Het grote Arcam AVR600 / AV888 Topic!

Gestart door Jiri, oktober 10, 2009, 09:14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifi | Roderick

Zo'n DAC chip kost minder dan een tientje...

erwinh

Citaat van: Starred op februari  3, 2010, 23:21:08
Heb je de Oppo ook wel eens analoog aangesloten gehad? Zo ja, hoe is het stereo geluid ivm HDMI?
Het geluid via HDMI bevalt mij beter dan over analoog op de standaard OPPO. Geluid is strakker en heeft veel meer spreiding (stereobeeld). Over analoog lijkt het wat rommeliger. Het ontbreekt (ook met HDMI) wat aan diepte in het beeld, dat is jammer, dat zou beter moeten kunnen. Mogelijk heeft dat ook enigsinds met de plaatsing van de speakers te maken. Gebruik de OPPO vooral voor film. De combi met de ARCAM en de Tannoy's is overigens erg goed. Die Tannoys zijn zowieso erg fraai hoor. Moet nog wat meer expirimenteren in stereo, maar dat komt er niet vaak van.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Randal

#327
Citaat van: erwinh op februari  4, 2010, 14:46:33
Het geluid via HDMI bevalt mij beter dan over analoog op de standaard OPPO. Geluid is strakker en heeft veel meer spreiding (stereobeeld). Over analoog lijkt het wat rommeliger. Het ontbreekt (ook met HDMI) wat aan diepte in het beeld, dat is jammer, dat zou beter moeten kunnen. Mogelijk heeft dat ook enigsinds met de plaatsing van de speakers te maken. Gebruik de OPPO vooral voor film. De combi met de ARCAM en de Tannoy's is overigens erg goed. Die Tannoys zijn zowieso erg fraai hoor. Moet nog wat meer expirimenteren in stereo, maar dat komt er niet vaak van.

Dat het wat rommeliger is over analoog is op zich geen slecht nieuws.
=> Dit zou kunnen betekenen dat de DACs van de Arcam een stuk beter zijn dan die van de Oppo.

De grote vraag blijft of de gemodificeerde Oppo's het ook afleggen tegen de Arcam, al valt er op zich minder winst te behalen als bovenstaande echt van toepassing is (door meerderen zo wordt ervaren)...

Wat voor merk kabels gebruik je voor beide (analoog/ digitaal) aansluitingen?


erwinh

Citaat van: Randal op februari  4, 2010, 15:52:36
Wat voor merk kabels gebruik je voor beide (analoog/ digitaal) aansluitingen?
Dat die dac's van de Arcam beter zijn lijkt mij ook wel in de lijn der verwachting. Analoog heb ik QED, HDMI is de OPPO dropvertert op dit moment, omdat ik wat heb zitten switchen ivm flikkering in het beeld. Was mogelijk gewoon de aansluiting die dat veroorzaakte. Wat dat betreft blijft die HDMI een opmerkelijk zwakke verbinding.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Bama

Zou een dacmagic beter klinken dan de ingebouwde dac's?

Randal

Citaat van: TonBert op februari  4, 2010, 18:35:53
Zou een dacmagic beter klinken dan de ingebouwde dac's?

Ik weet alleen dat daar Wolfson WM8740's in zitten. deze heeft een iets mindere 'signal to noise' ratio als de WM8741's die in de AV888 zitten...

Starred

Citaat van: erwinh op februari  4, 2010, 14:46:33
Het geluid via HDMI bevalt mij beter dan over analoog op de standaard OPPO. Geluid is strakker en heeft veel meer spreiding (stereobeeld). Over analoog lijkt het wat rommeliger. Het ontbreekt (ook met HDMI) wat aan diepte in het beeld, dat is jammer, dat zou beter moeten kunnen. Mogelijk heeft dat ook enigsinds met de plaatsing van de speakers te maken. Gebruik de OPPO vooral voor film. De combi met de ARCAM en de Tannoy's is overigens erg goed. Die Tannoys zijn zowieso erg fraai hoor. Moet nog wat meer expirimenteren in stereo, maar dat komt er niet vaak van.

