Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

twani

Citaat van: Richi op juli 21, 2022, 16:23:36
Tja, vooral anders. Nu Angus & Julia Stone met Draw your swords en wat opvalt is de enorme ruimtelijkheid in vergelijking met de Dyns. Zoals ik het mij herinner van de Pioneer TAD S-1EX. Maar ook de ingetogenheid terwijl ze toch dynamisch klinken. Stemmen en instrumenten klinken prachtig, maar de Dyns spelen op de een of andere manier pittiger. De Elacs met meer gevoel. De combi met de Atom HE is prima en ook de Dynaudio Sub is gemakkelijk goed te integreren (x-over nu op 50Hz). De Gaias doen onder de Dyns meer dan onder de Elacs. Sterker nog, de Elacs vind ik op spikes wat voller klinken en op de Gaias iets te dun. Nu nog even de stoomkabels naar de Elacs op de Niagara aansluiten, dat heb ik nog verzuimd tot nu toe.  :hehe: We luisteren lekker verder en dan zien we wel welke er blijven staan. Mijn vrouw wil frontjes en die zijn er voor deze speakers niet.  ;D

Ongelooflijk dat iemand een Dynaudio Contour S 3.4 LE daarvoor zou willen ruilen.......

En ja, je ervaart nu hier en daar wat verschillen maar dat is nu  precies waarom je het met een Dynaudio zo lang uithoudt. Balans, pure balans en evenwichtigheid.

Volkomen Langzeittauglich.......


addesmo

Citaat van: twani op juli 21, 2022, 16:35:51
Ongelooflijk dat iemand een Dynaudio Contour S 3.4 LE daarvoor zou willen ruilen.......

En ja, je ervaart nu hier en daar wat verschillen maar dat is nu  precies waarom je het met een Dynaudio zo lang uithoudt. Balans, pure balans en evenwichtigheid.

Volkomen Langzeittauglich.......
Niet mee eens. En ja ik heb kort geleden deze Dyn's gehoord. Prima speakers maar voor mij althans niet het non plus ultra. Mijn Volterra's blijven mooi staan ;D

HuubF

Citaat van: addesmo op juli 21, 2022, 16:51:54
Niet mee eens. En ja ik heb kort geleden deze Dyn's gehoord. Prima speakers maar voor mij althans niet het non plus ultra. Mijn Volterra's blijven mooi staan ;D

Mooi hoor, Volterra!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo

Dat wrappen is denk ik geen slecht idee! Mooi licht hout motiefje of zo.

Mediator

Citaat van: addesmo op juli 21, 2022, 16:51:54
Niet mee eens. En ja ik heb kort geleden deze Dyn's gehoord. Prima speakers maar voor mij althans niet het non plus ultra. Mijn Volterra's blijven mooi staan ;D

Ik zou die dingen überhaupt nooit weg doen. Dit zijn speakers die 'kloppen'.

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op juli 21, 2022, 20:14:01
Dit is toch ook best mooi?

Wat mij betreft mooier dan die Volterra's. Ik houd wel van een simpel vorm-volgt-functie design. Maar ja, smaak...

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op juli 21, 2022, 21:06:04
Wat mij betreft mooier dan die Volterra's. Ik houd wel van een simpel vorm-volgt-functie design. Maar ja, smaak...

Vind ik ook.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

#13234
Citaat van: addesmo op juli 21, 2022, 16:51:54
Niet mee eens. En ja ik heb kort geleden deze Dyn's gehoord. Prima speakers maar voor mij althans niet het non plus ultra. Mijn Volterra's blijven mooi staan ;D
gehoord zegt mij niks. T gaat erom ze lang bij je te hebben. Ga je t vanzelf begrijpen.

Huub vond de Navis ook geweldig en we weten allemaal waar die tevredenheid toe heeft geleid...

De meeste Dynaudio eigenaren plegen zeer lang met hun set te doen. Dat zegt eigenlijk alles.

Volterras zijn ook mooi hoor. Niks mis mee ook :). Maar mag t ook ff.......

