hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: )p( op juli  9, 2008, 09:18:50
Ik heb hier nog een shek nos dac liggen die je zou kunnen proberen. Als ie bevalt mag je hem ook gratis houden. Ik heb verschillende nos dacs uitgebreid beluisterd en mij bevalt de inherente hoog afval niet...
Wow, dat is erg aardig van je Peter!  :D

Die wil ik zeker eens proberen om te kunnen proeven aan de NOS sound in mijn set zoals deze (na vele wijzigingen) nu is  :)

Er is nog wel een klein issue en dat is dat ik maar 1 set echt goede interlink en die is balanced :P Maar goed dat mag de pret niet drukken om eens wat te proberen natuurlijk!


stef662

Ik heb een audio note dac zero te testen gehad en ik vond hem doods klinken erg donker bruin. Maar de hogere serie is ongetwijfeld beter. De audio note doet ook nos maar wel aan hoogwaardig filteren vandaar de hoogafval. Een echte nos doet toch helemaal niet aan filteren en heeft toch ook helemaal geen hoogafval?

reMC

Binnen welk budget zoek je, Ronald? Audio Note is denk ik qua sound interessant voor je maar erg afhankelijk van je budget wat je moet gaan proberen ;)

En over NOS in het algemeen: ze klinken inderdaad donkerder in vergelijking met veel andere dac's. Maar try live music, dan hoor je NOG minder hoog en een relatief donkerder geluid dan met de NOS dac's ;) (maar live heeft wel weer een enorme frisheid, het is ook niet makkelijk ;D)

)p(

Citaat van: reMC op juli  9, 2008, 12:07:39

En over NOS in het algemeen: ze klinken inderdaad donkerder in vergelijking met veel andere dac's. Maar try live music, dan hoor je NOG minder hoog en een relatief donkerder geluid dan met de NOS dac's ;) (maar live heeft wel weer een enorme frisheid, het is ook niet makkelijk ;D)

Sorry maar ik mis absoluut die frisheid van live juist met nos dacs...ieder zijn smaak...geef mij maar een dac-1  ;D

peter

hifiman

Citaat van: bourne op juli  9, 2008, 11:22:54
Ik heb een audio note dac zero te testen gehad en ik vond hem doods klinken erg donker bruin.
Ok. Het is natuurlijk ook wel een wat ouder modelletje van ze.

Citaat van: bourne op juli  9, 2008, 11:22:54
Maar de hogere serie is ongetwijfeld beter. De audio note doet ook nos maar wel aan hoogwaardig filteren vandaar de hoogafval. Een echte nos doet toch helemaal niet aan filteren en heeft toch ook helemaal geen hoogafval?
Toch wel, heeft iets te maken met het feit dat het nemen van een sample niet oneindig kort duurt (zoals in theorie) maar tijd kost.
Wordt ook wel de sinx afwijking genoemd. Het fijne weet ik er ook niet van  :-[

hifiman

Citaat van: reMC op juli  9, 2008, 12:07:39
Binnen welk budget zoek je, Ronald? Audio Note is denk ik qua sound interessant voor je maar erg afhankelijk van je budget wat je moet gaan proberen ;)
Rond de 1000 euro, ik weet het, dat is erg weinig geld in Audio Note land  ;D

reMC

Citaat van: )p( op juli  9, 2008, 12:13:12
Sorry maar ik mis absoluut die frisheid van live juist met nos dacs...ieder zijn smaak...geef mij maar een dac-1  ;D

peter

Citaat van: reMC op juli  9, 2008, 12:07:39
(maar live heeft wel weer een enorme frisheid, het is ook niet makkelijk ;D)

;)

Wat ik zei (of bedoelde te zeggen) is dat live ondanks dat het veeeel minder hoog dan de gemiddelde set weergeeft (cliche maar waar: je hoort live alleen hoog als het gespeeld wordt, met sets is dat toch behoorlijk anders) TOCH die frisheid heeft. Heeft een goede NOS dac ook ;)

hifiman

Wat 1 post in 1 topic al niet losmaakt  :)

AV123 Benelux boodt mij zojuist aan om een CI Audio VDA-2 DAC te proberen. Ik vind dat met name interessant vanwege het concept:

Traditional DAC designs use brick-wall digital filters, usually followed by more analog filtering to reduce sampling noise, but cause signal degradation in the process. Another approach has been to use no filtering at all, but this adds noise to the analog signal. Both of these designs have their strengths and weaknesses, but neither tends to be a good trade-off. Our design uses only a mild "slow roll-off" digital filter and first order analog filter to tame the sampling noise. This architecture has reduced filtering artifacts compared to brick-wall types, and lower sampling noise than filterless types, resulting in a more "analog" sound.

en het feit dat ik weet dat Roderick ook achter dit product staat.

