Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Peerless Monster, Carrol, Littletycoon en 10 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Mijn klacht had uitsluitend betrekking op Phil Collins. Een drummer mag van mij helemaal los gaan, als het maar in dienst is van de muziek. Met het omhoogtimmeren van het ego heb ik niet zoveel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

#13676
Sommige muziekstukken "drijven" als het ware op het onderliggende (veelal wat complexere) kwalitatieve drumwerk.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de groep Rush, met als drummer/componist Neil Peart (R.I.P.) 

Luister dit stukje solo maar ff  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=LWRMOJQDiLU
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 31, 2022, 20:29:51
Sommige muziekstukken "drijven" als het ware op het onderliggende (veelal wat complexere) kwalitatieve drumwerk.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de groep Rush, met als drummer/componist Neil Peart (R.I.P.) 

Luister dit stukje solo maar ff  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=LWRMOJQDiLU

Als het de muziek beter maakt is het geweldig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op augustus 31, 2022, 20:34:14
Als het de muziek beter maakt is het geweldig.

De drumsolo is op zich, toch ook een stukje muziek  :notify:

Het is inderdaad zo, dat alle muzikanten in de 1e-plaats in dienst moeten staan v/h collectief, de band of het muziekstuk,
echter is het ook zeer fraai, als afzonderlijke bandleden wat meer vrije ruimte krijgen en op de voorgrond mogen treden met hun instrument.
(bas, drums, gitaar, piano etc..)
M.i.z. komt dit, mits men NIET vervalt in eeuwig langdurende solo's, veelal de kwaliteit v/d muziek en de diversiteit binnen een album, ten goede.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 31, 2022, 20:51:33
De drumsolo is op zich, toch ook een stukje muziek  :notify:

Het is inderdaad zo, dat alle muzikanten in de 1e-plaats in dienst moeten staan v/h collectief, de band of het muziekstuk,
echter is het ook zeer fraai, als afzonderlijke bandleden wat meer vrije ruimte krijgen en op de voorgrond mogen treden met hun instrument.
(bas, drums, gitaar, piano etc..)
M.i.z. komt dit, mits men NIET vervalt in eeuwig langdurende solo's, veelal de kwaliteit v/d muziek en de diversiteit binnen een album, ten goede.

Is ook een kwestie van smaak, ben ik bang. Ik vind Firth of Fifth  geen geschikt nummer om oeverloos te improviseren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mediator

Inderdaad was Phill Collins al Drummer in Genesis toen Peter Gabriel daarin zong. In veel nummers van Collins hebben drums de boventoon. Dat is zijn handelsmerk en heeft een paar prachtige nummers voortgebracht en één van de bekendste drummfills die haast iedereen kent. Maar ook in een fase heeft Collins de blazers geëxploiteerd, met name de blazers van Earth Wind and Fire. Phil Collins kan naast goed drummen ook nog eens goed zingen en een aantal andere instrumenten zoals piano. Luister eens naar de zang op LiveAid 1985 het nummer against all odds. Wie zingt er tegenwoordig nog zo? Een ras muzikant in mijn ogen. De andere kant heb je ook. Kritiek op een drummer die nooit eens uit de band springt. De drummer van Pink Floyd bijvoorbeeld. Maar het punt dat ik wil maken is dat je geen kritiek op een muzikant hebt als je zelf geen noot speelt. Je kan hooguit zeggen dat je niets hebt met de muziek.

Kwabbernoot

Wat een onzin. Ik kan toch ook prima commentaar hebben op de zang van Vader Abraham? Daar hoef ik zelf echt niet voor te kunnen zingen of noten te kunnen lezen.

Groeten...

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 31, 2022, 21:12:44
Wat een onzin. Ik kan toch ook prima commentaar hebben op de zang van Vader Abraham? Daar hoef ik zelf echt niet voor te kunnen zingen of noten te kunnen lezen.

