Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

CZ79 en 1 gast bekijken dit topic.

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op februari 20, 2022, 15:15:38
Nee, ik hou het bij ATC. Ik heb dat merk na lang zoeken gekozen op basis van de pro monitor-achtige no-nonsense sound die krachtig en natuurlijk is en voldoende details laat horen. Met een gemakkelijk te begrijpen groeipad. Alles is daarop aangepast. Als ik nu nog over ga naar en ander merk ga ik spijt krijgen.

De D&D's zijn een league of its own. Geweldig maar niet mijn smaak. Voor mij moet het bruter.

Wat bedoel je met bruter? Ik kan die term even niet zo goed plaatsen.

Groeten...

jahtari

Citaat van: HuubF op februari 20, 2022, 15:15:38
Nee, ik hou het bij ATC. Ik heb dat merk na lang zoeken gekozen op basis van de pro monitor-achtige no-nonsense sound die krachtig en natuurlijk is en voldoende details laat horen.

Voor mij moet het bruter.
Op mp staat een set actieve pmc's, lijkt me erg op atc lijken. Misschien is dat wat?

https://link.marktplaats.nl/m1806800181?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op februari 21, 2022, 10:01:05
Wat bedoel je met bruter? Ik kan die term even niet zo goed plaatsen.

Groeten...

Goede vraag. In mijn haast om al te audiofiele termen te vermijden ben ik iets te ver gegaan.  ;D

Met 'bruut' bedoel ik dat de weergave van mij niet al te precies hoeft te zijn. Maar dan moet de fout (want dat zal het zijn) in de weergave wel net precies die dingen accentueren die ik mooi vind: een wat snerpender elektrische gitaar, een iets uit de bocht vliegend basje, een beetje chaos als de band helemaal los gaat. Maar dat allemaal zonder dat klassiek dan niet meer mooi klinkt.

Ik moet met het budget wat ik heb compromissen sluiten. En als het fout gaat dan maar zo.

De D&D's leggen de lat een stuk hoger en dan ga ik onwillekeurig op andere dingen letten. In principe klopt alles dus een trompet, gitaar, viool of stem kun je moeiteloos analyseren (bij mij is het, zelfs na wat schuiven, meer onderdeel van het geheel). De rendering vind ik dan netjes maar blaast me niet van mijn stoel. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat dat beter zou moeten kunnen: meer realisme, meer gevoel.

Wat niet wegneemt dat de D&D's bij mij vaak zorgen voor een frustrerend adembenemende ervaring, bij bepaalde muziek, betere opnames, percussie. Waarom frustrerend? Omdat ik dat ook wel zou willen maar ik zou niet weten hoe.

Recapitulerend: met 'bruut' bedoel ik slechter, maar dan wel zo dat ik het kan accepteren omdat het de muziek voor mij lekkerder doet klinken.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Dus je wil een set die minder nauwkeurig is als de Dutch&Dutch, waarbij het meer door elkaar loopt (slechtere plaatsing)? ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op februari 21, 2022, 10:51:58
Dus je wil een set die minder nauwkeurig is als de Dutch&Dutch, waarbij het meer door elkaar loopt (slechtere plaatsing)? ;D

Dat is knap bij elkaar geplakt maar mist mijn punt rakelings op een kilometertje of 100.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik kan mij ergens wel voorstellen dat voor sommigen een wat lossere weergave prettiger is dan het precieze van de D&D's. Een smaak dingetje. Naar mijn idee is het proberen een beetje live geluid te destilleren uit studio materiaal. (Misschien zit ik er ook wel een kilometertje of 100 naast. :laugh:)

Ik vind de extreem precieze weergave van de D&D's juist wel fijn. De plaatsing, juiste grootte en detail van de verschillende instrumenten zou ik niet willen missen. Dat maakt het voor mij juist echter. Hoe meer detail, hoe minder vervorming, hoe echter de instrumenten.

