hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifi | Roderick

Citaat van: bourne op september 14, 2008, 13:11:25
Persoonlijk denk ik dat er wel een kern in de kritiek zit dat de Linn mogelijk wat user interface betreft niet optimaal is. Wat dat aan gaat vind ik het interessant om de Naim hd speler die BB&G ook aanbiedt eens in de vergelijking mee te nemen. Ik denk namelijk dat die userinterface een groot probleem is voor veel mensen. Mogelijk is de naim iets makkelijker? Hoe klinkt die?

Mij lijkt het ideaal dat je met een apparaatje op je schoot je box kunt bedienen met touch screen, auto scrolling en veel grafische artwork. Maar als dat nog niet kan dan lijkt het me ook best handig om met een usb stik te werken. Eentje met jazz en eentje met alles van queen etc die je er in prikt en luisteren maar. Kan die Naim zoiets? Voor de usb stikkies kan ik me we een leuk kastje voorstellen  ;D

8)


Joris1971

Citaat van: bourne op september 14, 2008, 13:11:25
Persoonlijk denk ik dat er wel een kern in de kritiek zit dat de Linn mogelijk wat user interface betreft niet optimaal is. Wat dat aan gaat vind ik het interessant om de Naim hd speler die BB&G ook aanbiedt eens in de vergelijking mee te nemen.

De Naim HDspeler kost wel 2.5x  zoveel als de Linn.

Die naim heeft wel een prijskaartje van 6250 euro.
De Linn Majik DS kost 2368 euro.

hifiman

Na 3 dagen (waarin ik niet hoefde te werken!) heel veel geluisterd en geprobeerd te hebben ben ik er voor mijzelf nu wel uit.
Mijn eindconclusie is gebaseerd op twee onderdelen, namelijk geluidskwaliteit en de bediening.

Disclaimer
Uiteraard zijn de volgende woorden gebaseerd op mijn set, mijn akoustiek, mijn smaak en mijn eisen en wensen en moet dan ook in deze context gezien worden.

Geluidskwaliteit
De Linn is de beste muziek streamer die ik tot nu toe gehoord heb, period! Hij is veel beter dan de Squeezebox en ook ruimschoots beter dan de Logitech Transporter. De kwaliteiten van de Linn zou ik willen omschrijven als gedailleerd, precies, levendig. Technisch luisterend scoort de Linn duidelijk beter dan mijn PS Audio DAC die vergeleken bij de Linn wat meer "fuzzy" klinkt. Echter na wat langer luisteren kom ik ook tot de conclusie dat ik de Linn ietwat aan de koele kant vind en deze mij minder goed weet te betreken in de muziek dan mijn Teac cd transport + PS Audio DAC.

Achter gezien was dit eigenlijk ook mijn allereerste indruk, namelijk technisch helemaal super maar ik kreeg er geen echt enthousiast gevoel bij.

Dan is er natuurlijk ook nog de optie om de Linn als transport (digitaal uit) te gebruiken op mijn PS Audio DAC. Zo vergeleken met mijn TEAC cd transport en de Squeezebox is mijn conclusie dat de Linn een stuk beter is als de Squeezebox maar minder presteert dan mijn TEAC. Om de Linn op deze manier te gebruiken vind ik hem dan weer net even te prijzig, het was anders geweest als hij op dit punt de TEAC had ge-evenaard of overtroffen.

Al met al vind ik de Linn dus enerzijds een uitblinker maar anderzijds niet muzikaal genoeg, muzikaal volgens mijn definitie/smaak dan natuurlijk.

Bediening
Dan de bediening. Eigenlijk heb ik maar 2 manieren kunnen vinden om de Linn te bedienen en dat is via Leia op de Nokia 770/800 of via de eigen Linn Gui via een pc. Alhoewel beiden prima werken is deze manier van bedienen om eerder genoemde redenen voor mij niet acceptabel. Het grote voordeel van de Linn is dat deze via een standaard protocol werkt en ik weet dan ook zeker dat dit punt in de nabije toekomst wel goed gaat komen, zodra de bekende mediacenter software upnp gaat ondersteunen (Jriver Mediacenter doet dit al maar blijkt de Linn niet te herkennen) dan zou dit mijn oordeel over de bediening gaan veranderen van onvoldoende naar super. Maar goed zover is het nog niet en ik moet eerlijk zijn, alleen al vanwege de bediening (ik denk dan ook aan mijn wederhelft) zou ik op dit moment de Linn niet aanschaffen.