Groeten...

Vind ik ook.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tjeb

#13683
Citaat van: HuubF op augustus 31, 2022, 19:19:10
Mijn klacht had uitsluitend betrekking op Phil Collins. Een drummer mag van mij helemaal los gaan, als het maar in dienst is van de muziek. Met het omhoogtimmeren van het ego heb ik niet zoveel.

Grappig, ik heb dat gevoel helemaal niet bij Collins. Maar je hebt kennelijk een hekel aan hem en dat mag maar om dit op te hangen aan een vergelijk tussen twee totaal verschillende drummers of muzikanten vindt ik vreemd.

Een vergelijk maken tussen iemand die een 3/4 maatje zit te te tikken en alleen zorgt voor het fundament (Ringo) en iemand die percussie ziet als muziek en als een compositie an zich (Phil) is ongeveer een overeenkomst zoeken tussen een appel en een peer...

Het zijn beide vruchten, dat dan weer wel.......

Mediator

Discussies over drummers horen thuis op een drum forum of the happy few die hier drummen. Punt is dat als je zelf niet drumt je als een amateur tegen drummen aankijkt. En zeggen dat het niet uitmaakt maakt je punt dan niet sterker. Dat je iets niet mooi vindt is dan een ander verhaal. Er is ook muziek die ik niet mooi vind maar ik heb wel (groot) respect voor top muzikanten.

HuubF

#13685
Citaat van: Tjeb op augustus 31, 2022, 22:26:07
Grappig, ik heb dat gevoel helemaal niet bij Collins. Maar je hebt kennelijk een hekel aan hem en dat mag maar om dit op te hangen aan een vergelijk tussen twee totaal verschillende drummers of muzikanten vindt ik vreemd.

Een vergelijk maken tussen iemand die een 3/4 maatje zit te te tikken en alleen zorgt voor het fundament (Ringo) en iemand die percussie ziet als muziek en als een compositie an zich (Phil) is ongeveer een overeenkomst zoeken tussen een appel en een peer...

Het zijn beide vruchten, dat dan weer wel.......

Ik begrijp eerlijk gezegd niet echt waar je naar zoekt. Hoe je muziek ervaart is nogal persoonlijk. Dus als ik een beetje uitleg hoe ik het ervaar dan is dat ook persoonlijk. Er is niet zoiets als een gelijk bij het beoordelen van muziek.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Mediator op augustus 31, 2022, 23:08:22
Discussies over drummers horen thuis op een drum forum of the happy few die hier drummen. Punt is dat als je zelf niet drumt je als een amateur tegen drummen aankijkt. En zeggen dat het niet uitmaakt maakt je punt dan niet sterker. Dat je iets niet mooi vindt is dan een ander verhaal. Er is ook muziek die ik niet mooi vind maar ik heb wel (groot) respect voor top muzikanten.

Daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Ook mensen die geen instrument bespelen kunnen prima in staat zijn om de kwaliteit van muziek te beoordelen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mediator

Maar niet de kwaliteit van een drummer. Doe je dat wel dan verhef je het tot het niveau borrelpraat op een verjaardag. Het is hier een audio forum waar liefhebbers/luisteraars zitten van muziek. Vanuit die hoedanigheid kun je dus zeggen dat je de muziek al dan niet mooi vind. Net zoals je kaas lekker vind of niet. Collins heeft gedrumd op een soloplaat Chinese Wall van Philip Bailey (zanger van Earth Wind and Fire). Een nummer als Easy lover en Chinese wall staan op die plaat. Punt is dat het meewerken en drummen op die plaat van Collins de hele plaat een niveau hoger tilt. Bailey heeft op geen enkele andere soloplaat dat niveau nog gehaald. Collins verdient alle respect als drummer, muzikant en schrijver. Mijn insteek vandaag was nog dat er zoveel fantastische drummers zijn en teveel om op te noemen: Jeff Porcaro, John Bonham, Simon Philips, maar ook een heel andere stijl de drummer van Dream Theater Mike Portnoy. En Ringo Star hoort beslist ook in dat rijtje. Je hoort vaak kritiek op het drummen van Pink Floyd drummer Nick Mason dat al zijn drummen makkelijk is maar wat mij betreft onterecht en ook daar zeg ik: als je zelf niet drumt hou dan gewoon je kop en heb respect voor dit soort mannen die jarenlang aan de top staan of hebben gestaan. Doe het ze eerst na dan praten we verder. Of op zijn minst heb zelf eens op een drumvel geslagen.

