Tabcam's set, where can I get...

Gestart door Tabcam, mei 31, 2020, 10:51:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hannibal_

Ja... begrijp ik.

Is het net of de reclame inkicked bij tv kijken.
Daar moeten ze replay gain op zetten  ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

#927
Nadat Douwe een aantal weken geleden bij mij op bezoek is geweest om oa BACCH eens aan den lijve te ervaren, was het woensdag mijn beurt om zijn set eens te beluisteren.

Normaal gesproken drink ik na 18:00 uur geen koffie meer maar na ons eerdere gesprek en het verslag van Hannibal van zijn luisterbezoek, heb ik daar maar eens een uitzondering op gemaakt. Douwe gaat met zijn koffie nog net een (paar) stap(pen) verder dan ik. Maar het resultaat mocht er zijn. Samen met een glaasje water, stukjes chocolade én een gebakje was het genieten.

Dan de set in vergelijking met die van mij.

Douwe's setMijn set
DipolenConstant directivity vanaf 100Hz en up
Enorme luidsprekersMonitoren
Harde grote huiskamerKleine gedempte kamer
Geen akoestische aanpassingen   Akoestische panelen
Grote luisterdriehoekKleine luisterdriehoek
DSPDSP

Nogal verschillende insteken dus. Ik ging er dus al vanuit dat het wel eens heel anders zou kunnen gaan klinken. Ook gezien mijn eerdere ervaringen met dipolen.
De aansturing bestaat uit drie potente Cambridge eindversterkers met een MiniDSP ervoor. De bron is een Bluesound Node N130.

Aangezien Douwe ook Tidal gebruikt, had ik een kleine playlist gemaakt zodat ik niet de hele tijd zou hoeven te zoeken naar wat ik nu weer eens zou gaan luisteren. Deze heb ik hieronder voor de liefhebbers gedeeld.

En, zoals dat gaat, als een set beter wordt, richten de commentaren zich meer op de tekortkomingen dan op alles wat wel prima voor elkaar is. En om dat gelijk maar uit de weg te hebben: de set is echt prima. :pompom:

Het werd al snel duidelijk dat het inderdaad anders klinkt. Het geheel speelt zich af vanaf een meter voor de luidsprekers tot een paar meter erachter en zo af en toe ver erbuiten. Dat heb ik vaker gehoord bij dipool luidsprekers. De tweeter is trouwens geen dipool als ik dat goed heb gezien. De afbeelding van stemmen en instrumenten is iets groter dan bij mij maar wel geloofwaardig. Bij mij is het eerder iets te klein, denk ik? Bij mij komt het geheel ook meer naar voren, zeker met BACCH waar ik soms echt in een bubbel zit.

Het beeld is bij Douwe iets minder precies, diffuser dan bij mij. Ook dat heb ik vaker gehoord bij dipolen. Dipolen spreken de ruimte meer aan met alle gevolgen van dien. Zeker bij een harde ruimte als Douwe's woonkamer. De bas is minder puntig, heeft een iets mindere attack en loopt ook wat minder ver door. Dit viel vooral op bij Cowboy Junkies. Daar zit veel informatie in het lage laag wat ik bij Douwe miste.

Het mid en hoog is prima maar ook daar mis ik iets aan definitie. Dat zal denk ik ook grotendeels terug te voeren zijn op de harde kamer.
De sibilance waar Douwe veel problemen mee heeft gehad, hoor ik niet. Hetzelfde nummer van Cowboy Junkies en het nummer van Elbow kan daar nogal last van hebben maar het vloog nergens de bocht uit. Prima dus.

Tonaal is er niets aan te merken op het geluid, dat is allemaal echt prima voor elkaar.

Al met al een mooie en indrukwekkende set met werkelijk prachtige speakers die naar mijn mening een betere akoestiek verdienen. Ik ben het echter met Douwe eens dat dit lastig op een mooie manier te bereiken is in zijn woonkamer zonder een uitgebreide verbouwing.

