The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rovinggecko

Citaat van: Jean Sibelius op mei 27, 2013, 20:48:02
Wat mij betreft dus voorlopig geen verder aankopen (wensen blijf je altijd houden).

tja, eh, durf het bijna niet te vragen, maar eh, valt er op audio gebied nog wat te wensen dan? (op een kabeltje na misschien dan, maar naast deze kolossen valt dat in het niet en telt dus niet echt mee ;) )

Als ik zie wat er al uit mijn kleine A4 monitors komt qua '3 dimensionaal beeld' dan is bijna niet voor stellen wat er uit jouw torens moet komen. Een 'breder'  beeld vertikaal?
En moet je ze op flink volume draaien voordat het beeld gevuld wordt, of heb je ook op lage volumes al een mooie stage?

Slechte timing natuurlijk, zulke mooie speakers, net als het mooi weer wordt. Ik zou de HT niet meer uit te slaan zijn. Enfin, laat nog wat over voor de winter...

Oh, ik sluit me aan bij de voorgaande oh's en ah's: 't kan er (visueel alleen al) mee door ;)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

R


VlisChris

Citaat van: chansig op mei 27, 2013, 21:03:03
Weet ik, ik heb je al eerder een compliment hiervoor gegeven ik vind het echt bewonderenswaardig.

Gr Hans

Het quoten cq reageren past goed bij de set en de ruimte; het gaat richting perfectie ;) :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LP

Richting perfectie? Hoe perfecter wil je het nog hebben?

Hele mooie ruimte met super mooie speakers. Zal wel gruwelijk goed spelen. Veel plezier met je nieuwe speeltjes.

Xander32

Wat een onvoorstelbaar fors systeen; dat moet wel groots klinken :o.


Wat ik mij afvraag; klinkt zo'n systeem ook op een laag geluidsniveau reeds vol(-waardig),
kan deze ook "klein" spelen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

W.Otter

Prachtig! :pompom:
wat een knoeperts zeg.. hoe wil je dat ooit afstoffen zonder een bloedneus te krijgen  :D
heel veel plezier ervan!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Etiennevh

Schitterend Jan! Echt zeer mooi en dat zal inderdaad een geweldige beleving zijn! Wat is die DD18 klein zo he! :P
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Raymond187

CitaatVolgens de handleiding hebben allebei de towers een eigen separate klasse-D versterker met 2000W RMS (beide versterkers meegeleverd). De Velodyne DD-18 blijft nog steeds een waanzinnige subwoofer waar ik altijd veel plezier van heb gehad (en waarvan ik tot voor kort was overtuigd dat deze nooit weg zou gaan). Ik ga het de komende periode testen en laat hier nog wel weten wat het oordeel gaat worden. Wat bijzonder is aan de integratie van de main en subtowers is dat er continue een meetsignaal loopt tussen beide towers ('wie doet wat en hoeveel'), zodat deze towers toch als 1 unit fungeren (je kunt het dus niet bewust verkloten en qua timing en fase zit je dus altijd goed). Zoals de meeste hier op het forum weten, kost het meestal toch nog wel wat tijd/moeite om een subwoofer naadloos te laten integreren met de rest van de set.

2KW nominaal vermogen per tower. Valt me eerlijk gezegd nog mee.

CitaatQuote from: Raymond187 on Yesterday at 09:44:15
btw die center speaker...lijkt wel een postzegel tussen de fronts zo 
Die staat er nu inderdaad een beetje verloren bij. Ook hier: "ik ga nog wel even testen wat een center wel/niet brengt, maar mijn eerste ervaring is dat dit systeem een dusdanig holografisch geluidsbeeld niet zet dat je zowel links als rechts op de bank nog steeds een mooie staging blijft behouden, hetgeen wat mij betreft geen center meer nodig.
Daar dacht ik ook aan nadat ik op reply had gedrukt dat je waarschijnlijk geen center nodig hebt. Ik heb nog geen set beluisterd waarbij geen center nodig is, maar goed ik heb ook nog nooit zon set gezien die jij nu hebt staan  :hehe:

CitaatQuote from: Raymond187 on Yesterday at 09:44:15
Zulke foto's maken mij intens jaloers
Nergens voor nodig. Wie weet wat jij nog in de toekomst allemaal weet te realiseren. Mijn droom is destijds begonnen toen ik het 'compromisloze' project zag op de website van soundscapes. Wauw: een eigen audiofiele ruimte achter in de tuin. Het heeft nog jaren geduurd voordat ik er aan kon beginnen, maar waar een wil is, is een weg (wie weet wat jij binnenkort weet te realiseren).
Nou binnenkort sowieso even niks helaas. Heb al wat vrouwlief betreft teveel uitgegeven laatste maanden :D
Maar ben aan het sparen voor nieuwe speakers.

En als ik nou slim zou zijn EN handig EN gespaard zou hebben dan zou ik zolder ombouwen is iets van 60M2. Daar moet wel wat van te maken zijn. O0

Niet actief

Hele verrassende ontwikkelingen Jan!
Ik vroeg me af of er nu niets hoorbaar meetrilt...?

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

J.H

JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Former member 78

Citaat van: Xander32 op mei 28, 2013, 06:37:08
Wat een onvoorstelbaar fors systeen; dat moet wel groots klinken :o.


Wat ik mij afvraag; klinkt zo'n systeem ook op een laag geluidsniveau reeds vol(-waardig),
kan deze ook "klein" spelen?