chansig

Lang verhaal kort: over smaak valt niet te twisten.....of ja....toch wel.:D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Mediator op augustus 31, 2022, 23:56:04
Maar niet de kwaliteit van een drummer. Doe je dat wel dan verhef je het tot het niveau borrelpraat op een verjaardag. Het is hier een audio forum waar liefhebbers/luisteraars zitten van muziek. Vanuit die hoedanigheid kun je dus zeggen dat je de muziek al dan niet mooi vind. Net zoals je kaas lekker vind of niet. Collins heeft gedrumd op een soloplaat Chinese Wall van Philip Bailey (zanger van Earth Wind and Fire). Een nummer als Easy lover en Chinese wall staan op die plaat. Punt is dat het meewerken en drummen op die plaat van Collins de hele plaat een niveau hoger tilt. Bailey heeft op geen enkele andere soloplaat dat niveau nog gehaald. Collins verdient alle respect als drummer, muzikant en schrijver. Mijn insteek vandaag was nog dat er zoveel fantastische drummers zijn en teveel om op te noemen: Jeff Porcaro, John Bonham, Simon Philips, maar ook een heel andere stijl de drummer van Dream Theater Mike Portnoy. En Ringo Star hoort beslist ook in dat rijtje. Je hoort vaak kritiek op het drummen van Pink Floyd drummer Nick Mason dat al zijn drummen makkelijk is maar wat mij betreft onterecht en ook daar zeg ik: als je zelf niet drumt hou dan gewoon je kop en heb respect voor dit soort mannen die jarenlang aan de top staan of hebben gestaan. Doe het ze eerst na dan praten we verder. Of op zijn minst heb zelf eens op een drumvel geslagen.

Als je 2 zoons hebt die nogal fanatiek drummen (en waarvoor we de garage hebben opgeofferd als studio) telt dat dan ook?

Ik heb geen negatief oordeel over Collins als drummer. Wel vind ik nummers waarin hij live iets te veel los gaat op drums niet cool klinken. Dan raakt het liedje een beetje te veel ondergesneeuwd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tjeb

Citaat van: HuubF op augustus 31, 2022, 23:08:30
Ik begrijp eerlijk gezegd niet echt waar je naar zoekt. Hoe je muziek ervaart is nogal persoonlijk. Dus als ik een beetje uitleg hoe ik het ervaar dan is dat ook persoonlijk. Er is niet zoiets als een gelijk bij het beoordelen van muziek.

Ik "zoek" nergens naar, maar ik begrijp je gewoon niet.

Je schrijft:

Met het omhoogtimmeren van het ego heb ik niet zoveel.

Drummen moet in mijn ogen in dienst staan van de muziek. Ik ben een bewonderaar van drummers als Ringo Starr die snaarstrak en smaakvol een liedje naar grotere hoogten kunnen brengen. Met ruimte voor wat vuurwerk, zeker. Maar niet ten koste van de muziek.

Oef, ik weet gelijk weer waarom ik zo'n hekel aan het Genesis van Phil Collins heb. Too much, vooral drums. Maar ook te veel gitaar trouwens

Ik word al moe als ik die enorme hoeveelheid toms en bekkens zie. Zo sla je nooit mis, denk ik dan maar


Hieruit haal ik toch echt een negatief oordeel over ten eerste Phil Collins en ten tweede drummers die te muzikaal zijn en iets anders doen dan een 3/4 maatje tikken......


