Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Markus2

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 18:49:01
Dan heb je me nog steeds niet niet begrepen.  ;D

Uh, tot zover kon ik je begrijpen (de klank c.q. weergavewens), maar nu raak je me kwijt.
Wat begrijpen we niet (meer)?

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

blue-eyes

Zo een plafond eiland kan wellicht heel mooi zijn, zeker in een modern ingericht huis. Mooie spot lights erin, bijv. HUE en gaan!

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HuubF

Citaat van: Markus2 op maart 25, 2018, 19:48:47
Uh, tot zover kon ik je begrijpen (de klank c.q. weergavewens), maar nu raak je me kwijt.
Wat begrijpen we niet (meer)?

Hans waarschuwt me ervoor dat het bij mij hetzelfde gaat klinken als bij hem als ik mijn akoestiek aanpak.

Ik geloof daar niets van. Ik denk dat mijn apparatuur alleen maar een beetje beter gaat klinken en dat de Naim signatuur gewoon blijft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dan gewoon doen....het kan alleen maar beter worden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 21:49:03
Hans waarschuwt me ervoor dat het bij mij hetzelfde gaat klinken als bij hem als ik mijn akoestiek aanpak.

Ik geloof daar niets van. Ik denk dat mijn apparatuur alleen maar een beetje beter gaat klinken en dat de Naim signatuur gewoon blijft.

Ah, nu ben ik er weer. ;)

Omschrijf je de NAIM signatuur nog eens, als je wil?
Als je Hans' zijn set een weergave of zo je wil, signatuur zou toedichten, hoe zou je deze dan omschrijven?
En; Wat zijn de verschillen van die twee?

Geen verplichting overigens, het mag.  ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Markus2 op maart 25, 2018, 21:59:57
Ah, nu ben ik er weer. ;)

Omschrijf je de NAIM signatuur nog eens, als je wil?
Als je Hans' zijn set een weergave of zo je wil, signatuur zou toedichten, hoe zou je deze dan omschrijven?
En; Wat zijn de verschillen van die twee?

Geen verplichting overigens, het mag.  ;)

Alle spullen van Naim zorgen ervoor dat de muziek pakkend, natuurlijk en met vaart wordt weergegeven. Goedkopere apparatuur vrij grof, met niet al te beste hifi eigenschappen als plaatsing en resolutie. Hoe meer je investeert, hoe dichter je bij high end komt. De goedkoopste componenten kosten zo'n 1000 euro, de duurste 50.000 euro. Maar dat klinkt dan ook fantastisch: high end met vaart.

De speakers van Hans zijn in bepaalde opzichten high end, we hebben allemaal de geweldige plaatsing gehoord. Wat ik mis is nou net wat ik al jaren zoek in de weergave: de natuurlijkheid en vaart die ik nu bij Naim ervaar plus iets meer vlees op de botten van stemmen en instrumenten. Is misschien een 'smaak dingetje'.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

... meer kleur, meer "vlees op de botten", m.i. zal je dat juist kunnen beïnvloeden met de keuze van de speakers, welke voorts moeten matchen met de ruimte en mogelijkheden aangaande de opstelling.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: Xander32 op maart 26, 2018, 06:40:50
... meer kleur, meer "vlees op de botten", m.i. zal je dat juist kunnen beïnvloeden met de keuze van de speakers, welke voorts moeten matchen met de ruimte en mogelijkheden aangaande de opstelling.

Dat zal allemaal een rol spelen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Markus2

Citaat van: HuubF op maart 25, 2018, 22:56:29
Alle spullen van Naim zorgen ervoor dat de muziek pakkend, natuurlijk en met vaart wordt weergegeven. Goedkopere apparatuur vrij grof, met niet al te beste hifi eigenschappen als plaatsing en resolutie. Hoe meer je investeert, hoe dichter je bij high end komt. De goedkoopste componenten kosten zo'n 1000 euro, de duurste 50.000 euro. Maar dat klinkt dan ook fantastisch: high end met vaart.
Tja, ik kan je beleving enkel pareren met de mijne en de eventuele achterliggende feitelijkheden, waarbij jij de laatste dan weer in twijfel trekt. En er per definitie, in welke richting zich de discussie ook bewegen zal, meer vragen worden opgeworpen dan dat er voor beide partijen bevredigende antwoorden vallen.
Citaat
De speakers van Hans zijn in bepaalde opzichten high end, we hebben allemaal de geweldige plaatsing gehoord. Wat ik mis is nou net wat ik al jaren zoek in de weergave: de natuurlijkheid en vaart die ik nu bij Naim ervaar plus iets meer vlees op de botten van stemmen en instrumenten. Is misschien een 'smaak dingetje'.
Je mag van mij best stellen dat een zo recht/neutraal/ongekleurde/minst bron-vervormende weergave óók een kwestie van smaak is (want dat is het vanuit jouw visie op de zaken).

:)

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Ergens wel bijzonder dat Huub de messcherpe plaatsing zo weet te waarderen icm refereren aan concert bezoek waar een wal van geluid op je afkomt. Dat laatste ervoer ik ook bij Depeche Mode, Falls, Nick Cave etc.

