Het grote Arcam AVR600 / AV888 Topic!

Gestart door Jiri, oktober 10, 2009, 09:14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Randal

#350
Citaat van: riwi op februari 13, 2010, 00:46:31
Ik heb het gevoel dat je PS3 en TV in PC-mode staan en dus full RGB levels gebruiken terwijl de Arcam video levels verwacht?
Voor film is het normaal om video levels te gebruiken (RGB 16-235).
Ik denk niet dat je tegen een fout in de Arcam aan loopt, maar tegen een mismatch in video levels tussen de verschillende componenten.

Ik heb de av888 in huis gehad (met de PS3 en met de humax iHDR5050) en heb jouw probleem niet ervaren.
Mijn PS3 (toen ik die nog had) stond op RGB limited.

Misschien zit ik ernaast wat betreft je settings, ik dacht ik gooi het even op als mogelijke oorzaak van je troubles.

Bedankt voor het meedenken...
Helaas is het dus ook van toepassing bij de Humax, waarvan je deze instellingen niet kunt veranderen.
Het verschil is echt goed te zien als je de Humax direct of met de Arcam ertussen aansluit.
Zodra ik de Arcam er tussen zet wordt de beeldkwaliteit minder en wordt het zwart een stuk lichter/donkergrijs.

Ik kan de brightness terugdraaien waardoor het minder opvalt, maar dit lost het niet op. Volgens mij is er serieus iets niet goed.
Normaal gesproken als je naar een testbeeld kijkt van allemaal balkjes met grijsgradaties van wit naar zwart, zullen de lichtste (lichtgrijze) balkjes ook wit worden bij het opendraaien van het contrast van de tv. Dit is inderdaad het geval met de PS3 op RGB.
Met de PS3 op YPb/CbPr/Cr blijven (ook met superwit uit), bij een volledig open contrast van de tv ,alle balkjes volledig zichtbaar?!

Theoretisch gezien zou het optimum dus bij een volledig open contrast moeten liggen, wat natuurlijk niet kan kloppen.
Volgens mij wordt het beeld zo 'aangetast' door de Arcam, dat het dus niet meer mogelijk is om de donkerste en de lichtste grijswaarden (inclusief wit en zwart) weer te geven.



riwi

Je kan de Humax ook op RGB zetten hoor. Volgens mij staat ie daar bij mij op.

Ik blijf er toch bij dat je in de pioneer iets moet instellen waardoor hij video levels gaat verwachten, want dat is wat de Arcam uitstuurt.

gunny

Beste leden,

Ik heb sinds vorige week een AVR500, het is een pracht van een reciever.

Nu is alles 3 dagen goed gegaan, maar toen ik deze morgen de versterker terug inschakelde vanuit standby,
reageert de afstandsbediening helemaal anders. Als ik naar menu ga werken de pijltjes toetsen omgekeerd
(links, rechts is nu boven, onder ), disp. zorgt ervoor dat de video processor naar 480i schakelt, de OK toets geeft ook het menu weer en nog veel van deze eigenaardigheden.

Ik heb de afstandsbediening al eens volledig gereset, en de versterker ook al terug gezet op Factory insteling, maar
het probleem lost zich niet op?

Heeft iemand dit ook al voor gehad, en wat is dan de oplossing?

mvg. gunny
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

bmateijsen

Ik denk dat je even van je dealer een andere AB moet lenen, dan kan je kort sluiten of het aan de AB ligt.

Groet,

Bjorn

gunny

Ik heb vandaag mijn AB terug naar de dealer gedaan, daar getest op de AVR500 en dit gaf dezelfde problemen.
Ze hadden zelf ook dit probleem, maar dan met hun AVR600, de importeur heeft dit probleem nog niet voorgehad,
er zijn nieuwe AB'en onderweg om terug te testen?

grtz. gunther
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

Randal

#355
Citaat van: riwi op februari 13, 2010, 16:04:06
Je kan de Humax ook op RGB zetten hoor. Volgens mij staat ie daar bij mij op.

Ik blijf er toch bij dat je in de pioneer iets moet instellen waardoor hij video levels gaat verwachten, want dat is wat de Arcam uitstuurt.