Als het een goed systeem is, waar ik natuurlijk vanuit ga, moet die klein kunnen spelen.

Jean Sibelius

Wederom bedankt voor al jullie reacties!

Citaat van: ArjanR1 op mei 27, 2013, 21:01:06
Vind Jean een beste Quote'er :D
:) Maar zeker geen Quote 500

Citaat van: Valkyrie op mei 27, 2013, 21:06:43
Dat zier er imposant uit!! :worship: :worship: :worship:
Dank je en ik kan je verzekeren dat ze hier zelfs nog beter tot hun recht komen dan bij de vorige eigenaar ;).

Citaat van: skyfox op mei 27, 2013, 21:33:35
Holy moly... Wat een jetsers van speakers. En als ik je lovende woorden zo lees klinken ze net zo imposant als dat ze eruit zien. Geniet ervan, veel luisterplezier!!
Klopt, het woord het 'subtiel' is niet het eerste wat in mij opkomt als ik naar dit systeem kijk, maar het blijft een hele bijzondere ervaring om een dergelijk systeem (nu al) in deze ruimte te horen. Geloof me: ik zweef nog steeds ergens de audiohemel en aarde ;). Nu weer snel terug naar aarde, want er moet ook nog gewerkt worden. En dat gaat helemaal goedkomen!


Citaat van: rovinggecko op mei 27, 2013, 21:37:35
tja, eh, durf het bijna niet te vragen, maar eh, valt er op audio gebied nog wat te wensen dan? (op een kabeltje na misschien dan, maar naast deze kolossen valt dat in het niet en telt dus niet echt mee ;) )
Klopt en als dit het eindstation is, om wat voor reden dan ook, dan zou ik daar heel goed mee kunnen leven. Maar dat is niet je vraag: alhoewel ik nog steeds erg tevreden ben met de Arcam AV8 (als pré en processor) weet ik dat er ondertussen stappen zijn gemaakt qua processoren, dus daar kan nog wel wat gebeuren. Misschien denken aan een aparte pré/eind-combi voor stereo? Heb eind vorig jaar de nieuwe Arcam Dac gehoord en dat zou ook een hele mooie stap zijn in de richting van mijn zoektocht (zeker nu ik een tijdje terug een hele mooie digitale interlink heb toegevoegd aan het systeem). Qua audiorack(s) valt nog wel wat te verbeteren en ga zo maar door... En inderdaad qua bekabeling kan altijd nog een stap gemaakt worden. Klinkt allemaal of ik ontevreden ben en dat is het absoluut niet, maar als je eerlijk bent en kijkt naar 'de zwakste schakel' dan zit daar altijd nog wel wat 'marge'. Voorlopig ga ik echter helemaal niets nieuws beluisteren in mijn set, want ik wil niet nog meer verleid worden. Even pas op de plaats, het is voorlopig even mooi geweest ;).

Citaat van: rovinggecko op mei 27, 2013, 21:37:35
Als ik zie wat er al uit mijn kleine A4 monitors komt qua '3 dimensionaal beeld' dan is bijna niet voor stellen wat er uit jouw torens moet komen. Een 'breder'  beeld vertikaal?
Klopt en ik heb al vaker 'kleinere' systemen gehoord die een hele mooie brede en gevulde staging neer kunnen zetten. In een woonkamer wordt je vaak beperkt door de plaatsing van de speakers en de harde oppervlaktes, waardoor de diepte van het geluidsbeeld wat beperkter is. Nog aparter is het als je naast breedte en diepte ook hoogte in het geluidsbeeld gaat horen (maar zolang je het niet hoort mis je het niet). Wat ik verder al eerder schreef: het systeem is opgesteld in een akoestische ruimte met een volledig diffuus geluidsveld. Dit VR10-systeem heeft o.a. 4 tweeters aan de achterzijde en dat resulteert (bij sommige opnames) in een geluidsbeeld wat je ervaart als een halve bol rondom de luisterplek.

Citaat van: rovinggecko op mei 27, 2013, 21:37:35
En moet je ze op flink volume draaien voordat het beeld gevuld wordt, of heb je ook op lage volumes al een mooie stage?
Het bijzondere is dat de set nu direct al 'lekker' speelt (ook op wat lagere volumes) en de staging klopt direct. Bij de C4's duurde het altijd even en zette ik de versterkers altijd een half uurtje van te voren aan. Wat hierbij waarschijnlijk scheelt, is het rendementsverschil van 10dB (C4: 86dB/W vs VR10: 96dB/W). Wil je 'live' ervaren, dan moet je simpelweg op een wat hoger volume draaien, maar dat lijkt logisch.

Citaat van: rovinggecko op mei 27, 2013, 21:37:35
Slechte timing natuurlijk, zulke mooie speakers, net als het mooi weer wordt. Ik zou de HT niet meer uit te slaan zijn. Enfin, laat nog wat over voor de winter...

Oh, ik sluit me aan bij de voorgaande oh's en ah's: 't kan er (visueel alleen al) mee door ;)
Tja, ik heb ze niet te koop gezet. Maar zonder gekheid: mijn ervaring is dat het ten alle tijd lekker koel blijft in de ruimte (tenzij je een hele avond met 6 personen gaat luisteren) dankzij de permanente luchtverversing in de ruimte. Eerlijk is eerlijk... als het dadelijk 30 graden buiten is, dan heb ik een slecht verhaal thuis om de hele avond in de ruimte te gaan zitten (en dan is lekker in de zon zitten met een biertje minstens net zo heerlijk).