Dat wil je niet in je huiskamer. Een live opname daarentegen is dan toch wel een stuk milder als het gaat om de wal van geluid. Komt niet overeen met de real live uitvoering....maar ach het staat op de opname, dus ik heb het ermee te doen.

Vandaar dat live voor mij dan ook geen referentie is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

Citaat van: chansig op maart 27, 2018, 11:10:32
Ergens wel bijzonder dat Huub de messcherpe plaatsing zo weet te waarderen
Ik verwacht, dat als we de set naar Huub's voorkeurklank zouden laten weergeven, de afbeelding daaronder te lijden heeft.
Citaat
icm refereren aan concert bezoek waar een wal van geluid op je afkomt. Dat laatste ervoer ik ook bij Depeche Mode, Falls, Nick Cave etc.
Bij klassieke concerten heb ik dat nooit ervaren (aan de andere kant).
Citaat
Dat wil je niet in je huiskamer. Een live opname daarentegen is dan toch wel een stuk milder als het gaat om de wal van geluid. Komt niet overeen met de real live uitvoering....maar ach het staat op de opname, dus ik heb het ermee te doen.

Vandaar dat live voor mij dan ook geen referentie is.

Gr. Hans
Je zou kleine, onversterkte optredens kunnen gebruiken als referentie. Maar goed, da's weer benevens deze -en dus een andere discussie.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Klopt...als het gaat om type concerten. Maar zoals Scrut elders aangaf is er ook tijdens klassieke concerten geen sprake van een messcherpe afbeelding. Mogelijk is dat bij kleine bezettingen anders ? Geen ervaring met dit type concerten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Markus2 op maart 27, 2018, 11:04:53
Tja, ik kan je beleving enkel pareren met de mijne en de eventuele achterliggende feitelijkheden, waarbij jij de laatste dan weer in twijfel trekt...

Ik leg het nog 1 keer uit.  ;D

Veel aandacht aan je akoestiek besteden is prima. Bij mij houdt dat helaas op bij een kleedje, de aankoop van een huis met asymmetrische woonkamer en zeuren om een muur met onregelmatige houtjes. Gelukkig heb ik een WAF die het huis steeds voller zet met allerlei rotzooi.  :-X

Als je all the way wil gaan omdat je geen partner hebt, de partner allang gevlucht is, je Jerry heet of je op een zolderkamertje van 3 bij 3 gaat zitten helemaal okee.

Maarrrrrrrr... Als je dan vervolgens denkt dat je er bent begin ik inderdaad te sputteren. Ik vind namelijk dat apparatuur ook een belangrijke rol speelt.

Kortom: als je denkt dat jouw set de waarheid weergeeft alleen omdat je akoestiek goed is, gestaafd door metingen, denk ik dat je veel mist. Aan de andere kant is het ook bezopen om je suf te kopen aan apparatuur terwijl je akoestiek niet deugt. Die kritiek is ook terecht.

De oprechte verbazing van Hans toen ik liet doorschemeren dat zijn set niet mijn smaak was wordt hiermee ook verklaard. Jullie denken dat een dergelijke set de waarheid zo goed mogelijk benadert dus wat raar dat ik dat niet mooi vind! Dus als ik met apparatuur in de weer ben wil ik kleuring!!

Daar zit het verschil: jij vindt dat het goed genoeg is, ik vind dat het een prima start is om eens lekker te gaan experimenteren. Voor mij zou dat zelfs voorwaardelijk zijn want ik weet hoe het geluid van bijvoorbeeld Chord en Naim klinkt. Een tamelijk verschillend geluid maar behoorlijk muzikaler (daar heb je 'm weer...) dan alle speakers-met-dac-en-versterking die ik tot nu toe heb gehoord.

En dan de crux... daarom kan ik niet geloven dat zo'n set in optimale akoestiek maar, in mijn oren, met weinig meeslepend geluid de waarheid weergeeft. Want dan zou mijn muziekhobby snel afgelopen zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mijn verbazing zit hem erin dat je niet wilt horen wat er op de opname staat. Elders schreef ik ook dat dit een houding vraagt van: Ik heb het er maar mee te doen.

Dit staat voor mij het genieten van muziek op geen enkele manier in de weg. Daarbij realiseer ik me heel goed dat ook mijn set de waarheid niet weergeeft. Mogelijk wel een stapje verder als ik op de zolder zit.

De mens heeft nu eenmaal graag invloed, ook op plekken/zaken/dingen waarin dat eigenlijk helemaal niet "normaal" is. Dan ga je bv de toren van Pisa rechtzetten, of de Eifeltoren in Londen neerzetten omdat dat aan je smaak voldoet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 27, 2018, 15:16:34
Mijn verbazing zit hem erin dat je niet wilt horen wat er op de opname staat. Elders schreef ik ook dat dit een houding vraagt van: Ik heb het er maar mee te doen...

De houding 'ik heb het er maar mee te doen' is prima, toch? Scheelt je een hoop gedoe.  ;D

Maar lees je eerste zin nog eens:

Mijn verbazing zit hem erin dat je niet wilt horen wat er op de opname staat.