Playlist op Tidal: https://tidal.com/browse/playlist/b172669a-640c-47ef-b6d6-875ddfaf6eb2
Een paar opmerkingen daarbij:
Fever Ray: voor de leuke effectjes. Oa de sjhuuh's aan het eind van links naar rechts en weer terug. Blijft dat tussen de speakers?
Frank Sinatra: Tetterende toeters.
Ibrahim Ferrer: de stem van de vrouw is opgenomen met een oversturende (?) microfoon. Dat geeft een rare vervorming. Wat doet de set ermee. Verder een erg mooie opname.
Elbow: voor de scherpe S- en T's.
Janis Ian: Close mike dus wordt het hoofd/stem enigszins "tastbaar" afgebeeld en het fluiten van haar vader.
Kate Bush: Close mike, ruimtelijkheid, waar wordt de militair (?) geplaatst.
Harry Belafonte: Voor de audiofiele touch. Mooie live opname. Zit de man nog steeds te hoesten?
Cowboy Junkies: Sibiliance, ruimtelijkheid en bas.
Calexico: Ruimtelijkheid.
De rest omdat ik die goed ken, in het algemeen goed zijn opgenomen en eigenlijk altijd wel kan draaien.

Groeten...

Edit: Verdorie, vergeet ik Douwe helemaal te bedanken voor een gezellige avond vol muziek en video. Bij deze dus bedankt. :)

Tabcam

Dank voor je lekker uitgebreide verslag en gezellige bezoek. Altijd leuk als het gewaardeerd word!

Dat het laag onder de 30 Hz er niet is klopt zeker. Qua sibilance is het nu zeker dusdanig verbeterd dat ik al een half jaar meer dan tevreden ben. Dat die wat minder puntig als als bij jou zou én met de woofers én met de demping te maken kunnen hebben. Merkte ook al bij Laan dat de ruimtelijkheid prima is maar het qua versterker wel nog realistisch kan.

Qua akoestiek is het lastig, de PAF houdt alles achter de luidsprekers tegen en een akoestisch spanplafond is wat duur voor een onzeker resultaat.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Welke 15 inch woofers heb je er nu inzitten? Wellicht een idee om over ge stappen naar de SB Audience 15 inchers die Daudio in hun nieuwe MOB3W toepast, best betaalbaar.

katwax

Citaat van: Tabcam op mei 11, 2024, 00:20:45Qua akoestiek is het lastig, de PAF houdt alles achter de luidsprekers tegen en een akoestisch spanplafond is wat duur voor een onzeker resultaat.

Wat bedoel je met een onzeker resultaat?
Gaat het alles oplossen, nee alles onder de 100hz zal niet verbeteren.
Voor de rest zeker wel, denk zelfs dat je een firma kan vinden die je dit wil garaderen.
In mijn ogen is het plafond, zeker een akoestisch spanplafond de beste eerste stap in een woonkamer en het meeste "bang for buck" (als je het zo onzichtbaar mogelijk wil doen).
Los van akoestiek voor muziek is het zo en zo veel aangenamer, wij hebben zelfs spijt dat we het niet in keuken ook hebben laten doen.
Over de prijs, tja, is niet gratis, maar als je een set wil voorzien van wat betere kabels ben je evenveel kwijt en hoe zeker ben je dan van het resultaat?  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vanzomereng

Mooi verslag kwabbernoot  :colgate:

Bij mij staat een bezoek aan Douwe (Tabcam) op korte termijn nog in de planning.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Tabcam

Citaat van: Contour op mei 11, 2024, 09:03:17Welke 15 inch woofers heb je er nu inzitten? Wellicht een idee om over ge stappen naar de SB Audience 15 inchers die Daudio in hun nieuwe MOB3W toepast, best betaalbaar.
Staat wel in het draadje, het is de PAP OB15NEO woofer. Die heeft ook een Fs van 34 dus ik zie niet wat de SB Audience 15 beter doet?