Haha... bedankt!

Citaat van: R op mei 27, 2013, 23:47:56
Tsjonge... gefeliciteerd!! bizar dit ;)
Bedankt! Heb een paar schetsen van jouw hand nog steeds op de achterwand hangen bij mijn werkplek en kon me in die periode echt niet voorstellen dat zoiets hier ooit terecht zou kunnen komen. Mocht je het tzt leuk vinden, dan ben uiteraard (wederom) van harte welkom.

Citaat van: Christiaan S op mei 28, 2013, 02:23:27
Het quoten cq reageren past goed bij de set en de ruimte; het gaat richting perfectie ;) :P
Nog eentje dan :P

Citaat van: LP op mei 28, 2013, 05:13:03
Richting perfectie? Hoe perfecter wil je het nog hebben?
Dank je, maar perfectie bestaat ('helaas') niet (misschien maar goed ook, want dan zou er geen enkele reden meer zijn om af en toe naar een Live concert te gaan). Ook hier zullen altijd stapjes te maken zijn, blijft het mijn beeld van 'ideaal' en is het realiseren van het absolute realisme een Utopie. Desalniettemin: ik ben heel erg tevreden met het huidige plaatje en hoop hier nog jaren van te kunnen genieten.

Citaat van: LP op mei 28, 2013, 05:13:03
Hele mooie ruimte met super mooie speakers. Zal wel gruwelijk goed spelen. Veel plezier met je nieuwe speeltjes.
Bedankt voor je compliment. Gaat goedkomen (het zal de komende periode wel wat rustiger worden in dit topic qua aankopen).

Citaat van: Xander32 op mei 28, 2013, 06:37:08
Wat een onvoorstelbaar fors systeen; dat moet wel groots klinken :o.
Het kan groots klinken aangezien het natuurlijk volledig over-gedesigned is (zeker bij grote orkesten is dit natuurlijk wel een pre).

Citaat van: Xander32 op mei 28, 2013, 06:37:08
Wat ik mij afvraag; klinkt zo'n systeem ook op een laag geluidsniveau reeds vol(-waardig),
kan deze ook "klein" spelen?
Ook hier een volmondig: 'ja'. Misschien is het daarin nog wel indrukwekkender dan bij het 'brute' geweld (misschien wel omdat je het niet verwacht). Eén van de CD's die ik de afgelopen week veel heb gespeeld is die van Eva Cassidy – Live at Blues Alley (zeker geen CD om te 'rauchen') en daarbij krijg ik keer op keer kippenvel.

Citaat van: W.Otter op mei 28, 2013, 07:47:29
Prachtig! :pompom:
wat een knoeperts zeg.. hoe wil je dat ooit afstoffen zonder een bloedneus te krijgen  :D
heel veel plezier ervan!
Bedankt! In de praktijk blijkt dat je met een verlengde 'swiffer' overal bij kunt ;).

Nu ontbijten en naar het werk... op de overige vragen/reacties reageer ik later :)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Xander32

CitaatOok hier een volmondig: 'ja'. Misschien is het daarin nog wel indrukwekkender dan bij het 'brute' geweld (misschien wel omdat je het niet verwacht). Eén van de CD's die ik de afgelopen week veel heb gespeeld is die van Eva Cassidy – Live at Blues Alley (zeker geen CD om te 'rauchen') en daarbij krijg ik keer op keer kippenvel.

Gaaf; dit antwoord had ik deels ook wel verwacht; het lijkt mij een heel bijzondere ervaring om een set die zo indrukwekkend is betreft diens looks, heel subtiel en fijntjes te horen spelen.

Dat deze vervolgens ook heel groots zal spelen dat kan ook niet anders met zo`n opbouw.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

R

Doe ik graag als het hier wat rustiger is.. en jij uit de hemel bent ;)

Deleted member

Citaat van: Jean Sibelius op mei 27, 2013, 20:48:02

Dank je Antoine. Nu snap ik ook direct waarom jij voor de VR-5 SE's bent gevallen. 8)

Precies om onderstaande redenen, ik herken in je beschrijving de echte Von Schweikert 'house sound'!  :worship:

En bedankt trouwens, je triggert mij gelijk om naar een tweede sub te gaan kijken!!!  ;) :D

Citaat van: Jean Sibelius op mei 27, 2013, 20:48:02
Nog geen echte review, maar wat valt me sowieso (nu al) op tov de C4/DD18-combi:
- Minimale kleuring over het volledige frequentie bereik (luistermatig maar ook o.a. via frequentie-sweep).
- De brede(re) sweet-spot, met natuurlijk een optimum op het midden van de bank.
- Het holografisch geluidsbeeld wat, bij sommige opnames, als een halve bol de ruimte in trekt.
- Waanzinnige breedte en diepte van het geluidsbeeld (als je tussen de twee main-towers in staat hoor je nog steeds diepte achter de speakers).
- Het gebruik van twee subs maakt dat (sub)laag ook daadwerkelijk te plaatsen is, heel bijzonder!
- Nog meer resolutie, detaillering in het mid/hoog terwijl dat bij de C4's ook al erg goed was.
- Bij live-opnames ook echt dat gevoel van live/realisme.