De Humax kan je enkel voor de component-aansluiting op RGB zetten, via HDMI kan dit naar mijn inzien niet.

Maar wel bedankt, want de oplossing moet inderdaad bij de Pioneer Kuro gezocht worden!
De HDMI-aansluiting van mijn Pioneer stond echter wel gewoon op signaaltype video, en dus niet op PC. Daar lag het niet aan.

De Pioneer stond bij het videoformaat echter op automatisch.
Als je dit handmatig gaat instellen blijkt de Arcam inderdaad enkel RGB uit te sturen, want YUV422 en YUV444 geven een verkeerd signaal door.
Wat blijkt verder?
De Pioneer schakelt met de Arcam ertussen automatisch naar 'RGB full range' (0-256), waarbij het zwart van de Humax dus grijs is.
Als ik het videoformaat op 'RGB limited' (16-256) instel, is het zwart van de Humax opeens wel zwart!  ;D

Ik ben eens met alle instellingen in de weer gegaan en heb dit met de DVE (Digital Video Essentials) blu-ray op de PS3 getest.
De aansluiting is dus PS3-> Arcam AVR600 -> Pioneer Kuro (KRP-500M) via HDMI.
Nu blijken de uitkomsten (voor mij) toch niet zo logisch als gedacht?!
(Eerste 3 kolommen zijn de instellingen van PS3, de 4e kolom is instelling van pioneer en de laatste 3 kolommen geven de resultaten. Rode rijen blijken geen bruikbare combinaties te zijn)



Wat valt op?
- PS3 op YPb/CbPr/Cr wordt niet goed weergegeven als Pioneer op 'RGB Full Range' staat.
- PS3 op YPb/CbPr/Cr met superwit aan kan wel 'Blacker then Black' goed doorgeven, mits de Pioneer maar op limited (16-256) staat?!  ???
- RGB wordt enkel goed doorgegeven als zowel PS3 als Pioneer beide op 'full' of op 'limited' staan.
- 'Blacker then Black' wordt via RGB niet doorgegeven.

Het verschil in Brightness met +1 en +5 is door de aanwezigheid van 'Blacker then black' balken bij de +5 instelling.
Bij brightness +1 waren deze balken niet zichtbaar en stopte ik met opendraaien zodra de +2% balken zichtbaar werden. Misschien iets te laag?  :eh:


Randal

Edit: Even formaat schema aangepast...  ;)

garmtz

#357
Zie het antwoord van Riwi...

En waarom je superwit wil aanzetten, dat begrijp ik echt niet.
Verder is het misschien verstandig om eens te bekijken waarom er PC en Video levels zijn ;).

Groet,

Garmt

Randal

#358
Citaat van: garmtz op februari 18, 2010, 18:26:31
Zie het antwoord van Riwi...

En waarom je superwit wil aanzetten, dat begrijp ik echt niet.
Verder is het misschien verstandig om eens te bekijken waarom er PC en Video levels zijn ;).

Groet,

Garmt
Zoals ik al aangaf heb ik een HD-camera die AVCHD bestanden met 'X.V. Color' produceert.
Voor zover ik weet moet voor een correcte weergave daarvan superwit op de PS3 aanstaan (mits door de Arcam goed doorgegeven).

Kijk nog eens naar mijn schema. Los van de mate van mijn kennis over het verschil tussen PC en Video levels, blijkt uit mijn schema dat het niet allemaal zo logisch in elkaar steekt als het doet lijken...  

De komst van de Arcam met beperktere mogelijkheden, heeft mij er dus ook toe gedwongen om veel kritischer naar deze instellingen te kijken.



riwi

Citaat van: Randal op februari 18, 2010, 18:55:11
Kijk nog eens naar mijn schema. Los van de mate van mijn kennis over het verschil tussen PC en Video levels, blijkt uit mijn schema dat het niet allemaal zo logisch in elkaar steekt als het doet lijken...  