HuubF

Citaat van: twani op juli 21, 2022, 21:45:24
gehoord zegt mij niks. T gaat erom ze lang bij je te hebben. Ga je t vanzelf begrijpen.

Huub vond de Navis ook geweldig en we weten allemaal waar die tevredenheid toe heeft geleid...

De meeste Dynaudio eigenaren plegen zeer lang met hun set te doen. Dat zegt eigenlijk alles.

Volterras zijn ook mooi hoor. Niks mis mee ook :). Maar mag t ook ff.......

Het is gewoon een hobby joh.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

#13236
Misschien moet ik een keer uitleggen waarom ik zo snel speakers wissel. In een gesprekje met Richi leek het zo eenvoudig.

De laatste periode (ik beschouw de aanschaf van de KH420's maar als het eindpunt) heb ik uitsluitend goede luidsprekers in huis gehad: De JBL HDI1600, alle ATC's, de MichelDW's, de Dynaudio's, de Navissen... allemaal prima beluisterbaar maar natuurlijk ook in slechts een beperkt aantal opzichten erg goed. Dus elke nieuwe luidspreker herinnerde me aan de nadelen van de andere. Ze kunnen in dat prijssegment niet tegelijk full range, meeslepend, verfijnd, natuurlijk en analoog klinken met veel resolutie en autoriteit en passend in de akoestiek. Maar iets daarvan hadden ze allemaal wel.

Door die best goede luidsprekers vormde zich wel een soort ideaal-wens-geluid in mijn hoofd. En een speaker die misschien dat ideaal zou kunnen benaderen: de ATC SCM50a. Op dit moment 15.000 euro en 2e hands bijna niet te krijgen. En erg groot.

Dus dan maar die Neumann KH420. Wat beleefder waarschijnlijk maar die klaart dat klusje ook wel. Kost de helft van de SCM50a. En door de aantrekkelijke huurconstructie maandagavond in huis.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Dat leest als zijnde wel overwogen.

Echter lees ik ook "dan maar die Neumann ...", dat suggereert dat het een compromis, een tweede keuze is, daar waar je bij voorkeur die andere zou hebben?

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

Neem je dan geen risico om voor dat bedrag (contract) een luidspreker in huis te halen welke je nog nooit gehoord hebt?

Had deze eerst op weekbasis geleased, dan kon je daarna alsnog beslissen om het voor een jaar te doen.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

HuubF

Citaat van: MarcelHLX op juli 22, 2022, 07:31:09
Neem je dan geen risico om voor dat bedrag (contract) een luidspreker in huis te halen welke je nog nooit gehoord hebt?

Had deze eerst op weekbasis geleased, dan kon je daarna alsnog beslissen om het voor een jaar te doen.

Weekhuur is een fundamenteel andere constructie. Ik denk niet dat ik dan die aantrekkelijke overnameprijs zou hebben gekregen.

Maar inderdaad, het is een gok. Als ik het toch weer niks vind zit ik er voor een jaar aan vast.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jahtari

Maandag en de dagen erna weet huub het. Top of flop.

Ik heb er alle vertrouwen in dat dit een erg goede speaker is.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

HuubF

Citaat van: jahtari op juli 22, 2022, 08:30:33
Maandag en de dagen erna weet huub het. Top of flop.

Ik heb er alle vertrouwen in dat dit een erg goede speaker is.

Ja ik ook. Als dit ook al niet perfect genoeg klinkt zit er echt iets scheef. Tot nu toe heb ik het weg kunnen redeneren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 07:09:47
Misschien moet ik een keer uitleggen waarom ik zo snel speakers wissel. In een gesprekje met Richi leek het zo eenvoudig.

De laatste periode (ik beschouw de aanschaf van de KH420's maar als het eindpunt) heb ik uitsluitend goede luidsprekers in huis gehad: De JBL HDI1600, alle ATC's, de MichelDW's, de Dynaudio's, de Navissen... allemaal prima beluisterbaar maar natuurlijk ook in slechts een beperkt aantal opzichten erg goed. Dus elke nieuwe luidspreker herinnerde me aan de nadelen van de andere. Ze kunnen in dat prijssegment niet tegelijk full range, meeslepend, verfijnd, natuurlijk en analoog klinken met veel resolutie en autoriteit en passend in de akoestiek. Maar iets daarvan hadden ze allemaal wel.