Super om te lezen dat ze je zo goed bevallen! Hier en daar nog een puntje op de i, en wat finetunen maar dat is altijd met nieuwe luidsprekers. Gaaf, heel veel luisterplezier!! :thumbs-up:

Raymond187

Citaat van: Jean Sibelius op mei 29, 2013, 07:17:39

Nu ontbijten en naar het werk... op de overige vragen/reacties reageer ik later :)

Groeten, Jan
Naar je werk?

Ik had me 6 maanden ziek gemeld.

Ja sorry baas ik ben zwaar geinfecteerd met HT virus en moet deze uitzieken dmv alle films te kijken die ik wil zien thuis  :clapping:

Martijn M

Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen, Jan! Dit is volgens mij de meest extreme HT van het forum en ik kan me voorstellen dat de set fenomenaal klinkt. Toch heb ik wat moeite met onderstaande quote.

Citaat van: Jean Sibelius op mei 27, 2013, 20:48:02Ik speel op dit moment puur met de Von Schweikert subtowers (de Velodyne staat tijdelijk uitgeschakeld). Wat nu grappig is (en dit helpt hopelijk zelfs bij de verkoop van wat subwoofers) is dat nu pas opvalt wat het effect is van twee goede subs in je ruimte. Voorheen was altijd het argument: "Ik heb een goed gefundeerd laag en je hoort niet waar je subwoofer staat", nu is het zo dat bij het gebruik van twee goede subwoofers wel te horen is waar zelfs het (sub)laag vandaag komt, dus bij piano, percussie, grote orkesten zijn ook dit instrumenten volledig te pin-pointen in het totale plaatje. Nooit gemist, maar als je eenmaal gehoord hebt...

Stereo-effecten in het sublaag zitten ten eerste amper in opnames, maar belangrijker nog, we kunnen überhaupt geen stereo horen in het sublaag. We kunnen richting horen op basis van amplitude- en fase/tijd-verschillen tussen beide oren. In het sublaag is in het vrije veld sprake van geen van beide. In een ruimte kunnen er wel verschillen in het signaal bij beide oren bestaan, maar die zijn dan terug te voeren op staande golven. Alleen als je near-field subs zou gebruiken (subs heel dicht bij je hoofd) zou je mogelijk enige mate van stereo in het sublaag kunnen waarnemen.
Dutch & Dutch

Deleted member

Hmmm...dan is die tweede sub bij mij mogelijk toch ook niet nodig! ;)

chansig

Ik geloof niet dat Keyser schrijft dat het (2 of meerdere subwoofers) geen invloed heeft...tenminste als dat wel zo is dan begrijp ik zijn eerdere uitspraken richting mij (3 subwoofers gaan gebruiken) ook niet meer. :crazy:

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Meerdere subwoofers kunnen helpen een vlakkere response te krijgen op de luisterplek als je geplaagd wordt door akoestische problemen zoals staande golven omdat een sub op verschillende plekken in de kamer een verschillende response geeft. Elke situatie is echter anders dus 't kan nog steeds een valide argument zijn voor jouw situatie.

Uit Jan zijn posts leidde ik af dat een stereosub mogelijk ook andere positieve effecten heeft gezien hij zijn akoestiek goed voor elkaar heeft. De theorie zoals ik die kende is echter die van Keyser en dus dat sublaag niet lokaliseerbaar is (los van kamer-/akoestiekeffecten).

Het kan dus zijn dan Jan zijn ruimte nu relatief minder hoorbaar is met twee subs óf hij hoort meer detail in 't laag (dus boven 't sublaag) waardoor wel meer de indruk wordt gegeven van richting/plaatsing.

Martijn M

Door meerdere subwoofers te gebruiken kun je staande golven tegengaan. Elke sub spreekt staande golven op een andere manier aan en door subs slim te plaatsen en in te stellen kunnen we ervoor zorgen dat twee subs dezelfde staande golf in tegenfase aanslaan, waardoor de staande golf juist uitdooft. Dit heeft echter niets te maken maken met stereo-sublaag, sterker nog: om het tegengaan van staande golven zo effectief mogelijk te kunnen doen, maak je het sublaag juist mono. De subs krijgen dan hetzelfde signaal.

Zie onderstaande plaatje voor een grafische voorstelling.



Links zie je een eerste-orde staande golf. In het midden vind je de node van de staande golf. In theorie hoor je de frequentie van de staande golf hier niet. Links en rechts van de node zijn de (geluids)drukniveaus in tegenfase. Door tegen de linker en rechter wand een sub te plaatsen, wordt de staande golf uitgedoofd.

Rechts zie je een plaatje van een tweede-orde staande golf. De druk in het midden is in tegenfase met die links en rechts tegen de wanden. Bevind je je op de exacte locatie van één van de de twee nodes, dan hoor je in theorie niets. Door één sub in het midden van de kamer te plaatsen en een ander tegen de zijwand wordt de staande golf uitgedoofd. Zou je in deze situatie de subs tegen beide zijwanden hebben geplaatst (wat zo effectief werkt tegen de eerste-orde staande golf), dan wordt de tweede-orde staande golf juist versterkt.

Een goede oplossing op beide staande golven op te lossen is het plaatsen van de subs op 1/4 en 3/4 van de kamer. Dan wordt de eerste-orde staande golf gecanceld omdat beide subs de staande golf in tegenfase aanslaan. De tweede-orde staande golf wordt überhaupt niet aangesproken, omdat de subs in de node van de staande golf staan. Hier koppelen ze niet effectief aan de staande golf.