Had je de instellingen voor beide gelijk gezet? Dus bij beide stereo+sub, en roomcorrection?

hansd

Citaat van: Starred op februari  2, 2010, 21:20:33
Ik heb trouwens het idee dat afspelen van muziek via hdmi toch beter klinkt dan via het netwerk (utp). Zou het eigenlijk andersom verwachten

Het netwerkdeel kan max 16/48 resolutie aan ,hdmi 24/192 . daar zal het verschil wel in zitten.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

bmateijsen

Dat is ook niet gek want bij HDMI met de AVR600 zijn de jitter cijfers echt zeer goed. Wij hebben meerdere testen gedaan en komen vaak uit op HDMI met een universele speler.

Ik denk dat bij ErwinH ook je akoestiek een rol speelt. Een schuin dak zorgt voor meer reflecties die het beste diffuus gemaakt kunnen worden. ;)

Groet,

Bjorn

erwinh

Citaat van: bmateijsen op februari  4, 2010, 20:51:43
Dat is ook niet gek want bij HDMI met de AVR600 zijn de jitter cijfers echt zeer goed. Wij hebben meerdere testen gedaan en komen vaak uit op HDMI met een universele speler.

Ik denk dat bij ErwinH ook je akoestiek een rol speelt. Een schuin dak zorgt voor meer reflecties die het beste diffuus gemaakt kunnen worden. ;)

Groet,

Bjorn
Yep, jij bent er geweest niet ;), ga je nog wel een keer uitnodigen, maar eerst maar weer even wat sparen :P
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Starred

Citaat van: bmateijsen op februari  4, 2010, 20:51:43
Dat is ook niet gek want bij HDMI met de AVR600 zijn de jitter cijfers echt zeer goed. Wij hebben meerdere testen gedaan en komen vaak uit op HDMI met een universele speler.

Bedoel je HDMI vs UTP (netwerk player) of HDMI vs analoog?

bmateijsen

Citaat van: Starred op februari  4, 2010, 21:47:56
Bedoel je HDMI vs UTP (netwerk player) of HDMI vs analoog?

HDMI vs analoog en vs sp-dif.

Starred

#337
Dus een Oppo is wel een goede keuze  :)

Is een BDP80 dan genoeg of is toch de BDP-83 (wellicht beter beeld?)aan teraden ?

bmateijsen

Citaat van: Starred op februari  4, 2010, 21:53:15
Dus een Oppo is wel een goede keuze  :)

En zou jij een BDP83 of BPP80 aanraden?

Ik kan daar geen gefundeerde keuze in geven, want ik heb met al die spelers veel te weinig ervaring.
Ik vind persoonlijk de verschillen door de goede jitter-reductie van Arcam, maar ook van Meridian, bijzonder klein worden ;).

Groet,

Bjorn

Teejoo

Citaat van: bmateijsen op februari  4, 2010, 20:51:43
Dat is ook niet gek want bij HDMI met de AVR600 zijn de jitter cijfers echt zeer goed. Wij hebben meerdere testen gedaan en komen vaak uit op HDMI met een universele speler.

Bjorn
Dat herken ik nu dus ook met mijn SSP-800. Had ik in elk geval niet verwacht.

Randal

#340
Citaat van: bmateijsen op februari  4, 2010, 20:51:43
Dat is ook niet gek want bij HDMI met de AVR600 zijn de jitter cijfers echt zeer goed. Wij hebben meerdere testen gedaan en komen vaak uit op HDMI met een universele speler.

Heeft de gebruikte HDMI-kabel hier nog een rol gespeeld?
Naast jitter speelt het geluidsbeeld door de gebruikte DACs (analoge aansluiting) ook een rol. Welke spelers hebben jullie zoal getest?

bmateijsen

Citaat van: Randal op februari  5, 2010, 09:08:53
Heeft de gebruikte HDMI-kabel hier nog een rol gespeeld?
Naast jitter speelt het geluidsbeeld door de gebruikte DACs (analoge aansluiting) ook een rol. Welke spelers hebben jullie zoal getest?

De kabel zal daarbij een rol spelen, hoewel ik er misschien bij plak, want wij hebben het nog niet getest.
Natuurlijk speelt de DAC daarbij ook een rol, maar vergeet ook niet de A/D conversie die nogmaals gedaan moet worden..