De vraag is natuurlijk of deze DAC op kan boksen tegen mijn PS Audio Ultralink II, maar als je niks probeert dan weet je niks.. Dus binnenkort in dit theater, met mijn eerlijke mening die ik in dit topic zal verwoorden.  ^-^


oud_account_1

Heb je eigenlijk info over die Ultralink 2?
Misschien is dat wel al een NOS dac :D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op juli  9, 2008, 17:06:31
Heb je eigenlijk info over die Ultralink 2?
Misschien is dat wel al een NOS dac :D
Ja hoor die info heb ik, en het is een oversampling DAC  :P

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli  9, 2008, 16:54:06
Wat 1 post in 1 topic al niet losmaakt  :)

AV123 Benelux boodt mij zojuist aan om een CI Audio VDA-2 DAC te proberen. Ik vind dat met name interessant vanwege het concept:


De vraag is natuurlijk of deze DAC op kan boksen tegen mijn PS Audio Ultralink II, maar als je niks probeert dan weet je niks.. Dus binnenkort in dit theater, met mijn eerlijke mening die ik in dit topic zal verwoorden.  ^-^


Dat niet, Ronald ....The Ultra Analog,s zijn de mooiste dac chipset 'ever made'  ;) maar kwalitatief afhankelijk van  implementatie van de analoog stage. Neemt niet weg dat een andere converter misschien 'prettiger' klinkt in jouw set up.....voor jouw gehoor. :)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 19:32:58
Dat niet, Ronald ....The Ultra Analog,s zijn de mooiste dac chipset 'ever made'  ;) maar kwalitatief afhankelijk van  implementatie van de analoog stage. Neemt niet weg dat een andere converter misschien 'prettiger' klinkt in jouw set up.....voor jouw gehoor. :)
Hoi Anton,

Ik wist niet dat de Ultra Analog DAC chippies zo goed waren  :o
Maar zoals je zegt, waar het onder de streep om gaat is niet welke van de twee technisch beter is maar welke ik met het meeste plezier naar kan luisteren  ^-^

Als het goed is heb ik (met dank aan Rody) de genoemde dac dit weekend in huis om hem 2 weken vrijblijvend te proberen. Ik ben benieuwd, zeker na alle positieve dingen die ik er zojuist over gelezen heb.

Wel jammer dat ze niet de moeite hebben genomen er een XLR uitgang op te zetten , er is namelijk wel een gebalanceerd signaal beschikbaar middels 4 RCA's en een verloopkabel. (nothing a drill and solder station can't fix  >:D ).

Maar goed laat ik niet te hard van stapel lopen, het is nog maar de vraag of een andere DAC ueberhaupt de oplossing is voor het enige wat mij nog stoort in het huidige geluid van mijn set.  :P

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juli  9, 2008, 19:40:07

Ronald,

CitaatIk wist niet dat de Ultra Analog DAC chippies zo goed waren  :o
Mark Levinson, Spectral, Audiosynthesis....
CitaatMaar zoals je zegt, waar het onder de streep om gaat is niet welke van de twee technisch beter is maar welke ik met het meeste plezier naar kan luisteren  ^-^
Niet helemaal wat ik vertelde, maar... vul de zinnen in en kleur de plaatjes. :D

CitaatWel jammer dat ze niet de moeite hebben genomen er een XLR uitgang op te zetten , er is namelijk wel een gebalanceerd signaal beschikbaar middels 4 RCA's en een verloopkabel. (nothing a drill and solder station can't fix  >:D ).
Ik denk dat dat het hete hangijzer is, Ronald .....dan valt er weer iets te sleutelen. :) Dat brengt mij bij de volgende alwat langer in mijn hoofd dwalend vraag .....Waarom is de deksel van de PS Audio dac nog niet verwijderd geweest 'ter inzage'?

Het leuke van 'klassiekers' is het plezier na 'restauratie'. :P

CitaatMaar goed laat ik niet te hard van stapel lopen, het is nog maar de vraag of een andere DAC ueberhaupt de oplossing is voor het enige wat mij nog stoort in het huidige geluid van mijn set.  :P
.... ;)

Anton.

PS. Jammer dat Wadia Mozes (Wadia) falliet gegaan is net na dat hij Ultra Analog had opgenomen......ik was benieuwd geweest naar welke hoogte zij het gebracht zouden hebben. :(
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
Dat brengt mij bij de volgende alwat langer in mijn hoofd dwalend vraag .....Waarom is de deksel van de PS Audio dac nog niet verwijderd geweest 'ter inzage'?
Die is er inderdaad nog niet af geweest  :P Hoe is het mogelijk vraag ik mij zelf opeens af  ;D

Heeft voor een deel te maken met de wetenschap dat de spdif receiver niet meer verkrijgbaar is en ik dus geen onnodige risico's wil nemen.
Ander punt is dat ik geen schema heb en geen idee heb wat er precies aan verbeterd kan worden  ::) Als je eventueel concrete verbeter tips hebt op dat vlak dan gaat de DIY jeuk wellicht de angst overwinnen   ;)

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
Mark Levinson, Spectral, Audiosynthesis....
Dat zijn inderdaad niet de minste  :)

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
Niet helemaal wat ik vertelde, maar... vul de zinnen in en kleur de plaatjes. :D
Haha. Tsja jouw interpretatie van mijn interpretatie van wat jij gezegd had inderdaad  ;D

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
Ik denk dat dat het hete hangijzer is, Ronald .....dan valt er weer iets te sleutelen. :)
Ja ach, dat valt wel mee natuurlijk in dit geval, alleen aan andere connector dus.