HuubF

#13691
Citaat van: Tjeb op september  1, 2022, 06:34:39
Ik "zoek" nergens naar, maar ik begrijp je gewoon niet.

Je schrijft:

Met het omhoogtimmeren van het ego heb ik niet zoveel.

Drummen moet in mijn ogen in dienst staan van de muziek. Ik ben een bewonderaar van drummers als Ringo Starr die snaarstrak en smaakvol een liedje naar grotere hoogten kunnen brengen. Met ruimte voor wat vuurwerk, zeker. Maar niet ten koste van de muziek.

Oef, ik weet gelijk weer waarom ik zo'n hekel aan het Genesis van Phil Collins heb. Too much, vooral drums. Maar ook te veel gitaar trouwens

Ik word al moe als ik die enorme hoeveelheid toms en bekkens zie. Zo sla je nooit mis, denk ik dan maar

Hieruit haal ik toch echt een negatief oordeel over ten eerste Phil Collins en ten tweede drummers die te muzikaal zijn en iets anders doen dan een 3/4 maatje tikken......

Ik benader het vanuit de muziek. The Beatles hadden een Ringo Starr nodig, de vroege Genesis de vroege Phil Collins, de latere Genesis de latere Phil Collins, Nirvana/QOTSA/Foo Fighters Dave Grohl.

Helaas hou ik totaal niet van de latere Genesis. En de platen tot en met The Lamb zijn zo smaakvol en zitten zo in mijn kop geramd dat die geen gefuk verdragen. Zelfs niet van een Phil Collins die toch aan die vroege Genesis heeft bijgedragen.

Heb je gezien dat in het live filmpje van Firth of Fifth een extra drummer naast Phil zit? Toch iets teveel nadruk op het drumwerk lijkt me zo.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tjeb

Kijk, dat is een helderderderder verhaal en daar kan mijn autistische brein van mij iets mee... :D

Kingpin

Citaat van: Tjeb op september  1, 2022, 06:34:39

Ik word al moe als ik die enorme hoeveelheid toms en bekkens zie. Zo sla je nooit mis, denk ik dan maar
Ah vandaar dat mijn toetsenbord 88 keys heeft  ;D

Btw, Phil speelde ook in Brand X (Unorthodox Behaviour), wel heel ander genre ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tjeb

Hoho das Huub zijn uitspraak he, niet de mijne!! :D

Kwabbernoot

Citaat van: Mediator op augustus 31, 2022, 23:56:04
Maar niet de kwaliteit van een drummer. Doe je dat wel dan verhef je het tot het niveau borrelpraat op een verjaardag. Het is hier een audio forum waar liefhebbers/luisteraars zitten van muziek. Vanuit die hoedanigheid kun je dus zeggen dat je de muziek al dan niet mooi vind. Net zoals je kaas lekker vind of niet. Collins heeft gedrumd op een soloplaat Chinese Wall van Philip Bailey (zanger van Earth Wind and Fire). Een nummer als Easy lover en Chinese wall staan op die plaat. Punt is dat het meewerken en drummen op die plaat van Collins de hele plaat een niveau hoger tilt. Bailey heeft op geen enkele andere soloplaat dat niveau nog gehaald. Collins verdient alle respect als drummer, muzikant en schrijver. Mijn insteek vandaag was nog dat er zoveel fantastische drummers zijn en teveel om op te noemen: Jeff Porcaro, John Bonham, Simon Philips, maar ook een heel andere stijl de drummer van Dream Theater Mike Portnoy. En Ringo Star hoort beslist ook in dat rijtje. Je hoort vaak kritiek op het drummen van Pink Floyd drummer Nick Mason dat al zijn drummen makkelijk is maar wat mij betreft onterecht en ook daar zeg ik: als je zelf niet drumt hou dan gewoon je kop en heb respect voor dit soort mannen die jarenlang aan de top staan of hebben gestaan. Doe het ze eerst na dan praten we verder. Of op zijn minst heb zelf eens op een drumvel geslagen.
Met de kans dat ik mijzelf herhaal: wat een onzin. En met respect heeft het al helemaal niets te maken.

