Het grote Arcam AVR600 / AV888 Topic!

Gestart door Jiri, oktober 10, 2009, 09:14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jowi

Dat zijn geen foefjes maar undocumented features :D

riwi

Citaat van: jowi op oktober 25, 2010, 12:03:02
Je kan alleen de crossoverfrequentie tussen de sub en 'de rest' instellen, in de waardes zoals je ziet in mijn plaatje.
Persoonlijk kan ik me het nut van aparte crossover instellingen per speaker niet helemaal voorstellen, er van uit gaande dat je met een goede sub gaat werken en de rest op small zet... dat proces is al moeilijk genoeg.

Op zich is het wel duidelijk waarom dat gewenst is.
De crossover is een functie van het geluidskanaal (L, C, R, LFE, RL, RR, SL, SR etc.) Als de betreffende speaker voor dat kanaal de frequenties niet goed kan weergeven moet je op dat kanaal een crossover instellen. Als je speakers redelijk gelijkmatig zijn dan is dat niet echt nodig en heb je genoeg aan 1 crossover frequentie. Zo is het bv ook wenselijk om het LFE signaal boven de kantelfrequentie naar bv de main speakers te routeren ipv naar de Sub.
De auto setup geeft in de Arcam wel verschillende frequenties en die zijn ook gewoon werkzaam volgens mij in de AVR600. Volgens mij kan je daarom met de arcam het beste eerst de auto setup draaien en daarna alleen de levels en afstanden met de hand naar wens tweaken. De afstanden zijn namelijk wel met erg kleine stapjes (5 cm geloof ik) aan te passen.

Over de wens : ik heb 4x B&W N803 en een htm1 center. In theorie zou ik dan 4x 60Hz willen en 80Hz voor de center bv. Als dat niet kan moet je alles op 80Hz of alles op 60Hz zetten.

jowi

Ik begrijp het idee erachter, ik heb gelukkig speakers die redelijk gelijk zijn,al vraag ik me af in hoeverre het toepassen van verschillende crossovers zin heeft als de speakers op zich al zo veel verschillen... De afstanden zijn trouwens op de centimeter in te stellen.

Verder is het mij nog steeds een beetje een raadsel hoe dat nu zit met die auto EQ. Zodra je met de hand wijzigingen doet aan afstand of volume, zijn de in auto EQ gemaakt settings uit het menu verdwenen. Ik neem aan dat de daadwerkelijke EQ settings (dus via de DSP) wel worden onthouden en gebruikt als je op 'EQ' drukt. Maar of dat voor de crossovers ook geldt die hij tijdens de meting gedaan heeft, geen idee. Misschien kan Bjorn daar iets over vertellen.

In mijn geval meet ik met meetlint en dB meter nauwkeuriger dan de auto EQ. Ook de subwoofer is met de hand beter in te stellen. Het zou mooi zijn als de auto EQ functie zou kunnen draaien gebaseerd op de handmatig gemaakte instellingen, als dat verschil zou maken.

Staaled

ik zie het absolute voordeel van variabele x-over zo 123 niet.


mijn ht loopt via mijn 2 kanaals systeem dat echt full range is.
vergelijk ik met speakers op large of small (fronts ) wint de laatste het met afstand.
ik heb niet alleen beter maar zelfs méér laag in deze setting.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

riwi

Citaat van: jowi op oktober 25, 2010, 17:14:32
.. Maar of dat voor de crossovers ook geldt die hij tijdens de meting gedaan heeft, geen idee. Misschien kan Bjorn daar iets over vertellen.

Toen Born bij mij instelde hebben we eerst de autosetup gedaan en daarna de afstanden en levels aangepast met de hand. Ik neem aan dat dan alle gemeten settings verder wel intact bleven, anders zou het ook geen zin hebben gehad die autosetup uit te voeren. Dat de EQ settings in het menu gewist lijken te worden vind ik wel vreemd, maar lijkt me meer een bugje in het menu dan in de werking van het apparaat.

Ik dacht toen dat je de EQ settings alleen kon zien direct na het inmeten. Daarna is het gewoon altijd leeg dat scherm.

Citaat van: Hipster op oktober 25, 2010, 17:21:30
ik zie het absolute voordeel van variabele x-over zo 123 niet.
Dus omdat jij in jou setup het voordeel niet ziet kan je er in het algemeen geen voordeel in ontdekken? ;) Ik denk dat het duidelijk is als je verschillende speakers toepast met verschillende non-full range specs dat je er wel profijt van hebt.

Jij zegt : met je full range speakers heb je wel profijt van het 'small' draaien van de mains. Betekent dat dan dat ze eigenlijk toch niet full range zijn die speakers? Ik merk bv dat er door de Sub meer energie in het laag zit, dat er meer gelaagdheid is (toonhoogte verschillen op lage frequenties). Ik denk dat er verschil is in hoe de frequenties lager dan 60Hz worden weergeven door de mains en door de sub.