Groeten...

katwax

Huub als 2 personen (Kwabbernoot en ik) zelfde zeggen is het misschien toch geen 100km?  :P

Btw het laag zou ik voorlopig negeren, dat gaat de sub wel oplossen  :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kwabbernoot

Citaat van: katwax op februari 21, 2022, 11:31:01
Huub als 2 personen (Kwabbernoot en ik) zelfde zeggen is het misschien toch geen 100km?  :P

Btw het laag zou ik voorlopig negeren, dat gaat de sub wel oplossen  :)

Ik heb het nergens over slechtere plaatsing.

Groeten...

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op februari 21, 2022, 11:03:40
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik kan mij ergens wel voorstellen dat voor sommigen een wat lossere weergave prettiger is dan het precieze van de D&D's. Een smaak dingetje. Naar mijn idee is het proberen een beetje live geluid te destilleren uit studio materiaal. (Misschien zit ik er ook wel een kilometertje of 100 naast. :laugh:)

Ik vind de extreem precieze weergave van de D&D's juist wel fijn. De plaatsing, juiste grootte en detail van de verschillende instrumenten zou ik niet willen missen. Dat maakt het voor mij juist echter. Hoe meer detail, hoe minder vervorming, hoe echter de instrumenten.

Groeten...

En dan is mijn, wat gemenere, punt: juist omdat de D&D's bijna alles goed doen mis ik persoonlijk iets dat ik vaak beter denk te hebben gehoord: de structuur en het realisme van bijvoorbeeld een ongelofelijk lastig weer te geven instrument als de trompet.

Voor mij frustrerend want misschien zit ik mijn eigen geluk in de weg door het zo te horen. Of het is gewoon zo, dat kan ook. Niet minder frustrerend.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Ik heb ooit weleens gezegd..het mag af en toe wel eens pijn doen...als het maar niet de overhand neemt
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Citaat van: Carrol op februari 21, 2022, 11:37:04
Ik heb ooit weleens gezegd..het mag af en toe wel eens pijn doen...als het maar niet de overhand neemt

Helemaal mee eens. In mijn geval speelt dat ik al jaren juist bezig ben om, in de akoestische chaos van mijn woonkamer, de weergave in ieder geval zo realistisch mogelijk te krijgen. Een bandje of orkestje dat speelt in een slecht zaaltje, zoiets.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Dan moet je opnamen van een bandje of orkestje in een slecht zaaltje draaien.  ::)

Het lijkt mij Godsonmogelijk om elke opname te laten klinken alsof je luistert naar een bandje spelend in een slecht zaaltje. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat je dat bij elke muziek moet willen.

Groeten...

noot87

Het lastige is dan wel dat je een bepaalde opname wilt horen zoals jij dat het fijnst vindt klinken. En dat dit wellicht niet is zoals deze is opgenomen.
En dat een andere opname, die je nog niet kent, waarbij de trompet wel precies klinkt zoals je het graag hoort, deze dan door jouw kleuring weer niet weergegeven zoals je het graag hoort.
 
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op februari 21, 2022, 12:29:21
Dan moet je opnamen van een bandje of orkestje in een slecht zaaltje draaien.  ::)

Het lijkt mij Godsonmogelijk om elke opname te laten klinken alsof je luistert naar een bandje spelend in een slecht zaaltje. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat je dat bij elke muziek moet willen.

Groeten...

Ik bedoel dat mijn set misschien best goed is maar door de niet-optimale akoestiek in de huiskamer, met wat fantasie, klinkt als een popgroep in een wat minder zaaltje.

