Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

graafie

#2426
Ik heb de afgelopen maanden al mijn muziek beluisterd met de Accuphase op de basis stand, dus met de 'tone' stand uitgeschakeld en de bass en tremble op nul. Ik vond het al met al goed klinken maar wel iets aan de warme kant. Ik ben daarom toch iets gaan spelen met de tremble knop, deze heb ik nu iets meer naar de heldere kant gedraaid en ik vind het nu toch iets prettiger klinken. Gelukkig zit er een klep voor de knopjes en zie je niet dat de tremble knop niet op neutraal staat. Ik kan me daar enorm aan storen, dat zo'n knopje voor het oog anders staat, gek hè....dus klepje gauw weer dicht. Kijk ik naar de versterker.....shit, nu brandt er een rood lampje om aan te geven dat de tone regelaar in gebruik is. Is het voor mijn oog weer niet in balans, of wacht...gelukkig zit het lampje precies in het midden onder de display. Pffff, erg hè om controlfreak te zijn. En om jullie vraag te beantwoorden, ja ik wordt wel een gek van mezelf.  :D  :D  :D  
Volgende week wil ik een nieuwe interlink kopen voor tussen de E480 versterker en de DP430 cd speler. Ik ga de Audioquest Pegasus bestellen met de afspraak om hem eventueel terug te mogen sturen mocht hij niet bevallen. Hij is me te duur om hem te kopen zonder deze garantie. De Audioquest Earth was toch te veel gericht op het midden en laag, deze heb ik dus weer doorverkocht. Heel benieuwd naar de Pegasus.

brt

Citaat van: graafie op april 18, 2024, 11:31:19Ik heb de afgelopen maanden al mijn muziek beluisterd met de Accuphase op de basis stand, dus met de 'tone' stand uitgeschakeld en de bass en tremble op nul. Ik vond het al met al goed klinken maar wel iets aan de warme kant. Ik ben daarom toch iets gaan spelen met de tremble knop, deze heb ik nu iets meer naar de heldere kant gedraaid en ik vind het nu toch iets prettiger klinken. Normaal ben ik niet van het spelen met deze knopjes maar hé, ze zitten er niet voor niks op natuurlijk. :D  :D  :D
Volgende week wil ik een nieuwe interlink kopen voor tussen de E480 versterker en de DP430 cd speler. Ik ga de Audioquest Pegasus bestellen met de afspraak om hem eventueel terug te mogen sturen mocht hij niet bevallen. Hij is me te duur om hem te kopen zonder deze garantie. De Audioquest Earth was toch te veel gericht op het midden en laag, deze heb ik dus weer doorverkocht. Heel benieuwd naar de Pegasus.

Ik verwacht dat je daar wel blij van gaat worden. Is een mooie, neutraal en open klinkende interlink. Kan je het knopje weer uitzetten ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

graafie

Citaat van: brt op april 18, 2024, 11:47:30Ik verwacht dat je daar wel blij van gaat worden. Is een mooie, neutraal en open klinkende interlink. Kan je het knopje weer uitzetten ;)

Heb je hem al een keer mogen beluisteren?

brt

Citaat van: graafie op april 18, 2024, 11:49:38Heb je hem al een keer mogen beluisteren?

Ik heb ook een Pegasus tussen dac en versterker en heb ook de Earth gehoord, dus vandaar dat ik deze voorspelling wel aandurf  :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

addesmo

#2430
Waarom Audioquest? Lijkt ondertussen een beetje gehyped merk vind ik. Ook vaak aan de meer warme dan heldere kant van het spectrum wat ik erover lees tenminste.
Wat anders: Ansuz, verkrijgbaar bij Ohm audio en ook op proef.
Of TelluriumQ. Lijken mij beide beter te passen bij je wensen.
Vooral met een prijzige kabel zou ik er meerdere proberen!

Xander32

Furutech ic's heb ik steevast als behoorlijk neutraal ervaren, evenals mijn huidige Grimm SQM ic's.

Maar het labeltje Audioquest maakt waarschijnlijk meer indruk op betrokkenen en de omgeving, dan de eerder genoemden 🙂
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Struis

Ja, ik heb ook mijn Accuphase deels gekocht vanwege de tone controls. Zeker als de M30.1 / Accuphase combo inderdaad wat te donker is. Gelukkig (nou ja) zijn die lampjes stuk, evenals het verlichte Accuphase logo (de amp is uit 1991). Wat hier handig is ;)

Hm, interessante bevinding van de Earth. Hoef ik dat ook niet meer te proberen...