EDIT: grammaticaal foutje gecorrigeerd
Dutch & Dutch

Jean Sibelius

Wederom allemaal bedankt voor alle leuke reacties! 8)

Ondertussen zijn mijn eigen speakerkabels gearriveerd bij de Nordost importeur om de connectoren aan de speakerzijde aan te passen voor gebruik op de VR10's. Zodra ik deze kabels terug heb (hopelijk dit weekend), dan ga ik mijn eerdere observaties nogmaals toetsen.
Vanaf volgende week dan verder met het optimaliseren van de instellingen, exacte locaties van de speakers, exacte locatie van de luisterplek op basis van feitelijke metingen en verdere luistersessies. Ik verwacht niet dat er nog dramatisch met de speakers geschoven moet gaan worden (afgezien van een mogelijk subtower switch tussen links en rechts), maar we zullen het wel zien.

Citaat van: Etiennevh op mei 28, 2013, 09:09:11
Schitterend Jan! Echt zeer mooi en dat zal inderdaad een geweldige beleving zijn! Wat is die DD18 klein zo he! :P
Dank je Etienne. Inderdaad een hele beleving. Heb ik nu naar ratio prijs VR10/C4 evenveel meer ratio beleving VR10/C4? Absoluut niet, maar het is wel weer een mooie stap in de goede richting, waar ik nog steeds erg blij mee ben. Inderdaad bijzonder hoe de DD-18 zich qua fysieke afmetingen verhoud met de subtowers, maar je hebt zelf kunnen ervaren hoe goed dat 'DD-18-tje' klinkt (in deze ruimte) ;).

Citaat van: Raymond187 op mei 28, 2013, 10:26:35
2KW nominaal vermogen per tower. Valt me eerlijk gezegd nog mee.
Het is zelfs nog 'dramatischer' ;). Bovenstaand getal had ik recentelijk op Internet gelezen, maar in de handleiding staat dat de versterker 1kW RMS per tower levert (2kW piek). Dat betekent dus dat twee DD-18's meer vermogen zouden hebben, maar laten we eerlijk zijn... het is fijn om wat extra vermogen achter de hand te hebben, maar je kunt overdrijven. Momenteel staan de subtower versterkers op ongeveer 30% van hun maximale vermogen ingesteld. De DD-18 stond slechts op 13 (vd 99), maar daar had ik echt de C4's en de DD-18 parallel lopen in het frequentiegebied tussen ongeveer 25 – 50 Hz en hier moeten de VR10 subtowers onder 50Hz 'alleen' aan de bak.

Citaat van: Raymond187 op mei 28, 2013, 10:26:35
Daar dacht ik ook aan nadat ik op reply had gedrukt dat je waarschijnlijk geen center nodig hebt. Ik heb nog geen set beluisterd waarbij geen center nodig is, maar goed ik heb ook nog nooit zon set gezien die jij nu hebt staan  :hehe:
We zullen tzt zien wat er gaat gebeuren met de center :).

Citaat van: Raymond187 op mei 28, 2013, 10:26:35
Nou binnenkort sowieso even niks helaas. Heb al wat vrouwlief betreft teveel uitgegeven laatste maanden :D
Maar ben aan het sparen voor nieuwe speakers.

En als ik nou slim zou zijn EN handig EN gespaard zou hebben dan zou ik zolder ombouwen is iets van 60M2. Daar moet wel wat van te maken zijn. O0
Ik heb ook te horen gekregen dat er nu weer andere dingen aan de beurt zijn (het is ook overal hetzelfde) ;). Dat is een flink oppervlak en heeft zeker potentie om een hele mooie ruimte te worden. Voldoende zolder HT's hier op het forum, dus doe er tzt je voordeel mee!

Citaat van: ThingMan op mei 28, 2013, 12:17:43
Hele verrassende ontwikkelingen Jan!
Hoi Toine. Ja, stond (voorlopig) eigenlijk niet op de planning, maar soms gebeuren die dingen... Maar zoals ik al eerder schreef: "achteraf is deze ruimte voor deze speakers gebouwd". Hoop je tzt nog een keer te laten horen waarom.

Citaat van: ThingMan op mei 28, 2013, 12:17:43
Ik vroeg me af of er nu niets hoorbaar meetrilt...?
Nou, om eerlijk te zijn... bij de eerste klappen toen het level van een van de versterkers van de subtowers flink was opgeschroefd tijdens transport...  :-[ ("even schrikken"). Gooi je een Kilowatt 'akoestisch' vermogen in de ruimte, dan komt er echt wel vervelend hoorbaar wat in beweging. Maar bij normale volumes en flink wat daarboven geeft de ruimte geen enkele krimp (nog steeds van mening dat het dynamisch ontkoppelen van de vloer in de ruimte hieraan een positieve bijdrage levert). Ben natuurlijk bij de bouw wel extra alert geweest op met name grotere plaat oppervlaktes (o.a. zijkanten van de 43Hz en 50Hz basstraps), waarvan ik perse niet wilde dat die zelf zouden gaan trillen (en die zijn dus extra goed ondersteund). Verder heb ik alle holtes opgevuld met dempingsmateriaal (o.a. ruimte achter diffusie panelen op het plafond, koven en de ruimtes onder en boven de plateaus waarop de basstraps staan opgesteld.

Citaat van: -madison- op mei 28, 2013, 12:48:54
Holy cr*p :o Ziet er fantastisch uit Jan!!
Dank je Madison!