Je hebt wel lekker uitgebreid getest :)

Ik had mijn PS3 op RGB full staan voor games en op YCrCb (zonder superwhite) voor Bluray. Dat werkte goed kwa levels. Maar ik las in de PS3 threads dat Pioneer TV gebruikers over het algemeen aanbevolen werd om ook bluray via RGB full toe doen. Ik heb dat nooit goed begrepen, maar omdat ik geen Pio heb dacht ik dat hetiets eigenaardigs in de Pio moest zijn waarom dit aanbevoelen werd (of gewoon een foute aanbeveling). In ieder geval was dat de reden dat ik je wat richting een 'instelling in de Pio' pushte.

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt kwa humax setting dat de RGB niet op de HDMI uitgang werkt. Ik zal hem eens op YCrCb zetten bij mij.

Zoals garmt zegt : eigenlijk wil je altijd RGB limited of nog liever YCrCb (tenzij je afwijkende / non-video bronnen hebt als games of zoals jij HD cam).
Ik heb eens een interessant artikel gelezen over de video color space (dus Rec601 of Rec709) en hoe dat mapt naar het benutten van alle bit waardes bij een RGB of een YCrCb coderings systeem. In de praktijk blijkt dat de YcrCb codering veel beter geschikt is om video beeld in op te slaan dan RGB. Ik bedoel bij beide heb je 255x255x255 verschillende waardes, maar in het YCrCb systeem worden de beschikbare waardes beter benut en heb je zodoende een betere kleur resolutie.
Het liefst wil je dan ook binnen hetzelfde systeem blijven tussen bron, scaler en weergever.

Ik vind het ook jammer dat de scaler in de Arcam niet meer instelbaar is. Je zou bv. een pass through setting willen hebben om de probleempjes waar je nu tegen aan bent gelopen te kunnen vermijden.

gunny

Beste forumleden,

Er is een nieuwe firmware versie voor de arcam's uitgekomen versie V2.3,
Ik heb hem thuis, een pm en ik mail hem door.

grtz. Gunny
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3


gunny

@ JAB


Heb er niet aan gedacht het via een linkje te doen, wou het uploaden op het forum maar dat ging niet.

grtz. gunny
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3


Starred

2.3 does not yet fix the video issues - the chip manufacturer is apparently Taiwan based, and being the holidays there for New Year there has been a delay in progress so we will have to wait for 2.4   

dvlz303

Blijkbaar start de AVR-600 nu trager op. Bij het aanzetten met de geprogrammeerde sequence in mijn pronto wordt nu de actie 'INPUT SAT' gemist. Misschien wordt er meer code uitgevoerd bij het aanzetten en is dat om te zorgen dat AVR-600 minder snel vast loopt.
Helaas is het me nu al weer 1 keer gelukt een lockup te veroorzaken door te schakelen naar 'INPUT SAT' na het aanzetten.
Hopelijk kan ik dit oplossen door mijn pronto programma aan te passen...

Starred

Citaat van: dvlz303 op februari 20, 2010, 10:08:38
Helaas is het me nu al weer 1 keer gelukt een lockup te veroorzaken door te schakelen naar 'INPUT SAT' na het aanzetten.

Dit is dus nog steeds niet opgelost?? Pfff, dat is wel erg vervelend  :(

bmateijsen

Citaat van: Starred op februari 20, 2010, 11:25:15
Dit is dus nog steeds niet opgelost?? Pfff, dat is wel erg vervelend  :(

Dat zit hem meer in de tijd die je neemt om te schakelen ;).

Starred

Citaat van: bmateijsen op februari 20, 2010, 11:35:17
Dat zit hem meer in de tijd die je neemt om te schakelen ;).

Leg je dat dan ook even aan mijn vrouw en kinderen uit?  ::)
Ze snappen er niks van dat dit bij zo'n duur apparaat gebeurt  :plain:

bmateijsen

Citaat van: Starred op februari 20, 2010, 12:02:37
Leg je dat dan ook even aan mijn vrouw en kinderen uit?  ::)
Ze snappen er niks van dat dit bij zo'n duur apparaat gebeurt  :plain:

Wat ik bedoel is dat wanneer je het in een pronto hebt geprogrammeerd, je wel de timings goed moet doen.
En bij alles gewoon even geduld moet hebben ;).

dvlz303

Ik heb zojuist de timings in de pronto aangepast. Even daarvoor had ik nog een lockup.
Met mijn oude settings kon ik vrij makkelijk een lockup forceren.
Nu gaat het volgens mij wel goed.