Citaat van: graafie op april 18, 2024, 11:31:19Ik heb de afgelopen maanden al mijn muziek beluisterd met de Accuphase op de basis stand, dus met de 'tone' stand uitgeschakeld en de bass en tremble op nul. Ik vond het al met al goed klinken maar wel iets aan de warme kant. Ik ben daarom toch iets gaan spelen met de tremble knop, deze heb ik nu iets meer naar de heldere kant gedraaid en ik vind het nu toch iets prettiger klinken. Gelukkig zit er een klep voor de knopjes en zie je niet dat de tremble knop niet op neutraal staat. Ik kan me daar enorm aan storen, dat zo'n knopje voor het oog anders staat, gek hè....dus klepje gauw weer dicht. Kijk ik naar de versterker.....shit, nu brandt er een rood lampje om aan te geven dat de tone regelaar in gebruik is. Is het voor mijn oog weer niet in balans, of wacht...gelukkig zit het lampje precies in het midden onder de display. Pffff, erg hè om controlfreak te zijn. En om jullie vraag te beantwoorden, ja ik wordt wel een gek van mezelf.  :D  :D  :D   
Volgende week wil ik een nieuwe interlink kopen voor tussen de E480 versterker en de DP430 cd speler. Ik ga de Audioquest Pegasus bestellen met de afspraak om hem eventueel terug te mogen sturen mocht hij niet bevallen. Hij is me te duur om hem te kopen zonder deze garantie. De Audioquest Earth was toch te veel gericht op het midden en laag, deze heb ik dus weer doorverkocht. Heel benieuwd naar de Pegasus.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

graafie

#2433
Citaat van: addesmo op april 18, 2024, 12:31:04Waarom Audioquest? Lijkt ondertussen een beetje gehyped merk vind ik. Ook vaak aan de meer warme dan heldere kant van het spectrum wat ik erover lees tenminste.
Wat anders: Ansuz, verkrijgbaar bij Ohm audio en ook op proef.
Of TelluriumQ. Lijken mij beide beter te passen bij je wensen.
Vooral met een prijzige kabel zou ik er meerdere proberen!

Waarom Audioquest.....tot zo'n 20 jaar geleden was ik totaal niet bezig met kabels. Mijn eerste 'echte' kabel was van Audioquest, de Columbia, gekocht bij mijn Marantz nadat ik hem in de luisterruimte had gehoord. Met andere merken heb ik geen ervaring. Door al die verschillende merken zie ik de bomen door het bos niet meer. Ik heb voor nu een PureCable tussen de versterker en de cd speler maar dat is het niet voor mij, die is in mijn beleving te vlak. De vorige eigenaar van mijn cd speler had interlinks en speakerkabels kabels van Stockfisch, klonken bij hem fantastisch maar daar hangen ook prijskaartjes aan, die koop je ook niet even om te proberen. Dat is juist het lastige om de juiste keuze te maken, je kunt ze niet even thuis proberen om te luisteren hoe ze klinken.

chansig

Zijn er eigenlijk kabelmerken die hetzelfde doen ?

Dus dat het niet uitmaakt of je de 1 of de ander koopt ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

De combinatie Accuphase - AQ bekabeling kom ik overigens wel vaak tegen.

Echter, ik denk dat je de oplossing beter kan gaan zoeken in de versterker - speaker combinatie, andere bekabeling is gerommel in de marge in dit geval.

Citaat van: graafie op april 18, 2024, 14:23:57Waarom Audioquest.....tot zo'n 20 jaar geleden was ik totaal niet bezig met kabels. Mijn eerste 'echte' kabel was van Audioquest, de Columbia, gekocht bij mijn Marantz nadat ik hem in de luisterruimte had gehoord. Met andere merken heb ik geen ervaring. Door al die verschillende merken zie ik de bomen door het bos niet meer. Ik heb voor nu een PureCable tussen de versterker en de cd speler maar dat is het niet voor mij, die is in mijn beleving te vlak. De vorige eigenaar van mijn cd speler had interlinks en speakerkabels kabels van Stockfisch, klonken bij hem fantastisch maar daar hangen ook prijskaartjes aan, die koop je ook niet even om te proberen. Dat is juist het lastige om de juiste keuze te maken, je kunt ze niet even thuis proberen om te luisteren hoe ze klinken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

Ik gebruik al enige tijd TelleriumQ Black MK2. Luidsprekerkabel (biwire) en interlink (tussen Accuphase en streamer). Voor mijn oortjes een prima combi. Transparant is het sleutelwoord.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Laan

Ga niet blind (haha!) uit van wat het merk of de prijs doet verwachten. Steek er gewoon eens het een of ander tussen. Ben zelf erg blij met de earth van AQ (via het NL distributie kanaal) of de Pegasus via Ali. De laatste klinkt net wat frisser en opener, precies wat je verwacht. Of je de originele NL pegasus kiest of de Ali? Tsja..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

brt

Citaat van: Xander32 op april 18, 2024, 13:32:07Maar het labeltje Audioquest maakt waarschijnlijk meer indruk op betrokkenen en de omgeving, dan de eerder genoemden 🙂

Nogal een flauwe calimero opmerking. Alsof de andere merken geen status hebben.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Rob46 op april 18, 2024, 19:25:41Ik gebruik al enige tijd TelleriumQ Black MK2. Luidsprekerkabel (biwire) en interlink (tussen Accuphase en streamer). Voor mijn oortjes een prima combi. Transparant is het sleutelwoord.

Er zijn vele wegen naar Rome
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Zeker niet  :nowink: , zo steekt de wereld nou eenmaal in elkaar.