Slotwoord
Garmt en Bjorn. Echt heel erg bedankt voor het uitgebreid in mijn eigen set mogen proberen van de Linn Majik DS! Ik was zeker serieus geinteresseerd in dit apparaat maar de punten waarop deze niet aan mijn wensen voldoet zijn voor mij (gezien de aanschaf prijs) toch te significant om hem te gaan aanschaffen.

Tegen degenen die dit lezen en ook op zoek zijn naar een dergelijke oplossing, trek hier aub niet zonder meer de conclusie uit dat het voor jou dan ook wel niet goed genoeg zal zijn, want dan doe je jezelf tekort! Ik heb mij de afgelopen jaren ontwikkeld tot een enorme (audiofiele) zeikerd met een specifieke smaak.  Op basis van wat ik gehoord heb weet ik zeker dat deze Linn Majik DS voor veel anderen dit wel een hele goede keuze zal zijn! Daarnaast kan Bjorn bijvoorbeeld wel heel goed leven met de manier van bedienen. Geef de Linn absoluut een kans want als een ietwat analytisch geluid (als ik het zo mag noemen) je ding is dan is het denk ik ook gelijk liefde op het eerste gehoor!


garmtz

Graag gedaan Ronald! Wat je omschrijft is zoals Linn is: het tegenovergestelde van omfloerst... ;)  Vrij dicht tegen de waarheid (volgens Linn) met weinig eufonie. Dit geluid heeft zijn liefhebbers, maar het blijft altijd een zoektocht naar de ideale match (Linn met TDAi 2200... ;), geintje). Blij dat we je een idee hebben kunnen geven wat er mogelijk is met de huidige (streaming) techniek. Hoop ook dat de skepsis bij veel mensen toch eens af gaat nemen met dit soort producten.

)p(

Citaat van: Audioloog op september 14, 2008, 15:00:58
zodra de bekende mediacenter software upnp gaat ondersteunen (Jriver Mediacenter doet dit al maar blijkt de Linn niet te herkennen) dan zou dit mijn oordeel over de bediening gaan veranderen van onvoldoende naar super.


Ik zag toevallig vandaag op het jrmc forum dat daar al aan wordt gewerkt...probleem met flac mime type en unicode.

Verder jammer dat de Linn voor jouw net niet de oplossing is waar je naar op zoek bent!

peter

hifiman

Citaat van: garmtz op september 14, 2008, 20:52:14
Blij dat we je een idee hebben kunnen geven wat er mogelijk is met de huidige (streaming) techniek. Hoop ook dat de skepsis bij veel mensen toch eens af gaat nemen met dit soort producten.
Ik hoop het ook, tenslotte klinkt deze Linn beter dan menig cd spelert!  8)

hifiman

Citaat van: )p( op september 14, 2008, 21:16:42
Ik zag toevallig vandaag op het jrmc forum dat daar al aan wordt gewerkt...probleem met flac mime type en unicode.
Dat zou goed nieuws zijn voor Linn bezitters cq geinteresseerden want ik heb gisteravond eens wat zitten spelen met dat Jriver Mediacenter en dat ziet er toch wel heel erg gelukt uit en is erg leuk en handig qua bediening!


hifiman

Na het "experiment" met de Linn Majik DS heb ik eigenlijk weinig hoop dat ik met de streaming produkten die nu op de markt zijn en die binnen mijn budget daarvoor vallen (dwz <= 2500 euro) ik iets ga vinden wat aan mijn zware eisen qua geluidskwaliteit EN bediening gaat voldoen. Een cd transport zal in dat geval dus de bron der eerste keuze blijven!

Ik overweeg dan ook om de zware eisen die ik stel qua geluidskwaliteit even te laten voor wat het is en mij te richtten op een produkt wat beter is dan de Squeezebox, minder goed mag zijn dan een goed cd transport en qua bediening doet wat ik ervan verlang. Dit betekent wel dat ik er dan ook minder geld voor over heb. Ik kan op dit moment maar 3 zaken verzinnen die hier mogelijk aan voldoen en dat zijn een tweedehands Transporter, een Sonos (die ik nog niet gehoord heb, maar qua bediening overeenkomt met de Squeezebox duet controller) OF een PC gebaseerde mediacenter achtige oplossing met een goede soundkaart.