Citaat van: J.H op mei 28, 2013, 15:09:17
Ziet er héél indrukwekkend uit!  :worship:
Thanks! Belangrijkste is uiteindelijk natuurlijk hoe het klinkt. Zoals eerder geschreven: die subtowers hadden wat mij betreft ook wel wat kleiner gemogen.

Citaat van: J.H op mei 28, 2013, 15:09:17
Mooi..? is iets anders.. :-X :)
Ik ben ondertussen om... Hoe langer ik er naar kijk en meer ik ze beluister, des te mooier ik ze ga vinden. Bij Angelie heeft het nog wat tijd nodig, maar die gaat (hopelijk) ook nog wel een keertje om.

Citaat van: ArjanR1 op mei 28, 2013, 18:16:16
Als het een goed systeem is, waar ik natuurlijk vanuit ga, moet die klein kunnen spelen.
Klopt... (2x) (vind ikzelf)

Citaat van: Xander32 op mei 29, 2013, 08:09:59
Gaaf; dit antwoord had ik deels ook wel verwacht; het lijkt mij een heel bijzondere ervaring om een set die zo indrukwekkend is betreft diens looks, heel subtiel en fijntjes te horen spelen.
Voordat ik het systeem zelf ging beluisteren was dit ook wel een beetje mijn angst, daarom had ik bewust ook wat subtielere muziek meegenomen alvorens ik tot definitieve aanschaf overging. Als ik alleen maar gas zou willen geven, dan had ik net zo goed een paar PA luidsprekers kunnen kopen, maar gelukkig kunnen deze speakers het allebei.

Citaat van: Xander32 op mei 29, 2013, 08:09:59
Dat deze vervolgens ook heel groots zal spelen dat kan ook niet anders met zo`n opbouw.
Een vergelijkbare ervaring als destijds bv. met Sonore in combinatie met Van Medevoort. Heel veel units ('ziet er niet uit'), maar wat een beleving.

Citaat van: R op mei 29, 2013, 14:53:08
Doe ik graag als het hier wat rustiger is.. en jij uit de hemel bent ;)
Is goed! Ondertussen ben ik (ook) weer geaard.

Citaat van: Antoine op mei 29, 2013, 15:16:07
Precies om onderstaande redenen, ik herken in je beschrijving de echte Von Schweikert 'house sound'!  :worship:

En bedankt trouwens, je triggert mij gelijk om naar een tweede sub te gaan kijken!!!  ;) :D

Super om te lezen dat ze je zo goed bevallen! Hier en daar nog een puntje op de i, en wat finetunen maar dat is altijd met nieuwe luidsprekers. Gaaf, heel veel luisterplezier!! :thumbs-up:
Goed om te lezen dat je je hierin herkent. Vwb die tweede sub... lees hieronder ;). Finetunen is hopelijk binnen een paar weken helemaal gereed en daarna het 'surround-stuk' (wederom) verder optimaliseren. Bedankt!

Citaat van: Raymond187 op mei 29, 2013, 15:43:16
Naar je werk?

Ik had me 6 maanden ziek gemeld.

Ja sorry baas ik ben zwaar geinfecteerd met HT virus en moet deze uitzieken dmv alle films te kijken die ik wil zien thuis  :clapping:
Haha... ik geloof niet dit momenteel heel goed zou vallen gezien de drukte op het werk, maar ik probeer momenteel wel elke gelegenheid die ik heb in mijn hok te gaan zitten.

Citaat van: keyser op mei 29, 2013, 15:56:47
Leuk om je enthousiaste verhaal te lezen, Jan! Dit is volgens mij de meest extreme HT van het forum en ik kan me voorstellen dat de set fenomenaal klinkt. Toch heb ik wat moeite met onderstaande quote.
Kan er me iets bij voorstellen en als ik het niet zo had ervaren had ik het ook niet opgeschreven. Ik heb namelijk ook een technische achtergrond en ook al is mijn luisterruimte 'extreem' ook hier gelden alle natuurkundige wetten. Toch heb ik wel een mogelijke verklaring. Vorige week heb ik 4 avonden op rij mede-audiofielen op bezoek gehad die het leuk vonden om een keer bij mij te komen luisteren (dit is iets wat we binnen clubverband doen en iedere maand gaan we bij iemand anders luisteren). Achteraf was het 'puur' toeval dat ik zaterdag de nieuwe speakers op ben gaan halen. Ik vind het met name leuk om muziek van andere te horen op mijn set, maar ik begon iedere keer met 3 nummers van mijzelf (1 daarvan was Chinese percussie van Yim Hok Man in een speciale K2-opname), juist omdat deze opname laat horen wat het effect is van alle akoestisch maatregelen die in deze ruimte genomen zijn (lees: met name nagalmbeheersing over een groot frequentiebereik). Toevallig was 1 van de leden recentelijk nog naar een Chinees percussie optreden geweest en zijn enige naar eigen zeggen 'mierenneuk commentaar' was het missen van de plaatsing van de allergrootste trom (afgelopen week heb ik dus vier maal dit nummer gehoord op de C4 + DD-18 combi en zat dat nog goed in mijn geheugen). Zoals eerder geschreven: logisch want het sublaag is niet te plaatsen. Vandaar mijn verbazing afgelopen week toen ik het nummer nogmaals draaide op de VR10 en hoorde dat het hele plaatje klopte van sublaag tot hoog frequent (ook de grote trom staat exact in het midden!) terwijl dat niet iets is wat ik bewust 'wilde horen'. Fysisch misschien nog steeds niet te verklaren, maar onze geest doet soms wel meer rare dingen. Hoe kan het bijvoorbeeld zo zijn dat met een goed gefundeerd (sub)laag sowieso alles ruimtelijker klinkt over het hele frequentie bereik? Onze geest gaat op een gegeven moment toch 'correcties' uitvoeren en hoe minder gecorrigeerd moet worden hoe natuurlijker het klinkt, maar eerlijk gezegd blijf ik persoonlijk liever ver weg van pseudo-akoestiek (is mij over het algemeen te vaag en wordt te vaak gebruikt om mensen dingen aan te praten die er echt niet zijn) ;).

