Met hoeveel db speel jij je muziek

Gestart door luistervinkje, juni 15, 2005, 21:16:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

voor wie een db meter heeft

50/60  db
5 (7.9%)
60/70  db
12 (19%)
70/80  db
22 (34.9%)
80/90  db
14 (22.2%)
90/100  db
10 (15.9%)

Totaal aantal stemmen: 61

luistervinkje

Ik zat zo net op de bank naar een muziek dvd te luisteren van David Gilmour (strat pack)en had de db meter voor mij liggen en deze wees omgeveer 92/96 db aan en ik bemerk dat ik ook met andere muziek dvd s hier ongeveer zit .( zit dan wel meestal alleen in de kamer) ;) ;)
Dit is voor mij de noem het maar "KIPPEVEL-GRENS" ;D ;D ;D

Hoe luid wordt er bij jullie gespeelt ,ben hier gewoon nieuwschierig naar .
Ik denk dat de meesten van ons toch wel een db-meter hebben .

Misschien doe ik deze stemming ook wel niet goed , dan moeten de moderators maar ingrijpen en dit ergens anders neerzetten  :-[ :-[
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Erik

#1
Is dit niet meer iets voor algemeen HT ofzo?

ps leuke wc heb je.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

luistervinkje

Citaat van: Erik op juni 15, 2005, 21:18:44


ps leuke wc heb je.

Komt hij weer aan  :-\ :-\ en je zou het niet meer doen had je mij beloofd :) :)
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

R

Muziek niet zo heel erg hard, maar films vaak rond de 100 dB. Iets eronder denk ik.

Erik

#4
Citaat van: luistervinkje op juni 15, 2005, 21:21:12
Komt hij weer aan  :-\ :-\ en je zou het niet meer doen had je mij beloofd :) :)
Shit je hebt mij een veel te goed geheugen ;D

Overigens ik geen db meter, maar ik speel over het algemeen niet hard. Ook omdat ik meestal pas tegen een 10 of 11 uur 's avonds een film ga kijken en het nogal gehorig is hier.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Peerless Monster

Gewoon tegen het maximale van de speakers aan: 115 dB.

Nee, ik draai zoiets tussen de 60 en 70 dB. Nooit veel harder.
Hoeft ook niet om muziekaal te zijn.
Kan ook niet ivm flat...

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

VlisChris

Zo op een meter van mijn speakertjes vandaan (pc) een db of 80.
Als ik in mijn kamer naar mijn gewone set luister een db of 70 verwacht ik.
Zal het eens opmeten ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VlisChris

Tellen de uitschieters trouwens mee? :P
Als ik naar klassiek zit te luisteren heb je kans dat de meter wat uitschiet ;) :P
Bij hardcore heb je dat wat minder (lekker monotoon)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Durk

harder dan 80 mag niet van mijn vrouw...  ;D

100 db lijkt me wel heel hard...Dat bezorgt toch gehoorschade...

Hoe meten we trouwens...
decibel in C stand en op de luisterplek?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Del member

Moeilijk om te zeggen .... hoe beter mijn set geworden is hoe stiller ik kan spelen om toch net hetzelfde effect te bereiken.

Vroeger speelde ik KEIHARD dikwijls 90/105dB, nu speel ik eerder rond de 75dB average en als achtergrondmuziek staat de set ook altijd aan maar dan stiller.

Tube-freak

IVM met buren probeer ik altijd bij de speakers te meten op zo een 80db of lager.  Zal natuurlijk af en toe wel eens een piekje naar de 85 ofzo gaan.  Op de luisterplek zal dit dus nog wel iets lager zitten.

Soms komt het nog wel is voor dat ik iets te enthusiast wordt en dat ie nog een tandje harder gaat, maar probeer het wel een beetje op een "sociaal"  niveau te houden.  Meestal met muziek staat ie ietsje harder als met films.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Martijn M