Ik heb gelijk maar besloten om eerst de Mediacenter gebaseerde oplossing eens een kans te geven. Tenslotte kost mij dit in eerste instantie bijna niks (pc is er al, mediacenter behuizing is er al vanuit mijn room correctie project evenals een RME Digi 96/8 geluidskaart). Het enige wat ik dan nodig heb is een USB infrarood receiver van een paar tientjes die ik dan gelijk maar even besteld heb en een licentie voor Jriver Mediacenter die nog geen 40 dollar kost.

Mocht deze manier van bedienen (met universele AB Jriver aansturen op mijn LCD TV) en het qua geluidskwaliteit niet slechter blijken dan de Squeezebox (ik heb het dan over digitaal uit overigens) dan zou ik kunnen overwegen om een wat duurdere geluidskaart aan te schaffen waarbij ik denk aan het RME exemplaar wat ook in de Soolos wordt gebruikt.

hifiman

Dit is de Mediacenter kast die ik reeds al heb en die nu boven als linux servertje staat te draaien :P
Het is een lekker stille kast met een apart compartiment voor de voeding en de harde schijven.

Uiterlijk en het "stil" zijn. zijn belangrijk omdat deze pc dus daadwerkelijk weer IN de stereo set zal moeten komen te staan (in eerste instantie gewoon op of naast de kast daar het een "test" betreft).

Als ik mijn windows pc (nu in een standaard behuizing) en linux pc van behuizing laat wisselen dan ben ik dus al klaar voor een test  :)

hifiman

De RME geluidskaart die ik reeds heb (en die al een tijdje stof staat te happen) met alleen digitaal in en digitaal uit.

hifiman

Een screenshot van Jriver Mediacenter. Deze is van hun website afgeplukt. Ik zal vanavond wat screenshots plaatsen van hoe ik in eerste instantie het scherm heb "ingericht" hetgeen ik zelf veel mooier vind  :)

stef662

Wat ik me nog afvraag is het volgende. Jij hebt toch een Apogee mini dac gehad? Die had ook een usb ingang dacht ik en was die echt minder dan de Linn? Ik heb zelf deze mini dac gehoord en vond hem goed klinken met momenten waarop het me zelfs greep maar ik heb te kort gehoord om echt te kunnen zeggen of het iets voor mij was. Ik heb de vergelijking met een apple laptop via een airport naar de toslink ook gehoord en dat kwam heel dicht bij een loopwerk er rechtstreeks op aangesloten. Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen.

hifiman

De infrarood receiver met USB interface welke ik besteld heb. Levertijd 3 dagen, na betaling krijg je dan netjes een mailtje dat ze tot eind van de maand op vakantie zijn  :-X Afijn het is niet anders, ik moet dus nog even een week of drie geduld hebben  :P

hifiman

De bedoeling is dus om Jriver Mediacenter middels mijn Harmony 885 universele AB te gaan bedienen en niet te gaan klooien met een muis enzo.

hifiman

Ik (of beter gezegd mijn wederhelft) ziet een extra scherm in de kamer niet zo zitten dus de pc zal in eerste instantie in deze "pilot" aangesloten worden op de LCD TV. Daarnaast is een wat groter scherm (de TV) natuurlijk ook prettiger dan zo'n 15 of 17 inch dingetje.

Wat ik mij daarbij even afvraag, is in hoeverre het slecht is voor een LCD TV om deze vaak aan en uit te zetten (met uit bedoel ik dan standby stand overigens). Het is namelijk een beetje zonder om tijdens muziek luisteren een 180 Watt vretende LCD continu aan te laten staan en voor de TV zelf is het wellicht ook zonde. Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat de TV (backlight?) er onder lijdt om deze in korte tijd vaak aan en uit te zetten  ::)  ???

Joep

Audioloog, heb je je Squeezebox wel eens op een andere voeding aangesloten?

Alco, een forumlid, heeft er zijn Naim CD-5x voor weggedaan..trek je eigen conclusies.. :)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43112.msg1269425#msg1269425
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=78846.msg1271289#msg1271289

hifiman

Even mijn verhaal afmaken voor ik ga reageren op posts  ^-^

Mocht een en ander qua bediening en geluidskwaliteit een succes blijken (en dat is nog maar de vraag natuurlijk)  en mocht de wederhelft het ook prettig bedienen vinden dan zou ik dus de RME Hammerfall HDSP 9632 kaart (die nog "maar" 350 euro kost tegenwoordig) kunnen aanschaffen die (volgens een Stereophile artikel) ook in de Soolos gebruikt wordt.