Staaled

Citaat van: riwi op oktober 25, 2010, 17:35:05

Dus omdat jij in jou setup het voordeel niet ziet kan je er in het algemeen geen voordeel in ontdekken? ;) Ik denk dat het duidelijk is als je verschillende speakers toepast met verschillende non-full range specs dat je er wel profijt van hebt.

Jij zegt : met je full range speakers heb je wel profijt van het 'small' draaien van de mains. Betekent dat dan dat ze eigenlijk toch niet full range zijn die speakers? Ik merk bv dat er door de Sub meer energie in het laag zit, dat er meer gelaagdheid is (toonhoogte verschillen op lage frequenties). Ik denk dat er verschil is in hoe de frequenties lager dan 60Hz worden weergeven door de mains en door de sub.

begrijpen we elkaar verkeerd.
Ik zet bewust "absoluut" neer. ;)
Het is juist zeer specifiek.


Mijn fronts halen dit aangezien deze met aktief laag werken (JLaudio F112 sub).

Ik doel meer op cancellation indien je meerdere "punten" laag laat weergeven.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

riwi

Ik snap het (denk ik ;) )
Maar het flexibele instelbare bassmanagement is niet de oorzaak van evt bass problemen. De flexibiliteit en instelbaarheid zou juist problemen kunnen voorkomen eventueel, lijkt me. Ik kan eigenlijk geen nadelen bedenk bij een flexibel in te stellen geheel, anders dan dat de gebruiker de zaak verkeerd kan instellen.

Snowmaster

Citaat van: riwi op oktober 25, 2010, 18:40:41
Ik snap het (denk ik ;) )
Maar het flexibele instelbare bassmanagement is niet de oorzaak van evt bass problemen. De flexibiliteit en instelbaarheid zou juist problemen kunnen voorkomen eventueel, lijkt me. Ik kan eigenlijk geen nadelen bedenk bij een flexibel in te stellen geheel, anders dan dat de gebruiker de zaak verkeerd kan instellen.

Precies dat is mijn ervaring.
Hier heb ik 40 Hz, 60Hz, 80Hz en LFE 80Hz ingesteld.  Ik kan gerust zeggen dat die weergave beter klinkt in de bubble dan alles op 40 of 80Hz. Dat betekent altijd iets inleveren.  Ook het LFE kanaal is niet te onderschatten. Verkeerd ingesteld en bas, ruimtelijkheid, plaatsing is een stukje verdwenen.
Als je scheiding in crossovers hebt, bedien je elke luidspreker optimaal en dat vind je terug in de weergave en bubble.
Op de verschillende geheugens na, mogen ze van mij alles van een receiver slopen incl. videoboard, want ik wil alleen maar zo puur mogelijk het geluid weergeven.


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Staaled

#533
Citaat van: riwi op oktober 25, 2010, 18:40:41
Ik snap het (denk ik ;) )
Maar het flexibele instelbare bassmanagement is niet de oorzaak van evt bass problemen. De flexibiliteit en instelbaarheid zou juist problemen kunnen voorkomen eventueel, lijkt me. Ik kan eigenlijk geen nadelen bedenk bij een flexibel in te stellen geheel, anders dan dat de gebruiker de zaak verkeerd kan instellen.
klopt.

nog even ter verheldering.
in het geval v/d Arcam zal die flexibele instelling in mijn situatie leiden (op auto ) tot fronts op large met ,vermoed ik, lage x-over.
terwijl dat hier dus niet optimaal is.
de potentie van één kanaal wordt gemeten.
de som kan heel anders uitvallen.
proberen dus.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jowi

Citaat van: Hipster op oktober 25, 2010, 19:32:03
in het geval v/d Arcam zal die flexibele instelling in mijn situatie leiden (op auto ) tot fronts op large met ,vermoed, ik lage x-over.
terwijl dat hier dus niet optimaal is.
Oh wat ben ik benieuwd naar Bjorn's/Garmtz' reactie hierop op 1 of andere manier :D

Staaled

Citaat van: jowi op oktober 25, 2010, 20:09:57
Oh wat ben ik benieuwd naar Bjorn's/Garmtz' reactie hierop op 1 of andere manier :D
die gaan uit van kennis /ervaring en luisteren naar het resultaat ..................en zullen nooit de auto setup gebruiken. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jowi

Citaat van: Hipster op oktober 25, 2010, 22:13:54
die gaan uit van kennis /ervaring en luisteren naar het resultaat ..................en zullen nooit de auto setup gebruiken. ;D
Oh jawel hoor, die gaat met de 600 ook bij BB&G als eerste aan :) om de DSP's hun werk te laten doen voor de EQ. Daarna wordt alles pas met het meetlintje opgemeten en op gehoor aangepast.