Citaat van: keyser op mei 29, 2013, 15:56:47
Stereo-effecten in het sublaag zitten ten eerste amper in opnames, maar belangrijker nog, we kunnen überhaupt geen stereo horen in het sublaag. We kunnen richting horen op basis van amplitude- en fase/tijd-verschillen tussen beide oren. In het sublaag is in het vrije veld sprake van geen van beide. In een ruimte kunnen er wel verschillen in het signaal bij beide oren bestaan, maar die zijn dan terug te voeren op staande golven. Alleen als je near-field subs zou gebruiken (subs heel dicht bij je hoofd) zou je mogelijk enige mate van stereo in het sublaag kunnen waarnemen.
Klopt en zelfs ik kan bovenstaande narekenen. Jouw technische inbreng wordt natuurlijk erg gewaardeerd (en als ik het zelf niet had gehoord, zou ik het nog steeds met je eens zijn). Ik heb met desbetreffende persoon afgesproken dat hij later dit jaar nogmaals langskomt en dan gaan we mijn observatie nogmaals testen. Dit blijft een vreemde 'hobby'. Mijn technische achtergrond is o.a. Mechatronica (bv. regeltechniek, dynamica, akoestiek, actuatoren, (dynamische) metingen, ... en de onderlinge samenhang daarin). In het geval van mijn (sub)laag waarneming spelen, mijn inziens, meerdere aspecten en de onderlinge samenhang een rol buitenom alleen de fysische wetten.

Citaat van: Antoine op mei 29, 2013, 16:14:06
Hmmm...dan is die tweede sub bij mij mogelijk toch ook niet nodig! ;)
Ik zou zeker even wachten alvorens een definitief besluit te nemen en wat ik al eerder schreef, het laten integreren van een subwoofer met een full-range speaker is niet iets 'wat je even doet'. Laat staan, dat je met twee aparte subwoofers aan de slag gaat. Laat het mij nog even door een onpartijdig persoon verifiëren (misschien nog beter, komt tzt zelf een keertje luisteren) ;).

Citaat van: chansig op mei 29, 2013, 16:16:39
Ik geloof niet dat Keyser schrijft dat het (2 of meerdere subwoofers) geen invloed heeft...tenminste als dat wel zo is dan begrijp ik zijn eerdere uitspraken richting mij (3 subwoofers gaan gebruiken) ook niet meer. :crazy:
Antoine geeft hieronder inderdaad al een heldere verklaring. Bij het bepalen van de locatie van de subwoofer towers in deze ruimte is zelfs gekeken naar een mogelijke plaatsing van de towers achter de luisterpositie en daarmee geef ikzelf feitelijk ook al aan dat ik niet geloof in plaatsing en de waarneembaarheid daarvan in het (sub)laag. Mocht dat in theorie het beste uitpakken, dan was het natuurlijk niet makkelijk (alsnog) realiseerbaar, maar dit bleek uiteindelijk en gelukkig maar geen verbetering op te leveren qua neutrale frequentie karakteristiek ten opzichte van de luisterplek.

Citaat van: Antoine op mei 29, 2013, 16:19:16
Meerdere subwoofers kunnen helpen een vlakkere response te krijgen op de luisterplek als je geplaagd wordt door akoestische problemen zoals staande golven omdat een sub op verschillende plekken in de kamer een verschillende response geeft. Elke situatie is echter anders dus 't kan nog steeds een valide argument zijn voor jouw situatie.
Inderdaad... erg gevaarlijk om in algemeenheden te denken (en vooral je daardoor te laten beperken). Twee subwoofers helpt natuurlijk alleen al door het feit dat je met de helft van het vermogen op 1 buik van een resonatiemode exciteert.

Citaat van: Antoine op mei 29, 2013, 16:19:16
Uit Jan zijn posts leidde ik af dat een stereosub mogelijk ook andere positieve effecten heeft gezien hij zijn akoestiek goed voor elkaar heeft. De theorie zoals ik die kende is echter die van Keyser en dus dat sublaag niet lokaliseerbaar is (los van kamer-/akoestiekeffecten).
Afgelopen week nogmaals bevestigd dat, rekening houdend met de beperkte meetnauwkeurigheid, het geluidsveld op de luisterplek 'volledig' diffuus is. Voor het (sub)laag zal dat uiteraard niet helemaal opg aan gezien het frequentiebereik van de diffusie-panelen ook beperkt is. Of dit nog een effect heeft, kan ik echter met mijn theoretische achtergrond niet beredeneren. Soms moet je accepteren dat er dingen zijn en dat je dingen hoort die je niet kunt verklaren. De insteek hebben dat iets niet kan omdat je het niet kunt verklaren is mijn inziens een dooddoener (ref.: o.a. alle kabeldiscussies hier op het forum). Wel altijd gezond sceptisch blijven, want er blijft natuurlijk voldoende 'bull-shit' in onze hobby over.

