VERSTERKER DER VERSTERKERS

Gestart door paul groot, juni 16, 2007, 18:50:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobertD

Dat een stappenschakelaar beter werkt dan een potmeter (zelfs een draadgewonden exemplaar) is gewoon een feit.
Je hebt ineens heel mooie metaalfilmweerstanden in je signaalweg, in plaats van een spoortje koolweerstand met een lopertje.
Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

Kjelt

#376
Citaat van: RobertD op augustus 14, 2007, 22:46:50
Dat een stappenschakelaar beter werkt dan een potmeter (zelfs een draadgewonden exemplaar) is gewoon een feit.
Je hebt ineens heel mooie metaalfilmweerstanden in je signaalweg, in plaats van een spoortje koolweerstand met een lopertje. 
Dat heb je uit mijn post gehaald van een week geleden die helaas door de forum crash is gewist en nu gebruik je deze tegen mij  ;D Humor. 
In principe is het waar, alleen dit zijn Bournes draadgewonden potmeters! Ander verhaal, loper glijdt over een draad (die fungeert als weerstand). Als het zeer oude Bournes zijn met veel vervuiling en weinig onderhoud en geoxydeerde soldeeraansluitingen dan begrijp ik het wel, echter om de een of andere reden zie ik Erik daartoe niet in staat. Hij zal zijn apparatuur prima verzorgen en mochten de potmeters kraken zal hij deze heus wel vervangen  hebben ;)
Het blijft voor mij een mysterie zeker met die enorme lange aansluitdraden die er nu als antennes aanhangen, maar goed nogmaals ik kan het zelf niet beluisteren en vind het natuurlijk geweldig voor Erik dat hij zo'n vooruitgang heeft geboekt. Ik zou er natuurlijk wel exact het fijne van willen weten want hier wordt anders geschiedenis in de elektrotechniek geschreven  ;)

RobertD

Ik heb jouw reactie denk ik nooit gelezen, maar ik herhaalde wel een feit dat ook door anderen al vaak is beschreven.

Dat van die lange draden kan ik ook niet verklaren, ze lijken me niet afgeschermd. Aan de andere kant is bij Erik alle apparatuur natuurlijk van edelmetaal en is zijn inpandige spanningsnet het schoonste van Nederland, vooral in de buurt van zijn apparatuur.

Die wikkeldraad van zo'n potmeter is volgens mij een soort koolweerstand, en metaalfilm gaat nu eenmaal beter samen met zwakke (of verzwakte) signalen.

Ik ben benieuwd of er nog veel inspeeltijd nodig is, Erik is nu al zo enthousiast.
Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

Kjelt

Overigens zal de gelijkwaardigheid van de versterking van het L en R kanaal ongetwijfeld een stuk beter zijn dan bij de Bournes, vanwege de hand-gepikte en gemeten componenten, wellicht dat dit iets verklaard.

Erik van Voorst (in memoriam)

#379
De Bourns waren wel zo een 15 jaar oud en er is intensief muziek doorheen gegaan  >:D

Omdat ze kraakten.... mag dan ook wel... en omdat de pre amp door de jaren heen van een sterke schakel de zwakste schakel is geworden is de sp6 nu middels een project aan de beurt.... ;D

Die attenuator must be heard to believe...gewoon de eerste 2 cds  BANG...enorme kanaalgelijkheid..alles enorm zuiver...enz.....bottomline...money well spent in mijn keten ...dus ga er niet blind op in je eigen keten....For me For Sure.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

R

Klinkt goed man!!