Groeten...

Markus2

Citaat van: Mediator op augustus 31, 2022, 23:56:04
Maar niet de kwaliteit van een drummer. Doe je dat wel dan verhef je het tot het niveau borrelpraat op een verjaardag. Het is hier een audio forum waar liefhebbers/luisteraars zitten van muziek. Vanuit die hoedanigheid kun je dus zeggen dat je de muziek al dan niet mooi vind. Net zoals je kaas lekker vind of niet. Collins heeft gedrumd op een soloplaat Chinese Wall van Philip Bailey (zanger van Earth Wind and Fire). Een nummer als Easy lover en Chinese wall staan op die plaat. Punt is dat het meewerken en drummen op die plaat van Collins de hele plaat een niveau hoger tilt. Bailey heeft op geen enkele andere soloplaat dat niveau nog gehaald. Collins verdient alle respect als drummer, muzikant en schrijver. Mijn insteek vandaag was nog dat er zoveel fantastische drummers zijn en teveel om op te noemen: Jeff Porcaro, John Bonham, Simon Philips, maar ook een heel andere stijl de drummer van Dream Theater Mike Portnoy. En Ringo Star hoort beslist ook in dat rijtje. Je hoort vaak kritiek op het drummen van Pink Floyd drummer Nick Mason dat al zijn drummen makkelijk is maar wat mij betreft onterecht en ook daar zeg ik: als je zelf niet drumt hou dan gewoon je kop en heb respect voor dit soort mannen die jarenlang aan de top staan of hebben gestaan. Doe het ze eerst na dan praten we verder. Of op zijn minst heb zelf eens op een drumvel geslagen.

Dus een kunstcriticus moet kunnen uitvoeren/maken wat deze beoordeelt? Of is dat een verkeerde parallel?
Het ontgaat mij een beetje waarom een (drum)leek geen individuele muzikant zou mogen en/of kunnen beoordelen. Wat mijns inziens volledig los staat van welk respect dan ook.
Iets afserveren als leek, wil niet heten dat het respectloos is.

Ik neig ernaar te vinden dat je er nogal een punt van maakt en overdreven zwaar aan tilt.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op september  1, 2022, 06:59:19

Heb je gezien dat in het live filmpje van Firth of Fifth een extra drummer naast Phil zit? Toch iets teveel nadruk op het drumwerk lijkt me zo.  ;D

Nee, die zit er, denk ik, voornamelijk om het over te nemen als Phil gaat zingen.

Groeten...

P_j_V

Citaat van: Markus2 op september  1, 2022, 10:48:19
Dus een kunstcriticus moet kunnen uitvoeren/maken wat deze beoordeelt? Of is dat een verkeerde parallel?
Het ontgaat mij een beetje waarom een (drum)leek geen individuele muzikant zou mogen en/of kunnen beoordelen. Wat mijns inziens volledig los staat van welk respect dan ook.
Iets afserveren als leek, wil niet heten dat het respectloos is.

Ik neig ernaar te vinden dat je er nogal een punt van maakt en overdreven zwaar aan tilt.
Ja, en audio-apparatuur beoordelen mogen alleen degenen die die apparatuur ontwerpen.
Luisteraars kunnen en mogen dat niet.
Alle hifi-reviewers zijn dan ook (voormalig) engyineers...
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op september  1, 2022, 11:07:52
Nee, die zit er, denk ik, voornamelijk om het over te nemen als Phil gaat zingen.

Groeten...

Hij drumt gewoon mee hoor.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)