Maar daardoorheen hoor ik prima of die trompet goed klinkt. En of de vervorming in de keten mee of tegenwerkt. De kwaliteit van de weergave is niet alléén afhankelijk van de akoestiek.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Als het niet perfect hoeft te klinken, dan wil ik best wel eens bij jouw trompet komen spelen  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rob_Dingen

Citaat van: Kwabbernoot op februari 21, 2022, 11:03:40
Ik vind de extreem precieze weergave van de D&D's juist wel fijn. De plaatsing, juiste grootte en detail van de verschillende instrumenten zou ik niet willen missen. Dat maakt het voor mij juist echter. Hoe meer detail, hoe minder vervorming, hoe echter de instrumenten.
Groeten...
Vervorming van de D&D is rond een belangrijk gebied best wel fors te noemen, maar dat hoort bij het compromis wat is genomen.
Ik denk een beetje te weten wat Huub bedoeld alhoewel hij nooit helemaal te doorgronden is ;D
Alle digitale speakers die ik gehoord heb zoals de Kii D&D Grimm hebben allemaal overeenkomsten.
Ze zijn allemaal zeer precies en alles klopt maar de ziel en betrokkenheid bij de muziek mist (weer zo'n audiofielt omschrijving).
Als ik het thuis gebruik bij ontwerpen van speakers heb ik dat ook altijd als ik uiteindelijk daar van weg ga door of passief te filteren of analoog actief komt dat op een of andere manier terug.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de digitale speakers niet klinken maar dat had ik al gezegd.
Het is gewoon niet ieders zijn ding.

Rob

katwax

Huub zouden Kii of Dutch&Dutch dan net niet beter moeten werken in jouw akoestiek? Je wil/kan je akoestiek niet verbeteren, maar de Active Wave van beide speakers maakt juist dat deze net wat iets minder last hebben van het gebrek aan akoestische aanpassingen.
Dit is natuurlijk relatief, want dit geld enkel maar voor het stuk dat niet omni is en in eerste relfectie, maar maakt ze net iets meer "kamer vriendelijk"

Ik raak wel betrokken bij de muziek, dus ik ben niet helemaal mee met "de ziel" in de muziek. Kan dit iets technischer uitgelegd worden of met een voorbeeld?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op februari 21, 2022, 14:19:24
Huub zouden Kii of Dutch&Dutch dan net niet beter moeten werken in jouw akoestiek? Je wil/kan je akoestiek niet verbeteren, maar de Active Wave van beide speakers maakt juist dat deze net wat iets minder last hebben van het gebrek aan akoestische aanpassingen.
Dit is natuurlijk relatief, want dit geld enkel maar voor het stuk dat niet omni is en in eerste relfectie, maar maakt ze net iets meer "kamer vriendelijk"

Ik raak wel betrokken bij de muziek, dus ik ben niet helemaal mee met "de ziel" in de muziek. Kan dit iets technischer uitgelegd worden of met een voorbeeld?

Jouw Kii's met de baskasten eronder heb ik ooit uitgebreid gehoord en die vond ik wel erg mooi klinken. Ik heb ook veel vertrouwen in het kunnen van Bruno Putzey; ik heb tenslotte zelf ook verschillende keren Hypex en Purifi spullen in huis gehad. En die zijn niet de deur weer uitgegaan omdat het niet goed klonk.

Mijn akoestiek is al een stuk beter dan vroeger. Veel zacht spul, gordijnen, houtjes wand, tapijt. Een dempend paneel op het plafond komt er alleen helaas niet in.

Het vergelijken van apparatuur in verschillende ruimtes op verschillende momenten vereist reduceren en deduceren. De D&D's die ik vorige week heb gehoord klonken in bijna alle opzichten geweldig op één punt na (helaas voor mij belangrijk). De akoestiek was daar beter dan hier. Dat betekent dat dat ene punt in mijn huiskamer niet ineens wel helemaal voor elkaar kan zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op februari 21, 2022, 14:19:24
Ik raak wel betrokken bij de muziek, dus ik ben niet helemaal mee met "de ziel" in de muziek. Kan dit iets technischer uitgelegd worden of met een voorbeeld?
Nee kan het technisch niet uitleggen.
Jij raakt wel betrokken omdat het jou ding wel is.
Dat is nu net het mooie van audio iedereen wil of houd niet van hetzelfde en het is allemaal goed.

Rob

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op februari 21, 2022, 15:22:56
Nee kan het technisch niet uitleggen.
Jij raakt wel betrokken omdat het jou ding wel is.
Dat is nu net het mooie van audio iedereen wil of houd niet van hetzelfde en het is allemaal goed.