Door die best goede luidsprekers vormde zich wel een soort ideaal-wens-geluid in mijn hoofd. En een speaker die misschien dat ideaal zou kunnen benaderen: de ATC SCM50a. Op dit moment 15.000 euro en 2e hands bijna niet te krijgen. En erg groot.

Dus dan maar die Neumann KH420. Wat beleefder waarschijnlijk maar die klaart dat klusje ook wel. Kost de helft van de SCM50a. En door de aantrekkelijke huurconstructie maandagavond in huis.
Juist luisteren in het nog veel duurdere segment heeft mij doen beseffen dat alle luidsprekers compromissen zijn, wat je wint aan realisme en vaak met goede opnames verlies je met siblance en slechte opnames in mijn oren.

Daarbij komt dat het een evenredige investering in toeleverende electronica vraagt. Denk ergens tussen de 30 en 50% dus grofweg de prijs van de luidspreker keer anderhalf. In mijn hoofd is dan een stap zetten minder interessant omdat ik hou van alles kunnen afspelen op zowel zacht als middelhard niveau.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

MarKath

Citaat van: HuubF op juli 12, 2022, 08:35:30
Het houdt je wel bezig! Mooi, zorgt voor extra clicks dus meer inkomen voor mij. Wat een speaker van een tonnetje of 2 toch weer een beetje dichterbij brengt.  :devil:

Ik krijg toch het vermoeden dat Huub met het leveren van content toch gelijk krijgt met bovengenoemde opmerking.

Het einde is nog lang niet in zicht, je kunt de reputatie niet kwijtraken als hofleverancier in dit topic dus als het niet de luidsprekers zullen zijn, is er wel weer iets anders wat in de set aangepast moet worden om het geluid van de KH420 te "verbeteren".

Wij blijven aan jouw lippen hangen :smile:
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

katwax

Citaat van: Tabcam op juli 22, 2022, 09:58:52
Juist luisteren in het nog veel duurdere segment heeft mij doen beseffen dat alle luidsprekers compromissen zijn, wat je wint aan realisme en vaak met goede opnames verlies je met siblance en slechte opnames in mijn oren.

Daarbij komt dat het een evenredige investering in toeleverende electronica vraagt. Denk ergens tussen de 30 en 50% dus grofweg de prijs van de luidspreker keer anderhalf. In mijn hoofd is dan een stap zetten minder interessant omdat ik hou van alles kunnen afspelen op zowel zacht als middelhard niveau.
Ik ervaar dit toch anders (of ik beoordeel het segment fout).
Voor top opnames is de set duidelijk beter dan één uit een "lager" segment. Daar hoor je de meerwaarde.
Mindere opnames (waarin dus minder detail etc zit) klinkt net zo goed als op een set uit lager segment. Als er het niet in de opname zit kan de "betere" set er ook niets beter van maken.
Slechte opnames dat hoor je in elk segment van de betere hifi reeds. Je moet al echt naar lage kwaliteit gaan om zelfs dat niet meer te kunnen horen (wekkerradio etc)

Nu volgens mij is het wel zo dat er ook genoeg speakers zijn in het "midden" segment waarbij je compromis moet geven, die bepaalde top opnames zeer mooi weergeven. Dit zet zich dan ook door in de "ok" opnames waardoor je zelfs in deze opnames een verschil hoort afhankelijk van of ze nu net wel in het gerne vallen dat de speaker super weergeeft of niet.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

skyfox

Ik denk dat als Huub z'n reis al vloggend op YouTube had gedaan, dat hij genoeg volgers zou hebben om in het hoge segment te kunnen shoppen. Misschien even opnieuw beginnen? [emoji12]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bebatoli