Zet een Lexus naast een BMW en Mercedes en het gros zal enkel op basis van de naam kiezen voor één van die beide laatsten.

Citaat van: brt op april 18, 2024, 22:57:57Nogal een flauwe calimero opmerking. Alsof de andere merken geen status hebben.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

Citaat van: brt op april 18, 2024, 22:58:58Er zijn vele wegen naar Rome

Ik ga ze ook zeker niet allemaal noemen...
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

brt

Citaat van: Xander32 op april 19, 2024, 05:55:00Zeker niet  :nowink: , zo steekt de wereld nou eenmaal in elkaar.

Zet een Lexus naast een BMW en Mercedes en het gros zal enkel op basis van de naam kiezen voor één van die beide laatsten.


Voor mij staat een AQ als merk echt niet boven een Atlas, Chord Company, Wireworld, of Tellurium om er maar een paar te noemen. Ik snap wat je bedoelt, maar denk dat het hier niet opgaat. Wél dat AQ het meest bekend is bij 'beginnende' audiofielen. Maar qua status erboven? Wat mij betreft niet hoor!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Over status heb ik het niet, enkel over de naam 🤓

M.i. bevestigt je juist hetgeen ik schrijf; puur op basis van naam zal het gros voor AQ gaan. De liefhebbers/ hobbyisten/ meer ingewijden (geef het een naam) zullen een meer genuanceerde kijk op de materie hebben.

Wanneer je een willekeurige signaalkabel van Grimm, Furutech en AQ naast elkaar zet, zal het gros voor die laatste gaan, enkel op basis van de naam ...

... en daar is niets mis mee, toch. Ook op Accuphase gerelateerde fora kom ik de combinatie met AQ veelvuldig tegen en dat zal niet enkel omwille van de naamsbekendheid zijn.

Citaat van: brt op april 19, 2024, 09:12:33Voor mij staat een AQ als merk echt niet boven een Atlas, Chord Company, Wireworld, of Tellurium om er maar een paar te noemen. Ik snap wat je bedoelt, maar denk dat het hier niet opgaat. Wél dat AQ het meest bekend is bij 'beginnende' audiofielen. Maar qua status erboven? Wat mij betreft niet hoor!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Jij schrijft dat het labeltje AQ waarschijnlijk meer indruk maakt. Dan gaat het toch over status?
Of over naamsbekendheid?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

graafie

Vraagje, hoe sluit je een phono voorversterker aan op bijvoorbeeld een Accuphase E480....kan dat via de Line 1,2 en 3 ingangen of moet het via de Main in?

Xander32

#2446
"Aansluiting en installatie

De aansluiting en installatie van een phono-voorversterker is over het algemeen vrij eenvoudig en kan in een paar stappen worden voltooid. Allereerst moet je de voorversterker aansluiten op een geschikt stopcontact met behulp van de meegeleverde stroomadapter. Vervolgens moet je de audio-uitgang van je draaitafel aansluiten op de phono-ingang van de voorversterker met behulp van een RCA-kabel.

Zodra de voorversterker is aangesloten, kun je de uitgang van de voorversterker verbinden met een lijningang op je versterker of receiver. Dit kan ook worden gedaan met behulp van een RCA-kabel. Het is belangrijk om de instructies van je specifieke phono-voorversterker op te volgen, aangezien sommige modellen mogelijk extra aansluitingen of configuraties vereisen.
"

https://www.a4tech.nl/phono-voorversterker/#Opstellen_en_verbinden


Bovenstaande gaat niet specifiek over een Accuphase versterker, maar is in zoverre ik het kan beoordelen 1 op 1 over te nemen.


Citaat van: graafie op april 19, 2024, 15:49:42Vraagje, hoe sluit je een phono voorversterker aan op bijvoorbeeld een Accuphase E480....kan dat via de Line 1,2 en 3 ingangen of moet het via de Main in?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

graafie

Gewoon via de Line ingang dus, dat heb ik ook maar of ik nou echt blij ben met het geluid....Dan was de Marantz een stuk prettiger om naar te luisteren. Nu klinkt het 'doods'. Iele stemmen, wollig. Misschien maar eens een Ad-50 proberen.

Xander32

Was je sowieso al niet ontevreden over de combi Accuphase - B&W?
En had je op de Marantz dezelfde draaitafel, phono versterker en bekabeling?

Citaat van: graafie op april 19, 2024, 16:52:51Gewoon via de Line ingang dus, dat heb ik ook maar of ik nou echt blij ben met het geluid....Dan was de Marantz een stuk prettiger om naar te luisteren. Nu klinkt het 'doods'. Iele stemmen, wollig. Misschien maar eens een Ad-50 proberen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

graafie

Citaat van: Xander32 op april 19, 2024, 17:06:45Was je sowieso al niet ontevreden over de combi Accuphase - B&W?
En had je op de Marantz dezelfde draaitafel, phono versterker en bekabeling?


Accuphase - B&W klinkt top als ik cd's afspeel. Ik heb niks veranderd aan de set als het gaat om vinyl.