Ik speel meestal niet heel luid, maar probeer wel een beetje een geloofwaardig niveau te bereiken. Achtergrond muziek noem ik geen high fidelity, omdat het niet lijkt op het werkelijke gebeuren. Slechte opnames gaan meestal een stuk minder luid. Een heel enkel keer laat ik mij, onder het genot van een drankje ;D, wel eens verleiden absurd plat opgenomen hard rock op een absurd realistisch niveau te draaien. Niet te lang... want dat word het snikheet in mijn kleine kamertje.
Ik heb geen dB meter, maar ik schat dat ik bij echt muziek luisteren meestal toch wel ergens tegen de 100 dB speel. Mijn speakers hebben een gevoeligheid van rond de 90. Met een gemiddeld niveau van 100 dB zit ik op een gemiddeld versterkervermogen van 10 watt. Lijkt me heel normaal... Ik heb ongeveer 500 Watt versterkervermogen, en ik zorg dat de versterkers niet hoorbaar clippen.
Dutch & Dutch

luistervinkje

Citaat van: Durk! op juni 15, 2005, 21:41:14


Hoe meten we trouwens...
decibel in C stand en op de luisterplek?

Zo heb ik het wel gemeten
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Durk

het licht er denk ik ook an wat voor muziek je draaid..

ik draai vooral de wat rustigere muziek en vooral klassiek.

En dat geeft in het echt ook geen druk van 100db...

Bij rock concerten is dat natuurlijk anders..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Martijn M

Citaat van: Durk! op juni 16, 2005, 09:11:15
het licht er denk ik ook an wat voor muziek je draaid..

ik draai vooral de wat rustigere muziek en vooral klassiek.

En dat geeft in het echt ook geen druk van 100db...

Bij rock concerten is dat natuurlijk anders..

gemiddeld speel ik klassiek ook niet superluid af. Vergeet echter niet dat sommige klassieke muziek zeer veel dynamiek  bevat! Transients van 20dB zijn geen uitzondering.
Dutch & Dutch

Durk

ik zal het vanvond eens even nameten...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Audiofiel

Het hangt er van af, maar ik wil het wel lekker opendraaien met muziek. Laatst had ik de meter erbij en op een kleine 4 meter van de speakers had ik 90 dB (gemiddeld, C). Dat is in pieken natuurlijk vet over de 100 dB. De electrostaten kunnen tot 108 dB weergeven (1m).

Realistischer is dat ik luister tussen de 80 en 90 (gemiddeld, C). Het hangt een beetje van de muziek af. Ook ik wil een realistisch geluidsniveau.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martijn M

@audiofiel: leuk subje in je avatar! zijn dat scan-speak units?
Dutch & Dutch

Movievault

moeilijk te zeggen, hangt van de muziek af, maar meestal toch op een behoorlijk niveau.
80a 90 db
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

garmtz

Als ik bij mensen langskom verwonder ik me er vaak over hoe hard ze draaien. Ik ben dan luistermoe na 10 minuten... Zelf draai ik muziek niet al te hard. Als er mensen langskomen om te luisteren wil ik het echter wel eens wat harder zetten... :)  Maar nooit echt HARD. Film is wat anders. Niveaus van 10 dB onder referentieniveau haal ik wel (hard zat: gehoorschade!).

wil

Ik heb het nooit gemeten, maw, wat mijn display laat zien hoeft niet het volume te zijn dat uit de speakers komt laat staan of dat mijn oor bereikt (afstand tot speaker blablabla...). Dan maar de ruwe (ongecalibreerde) data: als ik alleen luister dan op zo'n -35dB, met mensen erbij op -40 dB. Film draai ik op -30 tot -25 dB (soms naar -18 afhankelijk van opname).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Durk

nou weet ik de reden van de upgrade drang.

Door de toenemden gehoorschade moet het systeem steeds beter presteren om een gelijkwaardig nivo weer te geven..
Mijn oren zijn mij te kostbaar. Daarom draai ik nooit te hard... En bezoek zelden concerten/café's e.d. waar de muziek te hard staat.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

wil

Citaat van: Durk! op juni 16, 2005, 10:33:00
nou weet ik de reden van de upgrade drang.

Door de toenemden gehoorschade moet het systeem steeds beter presteren om een gelijkwaardig nivo weer te geven..
Mijn oren zijn mij te kostbaar. Daarom draai ik nooit te hard... En bezoek zelden concerten/café's e.d. waar de muziek te hard staat.
Upgraden leidt bij mij juist tot zachter draaien omdat het geluid verfijnder wordt.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Dat zijn inderdaad Scan Speak units, de 18w8545.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.