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 14, 2007, 23:36:14
De Bourns waren wel zo een 15 jaar oud en er is intensief muziek doorheen gegaan  >:D

Omdat ze kraakten.... mag dan ook wel... en omdat de pre amp door de jaren heen van een sterke schakel de zwakste schakel is geworden is de sp6 nu middels een project aan de beurt.... ;D

Die attenuator must be heard to believe...gewoon de eerste 2 cds  BANG...enorme kanaalgelijkheid..alles enorm zuiver...enz.....botomline...money well spent in mijn keten ...dus ga er niet blind op in je eigen keten....For me For Sure.... 8)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Kjelt op augustus 14, 2007, 22:30:31
Wat zal er dan wel niet voor een waanzinnig "Rolls Royce/Maybach" geluid uit moeten komen als je binnen in je versterker gewoon twee vaste Dale weerstanden soldeert  ;)

Helemaal mee eens...als jij een favoriete stand hebt kun je het uitproberen  >:D...ga je gang..kost je 2 dollar...helaas wilde ik een enorm regelbereik om mijn muziek af en toe op juiste sterkte te draaien...maar ook wel eens achtergrond..enz.enz...dus comfort....kost je 900 dollar.. :'(

Enfin zit al weer vanaf vanochtend 8 uur te draaien.  8)


...en weer een tip ;
Kijk eens naar de Naxos cd ...French Music for Harp en Strings (Debussy Ravel Satie Ibert Pierne) hele mooie arrangementen en prima opgenomen...5 Eurootjes bij de Media Markt....en je hebt een uur luistergenot...hij staat nu op...en spetterend...ik heb nl. nog vakantie tot maandag >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

rijstfj

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 15, 2007, 09:58:31

...en weer een tip ;
Kijk eens naar de Naxos cd ...French Music for Harp en Strings (Debussy Ravel Satie Ibert Pierne) hele mooie arrangementen en prima opgenomen...5 Eurootjes bij de Media Markt....en je hebt een uur luistergenot...hij staat nu op...en spetterend...ik heb nl. nog vakantie tot maandag >:D


Klink goed, beluister hem zonet even online :D

Erik van Voorst (in memoriam)

Zojuist weer afgesnauwd door de importeur van Cardas Nederland....dussss we gaan we braaf in het buitenland via internet bestellen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 14, 2007, 22:28:43
te luisteren naar Stepping Out van Krall (haar mooiste cd)

Zojuist besteld, ik kende haar/hem nog niet, wel de remastered version, kon de gewone niet vinden, had jij die ook?

Erik van Voorst (in memoriam)

nope..ik heb de gewone...al heel wat jaren overigens..hij blijft prachtig...met name het nummer Jimmie...die piano neemt steeds meer bezit van je.... prachtig in het begin met die gestreken bas...je hoort gewoon de aanzetten......en nu met die veranderingen helemaal al...  8)

eerst nu dus even lekker lang luisteren naar de ESP/6  met mijn nieuwe geluid ...alvorens een volgend component op kwaliteit en klankkleur te beslissen..... ;)

laatste 2 tips...welke ik ook weer opnieuw heb ondekt vandaag....Dead Bees On A Cake van D. Sylvian
en As Long As There Is Music (how true ;D) van C. Haden....beiden ademloos mooi zowel opnamekwaliteit als muzikaal gezien...have fun.. :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Godtoh

Ik ga dit draadje (beter gezegd megatouw) ook maar eens volgen.

Heb je fronts der fronts snel doorgeneust en dat was zeer goed leesvoer voor een leek.
En natuurlijk erg leerzaam.

Keep on the good work O0
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Peerless Monster

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 15, 2007, 09:58:31
Helemaal mee eens...als jij een favoriete stand hebt kun je het uitproberen  >:D...ga je gang..kost je 2 dollar...helaas wilde ik een enorm regelbereik om mijn muziek af en toe op juiste sterkte te draaien...maar ook wel eens achtergrond..enz.enz...dus comfort....kost je 900 dollar.. :'(

Enfin zit al weer vanaf vanochtend 8 uur te draaien.  8)


...en weer een tip ;
Kijk eens naar de Naxos cd ...French Music for Harp en Strings (Debussy Ravel Satie Ibert Pierne) hele mooie arrangementen en prima opgenomen...5 Eurootjes bij de Media Markt....en je hebt een uur luistergenot...hij staat nu op...en spetterend...ik heb nl. nog vakantie tot maandag >:D


Ik zal eens hier naar gaan kijken (en luisteren hopelijk).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kwabbernoot

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 15, 2007, 17:06:33
laatste 2 tips...welke ik ook weer opnieuw heb ondekt vandaag....Dead Bees On A Cake van D. Sylvian
Que? Dat is volgens mij wel het slechtste dat de goede man heeft gemaakt. En dat vond hij zelf trouwens ook. Er staan nog wel enkele leuke nummers op maar 9 horses is vele keren mooier. Die is echt prachtig.