Staaled

#537
Citaat van: jowi op oktober 25, 2010, 22:18:15
Oh jawel hoor, die gaat met de 600 ook bij BB&G als eerste aan :) om de DSP's hun werk te laten doen voor de EQ. Daarna wordt alles pas met het meetlintje opgemeten en op gehoor aangepast.
ah, ok. ;D

Is ook nix mis mee.
Als je maar luistert en vergelijkt.

Ik gebruik MCACC op een Pioneer LX 71.
Die zet na 1 run alles op large en sub op on.
vervolgens wijzig ik dan alles naar small en X-over naar 100Hz.
meet ie nog eens met "behoud luidspreker  instellingen".
(de 100 is trouwens gekozen na vergelijk met 80)


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Randal

Citaat van: jowi op oktober 23, 2010, 21:56:50
Switch werkt prima... in ieder geval met de andere apparaten. Ik zal morgen nog eens de arcam terug op de switch zetten om te zien of het verliezen van de settings dan weer terugkomt, of dat het toeval was.

Hoi, werkt de Arcam nog steeds zonder geheugenverlies?
En heb je nog tijd gehad om verder te testen met enkel de switch ertussen?

jowi

Citaat van: Randal op oktober 28, 2010, 17:19:00
Hoi, werkt de Arcam nog steeds zonder geheugenverlies?
En heb je nog tijd gehad om verder te testen met enkel de switch ertussen?
Nee, heb daar nog even niets mee gedaan.

Randal

Citaat van: bmateijsen op mei 19, 2010, 17:35:22
De AVR600 rond dit af naar 24 hrz. Inmiddels is dit door ons ook doorgegeven en ik verwacht daar binnenkort ook respons op.

Groet,

Bjorn

Nog nieuws hierover?!
Ik las zojuist nl. het volgende op avforums:


CitaatIn relation to the 23.97 issue so many of us have.

I don't think this will, or can be resolved with firmware.

As an ex-Arcam engineer told me, The video processors used in th 500/600/AV888 cannot do a video pass through. It has to look at the input and recreate it.

Arcam's solution looks to be a new video board in the form of adding 3D, but just so happens to have video pass through, too!

It's a nifty way of solving the problem  ;)


Als sommige bugs inderdaad enkel opgelost gaan worden met een nieuwe printplaat, dan wordt ik wel nieuwsgierig naar het bedrag dat ze voor zo'n vervangende printplaat (durven te) gaan vragen....


kristallix

Niet iedereen heeft het budget van een Arcam AVR600. Een familielid is zo iemand. Hij vraagt naar een goed maar wel behoorlijk vergelijkbare versterker als vervanger voor de veel te dure Arcam AVR600. Zijn budget voor de versterker ligt rondom de € 2000,- Iemand een goed advies? Ik ben zelf ook erg benieuwd aangezien mijn keuze al op de Arcam is gevallen. Speakers: Sonus Faber Toy Tower. Ook alternatieven van gelijke prijs zijn van harte welkom in jullie advies.

riwi

#542
Misschien de Arcam AVR500? Of dat nieuwe 400 model dat uit zou komen? Is dat er eigenlijk al?

http://blog.hometheatermag.com/cedia2010/092410arcam/

Sonic Circle

Citaat van: kristallix op november 17, 2010, 19:47:15
Niet iedereen heeft het budget van een Arcam AVR600. Een familielid is zo iemand. Hij vraagt naar een goed maar wel behoorlijk vergelijkbare versterker als vervanger voor de veel te dure Arcam AVR600. Zijn budget voor de versterker ligt rondom de € 2000,- Iemand een goed advies? Ik ben zelf ook erg benieuwd aangezien mijn keuze al op de Arcam is gevallen. Speakers: Sonus Faber Toy Tower. Ook alternatieven van gelijke prijs zijn van harte welkom in jullie advies.

Voor minder dan de helft van dat budget koop je een 2e hands Arcam AVR-350. Ik heb er 1 te koop.
Vind hij HD-audio heel belangrijk dat ga je voor dat budget sowieso geen Arcam vinden. Misschien is een Pioneer SC-LX (73 of 83) of Marantz SR-7005 dan wat?

kristallix

Dank voor de tips. We zullen bij de eerstvolgende luistergelegenheid deze versterkers gaan beluisteren. Ik ben heel benieuwd hoe ze eruit komen. Ik vrees dat ik zelf niet meer objectief kan luisteren, aangezien ik helemaal weg ben van de AVR600. Ik las ook ergens dat er een AVR400 gaat komen die ook geschikt is voor beperktere budgetten.

gunny

Kristallix,

Ik heb juist de marantz SR 7005 als vervangtoestel voor mijn AVR 500 gekregen, ik moet eerlijk bekenen dat ik dit een achteruitgang vind. Zeker op vlak van muziekbeleving is de AVR 500 vele malen beter.
Bij surround is het verschil iets minder, maar de AVR 500 geeft toch veel meer het ' bubbel gevoel '
zodat je precies in het midden zit van heel het gebeuren.
Bij de SR7005 komt alles meer luidspreker per luidspreker.
De SR7005 heeft natuurlijk wel veel meer snufjes en is HDMI 1.4a compatibel, maar bij mij primeerd nog altijd de muziek.