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
Het leuke van 'klassiekers' is het plezier na 'restauratie'. :P
Nooit zo tegenaangekeken, maar zit wat in  8)

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
PS. Jammer dat Wadia Mozes (Wadia) falliet gegaan is net na dat hij Ultra Analog had opgenomen......ik was benieuwd geweest naar welke hoogte zij het gebracht zouden hebben. :(
Onbetaalbare hoogte waarschijnlijk  >:D

Groetjes,

Ronald

hifiman

Gisteravond lekker Pink Floyd - Umma Gumma geluisterd  8) Ik luister tegenwoordig dus weer hele cd's en dat is heel wat!! (een goed teken dus bedoel ik). Alleen jammer dat de vrouw You Tube heeft ontdekt en de hele avond filmpjes (met bijbehorende herrie) zit te luisteren  :-X

solitaire

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
is de deksel van de PS Audio dac nog niet verwijderd geweest 'ter inzage'?

Het leuke van 'klassiekers' is het plezier na 'restauratie'. :P
.... ;)


dat kan ik alleen maar beamen

mijn 2ch video set is gebaseerd op dergelijke 'restauraties' 8)

en als ik zo jullie mailtjes eens lees, ben ik ook iedere keer weer verbaast wat er door een kenner te verbeteren is aan consumenten-electronica  :o


hoppa, omhoog met dat deksel  >:D



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

tiptop

Citaat van: bourne op juli  9, 2008, 11:22:54
Ik heb een audio note dac zero te testen gehad en ik vond hem doods klinken erg donker bruin. Maar de hogere serie is ongetwijfeld beter. De audio note doet ook nos maar wel aan hoogwaardig filteren vandaar de hoogafval. Een echte nos doet toch helemaal niet aan filteren en heeft toch ook helemaal geen hoogafval?

Precies wat ik ook vond, Bourne. Met de dac zero dus. Heb ook een dac1 gehad en die klonk heel veel beter. Daarom de zero maar eens laten modden en voila....een totaal ander plaatje. Weg futloosheid en donkerbruine klank. Veel meer stage, openheid, kracht etc... Een hele andere dac indeed.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

 ;D Nou misschien moet ik die kap er dan toch maar eens afhalen, wie weet zitten er matige opampjes in die ik zou kunnen vervangen  :P

Maar aangezien de CI Audio dit weekend al in huis is ga ik eerst die maar eens aan de tand voelen.  ^-^

Audiofiel

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 19:32:58
Dat niet, Ronald ....The Ultra Analog,s zijn de mooiste dac chipset 'ever made'  ;) maar kwalitatief afhankelijk van  implementatie van de analoog stage.

Dat is ook mijn (gehoormatige) ervaring. Voor mij geen andere DAC dan eentje met de D20400A er in.

CitaatNeemt niet weg dat een andere converter misschien 'prettiger' klinkt in jouw set up.....voor jouw gehoor. :)

Precies! Het belangrijkste is immers hoe iemand het zelf vind klinken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: scrutinizer op juli  9, 2008, 20:07:56
Mark Levinson, Spectral, Audiosynthesis....

En laten we naast PS Audio niet vergeten: Parasound, Sonic Frontiers, Manley, Aragon, Audio Research, Classé, Krell, Kinergetics Research, Resolution Audio. O0

CitaatPS. Jammer dat Wadia Mozes (Wadia) falliet gegaan is net na dat hij Ultra Analog had opgenomen......ik was benieuwd geweest naar welke hoogte zij het gebracht zouden hebben. :(

Het is superzonde dat deze chipset niet meer beschikbaar is. Ik had graag eens een 'moderne' versie gehoord. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman


hifiman

We geven David gewoon een kans and we'll see what happens...  ::)

scrutinizer

Citaat van: Audiofiel op juli 10, 2008, 09:11:30
En laten we naast PS Audio niet vergeten: Parasound, Sonic Frontiers, Manley, Aragon, Audio Research, Classé, Krell, Kinergetics Research, Resolution Audio. O0
Vandaar die ..... ;) Ik wist dat ik op je kon rekenen voor verdere invulling, Arjen ... met 140 aanslagen per minuut. :P

CitaatHet is superzonde dat deze chipset niet meer beschikbaar is. Ik had graag eens een 'moderne' versie gehoord. 8)
We will never know. :(

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Mijn hifi geschiedenis kennis gaat helaas een stuk minder diep.  :-[  Maar ach, zo leer ik nog eens wat  :)