Dit zegt toch alles? Jij denkt dat wat jij hoort (en wat ik dus zou moeten horen) de waarheid is. Ik denk van niet. Dat verschil in inzicht valt niet weg te discussieren. Niet erg, want we vinden elkaar desondanks aardig.  :inlove:

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik denk het niet ik weet het.  :D

Met daarbij natuurlijk nog steeds de beperkingen van de ruimte en de speakers. Dus nogmaals: Ik hoor nu niet de waarheid, maar zeker wel de overtuiging dat ik daar aardig mee op weg ben. En het klopt...in een gesprek gaat dat die overtuiging niet verdwijnen. En dat is dan maar zo.

Daarom vroeg ik gisteren aan Scrut of hij de vraag (hoor je alles wat er op de opname staat) zou stellen als hij zeker wist dat akoestiek/set geen beperkende factor meer zouden zijn. Daarmee vroeg ik teveel...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 27, 2018, 15:39:19
Ik denk het niet ik weet het.  :D

Met daarbij natuurlijk nog steeds de beperkingen van de ruimte en de speakers. Dus nogmaals: Ik hoor nu niet de waarheid, maar zeker wel de overtuiging dat ik daar aardig mee op weg ben. En het klopt...in een gesprek gaat dat die overtuiging niet verdwijnen. En dat is dan maar zo.

Daarom vroeg ik gisteren aan Scrut of hij de vraag (hoor je alles wat er op de opname staat) zou stellen als hij zeker wist dat akoestiek/set geen beperkende factor meer zouden zijn. Daarmee vroeg ik teveel...

Gr. Hans

'Alles horen wat er op de opname staat' kan nog steeds absoluut verschrikkelijk klinken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Klopt, dat zij dan maar zo. Toch ? Of wil je die toren dan recht gaan zetten en vervolgens zeggen dat het zo lekker natuurlijk en realistisch klinkt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 27, 2018, 16:50:40
Klopt, dat zij dan maar zo. Toch ? Of wil je die toren dan recht gaan zetten en vervolgens zeggen dat het zo lekker natuurlijk en realistisch klinkt ?

Gr. Hans

Ik denk dat een set die jazz, hardrock, klassiek, blues en pop meeslepend kan weergeven met voldoende en enigszins gecontroleerd hoog, laag, plaatsing en resolutie al aardig realistisch klinkt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Citaat van: HuubF op maart 27, 2018, 14:19:57
Ik leg het nog 1 keer uit.  ;D

Veel aandacht aan je akoestiek besteden is prima. Bij mij houdt dat helaas op bij een kleedje, de aankoop van een huis met asymmetrische woonkamer en zeuren om een muur met onregelmatige houtjes. Gelukkig heb ik een WAF die het huis steeds voller zet met allerlei rotzooi.  :-X

Als je all the way wil gaan omdat je geen partner hebt, de partner allang gevlucht is, je Jerry heet of je op een zolderkamertje van 3 bij 3 gaat zitten helemaal okee.

Maarrrrrrrr... Als je dan vervolgens denkt dat je er bent begin ik inderdaad te sputteren. Ik vind namelijk dat apparatuur ook een belangrijke rol speelt.

Kortom: als je denkt dat jouw set de waarheid weergeeft alleen omdat je akoestiek goed is, gestaafd door metingen, denk ik dat je veel mist. Aan de andere kant is het ook bezopen om je suf te kopen aan apparatuur terwijl je akoestiek niet deugt. Die kritiek is ook terecht.

De oprechte verbazing van Hans toen ik liet doorschemeren dat zijn set niet mijn smaak was wordt hiermee ook verklaard. Jullie denken dat een dergelijke set de waarheid zo goed mogelijk benadert dus wat raar dat ik dat niet mooi vind! Dus als ik met apparatuur in de weer ben wil ik kleuring!!

Daar zit het verschil: jij vindt dat het goed genoeg is, ik vind dat het een prima start is om eens lekker te gaan experimenteren. Voor mij zou dat zelfs voorwaardelijk zijn want ik weet hoe het geluid van bijvoorbeeld Chord en Naim klinkt. Een tamelijk verschillend geluid maar behoorlijk muzikaler (daar heb je 'm weer...) dan alle speakers-met-dac-en-versterking die ik tot nu toe heb gehoord.

En dan de crux... daarom kan ik niet geloven dat zo'n set in optimale akoestiek maar, in mijn oren, met weinig meeslepend geluid de waarheid weergeeft. Want dan zou mijn muziekhobby snel afgelopen zijn.

Ergo; We begrijpen elkaar   :D
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Citaat van: chansig op maart 27, 2018, 13:43:28
Klopt...als het gaat om type concerten. Maar zoals Scrut elders aangaf is er ook tijdens klassieke concerten geen sprake van een messcherpe afbeelding. Mogelijk is dat bij kleine bezettingen anders ? Geen ervaring met dit type concerten.

Gr. Hans

Messcherp heb ik nog niet meegemaakt, een zachtere omgeving verbetert wel de "aanwijsbaarheid" van de musici en diens instrumentarium t.o.v. een hardere omgeving.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1