Ik zit wel met een scheef oog naar de Audio Elegance Dipole 15 te kijken. Helaas door de inflatie en verschepen erg duur om hierheen te halen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Kwestie van luisteren, ga eens langs in Rijswijk zou ik zeggen, de 15 inchers uit het topmodel de S1 zijn ook leuk, wel wat anders prijsklasse...  ;D

Tabcam

Citaat van: Contour op mei 11, 2024, 11:42:41Kwestie van luisteren, ga eens langs in Rijswijk zou ik zeggen, de 15 inchers uit het topmodel de S1 zijn ook leuk, wel wat anders prijsklasse...  ;D
Ik was al in Haarlem en Zwolle naar DAdio wezen luisteren en heb DAudio ook op Xfi/DAE beluisterd.

Voordat ik naar Rijswijk ga en (milieu)kosten maak, wat denk je dat het qua bas zou toevoegen t.o.v. de PAP OB-15NEO?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Citaat van: Kwabbernoot op mei 10, 2024, 21:27:04Playlist op Tidal: https://tidal.com/browse/playlist/b172669a-640c-47ef-b6d6-875ddfaf6eb2
Een paar opmerkingen daarbij:
Fever Ray: voor de leuke effectjes. Oa de sjhuuh's aan het eind van links naar rechts en weer terug. Blijft dat tussen de speakers?
Frank Sinatra: Tetterende toeters.
Ibrahim Ferrer: de stem van de vrouw is opgenomen met een oversturende (?) microfoon. Dat geeft een rare vervorming. Wat doet de set ermee. Verder een erg mooie opname.
Elbow: voor de scherpe S- en T's.
Janis Ian: Close mike dus wordt het hoofd/stem enigszins "tastbaar" afgebeeld en het fluiten van haar vader.
Kate Bush: Close mike, ruimtelijkheid, waar wordt de militair (?) geplaatst.
Harry Belafonte: Voor de audiofiele touch. Mooie live opname. Zit de man nog steeds te hoesten?
Cowboy Junkies: Sibiliance, ruimtelijkheid en bas.
Calexico: Ruimtelijkheid.

Fever Ray -> het einde is bij mij vrij center tussen de speakers (de laatst voor mij hoorbare sjhuu)
Sinatra -> Toeters komen ook duidelijk van achter Frank
Ibrahim Ferrer -> opname klinkt zo'n beetje onder water? Stem van vrouw, ze lijkt een zeer brede mond te hebben:crazy:
Elbow -> S zeer duidelijk en aangezien je erop begint te letten zelfs soms storend
Janis ->  :inlove:
Kate Bush -> beetje naar links (links centraal) de militair, stem in de eerste 20sec zit echt links


Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Zit even Gavin te luisteren: Om mijn eigenste zelf heen. Ik zou bijna mijn stoel naar achter zetten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

Citaat van: Kwabbernoot op mei 10, 2024, 21:27:04Nadat Douwe een aantal weken geleden bij mij op bezoek is geweest om oa BACCH eens aan den lijve te ervaren, was het woensdag mijn beurt om zijn set eens te beluisteren.

Normaal gesproken drink ik na 18:00 uur geen koffie meer maar na ons eerdere gesprek en het verslag van Hannibal van zijn luisterbezoek, heb ik daar maar eens een uitzondering op gemaakt. Douwe gaat met zijn koffie nog net een (paar) stap(pen) verder dan ik. Maar het resultaat mocht er zijn. Samen met een glaasje water, stukjes chocolade én een gebakje was het genieten.

...

Tja... die koffie!
Fucking hell, tering, niet normaal, lekkere koffie.
Met onnavolgbare aandacht (en ja, daar houd ik van) gemaakt ook.

De set deed daar trouwens ook niet voor onder.
Het zijn vaak zulke kleine details nog waar we ons op focussen.