Citaat van: Antoine op mei 29, 2013, 16:19:16
Het kan dus zijn dan Jan zijn ruimte nu relatief minder hoorbaar is met twee subs óf hij hoort meer detail in 't laag (dus boven 't sublaag) waardoor wel meer de indruk wordt gegeven van richting/plaatsing.
Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Onze geest corrigeert 'automatisch' naar datgene wat het denkt wat aan de hand is en vertaald daarmee datgene wat wel plaatsbaar is (i.e. 'laag' is plaatsbaar). Zo'n grote trom doet (sub)laag + laag, dus daarmee logisch dat het (sub)laag voor de geest van dezelfde plek komt. Maar ook hier weer terug naar een van de eerste opmerkingen van Keyser... hoe vaak is dit echt goed opgenomen? Inderdaad zelden, maar o.a. op deze betreffende CD is dat erg goed opgenomen en daarmee (mijn inziens) waarneembaar. Mijn observatie: erg gaaf om te horen (niet meer niet minder).

Citaat van: keyser op mei 29, 2013, 16:36:09
Door meerdere subwoofers te gebruiken kun je staande golven tegengaan. Elke sub spreekt staande golven op een andere manier aan en door subs slim te plaatsen en in te stellen kunnen we ervoor zorgen dat twee subs dezelfde staande golf in tegenfase aanslaan, waardoor de staande golf juist uitdooft. Dit heeft echter niets te maken maken met stereo-sublaag, sterker nog: om het tegengaan van staande golven zo effectief mogelijk te kunnen doen, maak je het sublaag juist mono. De subs krijgen dan hetzelfde signaal.

Zie onderstaande plaatje voor een grafische voorstelling.

...

Links zie je een eerste-orde staande golf. In het midden vind je de node van de staande golf. In theorie hoor je de frequentie van de staande golf hier niet. Links en rechts van de node zijn de (geluids)drukniveaus in tegenfase. Door tegen de linker en rechter wand een sub te plaatsen, wordt de staande golf uitgedoofd.

Rechts zie je een plaatje van een tweede-orde staande golf. De druk in het midden is in tegenfase met die links en rechts tegen de wanden. Bevindt je je op de exacte locatie van één van de de twee nodes, dan hoor je in theorie niets. Door één sub in het midden van de kamer te plaatsen en een ander tegen de zijwand wordt de staande golf uitgedoofd. Zou je in deze situatie de subs tegen beide zijwanden hebben geplaatst (wat zo effectief werkt tegen de eerste-orde staande golf), dan wordt de tweede-orde staande golf juist versterkt.

Een goede oplossing op beide staande golven op te lossen is het plaatsen van de subs op 1/4 en 3/4 van de kamer. Dan wordt de eerste-orde staande golf gecanceld omdat beide subs de staande golf in tegenfase aanslaan. De tweede-orde staande golf wordt überhaupt niet aangesproken, omdat de subs in de node van de staande golf staan. Hier koppelen ze niet effectief aan de staande golf.
De oplossing die hier in de ruimte is gekozen (vanwege het ontbreken van een digitale filter zoals gebruikt in bv. een Velodyne DD subwoofer) is het plaatsen van de subwoofer towers op een neutrale plek gegeven het resonantie patroon in de ruimte. Op deze VR10's is zelfs een optie aangebracht waarbij de maintowers en de subtowers bij een bekende probleemfrequentie in tegenfase kunt laten spelen: exact met als doel wat jij hierboven beschrijft (maar die wordt in deze ruimte niet gebruikt). Gelukkig heb ik in deze ruimte extra vrijheid omdat ik zowel kan kiezen voor optimale plaatsing van de subtowers vwb 10 – 50Hz (max. tot 100Hz) en de maintowers 50Hz tot 100kHz. Gehoormatig hoor ik in ieder geval geen rare dingen, mogelijk dat de frequentie overdrachten nog wat fine-tuning mogelijk maken en dat is natuurlijk alleen maar goed! Ik denk o.a. dat de subtowers nog iets conservatief staan afgesteld.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Atmoz


Wow Jan, ik was al een tijdje niet meer hier geweest, maar je ruimte en alles eromheen hakt er meteen weer in. Ge-wel-dig zeg :worship: :pompom:
Ik ga mezelf beloven wat vaker te kijken hier. Krijg ik goede zin van O0

Veel plezier met kijken en luisteren!

Met vr gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

J.H

Citaat van: Jean Sibelius op mei 30, 2013, 20:08:45

Thanks! Belangrijkste is uiteindelijk natuurlijk hoe het klinkt. Zoals eerder geschreven: die subtowers hadden wat mij betreft ook wel wat kleiner gemogen.

Het is natuurlijk een persoonlijke smaak, ikzelf zou onrustig worden van de hoeveelheid luidspreker units. Misschien is 't al eerder ter sprake gekomen maar zitten er frontjes/roosters op/bij?

Citaat van: Jean Sibelius op mei 30, 2013, 20:08:45
Ik ben ondertussen om... Hoe langer ik er naar kijk en meer ik ze beluister, des te mooier ik ze ga vinden. Bij Angelie heeft het nog wat tijd nodig, maar die gaat (hopelijk) ook nog wel een keertje om.

Inderdaad is er ook altijd een periode van wennen aan iets... Jouw ruimte verleent zich in ieder geval wel voor zo'n 'groots' systeem. Veel plezier ermee!  :headbanging:

JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze