt de speakers naar de muur, zodat ze dus zo stralen:

______________
|       /\
|      /  \
|    |_| 
|

Scheelt al wat in diffuus afstraalgedrag... Je kijkt dan wel naar de terminals op de achterkant.
Bedankt voor het idee Garmt. Mooie ascii art trouwens  ;D De truuk op zich is me bekend. Helaas komt dit niet door de WAF check heen  :P Mede daarom vind ik een oplossing met di/bipolen wel wat, zijn minder diep en kunnen strak tegen de muur gemonteerd worden  ^-^

solitaire

Waarom laat je niet je huidige surround luidsprekers zo als het nu is (ze staan goed), en plaatst een 'diffuser' voor de tweeter. Je gebruikt toch al je LS incl. frontjes: daar aan kan je makkelijk aan de binnenkant voor je tweeties kegeltjes bv. HxD=15x35 bevestigen.

Een tweeter heeft toch nauwelijk een soundpressure die een kegel zou kunnen laten bewegen en zo ongeschikt maken voor een toepassing als deze. En zo kan je ook de kegel maken van licht materiaal (hard afgewerkt balsa ?), zodat het frontdoek niet op termijn uitzakt.

succes




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op november  3, 2008, 13:18:20
Waarom laat je niet je huidige surround luidsprekers zo als het nu is (ze staan goed), en plaatst een 'diffuser' voor de tweeter. Je gebruikt toch al je LS incl. frontjes: daar aan kan je makkelijk aan de binnenkant voor je tweeties kegeltjes bv. HxD=15x35 bevestigen.

Een tweeter heeft toch nauwelijk een soundpressure die een kegel zou kunnen laten bewegen en zo ongeschikt maken voor een toepassing als deze. En zo kan je ook de kegel maken van licht materiaal (hard afgewerkt balsa ?), zodat het frontdoek niet op termijn uitzakt.

succes


Wolf
Bedankt voor de tip Wolf, maar een tweede reden om dit te willen is het WAF gehalte van direkt aan de muur hangende dipooltjes  ^-^

hifiman

De keuze is al min of meer gemaakt, het gaan hoogstwaarschijnlijk de Monitor Audio RS FX uit de Silver reeks worden en dan wel in de getoonde kleur (cherry)  :)
Zien er ook nog eens fantastisch uit vind ik  8)

solitaire

ach, als WAF leidt tot aanschaf van deze mooie dipooltjes ... things could be worse :P
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: solitaire op november  3, 2008, 20:02:52
ach, als WAF leidt tot aanschaf van deze mooie dipooltjes ... things could be worse :P
Haha precies  ;D

Kjelt

1200 euro? Dat zijn dan hele andere OM's als ik heb , die waren in de orde van 800 gulden per paar ofzo.  ;)
Wellicht wat anderen uit hun assortiment ze hebben er nogal wat

searcher




searcher

Citaat van: Audioloog op november  2, 2008, 21:37:01
Nu ik toch bezig ben met het verbeteren van de bioscoop-beleving is er nog iets wat ik wil gaan veranderen  ;D


Ik had hier een boek over moeten schrijven,de ultieme HT search  :D

Wat ik me wel eens afvraag is het veranderen om het veranderen je wens?
Een tweaker dus blijvend veranderen op zoek naar ? ;)
Begrijp me niet verkeerd Stereo was echt jouw ding ,surround absoluut niet. :P

Ik ben echt benieuwd waar dit eindigt als dit de perfecte match tussen stereo en surround zou zijn dan is dat geweldig. :D

Mijn WAF vindt omgedraaide speakers o.k maar alsmaar veranderen no way :D




hifiman

Citaat van: searcher op november  3, 2008, 22:54:30
Wat ik me wel eens afvraag is het veranderen om het veranderen je wens?
Een tweaker dus blijvend veranderen op zoek naar ? ;)
Begrijp me niet verkeerd Stereo was echt jouw ding ,surround absoluut niet. :P
Ik lees hier driemaal een kern van waarheid maar tevens driemaal een misverstand!

Allereerst even het onderscheid tussen stereo en surround. Het klopt niet dat surround absoluut niet mijn ding zou zijn. Sterker nog, ik maak denk ik meer surrounduren in een week dan stereo uren of anders is het in elk geval ongeveer 50/50. Beide gebieden hebben mijn interesse. Wel is het zo dat ik om 3 redenen minder geld steek in surround dan in stereo en ook minder vaak wat verander.

- De eerste reden is de onmogelijkheid in mijn huiskamer voor een goede 5.1 opstelling. Zonde dus om er veel geld in te steken.
- De tweede is het feit dat om versterking en speakers voor surround allemaal op hetzelfde nivo te krijgen er heel veel meer geld voor nodig is en dat vind ik het niet waard omdat:
- Bij stereo is er een totale focus op het geluid en elke imperfectie in de weergave leidt mij daar vanaf en vermindert mijn luisterplezier, dit in tegenstelling tot surround waar de focus op het beeld en het verhaal is en een minder perfect geluid wat mij betreft totaal niet storend is.