Wel benieuwd ook naar jouw set hoor, kwabber.
Lijkt me ook gewoon erg mooi.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Citaat van: Tabcam op mei 11, 2024, 00:20:45Dank voor je lekker uitgebreide verslag en gezellige bezoek. Altijd leuk als het gewaardeerd word!

Dat het laag onder de 30 Hz er niet is klopt zeker. Qua sibilance is het nu zeker dusdanig verbeterd dat ik al een half jaar meer dan tevreden ben. Dat die wat minder puntig als als bij jou zou én met de woofers én met de demping te maken kunnen hebben. Merkte ook al bij Laan dat de ruimtelijkheid prima is maar het qua versterker wel nog realistisch kan.

Qua akoestiek is het lastig, de PAF houdt alles achter de luidsprekers tegen en een akoestisch spanplafond is wat duur voor een onzeker resultaat.


Kerel, overdrijf je niet?
Je hebt een heerlijke set om lekker van de muur te genieten, hè.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Valt mee hoor, ik kan zeker van de set genieten. Het is vooral, zeker als je de titel goet leest, waar kan ik geraken, dan weet ik dat het beter kan :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#940
Ik heb nog gemeten en een opvallende ontdekking gedaan. Het lijkt erop dat de UMIK2 niet zo goed gekalibreerd is. Ik heb al enige tijd meetproblemen, eerst was de UMIK2 stuk, daarna meette de verschillende microfoons anders. Nou is de PreSonus PRM1 een niet gekalibreerde meetmicrofoon dus tja, echt er van wat zeggen kan niet.

Nu kwam ik de SoundnarWorks X20REF20 tegen die niet zo duur was en heb ik die gekocht onder de mom van degenen die op elkaar lijken zullen wel kloppen. Ik had niet gedacht maar het lijkt erop dat de MiniDSP UMIK2 met verkeerde kalibratiebestanden wordt afgeleverd.

Afgelopen april had ik met Satefan van het Zelfbouwaudioforum lekker de set doorgemeten en nieuwe instellingen gemaakt. Dier klopten veel beter qua timing en meette met de UMIK2 erg strak. Nu vertellen twee andere meetmicrofoons een ander verhaal. Ik heb de drivers los doorgemeten, hiermee zo goed mogelijk een platte timingcorrecte crossover gemaakt en ben gaan luisteren. Hieronder een plaatje van beide settings met de andere meetmicrofoon doorgemeten.

20240511-MWTW-meetmicrofoons1.png

Natuurlijk kan je ook de grafieken anders op elkaar leggen maar dan nog blijft de vorm hetzelfde zoals onderstaand plaatje laat zien.

20240511-MWTW-meetmicrofoons.png

Ik denk dat de waarheid ergens tussen de twee grafieken zal liggen. Nu zal je misschien zeggen, ja, met de UMIK2 ziet het er andersom uit, UMIK2 recht en de blauwe grafiek een kuil. Klopt, maar nu komt het, de instelling in blauw klinkt ook relaxter. Hij komt qua tweeter ook meer overeen met hoe die theoretisch zou moeten meten. Het koste even tijd maar de drukkere / slechtere / meer gecomprestte / vervormde opnames klinken beter op de rechte grafiek.

Voor mij een bevestiging dat je én op je oren én op je meetapparatuur moet (kunnen) vertrouwen. Klinkt het toch niet helemaal, onderzoek dan je meetmethode, die brengt je wel verder maar niet zonder kritisch luisteren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ik kan woensdag ook nog mijn Umik meenemen als je wilt? Moet dan wel ff het juiste calibratie bestand zien te vinden..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Citaat van: brt op Gisteren om 11:54:35Ik kan woensdag ook nog mijn Umik meenemen als je wilt? Moet dan wel ff het juiste calibratie bestand zien te vinden..
Nee, lijkt me en zonde van de luister/bijkletstijd en omdat ik het nu weet wat er aan de hand is niet nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i