Rob
Mij stoort het soms wel dat ik teveel in de muziek ga en dan vergeet ik waarmee ik bezig was.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

AudioEnZo


Pathos

Dan heb je toch juist een heerlijke set! 😀

Citaat van: katwax op februari 21, 2022, 17:42:56
Mij stoort het soms wel dat ik teveel in de muziek ga en dan vergeet ik waarmee ik bezig was.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

katwax

Citaat van: Pathos op februari 21, 2022, 21:55:03
Dan heb je toch juist een heerlijke set! 😀
Tuurlijk, maar ik dacht zo bij mijzelf, nu mijn akoestiek veel beter is geworden wil ik nog eens testjes doen tussen
-DSD vs FLAC
-Spotify vs Qobuz vs Tidal
-FLAC/DSD vs online stream

Ben ondertussen al 3x gestart met de eerste en de eerste stap selecteren van de nummers ben ik nog altijd mee bezig  ;D


Huub hoe ziet jouw streaming gedeelte er nu uit? Is dit MicroRendu + minipc (passief) met Roon?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op februari 22, 2022, 08:15:52
Tuurlijk, maar ik dacht zo bij mijzelf, nu mijn akoestiek veel beter is geworden wil ik nog eens testjes doen tussen
-DSD vs FLAC
-Spotify vs Qobuz vs Tidal
-FLAC/DSD vs online stream

Ben ondertussen al 3x gestart met de eerste en de eerste stap selecteren van de nummers ben ik nog altijd mee bezig  ;D


Huub hoe ziet jouw streaming gedeelte er nu uit? Is dit MicroRendu + minipc (passief) met Roon?

Ja klopt, met milde verbeteringen in het netwerk (switch, kabels). De microRendu is de nieuwste 1.5 versie. De 1.4 versie schijnt de beste te zijn maar die is niet lang op de markt geweest. De eerste versie heb ik een paar weken geleden nog even getest voordat hij werd verstuurd en die klinkt eigenlijk ook erg goed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na weer een uitstekende nacht komt er dan toch nog een third thought.

Misschien is het wat kalige wat ik steeds weer ervaar bij all in one speakers als Devialet Phantom, Kii (zonder boomboxen), Dynaudio en ook D&D een smaakkwestie, geen defect.

Gisteren heb ik alle reviews van de D&D 8c doorgelezen (er zijn er inmiddels ongelofelijk veel) en nergens wordt er ook maar gehint naar mijn vermeende bezwaar. Overal zijn ze lovend. Toch leuk voor een Nederlands merk.

Ben ik dan slimmer dan de rest? Laat ik voor één keer de hand in eigen boezem steken: ik ben bang van niet.

Er moet wel een oorzaak van mijn skepsis zijn want ik zie geen reden om te twijfelen aan mijn waarneming. Een twist in mijn hoofd waardoor alleen al de aanblik van zo'n speaker voor een negatief gevoel zorgt sluit ik uit (vraag het me over 10 jaar nog eens). Misschien toch de invloed van de esoterica in mijn hifi hoek? Of de doodgewone dropvetereske snoertjes die naar de D&D's liepen?

Gisteren ben ik druk aan het schuiven geweest met de speakers. Ze staan nu een stuk verder naar voren. Dat heb ik maanden geleden ook gedaan maar toen klonk het veel te dunnetjes. Nu lijkt het net alsof alles op zijn plek valt. Niet alleen de ruimtelijkheid maar ook brille, verfijning, strakheid van het laag, alles eigenlijk. Zeker niet dunnetjes maar gewoon beter.

Voor mij een bewijs dat in de hifi niets zeker is, dat je moet blijven experimenteren. Een onverwachte verbetering zit soms in iets kleins. En het kan altijd beter. Altijd.

Edit: de audiolamp staat weer recht. Mijn %$#@-geliefde had er tegenaan gestoten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)