Bij stereo zal ik waarschijnlijk altijd blijven zoeken naar de door mij gewenste perfectie, en alhoewel ik er op dit moment gelukkig goed mee kan leven is het nog steeds niet op het nivo wat ik zou willen. Om die reden zal ik daar dus waarschijnlijk nog lange tijd zaken blijven veranderen, maar veranderen is niet een doel op zich! Gelukkig heb ik momenteel even redelijk rust in mijn kont op het stereo vlak, hetgeen ik ervaar als een verademing  :)

Bij surround liggen de zaken voor mij wat meer "praktisch". Als ik in stereo iets verander is de kans aanwezig dat ik achteraf het toch geen verbetering vond. Bij surround is me dat nog nooit overkomen, als ik de projector upgrade van een 480p naar een 720p model dan is succes gegarandeerd zeg maar. Dat is het grote verschil voor mij tussen stereo en surround. Stereo is misschien wel het eeuwig nastreven van een illusie (iets onbereikbaars). Surround geeft mij altijd plezier maar af en toe wijzig ik iets wat altijd een verbetering zal zijn of een gewijzigde strategie wegens voortschrijdend inzicht zoals nu met de overstap naar dipoles als surrounds.

Het lijkt voor jou misschien impulsief maar zowel de keuze voor een groter scherm als nu voor dipole surrounds zijn zaken die ik al een paar jaar aan het overwegen was. Een groter scherm leek nooit mogelijk (omdat ik in de hoogte niet kan groeien qua schermmaat), het CIH verhaal heeft mij de ogen geopend dat het toch mogelijk was , namelijk alleen in de breedte groeien  :D Ik wil gelijk de tweede stap (dipolen als surrounds) ook maken en dan zal ik waarschijnlijk weer voor jaren niets wijzigen in de HT set (ok er komt ooit een 1080p projector :P).

Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid over mijn beweegredenen. Wat de WAF betreft, het was met name HAAR wens om een groter scherm te hebben  ;D Verder vind zij het prima zolang ik de verander klussen uitvoer als ze er niet bij is en zij alleen maar het eindresultaat hoeft te zien en niet de rotzooi  ;D

Dan nog 1 woordje over veranderen, nee ik zal nooit veranderen om het veranderen, maar het is wel altijd leuk om weer iets nieuws te hebben  ^-^

hifiman

Citaat van: Kjelt op november  3, 2008, 22:39:47
1200 euro? Dat zijn dan hele andere OM's als ik heb , die waren in de orde van 800 gulden per paar ofzo.  ;)
Wellicht wat anderen uit hun assortiment ze hebben er nogal wat
A ok, haha. Ik zag anders maar 1 model dipool op hun website  ::)

hifiman

Weer even een zijstapje naar stereo  ^-^

Alweer een aardig tijdje geleden heb ik een Tent klokje (XO module) in mijn Squeezebox ingebouwd (zie foto).
Ik heb nooit de gelegenheid gehad met een originele Squeezebox te vergelijken of dit ook echt een verbetering gaf.

Tot ik afgelopen weekend een extra squeezebox kocht voor boven (muziek tijdens het strijken  ;D).
Nu had ik mooi de gelegenheid beide squeezeboxen eens te vergelijken en dat heb ik dus ook afgelopen weekend gedaan. De conclusie was al snel duidelijk, de Squeezebox met tentklok klinkt duidelijk beter (beiden beluisterd op optische uitgang).  :D


kermit

Misschien kun je je naam veranderen in Cinemascopeloog. ;D. Het audiogedeelte wordt langzaam opzij gezet door je lens en scherm  :)

Kjelt

Citaat van: kermit op november  6, 2008, 16:07:28
Misschien kun je je naam veranderen in Cinemascopeloog. ;D. Het audiogedeelte wordt langzaam opzij gezet door je lens en scherm  :)
gokje: zeer tijdelijk denk ik  ;) als het scherm er hangt (lens hangt inmiddels) dan is het weer back to audio (surround)

MLCinema

Heb me ooit een keer gewaagd me een weg door dit topic te worstelen. Ben er helaas nooit helemaal doorheen gekomen. Man man wat is dit topic lang (en dat rijmt, jawel). Misschien ooit nog eens iets voor op een regenachtige zondag middag. Je fascinatie voor audio etc vind ik in ieder geval boeiend. Blijf dit topic daarom een beetje volgen zodat het aantal te lezen pagina's niet verder oploopt. Je hebt ook een erg leuke set staan.

MVG

Marc
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

hifiman

Citaat van: kermit op november  6, 2008, 16:07:28
Misschien kun je je naam veranderen in Cinemascopeloog. ;D. Het audiogedeelte wordt langzaam opzij gezet door je lens en scherm  :)
Ik vrees dat Kjelt wel een beetje gelijk heeft  ;D

Dit is een helder en afgebakend project waarna het gewoon weer lekker film kijken wordt. Bij stereo daarentegen ben ik nog steeds op zoek naar de holy grail  ;)

hifiman

Citaat van: Marc.Visser op november  6, 2008, 16:32:32
Heb me ooit een keer gewaagd me een weg door dit topic te worstelen. Ben er helaas nooit helemaal doorheen gekomen. Man man wat is dit topic lang (en dat rijmt, jawel). Misschien ooit nog eens iets voor op een regenachtige zondag middag. Je fascinatie voor audio etc vind ik in ieder geval boeiend. Blijf dit topic daarom een beetje volgen zodat het aantal te lezen pagina's niet verder oploopt. Je hebt ook een erg leuke set staan.

MVG

Marc
Haha ik kom er zelf ook nog amper doorheen  ;D Veel leesplezier  ;)

Nahpets

Volgens mij kun je je signature aanpassen.

Bevalt hij een beetje?  >:D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

hifiman

Citaat van: Enno op november  7, 2008, 21:50:38
Volgens mij kun je je signature aanpassen.

Bevalt hij een beetje?  >:D
Done!  ;D

Later dit weekend mijn commentaar  ^-^  ;)

Nahpets

Ik ben zeer benieuwd. Mijn Tag McLaren is feitelijk inmiddels vervangen door een (PC-based) transport maar dat is niet de meest gebruiksvriendelijke oplossing.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.