Snelheid linksys wrt610n

Gestart door Dirc, september 21, 2010, 19:47:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirc

Als ik via mijn modem direct een kabel trek naar mijn pc heb ik 110-120 mbit (Ziggo).

Als ik diezelfde kabel in mijn linksys wrt610n v2 stop en vanaf daar een kabel trek naar mijn pc, haal ik max 50-60 mbit.

Iemand enig idee waar die 50 heen gaan?
Ik heb dit ook via wifi terwijl de router en mijn notebook wifi n aankunnen boven de 100 mbit.

EJ

Wireless heeft nu eenmaal last van echo's, stoorsignalen enzo. Daar treedt verlies op. Wifi haalt nooit de snelheid die op de doos staat, dat is namelijk de bruto snelheid. Daar gaat nog een hoop overhead vanaf. Netto haal je max de halve bruto snelheid is een mooie vuistregel.

Dirc

Zoals je leest heb ik dit ook met de kabel op de router.

EJ

Nog simpeler dus. Je router is niet snel genoeg. Meestal zit daar een beetje simpele processor in, te simpel (te langzaam) in jouw geval.

SpeedyAndré

Kijk maar eens naar wat testen met deze router, dan zie je dat WAN=>LAN ruim 100Mb/s zou moeten zijn.
Heb je een gigabit verbinding volgens je pc/laptop?
Als het 100Mb/s is dan zou dat iets kunnen verklaren, de netwerkkaart ziet blijkbaar niet dat een gigabit verbinding mogelijk is.
Dat kan aan de netwerk kabel liggen of misschien een driver, niet alle netwerk chips zijn zo snel als op papier staat.
Draadloos traag zou kunnen als je de 2,4GHz band gebruikt ipv 5GHz.
In mijn laptop heb ik de wireless kaart vervangen voor een die ook 5GHz doet ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Dirc

Bekabeld inderdaad gigabit.
Wireless met een intel 5100 agn kaart die makkelijk 300-450 Mb/s moet halen.

Ik heb bij de eigenschappen de 2,4 en 5,2 Ghz band beide op automatisch staan, waar de andere keus 20 Mhz is.

SpeedyAndré

De Intel 5100 zit ook in mijn laptop en ik connect via de 5GHz band vanwege de hogere snelheid (ongeacht de afstand!).
Wel heb ik het ip verkeer geoptimaliseerd met een tooltje.
Vreemd dat je bedraad niet boven de 100Mb/s uit komt, de router zou dat moeten kunnen en helemaal met LAN-LAN.
Met mijn Netgear Wndr 3700 lukt het iig goed, daar kan je ook een andere firmware in stoppen voor nog meer leuke features.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

EJ

Firewalling of speciale truukjes ingeschakeld?

Snowmaster

#8
Herkenning. Zelfde had ik hier. Koop je zogenaamd de beste router,  die dit probleemloos moet aankunnen :devil:.

Maar hier valt het regelmatig in elkaar tot heftige schommelingen ver onder de 10-14 mb met een payserver.
Draadloos bleef ik steken rond 50mb als er geen drukte was.
Heb abo maar teruggezet naar bruikbare snelheid tot ik probleem heb opgelost, gebruik meestal langzame G laptop.
Moet toch eerst extern schijfje, mediastreamer, + nog extra PC aanschaffen.

Maar als je probleem hebt opgelost, dan hoor ik het graag, scheelt mij zoekwerk  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Dirc

Citaat van: EJ op september 21, 2010, 22:56:09
Firewalling of speciale truukjes ingeschakeld?

Nope.

geen truukjes, alleen de firewall staat aan, maar die heb ik uit ook geprobeerd en dat maakte geen enkel verschil.

@Andre; de router zit inderdaad met een draad aan de modem. Steek ik een draad in mn router en mn laptop (gigabit) dan kom ik nog maar op 60-70 mbit. Daar verlies ik dus bijna 50 mbit ergens.

Ik heb de firmware al op de laatste versie, want de orginele versie ging niet boven de 45 om een of andere reden.

Dirc

#10
Via wifi nu:

Met firewall op router aan:



Firewall op router uit:




EJ

1 van de volgende aspecten zou een rol kunnen spelen:

- latency door de router veroorzaakt
- fragmentatie (hoe staat de mtu, zet deze eens terug naar 1472 bijvoorbeeld)

Wellicht beinvloedt een setting in je router 1 van bovenstaande effecten. Zou een hoop verklaren.

Dirc


SpeedyAndré

Citaat van: Dirc I op september 21, 2010, 23:43:34
mtu???

Hebben we net mee geklooid, tcp optimizer stelt dat o.a. in :)
Maar zou niet nodig moeten zijn als t direct op modem wel snel gaat.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Denon Focal

#14
Probeer de speedtest is met een andere server Bv Aplphen ad Rijn, scheelt bij mij 25Mb/s (85 ipv 60), zelfde moden en ook Ziggo als provider
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

SpeedyAndré

#15
Dat verklaart niet dat het zonder router wel snel gaat.
Lijkt me een performance probleem van de router, al kwam ie in de testen bedraad wel boven 100Mb/s met WAN-LAN  ::)
Overbuurman van Dirc heeft een wrt610n V1 en daar lukt het wel mee ...
Dirc heeft een V2.
Ik zag net met hulp op afstand dat de router een WAN ip van het modem krijgt, er zit denk ik geen router in het modem
(wat nog meer problemen kan geven).
Overigens heb ik ook steeds verschillende resultaten met speedtest op eenzelfde server, zo veel zegt het niet.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Ghosty J

Ah je bent niet de eerste, je oplossing is een WNDR3700 van Netgear.
http://tweakers.net/pricewatch/243800/netgear-wndr3700.html succes.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Jeroen de Waal

Probeer het mac adres te clonen (weet niet waar die optie staat op de Linksys).


Jeroen.

Dirc

Citaat van: Jeroen de Waal op september 22, 2010, 08:37:15
Probeer het mac adres te clonen (weet niet waar die optie staat op de Linksys).


Jeroen.

Is standaard al

EJ

Waar in de buurt woon je? Kan eens proberen langs te komen om te sniffen voor en achter de router om te zien of we kunnen zien waar de vertraging vandaan komt?

Dirc

Citaat van: EJ op september 23, 2010, 18:29:55
Waar in de buurt woon je? Kan eens proberen langs te komen om te sniffen voor en achter de router om te zien of we kunnen zien waar de vertraging vandaan komt?

Omgeving Breda. Helaas zit ik momenteel in Schotland, dus wordt lastig, maar over 2 weken is het natuurlijk prima.

EJ

Citaat van: Dirc I op september 25, 2010, 20:18:10
Omgeving Breda. Helaas zit ik momenteel in Schotland, dus wordt lastig, maar over 2 weken is het natuurlijk prima.

Ok, geef maar een seintje als je weer kunt en wilt. Veel plezier in Schotland, vast en zeker stuk leuker dan hier.

Dirc

Ik hoorde dat het daar regende. Hier hebben we 1 keer een avondje regen gehad, voor de rest zon  :P



EJ

Moraal: disable upnp en opnieuw proberen. Upnp zouden ze sowieso moeten verbieden.