Citaat van: katwax op juli 22, 2022, 10:25:52
Ik ervaar dit toch anders (of ik beoordeel het segment fout).
Voor top opnames is de set duidelijk beter dan één uit een "lager" segment. Daar hoor je de meerwaarde.
Mindere opnames (waarin dus minder detail etc zit) klinkt net zo goed als op een set uit lager segment. Als er het niet in de opname zit kan de "betere" set er ook niets beter van maken.
Slechte opnames dat hoor je in elk segment van de betere hifi reeds. Je moet al echt naar lage kwaliteit gaan om zelfs dat niet meer te kunnen horen (wekkerradio etc)

Nu volgens mij is het wel zo dat er ook genoeg speakers zijn in het "midden" segment waarbij je compromis moet geven, die bepaalde top opnames zeer mooi weergeven. Dit zet zich dan ook door in de "ok" opnames waardoor je zelfs in deze opnames een verschil hoort afhankelijk van of ze nu net wel in het gerne vallen dat de speaker super weergeeft of niet.

Katwax, wat jij aangeeft is dat er een bottle neck zit en de beperkende factor de opname zou kunnen zijn en dit niet beter word met een beter systeem. Mij ervaring is totaal anders. Ook betreft apparatuur denken veel mensen dat de zwakste schakel bepalend is voor het uiteindelijk resultaat, ook hier ben ik het niet mee eens. Stel je neemt een speaker die je 6 op 10 zou beoordelen. Wel, geloof me, als je een versterker gebruikt om ze aan te sturen die ook 6 op 10 zou hebben en er één aanhangt die 9 op 10 heeft, dan hoor je duidelijk het verschil, de betere versterker zal een hoorbaar beter resultaat geven. Dus ik neem nooit de zwakste schakel als referentie, maar de optelsom van de componenten. Dus als je bron 9/10, versterker 9/10 en de speakers 6/10 hebben dan zal het totaal resultaat 24/30 (8/10) zijn en niet 6/10. 
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

HuubF

Citaat van: Tabcam op juli 22, 2022, 09:58:52
Juist luisteren in het nog veel duurdere segment heeft mij doen beseffen dat alle luidsprekers compromissen zijn, wat je wint aan realisme en vaak met goede opnames verlies je met siblance en slechte opnames in mijn oren.

Daarbij komt dat het een evenredige investering in toeleverende electronica vraagt. Denk ergens tussen de 30 en 50% dus grofweg de prijs van de luidspreker keer anderhalf. In mijn hoofd is dan een stap zetten minder interessant omdat ik hou van alles kunnen afspelen op zowel zacht als middelhard niveau.

Klopt, daarom ben ik overgegaan op actieve speakers.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarKath

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 10:34:04
Katwax, wat jij aangeeft is dat er een bottle neck zit en de beperkende factor de opname zou kunnen zijn en dit niet beter word met een beter systeem. Mij ervaring is totaal anders. Ook betreft apparatuur denken veel mensen dat de zwakste schakel bepalend is voor het uiteindelijk resultaat, ook hier ben ik het niet mee eens. Stel je neemt een speaker die je 6 op 10 zou beoordelen. Wel, geloof me, als je een versterker gebruikt om ze aan te sturen die ook 6 op 10 zou hebben en er één aanhangt die 9 op 10 heeft, dan hoor je duidelijk het verschil, de betere versterker zal een hoorbaar beter resultaat geven. Dus ik neem nooit de zwakste schakel als referentie, maar de optelsom van de componenten. Dus als je bron 9/10, versterker 9/10 en de speakers 6/10 hebben dan zal het totaal resultaat 24/30 (8/10) zijn en niet 6/10.

Hier haak ik af :confused:
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

twani

Citaat van: Tabcam op juli 22, 2022, 09:58:52
Juist luisteren in het nog veel duurdere segment heeft mij doen beseffen dat alle luidsprekers compromissen zijn, wat je wint aan realisme en vaak met goede opnames verlies je met siblance en slechte opnames in mijn oren.

Daarbij komt dat het een evenredige investering in toeleverende electronica vraagt. Denk ergens tussen de 30 en 50% dus grofweg de prijs van de luidspreker keer anderhalf. In mijn hoofd is dan een stap zetten minder interessant omdat ik hou van alles kunnen afspelen op zowel zacht als middelhard niveau.

Kijk, iemand die het snapt.