Wat ik wel interessant vond is dat in de beschrijving van de firmware staat vermeld dat 'lockups when coming from standby' was opgelost. Nou had ik met firmware 2.2 af en toe een lockup, maar ging er van uit dat dit door hdmi handshake issues kwam. Zijn dit 2 verschillende issues?

Aan de lockup's die ik net had te zien is het nog niet 100% lockup vrij.
Eens kijken hoe het blijft gaan met mijn huidige pronto instellingen.

bmateijsen


Randal

Tot zover heel positief over V2.3!

Audio lijkt een stuk vlotter bij het zappen met de Humax (en ook zonder de soms korte onderbreking vlak na signaalontvangst)
Maar waar ik helemaal tevreden over ben, is dat het geluid via HDMI geheel niet meer wordt onderbroken bij het in- of uitschakelen van mijn televisie! :clapping:  :clapping:
Voorheen werd het geluid onderbroken en kwam het geluid ook niet altijd terug...

Randal

#373
Citaat van: riwi op februari 18, 2010, 23:57:34
Je hebt wel lekker uitgebreid getest :)

Ik had mijn PS3 op RGB full staan voor games en op YCrCb (zonder superwhite) voor Bluray. Dat werkte goed kwa levels. Maar ik las in de PS3 threads dat Pioneer TV gebruikers over het algemeen aanbevolen werd om ook bluray via RGB full toe doen. Ik heb dat nooit goed begrepen, maar omdat ik geen Pio heb dacht ik dat hetiets eigenaardigs in de Pio moest zijn waarom dit aanbevoelen werd (of gewoon een foute aanbeveling). In ieder geval was dat de reden dat ik je wat richting een 'instelling in de Pio' pushte.

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt kwa humax setting dat de RGB niet op de HDMI uitgang werkt. Ik zal hem eens op YCrCb zetten bij mij.

Zoals garmt zegt : eigenlijk wil je altijd RGB limited of nog liever YCrCb (tenzij je afwijkende / non-video bronnen hebt als games of zoals jij HD cam).
Ik heb eens een interessant artikel gelezen over de video color space (dus Rec601 of Rec709) en hoe dat mapt naar het benutten van alle bit waardes bij een RGB of een YCrCb coderings systeem. In de praktijk blijkt dat de YcrCb codering veel beter geschikt is om video beeld in op te slaan dan RGB. Ik bedoel bij beide heb je 255x255x255 verschillende waardes, maar in het YCrCb systeem worden de beschikbare waardes beter benut en heb je zodoende een betere kleur resolutie.
Het liefst wil je dan ook binnen hetzelfde systeem blijven tussen bron, scaler en weergever.

Ik vind het ook jammer dat de scaler in de Arcam niet meer instelbaar is. Je zou bv. een pass through setting willen hebben om de probleempjes waar je nu tegen aan bent gelopen te kunnen vermijden.

Thanks Riwi, ik waardeer je input enorm!
Dat van Pioneer-RGB had ik nog niet opgemerkt, ik zal eens gaan 'Googlen'.

Ik probeer nu alleen nog uit te vissen wat de beste settings zijn voor de PS3.
Aangezien de Humax YCrCb uitzendt, zat ik er aan te denken om alle bronnen maar hetzelfde te houden.
Ik ben er alleen nog niet over uit wat de superwit-instelling van de PS3 precies nog doet in deze combinatie. 'Blacker-then-black' wordt hierdoor zichtbaar, maar de Pioneer moet dan wel op 'RGB-limited' blijven staan voor een correcte weergave?
Ik moet dus toch nog wat speurwerk doen, alleen zijn de verhalen op fora helaas niet allemaal zo eenduidig...

Een pass-through setting op de Arcam zou inderdaad welkom zijn, maar was geloof ik technisch niet haalbaar (hardwarematige beperking).
Voor mij hoeft de Arcam immers niks te doen met het bronsignaal, enkel het geluid eruit filteren en switchen (daarbij komt dat de scaler van de Pioneer kwalitatief goed genoeg is).

Starred

Tot nu toe zijn de ervaringen met 2.3 op AVS niet echt positief  ???