Dat breakout gebeuren (kabeltjes) vind ik er dan trouwens weer erg on-audiofiel uit zien , maar goed als dat in de (peperdure) Soolos ook goed werkt...

scrutinizer

Grappig die laatste, herstel voorlaatste foto, Ronald (scheidegger grrr..!!)..... zoek de verschillen. :P

By the way... you've giving it some thought. :)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 15, 2008, 10:13:32
Grappig die laatste foto Ronald ..... zoek de verschillen. :P

By the way... you've giving it some thought. :)

Anton.
Ja dat was mij ook al opgevallen ja :P
Maar goed een klein verschil in design "kan" natuurlijk een hoorbaar verschil uitmaken..

Jij hebt de Soolos in huis gehad als ik het goed begrepen heb Anton. Werkte dat ook met die beun de haas breakout kabeltjes  ???

hifiman

Citaat van: bourne op september 15, 2008, 09:58:11
Wat ik me nog afvraag is het volgende. Jij hebt toch een Apogee mini dac gehad? Die had ook een usb ingang dacht ik en was die echt minder dan de Linn? Ik heb zelf deze mini dac gehoord en vond hem goed klinken met momenten waarop het me zelfs greep maar ik heb te kort gehoord om echt te kunnen zeggen of het iets voor mij was. Ik heb de vergelijking met een apple laptop via een airport naar de toslink ook gehoord en dat kwam heel dicht bij een loopwerk er rechtstreeks op aangesloten. Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen.
Hoi Bourne,

Ik neem even aan dat je mij bedoeld en niet Anton?

Ja ik heb een Apogee Mini DAC gehad. Deze heb ik toen vergeleken met mijn huidige PS Audio Ultralink II DAC. De verschillen waren vond ik toen niet heel erg groot, maar wel in het voordeel van de PS Audio die duidelijk een wat "schoner" hoog had! Ik moet er wel bij zeggen dat er sindsdien veel veranderd is in mijn set en ik eigenlijk verwacht de verschillen nu "groter" zullen zijn.

Wat betreft de Linn versus de Apogee, deze heb ik niet met elkaar vergeleken dus dat weet ik niet. Het is denk ik geen kwestie van beter of slechter. Puur analyserend luisterend vind ik namelijk de Linn (met afstand!) beter dan mijn PS Audio DAC. Anderzijds kon ik niet wennen aan de "presentatie" van de Linn en dat noemde ik dan gebrek aan "muzikaliteit"  (voor MIJ  dan he!). Kortom het is eerder een kwestie van "anders" dan beter of slechter...

Zelf proberen blijft absoluut het devies !

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september 15, 2008, 10:15:26
Ja dat was mij ook al opgevallen ja :P
Maar goed een klein verschil in design "kan" natuurlijk een hoorbaar verschil uitmaken..

Jij hebt de Soolos in huis gehad als ik het goed begrepen heb Anton. Werkte dat ook met die beun de haas breakout kabeltjes  ???
Nope!!
Transformer coupled dig out.
CAT5/5e/6

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: Joep op september 15, 2008, 10:07:10
Audioloog, heb je je Squeezebox wel eens op een andere voeding aangesloten?
Ja, sterker nog ik draai met een lineaire voeding en niet met de meegeleverde schakelende adapter.

Maar goed de ene voeding is de andere niet en ik heb de CI Audio voeding er niet op geprobeerd. Sta altijd open voor een experiment natuurlijk!  ;)

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september 15, 2008, 10:22:01
Nope!!
Transformer coupled dig out.

Anton.
Ehhh dat snap ik even niet want die transfomers zitten duidelijk op de RME print. Hoe zag/ziet de fysieke aansluiting er dan uit op de Soolos ? Of hebben ze toch iets gesleuteld aan de RME kaart (connectoren?).

)p(

Ronald...zet eens rdesktop op jer nokia en dan log in je htpc als een additionele user. Maak een view scheme met drop down panes...perfecte interface ism met de...oei stylus ;)


peter

hifiman

Citaat van: )p( op september 15, 2008, 10:27:57
Ronald...zet eens rdesktop op jer nokia en dan log in je htpc als een additionele user. Maak een view scheme met drop down panes...perfecte interface ism met de...oei stylus ;)
Hoi Peter,

Ik ben mij bewust van deze mogelijkheid (en wellicht dat ik het ook nog zal proberen) maar dat hele gedoe met zo'n pennetje klikken (die ik afgelopen weekend al 3x kwijt was :P) vind ik niks, ik zie meer heil in het gebruik van mijn geliefde Harmony AB in combinatie met een lekker groot (tov zo'n nokia) scherm. Maar wie weet kom ik daar nog op terug..