Groeten...

Erik van Voorst (in memoriam)

Het koper is nu als laatste met polijstpasta gepolijst en daarna goed ontvet en voorzien van 6 dunne spuitlagen Hammerite elk met 15 minuten tussenpozen.

Op de achtergrond staat nog steeds mijn Attenuator in te spelen..ook alweer een uurtje of 40.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eduard

WOW Dat koper er zo goed uit kan zien. Ik blijf verbaast staan van wat jij continu te voorschijn kan toveren. :)

Godtoh

Misschien is het al eens aan bod gekomen vast wel...

Maar hoe ben jij zo goed in hout bewerken en in koper bewerken.
Of eigenlijk in alles bewerken...?

Klasse werk
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Erik van Voorst (in memoriam)

#392
...tja... :-[...veel zelf doen en proberen en niet bang zijn om te laten mislukken...hoort er ook bij... ;)

Trouwens erg leuke Anekdote...sta ik vandaag in een kookwinkel om een Mauviel koperen pan te kopen...gaat die verkoper ineens demonstreren hoe je koper mooi krijgt met een paar van zijn poets produkten.... ;D >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dre73

Citaatgaat die verkoper ineens demonstreren hoe je koper mooi krijgt met een paar van zijn poets produkten.... 

ben je wel beleefd gebleven? ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik van Voorst (in memoriam)

Weer een tegenslagje......spuitwerk hecht toch niet goed  :(..met een beetje kracht poets je het er toch af...enfin heb ik weer wat om over na te denken...ik heb in ieder geval nog een plan B... :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 20, 2007, 17:47:14
Weer een tegenslagje......spuitwerk hecht toch niet goed 

Hmmm even googlen en dit ziet er heel goed uit, alleen waar kun je het bestellen (behalve in the usa)
http://www.peacocklabs.com/pdf/permalacdescription.pdf

dre73

is een goede 2-componenten was niets?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

neverywhere

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 20, 2007, 17:47:14
Weer een tegenslagje......spuitwerk hecht toch niet goed  :(..met een beetje kracht poets je het er toch af...enfin heb ik weer wat om over na te denken...ik heb in ieder geval nog een plan B... :-\

Standox velgenlak...zal morgen wel evn voor je informeren of dat ook op koper blijft zitten.....ik neem aan dat je geen was gebruikt hebt op het koper?M.a.w. Het was toch wel volledig vet/was vrij?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Guido Tent

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 20, 2007, 17:47:14
Weer een tegenslagje......spuitwerk hecht toch niet goed  :(..met een beetje kracht poets je het er toch af...enfin heb ik weer wat om over na te denken...ik heb in ieder geval nog een plan B... :-\

het lakken van koper is geen sinecure, we hebben daar bij Grimmaudio ook de nodige problemen mee gehad

zal eens navragen elke lak gebruikt is

groet

Guido

Leon

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 20, 2007, 17:47:14
Weer een tegenslagje......spuitwerk hecht toch niet goed

Hallo Erik ...............  Nu hoop ik dat ik JOU eens kan voorzien van een goede tip.
Probeer het maar eens met de YACHTLAK van Trimetal ................
Gewoon opzetten met een goede kwast ( die niet haart ) ...............
Vloeit perfect uit ........  Laagje of 2 - 3 moet voldoende zijn.................
Ik heb zelf alu zuilen behandeld met yachtlak. Werkt perfect. Geen kwaststreek te zien. Vooral na de 2e en de 3e laag treedt er een prachtig 3 D effect op  ( de lak lijkt "bol" te staan ).
Wel goed laten informeren, want er zijn enkele soorten zoals geschikt voor hout - metaal - eiglans - bolglans en nog meer van dit soort eigenschappen.

Klein proefstukje kan nooit kwaad. Hoop dat je er iets aan hebt .....
Groetjes Leonneke