Spelers... verschillende inmiddels, teveel om op te noemen ;), maar zeker nog niet alles wat de markt te bieden heeft.

Groet,

Bjorn

Starred


marc26

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb nu een yamaha en die heeft twee centre speaker uitgangen en daar heb ik nu twee B&W centre speakers op aangesloten. Ik wil deze misschien gaan vervangen door de avr600. Kan ik op de avr600 de centre pre amp out uitgang doorverbinden met de multi channel input van dit zelfde apparaat in een 5.1 opstelling zodat elk van de twee centre speakers apart versterkt worden?

In de folder lees ik namelijk:

In 5.1 speaker setups channel 6 & 7 are assignable to be bi amplify front left and right or for usi in zone 2.

Randal

#344
Het was me opgevallen dat, met de PS3 via HDMI aangesloten op de Arcam, de beeldkwaliteit op mijn tv (Pioneer Kuro) slechter was geworden.
Het beeld was te licht, leek wel onrustig en miste wat diepte.
Nu heb ik de DVE Blu-ray er eens bij gepakt, om te kijken of ik wat aan de instellingen kon sleutelen.

Bij het instellen van de brightness bleek het beeld veel te licht, de achtergrond was donkergrijs en alle balken waren overduidelijk zichtbaar (en dus ook blacker then black). Ik heb de brightness van +4 een stuk in de min moeten draaien.

Daarna, bij het instellen van het contrast, kreeg ik het beeld niet meer goed. Ook al draaide ik het contrast (heel even maar  ;)) volledig open, toch bleven alle balkjes van zwart tot wit volledig zichtbaar?

Toen ben ik maar met de brightness/contrast instellingen van de Arcam gaan spelen, maar ook dit leverde niets op.
Ik begon nu toch een beetje te vermoeden dat de oorzaak misschien wel bij de Arcam zou liggen...  :-\

Om dit te testen heb ik alle instellingen terug gezet en de PS3 weer rechtstreeks op mijn scherm aangesloten. Dit leverde dus een perfect beeld met exact de juiste instellingen?!
Balen dus dat het aan de Arcam moet liggen, toen maar een beetje met de PS3 zitten rotzooien.
En wat blijkt: Toen ik de instellingen voor de videouitgang van YPb/CbPr/Cr overzette naar RGB, leek het beeld ineens wel goed te zijn met als verschil dat de 'blacker then black'-balken niet meer zichtbaar zijn.
Dan kan ik een correcte weergave van bestanden afkomstig van mijn HD-camera met X.V. color dus ook wel vergeten...  :dontgetit:
Tja, is dit dan een defect,een bug of toch een hardware beperking?

Weet iemand, of kan iemand bevestigen dat de Arcam niet/ niet goed met YPb/CbPr/Cr kan omgaan?



celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Randal


Randal

Na wat verder testen ben ik vrijwel overtuigd dat de Humax 5050c enkel YPb/CbPr/Cr over HDMI verstuurd.
Bij dezelfde TV-instellingen via de Arcam is het zwart in het beeld meer donkergrijs en mis ik veel diepte in het scherm, bij direct aansluiten van de Humax op de tv ziet alles er goed uit
Ik heb dus een probleem en zal maar contact op gaan nemen met Arcam.  :-\

Als iemand hier zelf de mogelijkheid heeft en bereid is om het te testen op zijn receiver hoor ik het graag!

Randal

'Factory reset' ook zonder resultaat...

riwi

Ik heb het gevoel dat je PS3 en TV in PC-mode staan en dus full RGB levels gebruiken terwijl de Arcam video levels verwacht?
Voor film is het normaal om video levels te gebruiken (RGB 16-235).
Ik denk niet dat je tegen een fout in de Arcam aan loopt, maar tegen een mismatch in video levels tussen de verschillende componenten.

Ik heb de av888 in huis gehad (met de PS3 en met de humax iHDR5050) en heb jouw probleem niet ervaren.
Mijn PS3 (toen ik die nog had) stond op RGB limited.

Misschien zit ik ernaast wat betreft je settings, ik dacht ik gooi het even op als mogelijke oorzaak van je troubles.