Ik hoop dus dat ik mijn AVR 500 snel terug heb  :wub:,

mvg. Gunny
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

kristallix

Alweer een bevestiging dat de Arcam echt top of the bill is. Ik kreeg overigens ook het advies om Cambridge Audio 650R te gaan beluisteren als goedkoop alternatief voor een Arcam. Daar werd wel bij gezegd dat deze niet aan de Arcam kan tippen, maar dat spreekt voor zicht. Heeft iemand ervaring met de Cambridge??

De Arcam heeft extreem veel muzikaliteit in zich en ik kan me niet voorstellen dat er versterkers zijn die hier aan kunnen tippen. Tenzij je natuurlijk gaat denken in extremere prijsklassen.

bmateijsen

De Cambridge is ongeveer 50% van de prijs van de Arcam, dus het is logisch. De Cambridge heeft in ieder geval voor het geld genoeg power, wel minder holografisch dan de Arcam en doet ook onder voor muzikaliteit, maar het is wel een goede tip ;)

jowi

Eindelijk weer eens een bug ontdekt in de 600. Als ik op de Dune Prime 3.0 de bluray 'Dawn of the Dead' afspeel (Scandinavische versie) dan geeft de Arcam na het initiele opstartscherm van de disc, geen videosignaal meer. Beeld is zwart met een lichte flikkering, alsof ie continue staat te handshaken. Geluid loopt wel, beeld loopt ook, je ziet het alleen niet.

De Dune staat op autoframerate, dus hij stuurt in dit geval 1080p24 uit, wellicht met een kleine variatie die de Arcam niet snapt? Al gaat het met 23.976Hz altjid goed tot nu toe. Als ik de Dune fixed 1080p60 of 50 laat uitsturen dan snapt de Arcam het wel en heb ik keurig beeld.

Als ik de Dune direct op de Kuro aansluit, met autoframerate (1080p24 dus) gaat het ook prima.

hansd

Beste forum genoten,
Toen ik de Arcam av888 aanschafte was 1 van de eisen dat er 2 HDMI uitgangen aanwezig waren voor het geval ik er nog een projector aan zou hangen. Deze winter was het zover ; Optoma projector en scherm aangeschaft en dacht met de HDMI zender van Marmitek het snel en met weinig kabels aan te kunnen sluiten. Helaas  kreeg ik met de Marmitek geen storingsvrij beeld op de HD beelden zodat ik naar kabels terug moest vallen . Eerst een 15 meter lange standaard kabel geprobeerd doch hier wilde de Arcam niets van weten . Toen een 12 meter lange Supra kabel er tussen gehangen. Als ik de kabel rechtsstreeks aansluit op mijn sat.ontvanger krijg ik prima beeld ook op 1080p. Als ik met dezelfde kabels de Arcam ertussen hangt krijg ik wederom storingen/ruis in het beeld ,alleen SD resolutie gaat normaal, natuurlijk niet zo scherp . Nu is er meer sprake geweest dat de video sectie van de Arcam niet geweldig is . Zijn er meer mensen die een 12 meter lange hdmi kabel gebruiken met de Arcam ? en werk bij jullie dit wel goed in HD resolutie ?  Ik denk dat ik de oplossing moet zoeken in splitters dus het beeld buiten de Arcam houden .Zijn er mensen die splitters/switch gebruiken en welke ?
Nog even iets anders : Je hoort op dit forum lovende verhalen over de Arcam met een paar eigenaardigheden. Ook mijn Arcam heeft nogal wat 'schoonheids' fouten zoals harde plops bij schakelen van phono naar digitaal (zo hard dat mijn versterkers in de beveiliging schieten ) niet uit te roeien brom in de phono sectie en nu een probleem bij de video uit.  En ja ,de Arcam geeft een mooi geluid maar is dat zo bijzonder bij een proccessor van € 5000,- ? Bij een apparaat in deze klasse horen dergelijke 'schoonheids' fouten er gewoon niet in ! Als ik in dit forum lees hoeveel apparaten terug moeten heeft Arcam nog een hoop te doen wat betreft kwaliteits controle en van het feit dat Arcam nooit mijn emails beantwoord wordt ik ook niet echt vrolijker.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .